annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 34 af 80 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 79 80 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9840 - 18/08/2010 08:12 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

"Jeg har ingen respekt for debattører, der hævder at have viden, hvor der ingen viden er-som Simons vedholdende påstand. Der eksisterer ingen gud(er)."

Og jeg har til gengæld heller ingen repekt for debattører der påstår at der [/i] findes [i]en gud, og hvordan kommer vi så videre ? jeg er sikker på at der findes små usynlige mænd, der svæver rundt i universet i små rumraketter og min viv tror at der findes spøgelser, det gør alle buddhister, det har de lært af de "kloge" munke, ligesom de kristne har lært af de "kloge" præster at der findes en gud, noget som ingen har et nanobevis på, men som man ikke kan tillade sig at kalde for nonsens, fordi ateister ikke vil/kan bevise at en gud ikke eksisterer, de troende ved det- jo tak, hvem er de mest kloge.
Respekt for dumheden kræver du, jo vi skal respektere alle og det så ligemeget hvad de prøver at bilde os ind, for du vil vel respektere en hvilken som helst påstand når det gælder tro, især når det ikke kan bevises.

Du vil vel også respektere den danske buddhist udtalelser om den "gale" gud der ingen respekt har for sine "skabninger" der lever efter en bibel der er det rene nonsens. Et meget interssant indlæg synes jeg, ikke fordi jeg respektere buddhismen, som trods alt er mere menneskelig end den kristne tro, som er menneske nedværdigende.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9841 - 18/08/2010 11:28 Re: Et andet syn [Re: treram]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære treram.

Du har i en enkelt sætning ramt plet i din karakterisering af diskussioner med Arne:
Arne kræver respekt for dumhed.
Længere er den ikke, udover måske at tilføje, at mangel på denne respekt gør ham meget fornærmet.

Til Simon er der kun at sige: Det er formålsløst at diskutere med en person, som ikke fatter en brik af de logiske regler, som gennem flere tusinde år har været grundlaget for menneskelig tænkning. Ignorer ham i stedet for at opfylde hans kontakthunger. Det er ikke dit ansvar, at mennesker i hans omgivelser ikke vil vide af ham.

mvh

Ole Bjørn engel

Top Svar Citer
#9842 - 18/08/2010 12:28 Re: Et andet syn [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Og jeg har til gengæld heller ingen repekt for debattører der påstår at der findes en gud, og hvordan kommer vi så videre ?
Det er da uhyre nemt at svare på.

Jeg skrev jo:
Citat:
Jeg har ingen respekt for debattører, der hævder at have viden, hvor der ingen viden er -
så her er vi da fuldstændig enige blinker

Angående respekt for dumheden, som du søger at pådutte mig, så er det noget, du har fået galt i halsen.
Jeg skrev jo:
Citat:
Jeg har respekt for - og forventer respekt for - enhver livsanskuelse, formodning, overbevisning, fornemmelse, idé, anelse, intuiton, som debattører beretter om - på de områder af tilværelsen, hvor der ingen viden er.
og på områder, hvor der ingen viden er, findes der jo kun forskellige former for gætterier.
Det kan du da godt kalde dumhed - men her er vi jo alle snotdumme!
Kender du nogen der ikke er, og som har viden?

Når jeg mener, vi bør respektere andre menneskers idéer, formodninger osv. her, hvor der ingen viden er, så betyder det selvfølgelig ikke, at vi nødvendigvis skal tro på andet end, hvad vi selv når frem til - hvis vi overhovedet når frem til noget som helst smiler

Men så er det da samtidig temmelig idiotisk, synes jeg, at begynde at påstå at andre menneskers oplevelser, opfattelser, idéer, anelser, intuitioner osv. er forkerte.
Der er jo ingen, der ved, hvad der er forkert!!!

Men ligesom kunstnere føler og fornemmer osv. sig frem (og de ka' du da for mig gerne kalde dumhed - men så stempler du vel også dig selv?) så kan vi vel - som livskunstnere - godt gøre ligeså?

Når der nu ikke er andet til rådighed smiler

Det er i hvert fald sådan, det ser ud for mig - og derfor har jeg ingen problemer med at lytte til en eller anden buddhist, der taler om den "gale" gud der ingen respekt har for sine "skabninger" - og heller ikke problemer med at lytte til en ateist, der hævder sin overbevisning om, at der ingen gud(er) er.
Så længe han ikke er så "dum", at han påstår, at det er noget han ved smiler

Jeg er heller ikke bange for at lytte til eventyr smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (18/08/2010 12:29)
Top Svar Citer
#9843 - 18/08/2010 12:39 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Tak Arne for din indbydelse til at skrive her, men det tror jeg nu ikke er min vej. smiler

Hvorfor? Tænker, at navnet trosfrihed.dk indbyder til at kigge det lidt efter, men jeg må da blot konstatere, at det vist betyder mere "fri for tro" end "frihed til at tro". ... Så derfor nej tak.

Fandt i mine gemmer idag nogle ord, som siger mig rigtig meget, idet jeg netop i disse dage tager afsked med min søn og familie efter nogle dejlige uger sammen med dem. ... De bor i Hong-Kong, og er kun hjemme én gang om året, og igen må jeg sande, at tid er noget underligt noget! Da de kom til landet, tænkte jeg: "Ih for dejligt længe denne gang!", og nu: "Er det allerede tiden for afsked?"

Fandt så et trøsterigt ord af den libanesisk fødte poet, Kahil Gibran. ... Kunne måske også trøste andre forældre ... og måske dem, som sender deres unge afsted for at gå på Universitet eller lignende. ... Har en datter i en sådan situation. smiler

Her kommer de trøstende ord:

"Jeres børn er ikke jeres børn. ... De er sønner og døtre af livets længsel mod sig selv. ... De kommer ved jer, men ikke af jer. ... Og selv om de er hos jer, tilhører de jer ikke.

Jeres kærlighed kan I give dem, men ikke deres tanker, thi de har deres egne tanker. ... Deres legemer kan I give husly, men ikke deres sjæle; - thi deres sjæle dvæler i huset af i morgen, som I ikke kan besøge, end ikke i jeres drømme.

I kan stræbe efter at blive som de, men søg ikke at danne dem i jeres eget billede. Thi livet bevæger sig ikke baglæns og dvæler ikke ved det forgangne.

I er buerne, hvorfra jeres børn udsendes som levende pile. ... På uendelighedens bane har bueskytten målet for øje, og han spænder jer med al sin styrke, hans pile må bevæge sig hastigt og langt.

Glæd jer, når bueskytten spænder jer i sin hånd, - thi ligesom han elsker den flugtende pil, således elsker han også buen, der bliver tilbage. (Kahil Gibran)

Smukt, tænker jeg bare.
m.v.h.
zenia
Top Svar Citer
#9844 - 18/08/2010 12:48 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret


Kære Arne,

Jeg fandt ved samme lejlighed det, som Nelson Mandela sagde, da han blev indsat som Sydafrikas præsident i 1994:

"Vor dybeste frygt er ikke, at vi er utilstrækkelige. ...

Vor dybeste frygt er, at vi er grænseløst kraftfulde.

Det er vort lys, ikke vort mørke, der skræmmer os mest.

Vi spørger os selv, er jeg virkelig strålende begavet, vidunderlig, talentfuld og eventyrlig?

Er det i virkeligheden ikke det, du er?

Du er Guds barn, at gøre dig lille tjener ikke verden.

Der er intet oplyst i at gøre dig mindre, så andre mennesker omkring dig ikke vil føle sig usikre.

Vi er født til at manifestere det Guddommelige i os.

Det er i os alle!

Når vi lader vort eget lys skinne, giver vi ubevidst andre mennesker lov til det samme.

Når vi frigør os fra vor egen frygt, befrier vores tilstedeværelse automatisk andre. ... "

Tankevækkende ord, finder jeg
m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 34 af 80 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 79 80 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk