annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10322 - 24/10/2010 11:10 GUD
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Når man "googler" på ordet: Gud, finder man bl.m.a. denne hjemmeside:
http://www.answersingenesis.org/da/articles/nab/is-there-really-a-god

Her startes der tilsyneladende neutralt og fordomsfrit på en gennemgang af, hvad man kan sige om begrebet: Gud.

Snart viser det sig dog at føre frem mod den påstand, at arternes udvikling ikke har kunnet ske uden en eller anden form for intelligent design foretaget af - ja, det kaldes så: Gud.

Det er jo en ærlig sag at mene, at verden ikke kan forklares uden en skabende Gud - og argumentationen på denne hjemmeside er da også grundig - men om den er holdbar? - det er nok knap så sikkert, vil jeg tro.

Så er det, jeg mener, at selv hvis vi udelukker intelligent design i arternes udvikling, så står vi da stadig med et kolossalt mysterium: Det at verden ER (og at vi er en del af den).

At opfatte verden som noget selvfølgeligt, blot fordi vi til daglig - og historisk - kender den som noget sikkert eksisterende, synes jeg, er lidt for enkelt.

Vi ved jo godt at "vores" del af verden, solsystemet, mister sin stabilitet, når solen om X milliarder år løber tør for sin energikilde: Brint.

Så er det jeg tænker, at den oplevelse af undren over verdens væren måske er der, hvorfra al religiøsitet udspringer.

Det er i hvert fald sådan, det hænger sammen for mit vedkommende.

Så kan man selvfølgelig være nysgerrig og begynde at se på, om verden altid har været - i forskellige former - og nok gå i stå overfor begrebet: "altid".

Eller om verden er skabt ud af intet, hvilket synes lige så ufatteligt.

Og så først her kommer vi til idéen om en skabende Gud.

Teisme og ateisme er jo på den måde kun detaljer i forhold til det helt store, det fantastiske, det vidunderlige, miraklet, mysteriet: At verden ER.

Første gang det gik op for mig, hvor fantastisk, jeg synes, det er, at verden ER, udløste det en spontan kærlighed til verden, som en grundlæggende og afgørende følelse i mit liv - i resten af mit liv.

P.S.: Der digtes mange smukke religiøse myter - og produceres megen videnskabelig (snus)fornuft - om verdens væren, men det er ikke det afgørende, synes jeg. Det helt store, for mig, er den kærlighed, som oplevelsen føder.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/10/2010 11:49)
Top Svar Citer
#10323 - 24/10/2010 17:07 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Ja der kan gives mange mystiske forklaringer hvorfor vi og universet er, men den rigtige forklaring indeholder højst sandsynligt ikke nogen gud.
Hvorfor skulle en naturmagt( som nogen kalder gud) vælge at anbringe nogle bløddyr på en udaf milliarder af planeter, hvorfor ikke anbringe nogle på mange andre måske beboelige planeter, ok det er der måske også, vi kan jo se ikke alt i universet- endnu - .
Og hvad skulle formålet være med at anbringe nogle encellede væsener der senere udviklede sig til hvad vi er idag, og hvorfor får vi kun lov til at leve i et nanosekund eller mindre af universets liv, for slet ikke at tale om de første mennesker, de levede ikke ret længe.

Er det naturmagten der har givet os længere levetid-nej vel, naturmagten gir os intet, andet end ultrafarlige stråler fra rummet, solskinnet gir solen os og ingen anden, vores sygdomme har vi lært at bekæmpe selv, vi har desværre også lært at ødelægge vores jord, så der bliver mindre og mindre at overtage for kommende slægter, men ok om nogle milliarder af år er det hele slut, i vores galakse/solsystem, det er vist ganske sikkert, det bliver ikke morsomt at være de sidste der slukker for lyset.
Ved den tid er man muligvis allerede på vej ud i rummet med en mindre flok, for alle kan der vist ikke blive plads til, de skal bevæge sig igennem rummet i mange år inden de når en sikker planet, muligvis bliver det endda kun deres børnebørn der når frem, for jeg tror ikke de får hjælp fra nogen gud men muligvis fra naturkræfterne.

Og når vi nu taler om en skabende gud, er vi nødt til at spørge om, hvor kommer denne fra, gør vi ikke det, er vi sku dumme.
Fandtes en sådan gud, ville han højst sandsynligt ikke bekymre sig om vores lille bitte våde stenklode, der er nok af andre stenkloder at tage vare på, og der kommer stadig nye til, ligesom der stadig uddør nogle, en evighedsmaskine kunne man sige.

Ja vi er helt alene i verden, sammen med 6-7 milliarder andre.

Religiøsiteten er så opstået hen ad vejen, af bare forundring, men det er kun de mest civiliserede pattedyr, der har udvist en næsegrus forundring over at være til, og nogle har så udtænkt indtil flere forskellige fantasifostre, sådan omkring ca. 5.000, noget der desværre har vist sig at blive hængende som en Burre umuligt at slippe af med, og som kan bruges som en undskyldning til at slagte hinanden.
Og griber fantasifostret( guden) ind - nej vel, han-den er fuldstændig komplet ligeglad med os, nok fordi det er ren imagination.





_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10324 - 24/10/2010 18:24 Re: GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Og når vi nu taler om en skabende gud, er vi nødt til at spørge om, hvor kommer denne fra -

Det spørgsmål stiller de jo også på den hjemmeside, jeg linkede til:
http://www.answersingenesis.org/da/articles/nab/is-there-really-a-god
under overskriften: Men hvem skabte så Gud? - og de besvarer det - selv om svaret nok ikke lige falder i din smag smiler

Men for mig er spørgsmålet, om der er en Gud - som jeg forsøgte at skrive - underordnet.
For det første er der mange forskellige forestillinger om, hvad det ligger/skal ligge i begrebet Gud.
Og for det andet er det min opfattelse, at hvis der er noget, som vi kalder Gud, vil vi alligevel ikke kunne fatte det.

Det er derfor jeg mener, der ikke er andet at gøre end at lade det spørgsmål ligge.

Det samme, synes jeg, må gælde spørgsmålet om, hvordan det kan være, at verden ER.
Det finder vi heller aldrig ud af, tror jeg.

Men så er der jo tilbage det fantastiske: At verden ER!

- og så kommer jeg til at tænke på, hvad Axel Schiøtz, og senere Poul Bundgaard, i sidste århundrede sang i operetten Farinelli til Mogens Dams tekst:
Citat:
- er det en hellig pligt at elske livet

Det var ganske vist nok ikke på et nutidigt acceptabelt grundlag, men hvis vi lægger al smålighed til side, så er det egentlig, synes jeg, så enkelt og ligetil - al elske livet - at elske verden - vore medmennesker - os selv - alt på denne klode - universet.
yeah
Resten er vel egentlig detaljer - som det næppe er værd at skændes om? blinker

P.S.: Jeg fik i mit startindlæg skrevet "videnskabelig (snus)fornuft".
Det fortryder jeg, jeg burde have droppet parentesens værdidom blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/10/2010 18:24)
Top Svar Citer
#10325 - 25/10/2010 14:40 Re: GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg var ikke inde og kigge på linket du henviste til før nu, straks da jeg så titlen oppe i venstre hjørne, var jeg klar over hvor jeg befandt mig-hos IDérne.
For år tilbage læste jeg om deres museum, hvor Dinosauerer vandrer rundt blandt mennesker i vor jords 6000 ¨års beståen, så dem gir jeg ikke meget for, de er jo nærmest hjernedøde hver og een.
Jeg læste dog hele teksten igennem og nåede ned til: Hvordan ved vi at skaberen er biblkens gud??
Så kom "sandheden" for døren," kun biblen giver os en sand redegørelse for livets og universets oprindelse."

Og lidt længere nede kommer nye "sandheder" for dagens lys:
Og igen og igen er biblens historiske forklaringer blevet forkræftet af arkæologi, biologi, geologi og astonomi, ingen selvmodsigende eller forkerte oplysninger er nogn sinde fundet på biblens sider."

Ja selv Richard Dawkins får de til at se ud som een der tror på at der findes en gud.

Mange teologer i dagens Danmark har efterhånden mange andre svar på historierne i biblen, de betyder noget helt andet end det der står- javel, når nu løgnene bliver skudt ned een for een, må man jo finde på nye svar der muligvis kunne tænkes at glide lettere ned.

Nej, biblen er bare en stor løgne historie fra ende til anden, det er endda fuldt legalt at indbilde børn at den er sand.
Og forklaringen på at gud altid har været der, er ligeså speget, hvad skabte han alting af-ingenting eller var det lidt lommeuld fra hans store gevandter.

Jeg undres lidt over om du virkelig er faldet for kreationisternes meget uvidenskabelige propaganda.

De videnskabsmænd der har deres gang hos IDérne, kan vist ikke betegnes som rigtige troværdige videnskabsmænd, når de kan bekræfte at universet kun har 6000 år på bagen.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10326 - 25/10/2010 15:53 Re: GUD [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Gud er ånd og én. Ikke et væsen, men ånd. Ikke en diversitet eller pluralisme, men én. Uden for tid og rum. Når dette fattes med intuitionen - ikke at forveksle med fornemmelser - så vil resten af livet fattes bid for bid, eller rettere, detalje i helhed og helhed i detalje.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk