annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10339 - 27/10/2010 17:27 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jo jeg ved godt at man fortolker biblen helt anderledes end det der står skrevet, men henne i gudhusene både i de katolske, protestantiske og muslimske bliver biblens-koranens historier for det meste fortalt som var de sande og det samme husker jeg fra min skolegang, det var det jeg hazelerede over, jeg troede ikke en døjt på de meget usandssynlige skrøner.
Jeg vil endda tro at nutidens helt unge skolebørn der får religionen ind med "fodertragt" også tror på løgnehistorierne.

Og grunden til at man har omfortolket historierne de senere år, er jo ganske klart, folk er heller ikke så dumme endda, så for at få det til at glide lettere ned, må man finde nye smuthuller.

Så hvorfor kalde en spade -en skovl??.



Redigeret af treram (27/10/2010 17:28)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10342 - 28/10/2010 09:59 Re: GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Og grunden til at man har omfortolket historierne de senere år, er jo ganske klart, folk er heller ikke så dumme endda, så for at få det til at glide lettere ned, må man finde nye smuthuller.

Jeg er nu ikke helt så sikker på, at de fire evangelisters tekster i Bibelen (mange andre kom jo slet ikke med) oprindelig har været ment helt bogstaveligt (Vi er jo i det mellemøstlige område, hvor man udtrykker sig mere malerisk end på vores mere "bondesnu" og jordnære facon blinker ).

Men at de i tidens løb af præster og andre har været brugt bogstaveligt - bl.a. i din barndom - er der jo ikke tvivl om, og det er jeg meget enig med dig i, at det er noget svineri.

Muhammeds åbenbaringer blev oprindelig nedskrevet enkeltvis (han kunne, så vidt jeg ved, ikke selv skrive), og først meget senere blev de samlet til Koranen m.m.

Først hvis vi holder misbrug af skrifterne for sig og deres idé-indhold ligeså, så først mener jeg, der er en mulighed for at se, om de indeholder noget af værdi for menneskeheden.

Og det mener jeg, de har - kristendommen giver os, vel for første gang i menneskehedens historie, idéen om næstekærlighed (som jo er større end det mere snusfornuftige: "Du skal gøre mod andre, som du ønsker de skal gøre mod dig") - og islam gav vel i sin tid stammefolkene en idé om noget større end blot stammens ære.

"Så hvorfor kalde en spade -en skovl??." - skriver du.

Har du prøvet at give eventyret om Tornerose dén behandling?

Og hvad fik du ud af dét? smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#10344 - 28/10/2010 16:55 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

"Jeg er ikke sikker på, at de fire evangelisters tekster i biblen oprindeligt har været ment helt bogstaveligt."

Hvis du mener det, er du vist ikke enig med de fleste religionslærere, præster, imamer, som jo netop har udtrykt og stadig udpensler skrønerne som er de den skære sandhed.
Og jeg tror ikke at mennesker for ca.1700 år siden var så kloge at de opfattede det som noget helt andet, de fleste kunne end ikke læse, måske 2% kunne.

Mange af nutidens teologer er på linie med dig, de prøver på den måde at redde deres skind og fordi de har indset at det sku nok er løgn det hele, nogle af dem følger vel også med hvad videnskaben opdager og siger.

Jeg er da enig med dig i, at de gamle skrøner indeholder noget af værdi for menneskeheden, men indeholder endnu flere løgne og ting mennskeheden slet ikke har brug for, du kan sige det samme om H.C.Andersens, Brd.Grimms og andres eventyr og din Tornerose fortælling som du er "bidt" af, de indeholder også ganske mange ting menneskeheden kan bruge, men de presenteres ikke som noget der er den skinbarlige sandhed, og noget som du skulle have kendskab til for at høre til blandt de gode mennesker.



Redigeret af treram (28/10/2010 16:57)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10345 - 28/10/2010 17:11 Re: GUD [Re: treram]
Visdommen
Uregistreret

Citat:
Hej Arne.

"Jeg er ikke sikker på, at de fire evangelisters tekster i biblen oprindeligt har været ment helt bogstaveligt."

Hvis du mener det, er du vist ikke enig med de fleste religionslærere, præster, imamer, som jo netop har udtrykt og stadig udpensler skrønerne som er de den skære sandhed.


Hej Treram,

Jeg opfatter det som et primitivt våben at påstå, at nogle tror, at det er ment bogstaveligt. Der er spor i selve testamenterne af, at det ikke skal forstås bogstaveligt. Her er et eksempel:

Da disciplene kom over til den anden bred, havde de glemt at tage brød med. Jesus sagde til dem: "Se til, at I tager jer i agt for farisæernes og saddukæernes surdej." De talte med hinanden og sagde: "Det er, fordi vi ikke har brød med." Da Jesus blev klar over det, sagde han: "Hvorfor siger I til hinanden, I lidettroende, at det er, fordi I ikke har brød med? Kan I endnu ikke fatte, eller husker I ikke de fem brød til de fem tusind, og hvor mange kurve I da samlede? Eller de syv brød til de fire tusind, og hvor mange kurve I da samlede? Hvorfor fatter I ikke, at jeg ikke talte til jer om brød? Men tag jer i agt for farisæernes og saddukæernes surdej." Da forstod de, at han ikke sagde, at de skulle tage sig i agt for surdej til brød, men for farisæernes og saddukæernes lære.
(Matthæus 16, 5-12)

Citat:
Jeg er da enig med dig i, at de gamle skrøner indeholder noget af værdi for menneskeheden, men indeholder endnu flere løgne og ting mennskeheden slet ikke har brug for


Jeg tager dit forbehold med for ikke at virke provokerende og ledende. Men jeg er nysgerrig: Hvad opfatter du som værende af værdi for menneskeheden i "de gamle skrøner"?

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#10346 - 28/10/2010 19:39 Re: GUD [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Thomas.

Savner du det gode selskab her ?? men du er da velkommen tilbage.

Med hensyn til din tro på at de skrevne ord ikka skal tages bogstaveligt, vil jeg bare henvise til et enkelt af tusinde eksempler.
Copernicus opdagede at jorden kredsede omkring solen og ikke omvendt og derfor ikke var Universets centrum, som beskrevet i den " gode" bog biblen, han offentlig gjorde dette i 1507 og kirken blev meget vred, han måtte æde ordene igen og først i 1700 tallet accepterede kirken at han havde ret, det samme skete for mange andre videnskabsmænd der gjorde opdagelser der ikke stemte overens med biblen, de blev forfulgte og nogle døde endda i kirkens fangenskab.

Med hensyn til jordens/universets alder er det vist gået op for nogle, at det ikke er 6.000 år vi snakker om men ca.4,5 mia. år, der er vist en lille forskel.

Og hvis du ellers har gået i skole, må du også have fået stoppet religionen/biblen ind som værende ordret.

Med hensyn hvad jeg mener at biblen har af værdi for menneskeheden, tror jeg nok, du selv kan finde nogle enkelte eksempler, men ok der er ikke så mange.



Redigeret af treram (28/10/2010 19:41)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk