annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
0 registrerede 294 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10322 - 24/10/2010 11:10 GUD
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Når man "googler" på ordet: Gud, finder man bl.m.a. denne hjemmeside:
http://www.answersingenesis.org/da/articles/nab/is-there-really-a-god

Her startes der tilsyneladende neutralt og fordomsfrit på en gennemgang af, hvad man kan sige om begrebet: Gud.

Snart viser det sig dog at føre frem mod den påstand, at arternes udvikling ikke har kunnet ske uden en eller anden form for intelligent design foretaget af - ja, det kaldes så: Gud.

Det er jo en ærlig sag at mene, at verden ikke kan forklares uden en skabende Gud - og argumentationen på denne hjemmeside er da også grundig - men om den er holdbar? - det er nok knap så sikkert, vil jeg tro.

Så er det, jeg mener, at selv hvis vi udelukker intelligent design i arternes udvikling, så står vi da stadig med et kolossalt mysterium: Det at verden ER (og at vi er en del af den).

At opfatte verden som noget selvfølgeligt, blot fordi vi til daglig - og historisk - kender den som noget sikkert eksisterende, synes jeg, er lidt for enkelt.

Vi ved jo godt at "vores" del af verden, solsystemet, mister sin stabilitet, når solen om X milliarder år løber tør for sin energikilde: Brint.

Så er det jeg tænker, at den oplevelse af undren over verdens væren måske er der, hvorfra al religiøsitet udspringer.

Det er i hvert fald sådan, det hænger sammen for mit vedkommende.

Så kan man selvfølgelig være nysgerrig og begynde at se på, om verden altid har været - i forskellige former - og nok gå i stå overfor begrebet: "altid".

Eller om verden er skabt ud af intet, hvilket synes lige så ufatteligt.

Og så først her kommer vi til idéen om en skabende Gud.

Teisme og ateisme er jo på den måde kun detaljer i forhold til det helt store, det fantastiske, det vidunderlige, miraklet, mysteriet: At verden ER.

Første gang det gik op for mig, hvor fantastisk, jeg synes, det er, at verden ER, udløste det en spontan kærlighed til verden, som en grundlæggende og afgørende følelse i mit liv - i resten af mit liv.

P.S.: Der digtes mange smukke religiøse myter - og produceres megen videnskabelig (snus)fornuft - om verdens væren, men det er ikke det afgørende, synes jeg. Det helt store, for mig, er den kærlighed, som oplevelsen føder.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/10/2010 11:49)
Top Svar Citer
#10323 - 24/10/2010 17:07 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Ja der kan gives mange mystiske forklaringer hvorfor vi og universet er, men den rigtige forklaring indeholder højst sandsynligt ikke nogen gud.
Hvorfor skulle en naturmagt( som nogen kalder gud) vælge at anbringe nogle bløddyr på en udaf milliarder af planeter, hvorfor ikke anbringe nogle på mange andre måske beboelige planeter, ok det er der måske også, vi kan jo se ikke alt i universet- endnu - .
Og hvad skulle formålet være med at anbringe nogle encellede væsener der senere udviklede sig til hvad vi er idag, og hvorfor får vi kun lov til at leve i et nanosekund eller mindre af universets liv, for slet ikke at tale om de første mennesker, de levede ikke ret længe.

Er det naturmagten der har givet os længere levetid-nej vel, naturmagten gir os intet, andet end ultrafarlige stråler fra rummet, solskinnet gir solen os og ingen anden, vores sygdomme har vi lært at bekæmpe selv, vi har desværre også lært at ødelægge vores jord, så der bliver mindre og mindre at overtage for kommende slægter, men ok om nogle milliarder af år er det hele slut, i vores galakse/solsystem, det er vist ganske sikkert, det bliver ikke morsomt at være de sidste der slukker for lyset.
Ved den tid er man muligvis allerede på vej ud i rummet med en mindre flok, for alle kan der vist ikke blive plads til, de skal bevæge sig igennem rummet i mange år inden de når en sikker planet, muligvis bliver det endda kun deres børnebørn der når frem, for jeg tror ikke de får hjælp fra nogen gud men muligvis fra naturkræfterne.

Og når vi nu taler om en skabende gud, er vi nødt til at spørge om, hvor kommer denne fra, gør vi ikke det, er vi sku dumme.
Fandtes en sådan gud, ville han højst sandsynligt ikke bekymre sig om vores lille bitte våde stenklode, der er nok af andre stenkloder at tage vare på, og der kommer stadig nye til, ligesom der stadig uddør nogle, en evighedsmaskine kunne man sige.

Ja vi er helt alene i verden, sammen med 6-7 milliarder andre.

Religiøsiteten er så opstået hen ad vejen, af bare forundring, men det er kun de mest civiliserede pattedyr, der har udvist en næsegrus forundring over at være til, og nogle har så udtænkt indtil flere forskellige fantasifostre, sådan omkring ca. 5.000, noget der desværre har vist sig at blive hængende som en Burre umuligt at slippe af med, og som kan bruges som en undskyldning til at slagte hinanden.
Og griber fantasifostret( guden) ind - nej vel, han-den er fuldstændig komplet ligeglad med os, nok fordi det er ren imagination.





_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10324 - 24/10/2010 18:24 Re: GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Og når vi nu taler om en skabende gud, er vi nødt til at spørge om, hvor kommer denne fra -

Det spørgsmål stiller de jo også på den hjemmeside, jeg linkede til:
http://www.answersingenesis.org/da/articles/nab/is-there-really-a-god
under overskriften: Men hvem skabte så Gud? - og de besvarer det - selv om svaret nok ikke lige falder i din smag smiler

Men for mig er spørgsmålet, om der er en Gud - som jeg forsøgte at skrive - underordnet.
For det første er der mange forskellige forestillinger om, hvad det ligger/skal ligge i begrebet Gud.
Og for det andet er det min opfattelse, at hvis der er noget, som vi kalder Gud, vil vi alligevel ikke kunne fatte det.

Det er derfor jeg mener, der ikke er andet at gøre end at lade det spørgsmål ligge.

Det samme, synes jeg, må gælde spørgsmålet om, hvordan det kan være, at verden ER.
Det finder vi heller aldrig ud af, tror jeg.

Men så er der jo tilbage det fantastiske: At verden ER!

- og så kommer jeg til at tænke på, hvad Axel Schiøtz, og senere Poul Bundgaard, i sidste århundrede sang i operetten Farinelli til Mogens Dams tekst:
Citat:
- er det en hellig pligt at elske livet

Det var ganske vist nok ikke på et nutidigt acceptabelt grundlag, men hvis vi lægger al smålighed til side, så er det egentlig, synes jeg, så enkelt og ligetil - al elske livet - at elske verden - vore medmennesker - os selv - alt på denne klode - universet.
yeah
Resten er vel egentlig detaljer - som det næppe er værd at skændes om? blinker

P.S.: Jeg fik i mit startindlæg skrevet "videnskabelig (snus)fornuft".
Det fortryder jeg, jeg burde have droppet parentesens værdidom blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/10/2010 18:24)
Top Svar Citer
#10325 - 25/10/2010 14:40 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg var ikke inde og kigge på linket du henviste til før nu, straks da jeg så titlen oppe i venstre hjørne, var jeg klar over hvor jeg befandt mig-hos IDérne.
For år tilbage læste jeg om deres museum, hvor Dinosauerer vandrer rundt blandt mennesker i vor jords 6000 ¨års beståen, så dem gir jeg ikke meget for, de er jo nærmest hjernedøde hver og een.
Jeg læste dog hele teksten igennem og nåede ned til: Hvordan ved vi at skaberen er biblkens gud??
Så kom "sandheden" for døren," kun biblen giver os en sand redegørelse for livets og universets oprindelse."

Og lidt længere nede kommer nye "sandheder" for dagens lys:
Og igen og igen er biblens historiske forklaringer blevet forkræftet af arkæologi, biologi, geologi og astonomi, ingen selvmodsigende eller forkerte oplysninger er nogn sinde fundet på biblens sider."

Ja selv Richard Dawkins får de til at se ud som een der tror på at der findes en gud.

Mange teologer i dagens Danmark har efterhånden mange andre svar på historierne i biblen, de betyder noget helt andet end det der står- javel, når nu løgnene bliver skudt ned een for een, må man jo finde på nye svar der muligvis kunne tænkes at glide lettere ned.

Nej, biblen er bare en stor løgne historie fra ende til anden, det er endda fuldt legalt at indbilde børn at den er sand.
Og forklaringen på at gud altid har været der, er ligeså speget, hvad skabte han alting af-ingenting eller var det lidt lommeuld fra hans store gevandter.

Jeg undres lidt over om du virkelig er faldet for kreationisternes meget uvidenskabelige propaganda.

De videnskabsmænd der har deres gang hos IDérne, kan vist ikke betegnes som rigtige troværdige videnskabsmænd, når de kan bekræfte at universet kun har 6000 år på bagen.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10326 - 25/10/2010 15:53 Re: GUD [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Gud er ånd og én. Ikke et væsen, men ånd. Ikke en diversitet eller pluralisme, men én. Uden for tid og rum. Når dette fattes med intuitionen - ikke at forveksle med fornemmelser - så vil resten af livet fattes bid for bid, eller rettere, detalje i helhed og helhed i detalje.
Top Svar Citer
#10327 - 25/10/2010 16:10 Re: GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Jeg undres lidt over om du virkelig er faldet for kreationisternes meget uvidenskabelige propaganda.

Men jeg skrev jo:
Citat:
Det er jo en ærlig sag at mene, at verden ikke kan forklares uden en skabende Gud - og argumentationen på denne hjemmeside er da også grundig - men om den er holdbar? - det er nok knap så sikkert, vil jeg tro.
Nej, jeg er bestemt ikke faldet for denne teistiske "propaganda" - ligesom jeg heller ikke er faldet for den tilsvarende ateistiske "propaganda".

Det er jo netop det, der er min pointe. at det finder vi aldrig ud af blinker

Og imens vi spilder en masse kræfter på dette stridspunkt, så går livet og verden videre.

For mig er religionerne lidt af samme natur som digte og eventyr.

Er digte (og eventyr) løgn?

Ja, det kan man godt sige.

Men man kan også sige, at de - i hvert fald til en vis grad - indeholder et gran af sandhed - bag kulisserne, så at sige.

Det er i hvert fald sådan, jeg ser det blinker

Og mere højtideligt end det ta'r jeg ikke religionerne - ej heller ateismen smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (25/10/2010 16:15)
Top Svar Citer
#10328 - 26/10/2010 10:27 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hr. Arne Thomsen er ikke faldet for den ateistiske "propaganda" og tager heller ikke ateismen højtideligt. Ateisme er jo ren logik og det behøver man jo ikke falde for eller tage højtideligt når man foretrækker at tro på græske afgudsbilleder og religiøse følelser fremfor sund fornuft. Der er mere idioti mellem himmel og jord end de fleste tror, og "intelligent design" er et godt eksempel.

Top Svar Citer
#10329 - 26/10/2010 12:46 Re: GUD [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Ateisme er jo ren logik og det behøver man jo ikke falde for eller tage højtideligt når man foretrækker at tro på græske afgudsbilleder og religiøse følelser fremfor sund fornuft.
Den er vel møntet på mig?

I så fald må du vist have overset, at jeg skrev:
Citat:
Nej, jeg er bestemt ikke faldet for denne teistiske "propaganda" - ligesom jeg heller ikke er faldet for den tilsvarende ateistiske "propaganda".
Det er jo netop det, der er min pointe. at det finder vi aldrig ud af.

Hvis du med ateisme mener påstanden, at der ikke findes gud(er), så kan den ikke logisk bevises.

Og det, du kalder "sund fornuft" (hvordan end det begreb så nærmere skal forstås) formår jo intet overfor spørgsmål som, hvordan det går til, at verden ER - og hvordan jeg skal leve mit liv.

Så hvad har du, som vel er ateist, andet end en fritsvævende ubeviselig påstand om, at der ikke findes gud(er) uden for menneskers bevidsthed?

Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle tage den påstand højtideligt blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/10/2010 12:46)
Top Svar Citer
#10334 - 26/10/2010 19:56 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" For mig er religionerne lidt af samme natur som digte og eventyr.
Er digte ( og eventyr) løgne?."
Digte og eventyr er da ikke løgne, men som navnet siger noget der er (op)digtet og ikke udlagt som noget sandfærdigt,men som dog også kan have en sandfærdig mening.
Men at religionerne som de udlægges for folket er den rene skære løgn, kan der vist ikke være tvivl om,hverken biblen eller koranen m.fl.kan siges at være sandfærdige eller videnskabelige og det er jo dem, præsterne og imamerne bruger til at overbevise fårene om at de har ret, i deres prædiker.

Og præsterne de stakler, har jo ikke meget andet i ærmet at tale om, de er gået istå og det må være en lidelse at høre deres evindelige samme statsautoriserede løgnehistorier.

Nej du skal da ikke tage ateismen højtidelig, det gør jeg heller ikke, den er ikke højtidelig lig kontrapunktet, den befinder sig med begge ben på jorden og ikke på et hysterisk gespendst der er frit svævende i rasmusfæren, tror de vist nok.




Redigeret af treram (26/10/2010 19:58)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10336 - 26/10/2010 22:30 Re: GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Vi er ikke så langt fra hinanden, fornemmer jeg, men jeg synes alligevel, du roder de religiøse idéer - og så den måde præsteskaberne i de forskellige religioner behandler deres menigheder på - sammen.

Og hvis vi f.eks. ser på beretningen om Jesus, der går på vandet (som du ofte har omtalt, så vidt jeg husker), så opfatter jeg, at det drejer sig om det at turde tro på sig selv.
Det var lige ved at lykkes for Peter, men det endte med, at han sank i.
Her hæfter du dig i stedet i det naturstridige i det at gå på vandet, mens dette for mig kun er en "kulisse" for en fortælling om "at være stærk i troen" på sig selv.

Hvis vi på samme måde ser på eventyret om Tornerose - ja, det behøver jeg vist ikke at uddybe... blinker

Du skriver også at "- hverken biblen eller koranen m.fl.kan siges at være sandfærdige eller videnskabelige -"

Hertil kan jeg kun sige, at der vist ikke er nogen (måske nogle få fundamentalister), der vil påstå at sådanne religiøse bøger er videnskabelige - og deres sandfærdighed er for mig ikke større end eventyret om Tornerose.

Det var derfor jeg brugte udtrykket: "et gran af sandhed" om dem smiler

Og når jeg hverken tager ateismen eller teismen så højtideligt, så er det fordi ingen af dem jo ved noget blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/10/2010 22:32)
Top Svar Citer
#10339 - 27/10/2010 17:27 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jo jeg ved godt at man fortolker biblen helt anderledes end det der står skrevet, men henne i gudhusene både i de katolske, protestantiske og muslimske bliver biblens-koranens historier for det meste fortalt som var de sande og det samme husker jeg fra min skolegang, det var det jeg hazelerede over, jeg troede ikke en døjt på de meget usandssynlige skrøner.
Jeg vil endda tro at nutidens helt unge skolebørn der får religionen ind med "fodertragt" også tror på løgnehistorierne.

Og grunden til at man har omfortolket historierne de senere år, er jo ganske klart, folk er heller ikke så dumme endda, så for at få det til at glide lettere ned, må man finde nye smuthuller.

Så hvorfor kalde en spade -en skovl??.



Redigeret af treram (27/10/2010 17:28)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10342 - 28/10/2010 09:59 Re: GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Og grunden til at man har omfortolket historierne de senere år, er jo ganske klart, folk er heller ikke så dumme endda, så for at få det til at glide lettere ned, må man finde nye smuthuller.

Jeg er nu ikke helt så sikker på, at de fire evangelisters tekster i Bibelen (mange andre kom jo slet ikke med) oprindelig har været ment helt bogstaveligt (Vi er jo i det mellemøstlige område, hvor man udtrykker sig mere malerisk end på vores mere "bondesnu" og jordnære facon blinker ).

Men at de i tidens løb af præster og andre har været brugt bogstaveligt - bl.a. i din barndom - er der jo ikke tvivl om, og det er jeg meget enig med dig i, at det er noget svineri.

Muhammeds åbenbaringer blev oprindelig nedskrevet enkeltvis (han kunne, så vidt jeg ved, ikke selv skrive), og først meget senere blev de samlet til Koranen m.m.

Først hvis vi holder misbrug af skrifterne for sig og deres idé-indhold ligeså, så først mener jeg, der er en mulighed for at se, om de indeholder noget af værdi for menneskeheden.

Og det mener jeg, de har - kristendommen giver os, vel for første gang i menneskehedens historie, idéen om næstekærlighed (som jo er større end det mere snusfornuftige: "Du skal gøre mod andre, som du ønsker de skal gøre mod dig") - og islam gav vel i sin tid stammefolkene en idé om noget større end blot stammens ære.

"Så hvorfor kalde en spade -en skovl??." - skriver du.

Har du prøvet at give eventyret om Tornerose dén behandling?

Og hvad fik du ud af dét? smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#10344 - 28/10/2010 16:55 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

"Jeg er ikke sikker på, at de fire evangelisters tekster i biblen oprindeligt har været ment helt bogstaveligt."

Hvis du mener det, er du vist ikke enig med de fleste religionslærere, præster, imamer, som jo netop har udtrykt og stadig udpensler skrønerne som er de den skære sandhed.
Og jeg tror ikke at mennesker for ca.1700 år siden var så kloge at de opfattede det som noget helt andet, de fleste kunne end ikke læse, måske 2% kunne.

Mange af nutidens teologer er på linie med dig, de prøver på den måde at redde deres skind og fordi de har indset at det sku nok er løgn det hele, nogle af dem følger vel også med hvad videnskaben opdager og siger.

Jeg er da enig med dig i, at de gamle skrøner indeholder noget af værdi for menneskeheden, men indeholder endnu flere løgne og ting mennskeheden slet ikke har brug for, du kan sige det samme om H.C.Andersens, Brd.Grimms og andres eventyr og din Tornerose fortælling som du er "bidt" af, de indeholder også ganske mange ting menneskeheden kan bruge, men de presenteres ikke som noget der er den skinbarlige sandhed, og noget som du skulle have kendskab til for at høre til blandt de gode mennesker.



Redigeret af treram (28/10/2010 16:57)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10345 - 28/10/2010 17:11 Re: GUD [Re: treram]
Visdommen
Uregistreret

Citat:
Hej Arne.

"Jeg er ikke sikker på, at de fire evangelisters tekster i biblen oprindeligt har været ment helt bogstaveligt."

Hvis du mener det, er du vist ikke enig med de fleste religionslærere, præster, imamer, som jo netop har udtrykt og stadig udpensler skrønerne som er de den skære sandhed.


Hej Treram,

Jeg opfatter det som et primitivt våben at påstå, at nogle tror, at det er ment bogstaveligt. Der er spor i selve testamenterne af, at det ikke skal forstås bogstaveligt. Her er et eksempel:

Da disciplene kom over til den anden bred, havde de glemt at tage brød med. Jesus sagde til dem: "Se til, at I tager jer i agt for farisæernes og saddukæernes surdej." De talte med hinanden og sagde: "Det er, fordi vi ikke har brød med." Da Jesus blev klar over det, sagde han: "Hvorfor siger I til hinanden, I lidettroende, at det er, fordi I ikke har brød med? Kan I endnu ikke fatte, eller husker I ikke de fem brød til de fem tusind, og hvor mange kurve I da samlede? Eller de syv brød til de fire tusind, og hvor mange kurve I da samlede? Hvorfor fatter I ikke, at jeg ikke talte til jer om brød? Men tag jer i agt for farisæernes og saddukæernes surdej." Da forstod de, at han ikke sagde, at de skulle tage sig i agt for surdej til brød, men for farisæernes og saddukæernes lære.
(Matthæus 16, 5-12)

Citat:
Jeg er da enig med dig i, at de gamle skrøner indeholder noget af værdi for menneskeheden, men indeholder endnu flere løgne og ting mennskeheden slet ikke har brug for


Jeg tager dit forbehold med for ikke at virke provokerende og ledende. Men jeg er nysgerrig: Hvad opfatter du som værende af værdi for menneskeheden i "de gamle skrøner"?

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#10346 - 28/10/2010 19:39 Re: GUD [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Thomas.

Savner du det gode selskab her ?? men du er da velkommen tilbage.

Med hensyn til din tro på at de skrevne ord ikka skal tages bogstaveligt, vil jeg bare henvise til et enkelt af tusinde eksempler.
Copernicus opdagede at jorden kredsede omkring solen og ikke omvendt og derfor ikke var Universets centrum, som beskrevet i den " gode" bog biblen, han offentlig gjorde dette i 1507 og kirken blev meget vred, han måtte æde ordene igen og først i 1700 tallet accepterede kirken at han havde ret, det samme skete for mange andre videnskabsmænd der gjorde opdagelser der ikke stemte overens med biblen, de blev forfulgte og nogle døde endda i kirkens fangenskab.

Med hensyn til jordens/universets alder er det vist gået op for nogle, at det ikke er 6.000 år vi snakker om men ca.4,5 mia. år, der er vist en lille forskel.

Og hvis du ellers har gået i skole, må du også have fået stoppet religionen/biblen ind som værende ordret.

Med hensyn hvad jeg mener at biblen har af værdi for menneskeheden, tror jeg nok, du selv kan finde nogle enkelte eksempler, men ok der er ikke så mange.



Redigeret af treram (28/10/2010 19:41)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10347 - 28/10/2010 19:54 Re: GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Nej, jeg er helt bestemt ikke enig med den slags lærere og præster, som jeg forstår har forsøgt at begå "åndelig voldtægt" mod dig, da du kun var et barn.
Det er simpelthen noget svineri.
Og det foregår jo fortsat - desværre - omend måske i lidt mindre omfang.

Der er nok heller ingen tvivl om, at historierne om Jesus er startet i små grupper af mennesker som mundtlige beretninger, der næppe har kunnet undgå fortællernes digteriske kreativitet.

Det ser jo ud til, at det først er flere hundrede år senere, det bliver skrevet ned (og vi ved dårligt nok, hvem det var, der skrev).

Og hovedpersonen, Jesus, ham har vi vistnok ikke pålidelige historiske data om.
Vi ved faktisk end ikke med sikkerhed, om han har eksisteret mere end eventyrets Tornerose (som jeg jo bare bruger som et tilfældigt eksempel).

Hvad Paulus angår, er det jo en anden sag, hans rolle i kristendommen minder egentlig lidt om Muhammeds i islam.

Når det er mit indtryk, at kristendommen bringer næstekærligheden til verden, så bygger jeg det meget på beretningen om den barmhjertige samaritaner.

"Næsten" på den tid i det jødiske samfund var jo det samme som de nærmeste, men her udvider kristendommen begrebet "din næste" til også at omfatte helt fremmede personer - og forbilledet for denne nye næstekærlighed er i beretningen en samaritaner - et ringeagtet folkefærd - og altså ikke en jøde.

Hvordan ville det budskab se ud i dag?
En muslim, der tager sig af et tilskadekommet Jehovas Vidne?
Eller en ateist, der tager sig af en pædofil katolsk præst?

Det jeg altså forsøger at gøre, er at skille al råddenskaben fra, og at skille alle de fantasifulde videredigtninger fra - i håb om at komme ind til den oprindelige kerne - født i et eller andet menneskes sind.
Og så at forsøge at se, om der er noget af værdi her.

På den måde set, synes jeg, at kristendommen især udmærker sig på det medmenneskelige område, islam i respekten for den skabte(?) verden, og buddhismen for dens evne til at frigøre os fra egoismens snæversyn.

Det kan uden tvivl analyseres og belyses meget bedre end mit primitive forsøg her, men jeg synes det er væsentligt at "holde skæg for sig og snot for sig", så vi ikke mister menneskelige kvaliteter, samtidig med at vi bekæmper de kriminelle handlinger, der snylter på dem (Tænk hvis man anlagde samme synspunkt på penge blinker ).

Jeg ser, at vi ikke er langt fra hinanden i synet på religioner - til trods for de grimme overgreb, du blev udsat for som barn - og det glæder jeg mig over.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#10348 - 28/10/2010 19:55 Re: GUD [Re: treram]
Visdommen
Uregistreret

"Savner du det gode selskab her ?? men du er da velkommen tilbage."

- Jeg har valgt at fortsætte med at skrive som anonym pga. for meget personfnidder. Men du fører ikke personfnidder i mine øjne, så dig snakker jeg hellere end gerne med.

Jeg kender ikke biblen særligt godt. Jeg har læst næsten udelukkende Jesu ord, som jeg finder særligt inspirerende for hjertet. Men hvor finder du det med, at jorden skulle være i centrum, og at jorden kun er 6000 år gammel?

Jeg har gået i skole, men jeg er vist en del yngre end dig, og i dag får man ikke stoppet noget ind om, at biblen skulle være ordret.

"Med hensyn hvad jeg mener at biblen har af værdi for menneskeheden, tror jeg nok, du selv kan finde nogle enkelte eksempler"

- Skal JEG finde eksempler på DIN mening om, at noget har værdi?? Nu må du altså lige komme mig i møde her blinker Hvis du finder noget af værdi, er jeg altså vildt nysgerrig for at vide hvad!

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#10350 - 29/10/2010 09:55 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nu er jeg vist ikke den eneste der er blevet indbildt biblen var sand fra ende til anden, du må nok have været under samme skolesystem, desuden tog jeg mig ikke så meget af det, jeg er ikke så let at overbevise om unaturligheder/løgne og har aldrig troet på nogle af de ting man prøvede at pådutte mig i religionstimerne og i konfirmationsforberedelsen, så naiv var jeg ikke, desværre tror jeg mange faldt for det de blev fortalt,
for man var jo næsten tvungen til at tro på det voksne fortalte en og det benyttede de sig så af.

Jeg har aldrig haft respekt for min religionslærer og præster som så, jeg anser dem for hyklere og løgnere, men det er vist ingen hemmelighed.

Du prøver så at pille lidt godt ud af alle religioner, jamen der er som jeg sagde tidligere sikkert noget godt i alle religioners grund ideer, men der er ligeså meget udenfor, og de er ganske sikkert opstået længe før religionerne kom frem i lyset, du må ikke fortælle mig at menneskene i Danmark før kristendommens indførelse var de rene barbarer, men kirken mener den har "opfundet" medmenneskeligheden og det er noget forvrøvlet sludder.
Nu kender jeg temmelig meget til hvordan buddhismen "udføres" i Thailand og det er ikke noget at skrive hjem om, alle bedrager alle, hvis de kan komme til det, her gives der ikke ved døren, mange munke er vaneforbrydere, der benytter sig af deres ophøjede stilling, til at berige sig.
Et menneskeliv i Thailand er intet værd, kommer du på hospitalet og ingen penge har - 0 behandling, jeg har set flere bekendte dø af nyresvigt fordi de ingen penge havde til at blive behandlet for. Jeg så en ung kvinde jeg havde købt noget jord af, langsomt dø af brystkræft, fordi hun gik i templet for at rådføre sig med munkene og betalte dem for "gode" råd, istedet for at gå til et hospital, jeg fik dog tilsidst overtalt hende til at tage til Bangkok for at blive behandlet( hun havde masser af penge) men da var det forsent, hun døde en måned senere.

Min tidligere nabo her i Skåne, byens præst, hans kone fik opdaget en tumor på hjernen, de bad til gud fortalte han mig, da de var til kaffe her, den stakkels kone opførte sig nemlig lidt mystisk, kunne ikke styre sine bevægelser, jeg spurgte hvorfor de ikke var gået til hospitalet for at få fjernet tumoren, det viste sig han og menigheden havde bedt for hende i lang tid i håb om forbedrng, men da der ikke rigtigt skete nogen forbedring, tog de til hospitalet, var det for sent og hun døde nogle måneder senere

Det er sku dødfarligt at tro og nøjes med at bede, kan jeg hermed konstatere, godt jeg er vokset fra dette for lang tid siden.

Muslimerne gider jeg slet ikke tale om, deres religion er sku da fuldstændig forrykt og bliver i den grad inddoktrineret.
Så de få gode ting denne religion måske har, falder fuldstændigt til jorden med alt det andet plat den har.
En mere menneske nedværdigende religion skal du lede længe efter.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10351 - 29/10/2010 10:18 Re: GUD [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej anonyme Thomas.
Hvor finder jeg at jorden var verdens centrum og at verden kun er 6.000 år gammel, det er vist noget næsten enhver ved stammer fra biblen, du kender så ikke meget til biblen ??? men kender Jesus mere- eller "hans" ord, hvordan kan du kende Jesus ord hvis du ikke kender biblen, er mig lidt af en gåde.

Jøder der går i jødiske skoler bliver den dag i dag fortalt at jorden/verden bare er 6.000 år gammel, ligesom IDérne i USA fortæller deres tilhængere, ja de har endda et museum hvor de har "beviser" på at Dinosauere og mennesket gik samtidig på jorden.

Jeg tror også jeg er betydeligt ældre end du, jeg stammer fra år 1934, så jeg har nogle år på bagen, jeg vil dog tror at du har lært at biblen skal betragtes som værende sand.

Jeg må indrømme at jeg ved ikke så meget om religionsundervisningen nu om dage, andet end at konfirmationsforberedelserne nogen steder er på vej ud.

Jeg ved blot at kirken-paverne forfulgte mange videnskabsmænd der fremførte beviser mod noget der kunne relateres til en forkert udlægning i biblen, det må du vel også have hørt om, det gjalt bl.a.Galilei,Copernicus, Tycho Brahe og Kepler, man skulle sandelig ikke ustraffet forvrænge hvad gud havde sagt i biblen.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10352 - 29/10/2010 12:28 Re: GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg får det indtryk, at vi er enige i det væsentlige, og at der kun er nogle detaljer tilbage, hvor vi divergerer lidt - og det er jeg egentlig glædeligt overrasket over smiler

Det med, hvad jeg kaldte "åndelig voldtægt", som du kunne modstå, det lykkedes ikke så godt for mig.
Jeg var faktisk blevet troende på præstens kristendom under konfirmationsforberedelserne, og ikke før kort efter det hele, gik det op for mig, at jeg var blevet "forført".

Derpå gik der adskillige årtier, hvor jeg fik kvalme, når kristendom (og religioner i det hele taget) var på tale.
Men ca. midtvejs i mit liv (født et år før dig: 1933) begyndte det, jeg kalder de eksistentielle spørgsmål at trænge sig på - sådan noget som det besynderlige at verden er - at jeg er - og hvad jeg skal her.

Her har fornuft og videnskab jo ikke rigtig noget at byde på, og for mig at se er alle de etablerede religioner (i hvert fald dem, jeg kender lidt til) gennemkorrupte.

Og så det er jo "bar røv og viklers" for enhver, der ser det på den måde blinker

De eksempler, du nævner, er jo alle fra de korrupte religiøse verdener, og der er vi jo ikke uenige - tværtimod.

Men når du skriver (om islam - men det gælder vel faktisk alle religioner):
Citat:
Så de få gode ting denne religion måske har, falder fuldstændigt til jorden med alt det andet plat den har.
så mener jeg godt, man kan sortere "lortet" fra - og beholde "guldkornene" (hvis der er nogle).

Og når jeg så i fantasien ser dig stående foran en pædofil katolsk præst, som er blevet slået bevidstløs - og måske vil dø, hvis ingen hjælper ham - vil du så lade ham dø - eller vil du lade dig inspirere af beretningen om den barmhjertige samaritaner?
Det kan du selvfølgelig kun selv svare på - og du kan selvfølgelig også hente medmenneskelighed andre steder fra - men den kristne inspiration her, synes jeg nu, er et "guldkorn" smiler

Når vi derimod kommer til omsorgen for "vores" klode, så kan jeg ikke rigtig få øje på kristne "guldkorn", så ser det for mig ud til at islam er mere "miljøbevidst" - i sin idé (men nok ikke så meget i praksis) - og nok især i den gren af islam, der kaldes sufismen, som jeg ikke kender meget til, men hvor nogle digte herfra taler direkte til mit "hjerte".
Det er også for mig "guldkorn" smiler

Og når Buddha siger (noget i retning af): Der lidelse - der er en årsag til lidelsen - der er en vej ud af lidelsen (noget med at slippe selviskheden), så er det jo ikke i den hensigt, at vi skal give afkald på moderne lægekunst, men derimod en vej til et mere harmonisk liv (kan man vel kalde det) smiler

Og i det nutidige informerede menneskes eksistentielle situation - uden hjælp fra hverken videnskab, filosofi eller religioner - eller noget andet - så synes jeg ikke, det er så helt tosest at samle de "guldkorn" op, der er at finde, for at se, om de kan bruges smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (29/10/2010 12:29)
Top Svar Citer
#10353 - 29/10/2010 12:50 Re: GUD [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

Det har for troende mennesker været af stor værdi at give deres (og andre menneskers) børn en masse at tro på, uanset om historierne så var sandfærdige eller blot bestod af det pureste sludder. Gudetro er pr. tradition blevet koblet på vognen som ’ikke-naturlige ammestuehistorier’, hvor det væsentlige slet ikke var at give børnene en solid grund til tvivl, som netop vil være langt mer værd end at proppe dem med historier der slet intet forhold har til naturen omkring dem. Som forældre er det ikke vores opgave at fylde børn med en masse tro, men derimod at give dem en solid grund til tvivl!

Det var nok dét adskillige lærer tilbage og ind i vores samtid ikke forstod et klap af, mens mange andre heldigvis gjorde. For det er dér det kreative sind vokser og udvikler sig, uden at koble den sunde fornuft af vognen.

I dette lys bliver det selvfølgelig aldeles irrelevant hvad troende i dag og tilbage måtte have tilført idéer om gudeforestillinger, den slags kan vi nøjes med kritisk at observere, for deri ligger netop indbegrebet en accept af selve gudsbegrebet som om det var noget væsentligt til beskrivelser af en forståelse af vores natur og verden omkring os, og det har jo ingenlunde vist sig at være tilfældet. Hvad Arne atter søger at fortælle med sin interesse ude i gudeforestillingerne er jo bare, at han gerne og atter uden egentlig undren stadig kobler gudeidéen på selve kosmologien samt andre faglige discipliner, men åbenbart stadig ikke forstår den grundlæggende undren over hvad begrebet ’gud’ overhovedet laver i denne kontekst.

Fx kan vi læse idéer som, ”teisme og ateisme er jo på den måde kun detaljer i forhold til det helt store, det fantastiske, det vidunderlige, miraklet, mysteriet: At verden ER…” – men her forstår Arne netop stadig ikke selve pointen: at afvisningen af historier om nisser, guder, påskeharer m.v. blot er selve konsekvensen af historiernes møde med evidenskrav. Disse historier burde naturligvis læses som alle andre noveller, og selvfølgelig ikke blandes ind i beskrivelser af eksistentielle forekomster, som videnskabelige discipliner der akkurat opfylder forventninger om sandsynlighed. Troende står tiltagende uden gode begrundelser for at mætte kosmologien, geofysikken samt mange andre videnskabelige discipliner med deres fantasifulde påhit om noget guddommeligt, for referenten dér er fortfarende deres egen fantasi.
Stadig ser vi denne manglende evne til kritisk skelnen mellem fantasier om og noget faktisk eksisterende, en form for eventyrterapi, hvor en barsk og meningsløs verden forvandles til noget meningsfyldt gennem fortællinger der opfylder specifikke forventninger a la’ HCA, hvor himmelnisser bare fratages tidligere meningsfylde og på ny fyldes med et meningsindhold der tilfredsstiller nøjagtig samme trosbekendelser…;)

Mvh & god weekend.
Simon


Redigeret af Simon (29/10/2010 12:52)
Top Svar Citer
#10354 - 29/10/2010 12:57 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Citat:
Og i det nutidige informerede menneskes eksistentielle situation - uden hjælp fra hverken videnskab, filosofi eller religioner - eller noget andet - så synes jeg ikke, det er så helt tosest at samle de "guldkorn" op, der er at finde, for at se, om de kan bruges


YES smiler "Prøv det det hele og behold det bedste" skulle Paulus ha' sagt et eller andet sted ... Måske nogle kan hjælpe? H.K.H.?
Top Svar Citer
#10355 - 29/10/2010 15:15 Re: GUD [Re: treram]
Visdommen
Uregistreret

Kære Treram

"Hvor finder jeg at jorden var verdens centrum og at verden kun er 6.000 år gammel, det er vist noget næsten enhver ved stammer fra biblen"

- Er du så ikke sød at fortælle mig hvor i biblen, du finder det?

Det er vigtigt at skelne... hvis du finder det i biblen, så ok, men hvor? Hvis du finder det hos nogle præster fra år 'et-eller-andet-hvidkål' og IKKE i biblen, så ok også... men lad os beholde vor skelneevne uanset følelserne.

"hvordan kan du kende Jesus ord hvis du ikke kender biblen, er mig lidt af en gåde."

- Jesu ord fylder forsvindende lidt i biblen. Men det er nu engang hans ord, der inspirerer mit hjerte.

"Jeg tror også jeg er betydeligt ældre end du, jeg stammer fra år 1934, så jeg har nogle år på bagen, jeg vil dog tror at du har lært at biblen skal betragtes som værende sand."

- En flot alder. En erfaren mand!

Men nej, jeg har ikke lært, at biblen skal tages bogstaveligt. Jeg har aldrig lært det. Jeg har aldrig hørt nogen fortælle mig ansigt til ansigt, at den skal læses eller forstås på den måde.

"Jeg ved blot at kirken-paverne forfulgte mange videnskabsmænd der fremførte beviser mod noget der kunne relateres til en forkert udlægning i biblen, det må du vel også have hørt om, det gjalt bl.a.Galilei,Copernicus, Tycho Brahe og Kepler, man skulle sandelig ikke ustraffet forvrænge hvad gud havde sagt i biblen."

- Hvad jeg har lært af SELV at læse Jesu ord, er, at der er en verden og en himmel til forskel på Jesu ord og de religiøses udlægning af dem. Eller rettere: Jeg møder næsten aldrig en, der kalder sig kristen, som står ved Jesu ord. Derimod står de ved de religiøse dogmer om, at han intet kræver af nogen. Læser man selv hans ord, så kræver hans og hans Faders nærvær, at vi holder fast i hans ord. (Dette ser jeg i højere grad små børn gøre - ofte helt af sig selv!).

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#10359 - 30/10/2010 11:06 Re: GUD [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.

Du skriver:
Citat:
"Prøv det det hele og behold det bedste" skulle Paulus ha' sagt et eller andet sted ...

Jeg synes også at mindes noget i den retning, har ledt efter det, og jeg gætter, at det er en tekst sidst i Paulus' første brev til thessalonikerne, du tænker på (og som også før har gjort indtryk på mig):
Citat:
Vær altid glade, bed uophørligt, og tak under alle forhold, for dette er Guds vilje med jer i Kristus Jesus.
Udsluk ikke ånden, ringeagt ikke profetisk tale.
Prøv alt, hold fast ved det gode, hold jer fra det onde i enhver skikkelse!

Mange studser over: "bed uophørligt".
For de ortodokse kristne er det imidlertid ligetil.
Deres basale bøn i dens ultrakorte form er: Kyrie eleison (udtales kírie eléjson), som betyder: Herre forbarm dig - og ofte "siges" tavst sammen med åndedrættet - som en slags grundtone i tilværelsen.

Paulus' ord her er jo et tilbud, et forslag til en måde at leve livet på, som helt sikkert ikke i sin fulde ordlyd er spiseligt for ateister.

Men: "Prøv alt, hold fast ved det gode" er vel ikke helt umuligt?

Og hvis vi erstatter ordet Gud med Skæbnen eller Tilfældet, ser det vel straks lidt bedre ud - bortset fra at ateister, mig bekendt, ikke mener, det nytter at bede til sådanne "højere magter" blinker

Men finde sig i deres herredømme må de jo alligevel smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (30/10/2010 11:08)
Top Svar Citer
#10362 - 30/10/2010 14:05 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg må sige du forundrer mig sku noget, du må sku snart vise hvilket ben du står på.

" Og hvis vi erstatter ordet gud med skæbnen eller tilfældet, ser det straks lidt bedre ud-bortset fra at ateister, mig bekendt, ikke mener det nytter at bede til sådanne "højere magter"."
Hvor ved du dog det fra, jeg ber da til at min bil holder nogle år endnu, men hvem fanden jeg ber til aner jeg ikke ha ha

Men så kommer det der undrer mig meget:
"Men finde sig i deres herredømme må de jo alligevel".

Du mener hermed at der er nogle højere magter, som alle må finde sig i, uha da da, jeg kunne godt lide at vide hvilke magter du hentyder til, det skulle vel ikke være en gud du her camouflerer??.

Ja bed du bare uophørligt, det hjælper ikke en disse, hvilket erfaringerne viser, jeg kom lige med et par enkelte i et forrigt indlæg, så hvor stupide skal mennesket have lov at være, det er noget ala jehovaerne, der ikke vil modtage blod, så de er nok ikke i familie med vampyrerne.

Kan du have en god weekend(på bedetæppet).




Redigeret af treram (30/10/2010 14:08)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10363 - 30/10/2010 16:37 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
Visdommen
Uregistreret

Kære Arne og Treram,

Omkring (uophørlig) bøn kommer jeg til at tænke på følgende ord:

Han fortalte dem en lignelse om, at de altid skulle bede og ikke blive trætte. Han sagde: "I en by var der en dommer, som ikke frygtede Gud og var ligeglad med mennesker. I samme by var der en enke, og hun kom gang på gang til ham og sagde: Hjælp mig til min ret over for min modpart! Længe ville han ikke, men til sidst sagde han til sig selv: Selv om jeg ikke frygter Gud og er ligeglad med mennesker, vil jeg dog hjælpe denne enke til hendes ret, fordi hun volder mig besvær; ellers ender det vel med, at hun kommer og slår mig i ansigtet." Og Herren sagde: "Hør, hvad den uretfærdige dommer siger! Skulle Gud så ikke skaffe sine udvalgte deres ret, når de råber til ham dag og nat? Lader han dem vente? Jeg siger jer: Han vil skaffe dem ret, og det snart."
(Lukas 18, 1-8)

Sufismen tilføjer ydmyghedens aspekt ved bøn. Det er en utrolig frihed, det rummer at overgive sit ego til Det Højere.
Top Svar Citer
#10364 - 30/10/2010 18:32 Re: GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du vil vide "hvilket ben, jeg står på".
Men jeg står ikke på nogen af dem.

For mig er Gud, Tilfældet, Skæbnen blot forskellige ord for det samme - noget, vi ikke kan overskue - noget, vi ikke har styr på - noget, der bestemmer over os.

Teister siger Gud og søger at påklistre egenskaber.
Rationalister hævder, at hvis vi i et givent øjeblik kendte alle årsager, så kunne vi beregne fremtiden, så ville intet være tilfældigt.
Der er blot dét ved det, at vi ikke nogensinde vil få skyggen af en jordisk chance her.
Spåkvinder (m/k) og astrologer har ikke rigtig succes med at forudsige vore skæbner.

Kald det, hvad du vil - når du be'r til, at din bil holder nogle år mere - men hvad du end kalder det, så er det jo uomgængeligt en eller anden "højere magt", det handler om blinker

Det er derfor, jeg mener, vi er på vildspor, når vi så ensidigt fokuserer på modsætningen mellem teisme og ateisme.
Det frigør os jo ikke fra vores hver isærs skæbne - eller tilfældighedernes spil, om du vil.

Og så er det, jeg siger, at uanset om vi tror eller ikke tror det ene eller det andet, så står vi jo bogstavelig talt dér "i bar røv og viklers" smiler og skal finde ud af, hvad vi vil med vores liv - og om vi kan affinde os med vores skæbne - efterhånden som den manifesterer sig smiler

Når jeg en sjælden gang be'r, så er det oftest uden ord - og egentlig uden at bede om noget - og mine tanker dør ud - og så sker der noget med mig, som jeg bestemt ikke har styr på.

Kastrup lufthavn, supermarkedet og foran TV-apparatet er ikke de mest egnede steder, men når jeg ligger i min seng og er lige ved at falde i søvn - eller når jeg møder alle højtids- og kærlighedssymbolerne i små beskedne ortodokse kirkerum, hvor sindet kan falde til ro - så kan det gå hen og ske.
Og det fører ofte til, at jeg begynder at få øje på noget, jeg ikke har lagt mærke til før.
Det gør mig glad, og jeg oplever, at det beriger min tilværelse smiler

Et teaterstykke og et eventyr er jo også bedst, når der er kulisser - også selv om de måske kan forekomme primitive - og der kan jo godt gemme sig sandheder begge steder blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (30/10/2010 18:33)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Nyheder fra Religion.dk