annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15685097
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382002
Et andet syn 1991611
Åndelig Føde 1524567
Jesu ord 1523363
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
0 registrerede 423 gæster og 178 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10363 - 30/10/2010 16:37 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
Visdommen
Uregistreret

Kære Arne og Treram,

Omkring (uophørlig) bøn kommer jeg til at tænke på følgende ord:

Han fortalte dem en lignelse om, at de altid skulle bede og ikke blive trætte. Han sagde: "I en by var der en dommer, som ikke frygtede Gud og var ligeglad med mennesker. I samme by var der en enke, og hun kom gang på gang til ham og sagde: Hjælp mig til min ret over for min modpart! Længe ville han ikke, men til sidst sagde han til sig selv: Selv om jeg ikke frygter Gud og er ligeglad med mennesker, vil jeg dog hjælpe denne enke til hendes ret, fordi hun volder mig besvær; ellers ender det vel med, at hun kommer og slår mig i ansigtet." Og Herren sagde: "Hør, hvad den uretfærdige dommer siger! Skulle Gud så ikke skaffe sine udvalgte deres ret, når de råber til ham dag og nat? Lader han dem vente? Jeg siger jer: Han vil skaffe dem ret, og det snart."
(Lukas 18, 1-8)

Sufismen tilføjer ydmyghedens aspekt ved bøn. Det er en utrolig frihed, det rummer at overgive sit ego til Det Højere.
Top Svar Citer
#10364 - 30/10/2010 18:32 Re: GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du vil vide "hvilket ben, jeg står på".
Men jeg står ikke på nogen af dem.

For mig er Gud, Tilfældet, Skæbnen blot forskellige ord for det samme - noget, vi ikke kan overskue - noget, vi ikke har styr på - noget, der bestemmer over os.

Teister siger Gud og søger at påklistre egenskaber.
Rationalister hævder, at hvis vi i et givent øjeblik kendte alle årsager, så kunne vi beregne fremtiden, så ville intet være tilfældigt.
Der er blot dét ved det, at vi ikke nogensinde vil få skyggen af en jordisk chance her.
Spåkvinder (m/k) og astrologer har ikke rigtig succes med at forudsige vore skæbner.

Kald det, hvad du vil - når du be'r til, at din bil holder nogle år mere - men hvad du end kalder det, så er det jo uomgængeligt en eller anden "højere magt", det handler om blinker

Det er derfor, jeg mener, vi er på vildspor, når vi så ensidigt fokuserer på modsætningen mellem teisme og ateisme.
Det frigør os jo ikke fra vores hver isærs skæbne - eller tilfældighedernes spil, om du vil.

Og så er det, jeg siger, at uanset om vi tror eller ikke tror det ene eller det andet, så står vi jo bogstavelig talt dér "i bar røv og viklers" smiler og skal finde ud af, hvad vi vil med vores liv - og om vi kan affinde os med vores skæbne - efterhånden som den manifesterer sig smiler

Når jeg en sjælden gang be'r, så er det oftest uden ord - og egentlig uden at bede om noget - og mine tanker dør ud - og så sker der noget med mig, som jeg bestemt ikke har styr på.

Kastrup lufthavn, supermarkedet og foran TV-apparatet er ikke de mest egnede steder, men når jeg ligger i min seng og er lige ved at falde i søvn - eller når jeg møder alle højtids- og kærlighedssymbolerne i små beskedne ortodokse kirkerum, hvor sindet kan falde til ro - så kan det gå hen og ske.
Og det fører ofte til, at jeg begynder at få øje på noget, jeg ikke har lagt mærke til før.
Det gør mig glad, og jeg oplever, at det beriger min tilværelse smiler

Et teaterstykke og et eventyr er jo også bedst, når der er kulisser - også selv om de måske kan forekomme primitive - og der kan jo godt gemme sig sandheder begge steder blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (30/10/2010 18:33)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
KL: Kæmpe hul i miljøskadeloven
25/04/2024 10:17
Lærerstuderende i Skive frygter spøgel..
25/04/2024 10:04
Mand med økse vandrede rundt i Københa..
25/04/2024 09:40
Retssag: Er det en menneskeret at kunne ..
25/04/2024 09:17
30 millioner kroner på vej til havneudv..
25/04/2024 09:06
Nyheder fra Religion.dk