annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 463 gæster og 65 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 27 af 36 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 35 36 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#3096 - 17/08/2008 23:50 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: ole bjørn]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Selv et gammelkendt cirkusnummer med en ESP-begavet (sic) hest Lady Wonder faldt Rhine for (Kan man have respekt for en sådan person, som falder for et cirkustrick - hva - Ole?:

http://www.randi.org/encyclopedia/Lady%20Wonder.html

Og nu:

Citat:
Busknegre i Kalahariørkenen kan sanse, hvor der er vand under jorden. Er det ESP?


Nej. Det er ikke ESP. Og det ved du godt, eller burde vide, Ole Bjørn. Det er en udviklet sans for at spore muligheder for overlevelse. Fx at kunne sanse (lugtesanse) om der er vand i nærheden.

Vi ved det ikke endnu, men en dag finder vi forklaringen, og den vil være paranormal og ikke overnaturlig.

Hir! Hir!

... vil være paranormal og ikke overnaturlig. Whauw for et udsagn!

Gad nok vide, hvad forskellen på paranormal og "ikke overnaturlig" er?

Citat:
Altså lige bortset fra nummer 642. Han har 99% rigtige. Forbløffet laver han så 1000 nye forsøg med 642. Denne gang har han 100% rigtige.
Eksisterer ESP eller hur?


JA! sæ'fø'lig i din fantasi! Og hvis man plukker bare ét resultat ud af titusind forsøg - fx nummer 643 - så vil, ifølge loven om tilfældigheder, af og til fremkomme 'overbevisende resultater'.

Ak, og jeg som så dig som en vidende person. En person, jeg kunne se op til, beundre.

Gider du lige, sådan være a la Verner og Bjarnemand overtroende.

Jerry
Top Svar Citer
#3098 - 18/08/2008 00:43 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Jerry]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Jerry, jeg må tilstå, at jeg er på din side i denne "ESP" debat. Den dag der foreligger tilstrækkelige beviser hopper jeg gerne på vognen mod "den magiske verden" - indtil da vil jeg holde mig "den sunde tvivl" (uartig som jeg er). Skulle der forekomme tilstrækkelige og repeterbare beviser for udbredt ESP, altså en medfødt menneskelig evne, som kunne betyde bedre evne til individets (og måske gruppens) overlevelse i naturen, jamen så lad os da endelig tage det med...

Spændende, måske bliver debatforummer som dette helt unødvendige når vi først har lært at anvende teknikkerne (på nær altså for dem som måske ikke fik "gaven" som en del af deres gen-arvemasse)... Måske dem, der som jeg sidder i dette øjeblik og forsøger, at multicaste følgende besked til hele klodens befolkning: "This ESP shit doesn't work for me!!!".

Jeg kan dog tilføje, at jeg vil tro man skal betragte ESP som en forholdsvis nyudviklet "6. sans" eftersom den er voldomt ringe udviklet hos de fleste primater. ESP ville være ufattelig effektivt og mange kommunikationsformer og -teknikker ville sikkert dø hvis det blev udbredt. Det undrer mig nemlig, at en så effektiv (tør man sige "magisk") evne, ikke er mere udbredt end den er (bevidst som ubevidst).

Og så kan I andre sige hvad I vil om skepticisme (ikke at det er en ideologi jeg "dyrker", domænenavnet var bare ledigt (tilfælde eller ESP???)) - men den er nu god at have i de fleste henseender her i livet, man skal ikke stole på alt hvad man ser, hører og læser... Det burde være åbenlyst for enhver på et forum som dette.


Redigeret af Zilent (18/08/2008 00:43)
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#3101 - 18/08/2008 05:37 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Zilent]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Jakob og Jerry.

Jeg har nogenlunde samme holdning som Ole Bjørn i spørgsmålet om at give jer(ry) verbale tæsk. Derfor skal I ikke frygte for, at jeg stiller op med en våd Søndagsberlinger for at give jer skridtprygl.

Det er da en god og sund indstilling, som Jakob giver udtryk for ved at understrege, at man ikke skal stole på alt, hvad man ser, hører og læser. Den kan jeg kun erklære mig enig i, og det tror jeg, at også Jerry kan, hvis jeg ellers kender ham ret.

Hvis man interesserer sig for de landvindinger, der jævnt glidende nås inden for såvel fysikken på mikroniveau som inden for den astronomiske kosmologi, kan man let falde for fristelsen til at ville delagtiggøre andre heri.

Denne fristelse falder jeg jævnligt for og vil formentlig fortsætte hermed. Nogle markerer, at de finder Ole Bjørn’s og mine indlæg herom læseværdige, andre forbliver tavse, medens nogle få giver sig til at lave skæg i gaden, fordi de tager fat i det første det bedste og uden at dybdelæse det, der egentligt står skrevet.

Dette er i sin gode orden på et debatforum, og derfor vil den våde Søndagsberlinger forblive liggende i vankundighedens vandspand.


Med venlig hilsen

Kristian


_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#3103 - 18/08/2008 08:02 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Zilent]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Jakob og Jerry.

Som jeg har sagt før; en skeptisk indstilling er sund, men overdreven skepticisme tyder blot på en brist i logisk tænkeevne.

Den "religion", som I begge tilbeder, må på det logiske plan betragtes som endnu mere primitiv end alverdens troende. De har i det mindste logisk sans nok til at forestille sig, at noget der går ud over deres forstand, kan have virkelighed.

I benægter begge faktisk, at verden kan indeholde elementer, der ikke er blevet bevist for jer. Hermed indskrænker I jeres billede af universet til det snævre område, der begrænses af de mest ordinære menneskelige sanser.

Jerry trækker hver gang Randi's gamle traver af stalden, skriver hir, hir, og mener, at man ud fra negative resultater kan slutte, at positive resultater ikke kan eksistere. Jeg må her anbefale ham, at efterprøve sin slutning med Aristoteles klassiske logik. Kvantelogikken vil være alt for avanceret for hans verdensopfattelse.

Jakob "fastslår" uden videre, at ESP skulle være en ny sans, uden dog at begrunde sin påstand. Den tanke har tilsyneladende ikke strejfet ham, at det kunne være en rudimentær sans, skønt den biologiske forskning er fyldt med beviste eksempler på uforklarlig kommunikation, og selv hans egen eksistens er et resultat af en sådan kommunikation.

Trist for ham, at den sædcelle, der vandt kapløbet, nok vidste præcis om den skulle svømme op eller ned eller til højre eller venstre, men desværre også havde en defekt i de logiske gener, hvilket viser, at "rå muskelkraft" måske nok kan besejre tanken, men ikke ubetinget er en fordel. griner

Et faktum er det imidlertid, at alle større menneskelige fremskridt er skabt af tænkere, der besad sund skepsis til det vedtagne verdensbillede, men ikke en overdreven skepsis, der forhindrede dem i at se mulighederne for at forklare det uforklarlige i stedet for blot at benægte dets eksistens eller opfinde pseudoforklaringer.

Alle "religiøse", hvad enten de tilbeder guder eller benægtelser, har sat lås på deres hjernekister, og det har forskningen ikke udviklet noget middel imod. Vi må blot fortsætte arbejdet med at udvide vores verdensbillede, så vi kommer til en større forståelse af virkeligheden.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#3104 - 18/08/2008 08:39 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Blot en enkelt bemærkning til:

"Alle "religiøse", hvad enten de tilbeder guder eller benægtelser, har sat lås på deres hjernekister -"

Jeg vil mene, at ligesom der findes fri (ulåst) forskning, findes der også fri (ulåst) religiøsitet.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 27 af 36 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 35 36 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Nyheder fra Religion.dk