annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10327 - 25/10/2010 16:10 Re: GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Jeg undres lidt over om du virkelig er faldet for kreationisternes meget uvidenskabelige propaganda.

Men jeg skrev jo:
Citat:
Det er jo en ærlig sag at mene, at verden ikke kan forklares uden en skabende Gud - og argumentationen på denne hjemmeside er da også grundig - men om den er holdbar? - det er nok knap så sikkert, vil jeg tro.
Nej, jeg er bestemt ikke faldet for denne teistiske "propaganda" - ligesom jeg heller ikke er faldet for den tilsvarende ateistiske "propaganda".

Det er jo netop det, der er min pointe. at det finder vi aldrig ud af blinker

Og imens vi spilder en masse kræfter på dette stridspunkt, så går livet og verden videre.

For mig er religionerne lidt af samme natur som digte og eventyr.

Er digte (og eventyr) løgn?

Ja, det kan man godt sige.

Men man kan også sige, at de - i hvert fald til en vis grad - indeholder et gran af sandhed - bag kulisserne, så at sige.

Det er i hvert fald sådan, jeg ser det blinker

Og mere højtideligt end det ta'r jeg ikke religionerne - ej heller ateismen smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (25/10/2010 16:15)
Top Svar Citer
#10328 - 26/10/2010 10:27 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hr. Arne Thomsen er ikke faldet for den ateistiske "propaganda" og tager heller ikke ateismen højtideligt. Ateisme er jo ren logik og det behøver man jo ikke falde for eller tage højtideligt når man foretrækker at tro på græske afgudsbilleder og religiøse følelser fremfor sund fornuft. Der er mere idioti mellem himmel og jord end de fleste tror, og "intelligent design" er et godt eksempel.

Top Svar Citer
#10329 - 26/10/2010 12:46 Re: GUD [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Ateisme er jo ren logik og det behøver man jo ikke falde for eller tage højtideligt når man foretrækker at tro på græske afgudsbilleder og religiøse følelser fremfor sund fornuft.
Den er vel møntet på mig?

I så fald må du vist have overset, at jeg skrev:
Citat:
Nej, jeg er bestemt ikke faldet for denne teistiske "propaganda" - ligesom jeg heller ikke er faldet for den tilsvarende ateistiske "propaganda".
Det er jo netop det, der er min pointe. at det finder vi aldrig ud af.

Hvis du med ateisme mener påstanden, at der ikke findes gud(er), så kan den ikke logisk bevises.

Og det, du kalder "sund fornuft" (hvordan end det begreb så nærmere skal forstås) formår jo intet overfor spørgsmål som, hvordan det går til, at verden ER - og hvordan jeg skal leve mit liv.

Så hvad har du, som vel er ateist, andet end en fritsvævende ubeviselig påstand om, at der ikke findes gud(er) uden for menneskers bevidsthed?

Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle tage den påstand højtideligt blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/10/2010 12:46)
Top Svar Citer
#10334 - 26/10/2010 19:56 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" For mig er religionerne lidt af samme natur som digte og eventyr.
Er digte ( og eventyr) løgne?."
Digte og eventyr er da ikke løgne, men som navnet siger noget der er (op)digtet og ikke udlagt som noget sandfærdigt,men som dog også kan have en sandfærdig mening.
Men at religionerne som de udlægges for folket er den rene skære løgn, kan der vist ikke være tvivl om,hverken biblen eller koranen m.fl.kan siges at være sandfærdige eller videnskabelige og det er jo dem, præsterne og imamerne bruger til at overbevise fårene om at de har ret, i deres prædiker.

Og præsterne de stakler, har jo ikke meget andet i ærmet at tale om, de er gået istå og det må være en lidelse at høre deres evindelige samme statsautoriserede løgnehistorier.

Nej du skal da ikke tage ateismen højtidelig, det gør jeg heller ikke, den er ikke højtidelig lig kontrapunktet, den befinder sig med begge ben på jorden og ikke på et hysterisk gespendst der er frit svævende i rasmusfæren, tror de vist nok.




Redigeret af treram (26/10/2010 19:58)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10336 - 26/10/2010 22:30 Re: GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Vi er ikke så langt fra hinanden, fornemmer jeg, men jeg synes alligevel, du roder de religiøse idéer - og så den måde præsteskaberne i de forskellige religioner behandler deres menigheder på - sammen.

Og hvis vi f.eks. ser på beretningen om Jesus, der går på vandet (som du ofte har omtalt, så vidt jeg husker), så opfatter jeg, at det drejer sig om det at turde tro på sig selv.
Det var lige ved at lykkes for Peter, men det endte med, at han sank i.
Her hæfter du dig i stedet i det naturstridige i det at gå på vandet, mens dette for mig kun er en "kulisse" for en fortælling om "at være stærk i troen" på sig selv.

Hvis vi på samme måde ser på eventyret om Tornerose - ja, det behøver jeg vist ikke at uddybe... blinker

Du skriver også at "- hverken biblen eller koranen m.fl.kan siges at være sandfærdige eller videnskabelige -"

Hertil kan jeg kun sige, at der vist ikke er nogen (måske nogle få fundamentalister), der vil påstå at sådanne religiøse bøger er videnskabelige - og deres sandfærdighed er for mig ikke større end eventyret om Tornerose.

Det var derfor jeg brugte udtrykket: "et gran af sandhed" om dem smiler

Og når jeg hverken tager ateismen eller teismen så højtideligt, så er det fordi ingen af dem jo ved noget blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/10/2010 22:32)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk