annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15902278
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401217
Et andet syn 2005367
Åndelig Føde 1611059
Jesu ord 1535305
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
0 registrerede 52 gæster og 29 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 24 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43536 - 30/04/2024 14:16 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Når jeg skriver:
Citat:
- for mig er det guddommelige noget langt, langt højere, som det er håbløst for os mennesker at søge at fatte, og som jeg heller ikke tror er meningen med menneskelivet.
så tænker jeg på det ufattelige mirakel: at verden er, samt dét, at vi mennesker er en lille bitte del af miraklet - men altså dog en del.

Det fører mig til ydmyg taknemmelighed over denne kærlighedens gave, og det er denne kærlighed, jeg fornemmer at have oplevet mest tydeligt i den ortodokse kristendom - mens jeg mere ser ydmygheden i islam.

Det er i denne situation, jeg ikke kan undgå det indtryk, at kristendommen er gået i stå.
Hvad siger Kristus til Big Bang-teorien, til befolkningseksplosionen her på kloden, til industrialiseringens grådighed og affalds-svineri og til vore forsøg på at skabe næsten uendelige mængder af energi på samme måde som solen (fusionsenergi)?

For godt to tusinde år siden, var der jo ingen af os mennesker, der spurgte herom, og hvis Kristus udtalte sig herom, kunne ingen jo dengang forstå det.

Nu er det høj-aktuelt, ja man kunne rettere sige: eksistentielt, men den eksisterende kristendom ignorerer stort set og hænger stadig fast i, at det eneste væsentlige er, at vi skal elske Gud og hinanden.
Dét tror jeg ikke er ægte kristent.

Arne.
Top Svar Citer
#43540 - 03/05/2024 21:06 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne

Citat:
Hvad siger Kristus til Big Bang-teorien, til befolkningseksplosionen her på kloden, til industrialiseringens grådighed og affalds-svineri og til vore forsøg på at skabe næsten uendelige mængder af energi på samme måde som solen (fusionsenergi)?

For godt to tusinde år siden, var der jo ingen af os mennesker, der spurgte herom, og hvis Kristus udtalte sig herom, kunne ingen jo dengang forstå det.


Sådan som jeg ser det, er Bibelen ikke en informationsbog. Det væsentlige er at få den rette ånd. En ånd fuld af kærlighed til hinanden og en dyb respekt for hele skaberværket. Det er i den retning, Bibelens kompasnål peger.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#43541 - 04/05/2024 13:32 Re: Min ”religion” [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Rigtig dejligt at se dig igen her på Trosfrihed.dk smiler
Jeg forstår selvfølgelig godt dit synspunkt: at Bibelen ikke er en informationsbog.
Det er i grundsynet på tilværelsen: Gud, mennesker og skaberværket, at jeg synes, kristendommen svigter skaberværket - på denne planet - hvor vi mennesker bor.
For mig ser det ud, som at kristendommen totalt har svigtet respekten for skaberværket, og ikke har talt klart imod den voldsomt voksende udplyndring og tilsvining af skaberværket, der tog fart med industrialiseringen og siden blot har accelereret.
Det ville da være oplagt, om kristendommen pegede på attraktive alternativer til den nuværende dominans: Køb, brug og smid væk - i stadigt stigende tempo.
Og hvad kunne det være?
Jeg kunne forestille mig - som udgangspunkt: Elsk skaberværket - og find gode måder at gøre det på.
Hvad mener du om dét?
Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43542 - 04/05/2024 17:42 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Det er nu os selv og ikke kristendommen vi skulle pege fingre af.

Vi er de ansvarlige.

Og frådseri (luksus og overforbrug) har kristendommen altid taget klart afstand fra.

Og Skaberværket har vel som Guds Værk altid stået højt i kurs i det kristne værdisyn.

Frans af Assisi er jo mange år forud for sin tid og vores nuværende Pave Frans en rigtig miljø aktivist.

Tror du skal rette skytset og dine angreb imod det samfund du selv er en del af og så stille spørgsmålet, hvad kan jeg selv gøre med min økonomiske formue og min arbejdskraft.

Folk gør ingenting, selv om de har enorme økonomiske muskler hvormed de kunne søsætte grønne initiativer.

Kristendommen er vist langt foran os andre passive mennesker.

Man kunne med rette angribe den industri landbrugs udvikling der har fundet sted ret for alvor efter anden Verdenskrig, der om noget totalt har smadret naturen.

Jeg mener det er små 200 kr i måneden hvormed vi kunne blive "Andelsgård ejere" (ABC har vist allerede gjort det) og dermed være med til at sikre der drives landbrug og jordbrug og gartneri og køkkenhave'ri på en bæredygtig miljørigtig måde.

Har man ikke længere selv kræfterne til at omlægge sin jord, haven, til selvforsyning, så er det nemt i dag at hyre folk dertil, endda for forholdsvis billige penge. + det er sundt for os at begynde at interessere os for naturen - jorden mulden og humus laget og gødning og nytteplanter som rodfrugter og grønsager og bærbuske og frugttræer. Rema står parat til at hjælpe os igang. Hvilken uddannelse og ny læring, indlæring, ville det ikke være at blive selvstændig og selvforsynende. Og at dette sker sent i livet gør det jo næppe mindre charmerende. Mener også Tikka har stukket næsen ned i det grønne og fingrene med.

Lad os dog komme igang frem for at pege fingre og blot snakke og snakke og snakke.


Synes det er lidt mærkeligt at have så meget fokus på kristendommen og glemme de politiske økonomiske interesser vi bakker op om som jo er den egentlige årsag til at vores gøren og laden har medført at naturen er blevet smadret.

Der er vel ingen steder fra, som fra kristendommen der har talt imod den rå økonomiske liberalisme - og altid har sat sig op imod økonomisk grådighed - overdådig luksus og overforbrug. Problemet er jo at vi ikke har villet lytte til kristendommens budskab.

Ikke at tænke på sig selv men på næsten og almenvellets tarv har da altid lydt fra kristendommen.


Vi skal gribe i egen barm og spørge os selv om hvad vi selv hver især kan gøre med vores arbejdskraft og økonomiske muskler. Tør vi sætte vores ufatteligt mange økonomiske midler i spil og investere i grønne bæredygtige miljørigtige tiltag.

Vi må vågne op og forstå at vi skal droppe blot kun at snakke og pege fingre - fordi den grønne omstilling skal igangsættes gennem initiativer fra hvert enkelt af os.

Vi har alle et ansvar og vi skal alle gøre noget aktivt der vil fremme den grønne miljørigtige omstilling.


Aldrig nogensinde i verdenshistorien har det grå guld, den ældre generation, haft så store økonomiske muskler.

Lad os dog bruge vores enorme økonomiske muskler til grønne bæredygtige miljørigtige initiativer.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

jeg har set mange ældre mennesker med formuer på flere hundrede tusinde kroner - ja millioner kroner og endda mange millioner kroner - bare lade årene gå uden at de har fået deres enorme formue investeret i den grønne miljørigtige bæredygtige omstilling. Hvorfor ikke få glæde af at se sin formue arbejde for den grønne omstilling, måske blive en slags selvstændig der hyre folk indimellem til at gøre noget af arbejdet. Når vi dør får vi nemlig ikke pengene med os - så vil vi se vores formue og penge arbejde gennem investering i fx vores egen lille køkkenhave'ri og gartneri virksomhed er det sgu mens vi endnu er i live det skal foregå. Og hvilken ny indlæring - helt ny verden vi vil gøre os erfaringer med.


Hvis ældre mennesker forstod hvor meget de kunne med deres formue, hvis de turde investere denne i selvforsyning. Haven kunne blive et stort paradis og magter man ikke selv det fysiske, kan arbejdskraft købes til forholdsvis billige penge i dag, eller man kunne bytte, således at de der kommer og hjælper selv må få en del af frugterne, høsten, hvad der avles.

Jeg købte spontant to blåbær buske af amerikansk sort med de meget store bær og de gav mig frugter mange uger hver morgen jeg plukkede til min morgenmad. Det samme gjorde jeg med solbær busker og et æbletræ.

Det er overvældende så gavmild naturen er - og hvad jorden kan frembringe af rene fødevarer. Der er masser af CO2 besparelse og biodiversitet i sådanne helt enkle simple tiltag. Og det er sundt for os ikke at blive ved og ved med at snakke om naturen men selv at gå ud og være i naturen og endda spise og leve af dens frugter og bær og grøntsager og rodfrugter.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43543 - 04/05/2024 19:48 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Når du skriver:
Citat:
Det er nu os selv og ikke kristendommen vi skulle pege fingre af.
så kan jeg kun være enig i, at vi er faldet for Mammon og har ladet verden blive til én stor markedsplads i stedet for til Guds hellige skaberværk.

Og markedskræfterne er jo ikke noget, man sådan lige kan styre i et vestligt demokrati.

Du peger så på ansvaret hos hver enkelt, hvad jeg kun kan være enig i.
For mit vedkommende har jeg stadig gæld i min bolig og altså intet jeg kan investere, ligesom jeg lever ret så spartansk - kan ihvert fald ikke finde yderligere ar skære ned på.

Så har vi jo et par tusinde folkekirkepræster i Danmark med deres prædikestole, der jo kunne pege på Matthæusevangeliet.6.24:
Citat:
"Ingen kan tjene to herrer. Han vil hade den ene og elske den anden, eller holde sig til den ene og foragte den anden. I kan ikke tjene både Gud og Mammon."
Folkekirkeligt er vi godt på vej ned mod at mindre end 50 % er "tjenere for Gud", mens vi stort set alle er "tjenere for Mammon" blinker

Det er i denne situation, jeg forestiller mig en attraktiv tilværelse i kærlighed til det guddommeliges hellige skaberværk, som vi jo selv er en del af - og kunne være en harmonisk del af på en lykkelig måde.
Det er så her, det kniber med at konkretisere, men min fornemmelse er, at det ikke er umuligt heart

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 24 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Solrig fredag i vente
17/05/2024 07:52
Fifa skubber forslag om udelukkelse af I..
17/05/2024 07:13
Ambulancer på Læsø rykker ud uden læ..
17/05/2024 07:00
I mere end 16 timer lød luftalarmen ove..
17/05/2024 03:25
Klimaktivister afbryder premieren på Ci..
16/05/2024 23:06
Nyheder fra Religion.dk