Aktiv dødshjælp

Indsendt af: Arne Thomsen

Aktiv dødshjælp - 29/06/2023 19:56

Aktiv dødshjælp (klik) bliver mere og mere udbredt i Europa og et borgerforslag her i landet fører til at vore politikere nu tvinges til at forholde sig til en eventuel dansk lovliggørelse.

Emnet blev også i går taget op i dagbladet Information, hvor abonnenter kan kommentere på bladets hjemmeside.
Der er flertal blandt os danskere for at lovliggøre aktiv dødshjælp, men de fleste kommentarer i dagbladet var imod.
Jeg skrev to kommentarer:
Citat:
Arne Thomsen
28. juni, 2023 - 15:57
Dyreværnsloven, kapitel 4, § 20, Stk. 2: En dyrlæge, der tilser et tilskadekommet eller sygt dyr, skal opfordre den ansvarlige til at lade dyret aflive, hvis det ikke kan helbredes, og det vil medføre unødig lidelse at lade det leve. Aflives dyret ikke, skal dyrlægen indberette forholdet til politiet.
Hvorfor behandler vi dyr i vores varetægt bedre end os selv?
og
Citat:
Arne Thomsen
28. juni, 2023 - 19:18
Forslag:
Mennesker, der selv ville kunne tage livet af sig på anden vis - såsom ved skydning, hængning eller drukning - og som på klart overbevisende måde erklærer, at de ønsker at dø, kan få en tablet, som de selv skal tage, og som de dør af.
Mennesker i samme situation, men som ikke er i stand til at tage en sådan tablet, kan få en injektion med samme virkning af en faguddannet person, som er villig til at påtage sig opgaven.
Retten til at dø bør være en menneskeret.
Det kunne være interessant - synes jeg - om andre ville tilkendegive deres holdninger her på Trosfrihed.dk.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 29/06/2023 20:45

Namaskaram Arne

Det er ikke noget jeg har tænkt så meget over, men det har Carsten Ploug Olsen (taget inde fra Facebook)...

Citat:
Aktiv dødshjælp

Statsminister Mette Frederiksen åbner på Folkemødet op for en fornyet diskussion om aktiv dødshjælp.

Igen et følsomt emne med stærke - og velbegrundede - holdninger for og imod. Som i tilfældet med provokeret abort angår spørgsmålet os vitalt. Det er en lovgivning vi skal leve - og dø med.

Som troende ved jeg med sikkerhed - ud fra værket Vandrer mod Lyset - at både provokeret abort og aktiv dødshjælp er imod Guds love og ønsker.

Og det menneske, der eventuelt ville gøre brug af en ret til at vælge livet fra støttet af staten, vil hurtigt opdage, at de lidelser man måske søger at flygte fra, ikke stopper ved en selvvalgt død (heller ikke ved selvmord). Derfor er der ikke tale om aktiv døds'hjælp', men om en ny tragedie, idet lidelserne som sagt ikke stopper her, men bliver værre.

Men da Gud ikke tvinger nogen til at gøre det rette, og undlade at gøre det forkerte, og da flertallet af danskere formentlig står helt uforstående og måske afvisende overfor en religiøs vinkel på spørgsmålet, vil jeg angribe problemet fra en måske mere spiselig vinkel - for menneskers egen skyld, ikke for min, og ikke for Guds:

Med de universelle menneskerettigheder følger - selv om de ikke er nedskrevet og ratificeret af noget land - visse menneskepligter. En af disse pligter - kan vi tænke - er pligten til livet.

Livet er - fra undfangelse til (naturlig; ikke selvpåført og ikke påført af andre) død - både en ret og en pligt.

Hvis ikke livet på den måde beskyttes i begge ender, vil vores liv, dets værdi og værdighed, være relativ, og ikke absolut. Dermed bliver livet billigere og lettere at tage - også for andre.

Respekten for og værdsættelsen af livet i begge ender af livsforløbet er derfor i vores egen interesse.

Eller man kan tænke over lidelsen som sådan. Det er jo forståeligt, at ingen ønsker at lide, og det er hårdt - også som behandler (læge, sygeplejerske osv) - at se mennesker lide ubærligt.

Men lidelsen kan - uanset hvor dyb og langvarig den er og hvor udsigtsløs den kan virke - tænkes at have en funktion:

Nemlig at vi ved lidelsen kan blive mere empatiske og forstående overfor andres lidelser - fordi vi kender den fra os selv. Derfor kan vi også blive mere villige til at ville hjælpe andre, der lider.

Lidelsen kan på den måde afrunde os som mennesker, og det er store menneskelige kvaliteter og værdier, man ødelægger eller umuliggør ved døds'hjælpen'.

Hvis livet ikke må kunne mærkes - også når det gør ondt - vil vi tilsidst ikke kunne mærke os selv. Vi ødelægger da let det bedste i os.

Hvem skal kunne trøste den lidende, hvis ingen - levende - forstår, hvad lidelse er?

I sidste ende må det være et samvittighedsspørgsmål, som hver enkelt må gøre op med sig selv og netop den, samvittigheden.

Vores samvittighed - vores inderste sans for godt og ondt - kender svaret. Så mærk efter og find det.

Lad os se om andre har noget på hjertet...

https://carstenplougolsen.com/anna-for-enden-af-regnbuen/

Jeg kan godt lide historien ler Men er den relevant blinker Hvem ved...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 29/06/2023 23:32

Hej Jan.
Jeg forstår, at du går ind for, hvad Carsten Ploug Olsen mener om aktiv dødshjælp, og når jeg læser, hvad du viser om ham, ser jeg to argumenter:
1. Det er imod Guds vilje.
og
2. Livet er - fra undfangelse til (naturlig; ikke selvpåført og ikke påført af andre) død - både en ret og en pligt.

Guds vilje er der jo tydeligvis kun et mindretal, som respekterer, og påstanden om, at livet er en pligt, er der jo et flertal, som benægter.

Man kan jo også spørge:
Hvorfor skal dette alene gælde mennesker, men ikke husdyr i vores varetægt?

Vi har ytringsfrihed men ikkke dødsfrihed. Er det mon en irrationel form for angst, der ligger bag denne modstand?

Det bliver spændende - synes jeg - at se, hvordan denne sag udvikler sig i nærmeste fremtid her i Danmark.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 30/06/2023 07:57

Namaskaram Arne

Der er forskel på dyr og mennesker. Dyrene reinkarnere ikke. Hvorfor skulle mennesker som Hitler ikke have lov til at lide i mange inkarnationer? Kan vi bare gøre som det passer os? Uden konsekvenser? Har du ikke et problem med at blive tortureret? Hvorfor har du fået et lidelsesfuldt legeme? Kan lidelserne lære os noget? Hvad ligger der bag modstanden? En god livsforståelse? Jeg vil runde af med nogle videoer om dyr og mennesker og reinkarnation. Håber din computer overlever...










Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 01/07/2023 13:13

Namaskaram Gerth

Hvor skriver du bare forståeligt ler Har du lært det på tosseafdelingen blinker Kommer du ikke snart med et hot budskab...

https://isha.sadhguru.org/uk/en/sadhguru/mission

Det kunne være interessant at få andre indover vores samtale om aktiv dødshjælp - kan vi bare gøre som det passer os? Hvorfor skulle mennesker som Hitler ikke have lov til at lide i mange inkarnationer? Skal vi så ikke have medlidenhed med dem som lider? Selvfølgelig skal vi det. Og vi skal gøre hvad vi kan for at mildne lidelserne. Men det har altså konsekvenser at torturere andre mennesker. Lad dem få et legeme fyldt med lidelser. Er det en hård dom? Hvad siger dem, som blev tortureret? Skal vi bare tilgive og komme videre i teksten? Hvis vi ikke bare kan det, hvad så? Så må retfærdigheden ske fyldest? Bødlen må lide og lære af det? Måske bødlen slet ikke har angret og bedt om tilgivelse? Mens tid var? Der er mange ting at skulle tage højde for = bødlen kan have tortureret offeret til døde og dermed gjort det lidt svært for sig selv at opnå forsoning med offeret? Hvorfor har du fået et legeme fyldt med lidelser? Hvad har du gjort galt? Har du tortureret nogen i et fortidigt liv? Kan der være andre grunde til at du har fået et legeme fyldt med lidelser? At du har været ligeglad med andres lidelser? Hvem ved...



Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 03/07/2023 15:51

Namaskaram Gerth

Hvem er alvidende ler Hvorfor har du svært ved at tænke i andre baner blinker Kan det største menneske i verden ikke finde ud af tingene? Hvad blev der af dit hotte budskab? Jeg kommer med det ene hotte budskab efter det andet...

https://isha.sadhguru.org/uk/en/sadhguru/mission

Men lad os få Arne på banen? Måske han er blevet inspireret til en anden holdning? Kan vi bare gøre som det passer os? Hvorfor skulle mennesker som Hitler ikke have lov til at lide i mange inkarnationer...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 03/07/2023 16:39

Hej Jan.
Så du mener, der er en afgørende forskel mellem dyr og mennesker - og pudsigt nok er det netop menneskene, du - som menneske - sætter over dyrene blinker

Ja, ydmyghed er jo ikke just vi menneskers mest markante kendetegn.
Tænker på, om det er vejen til at vi udrydder os selv - i vores overmod.
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 03/07/2023 16:52

Namaskaram Arne

Du er jo helt lost blandt dyr og mennesker ler Hvordan kan det være blinker Er der ikke forskel på os...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 03/07/2023 19:30

Hej Jan.
Videnskab.dk siger:
Citat:
I dag ved vi, at det moderne menneske blot er endnu et medlem i flokken af store afrikanske menneskeaber.
Det synes du at ignorere tommelop

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 03/07/2023 20:58

Namaskaram Arne

Jeg ignorerer ingenting ler Men har videnskaben alle brikker i puslespillet blinker Kunne aberne ikke nedstamme fra menneskene og nogle andre arter, som menneskene parrede sig med for 5.000.000 år siden? Hvad ved vi? For mig handler det bare om sandheden, og jeg opgiver gerne Vandrer mod Lyset, hvis den skulle vise sig ikke at være sandheden, så kom bare med din sandhed, og lad os se om den holder vand - kan vi bare gøre som det passer os...

https://historienet.dk/krig/2-verdenskrig/klaus-barbie-nazisternes-vaerste-torturboeddel

Mon ikke piben ville få en anden lyd efter et besøg af ham? Hvorfor skulle han ikke have lov til at lide i mange inkarnationer? Fordi det ikke kan lade sig gøre? Og hvorfor kan det så ikke det? Kan vi ikke knyttes til et legeme? Er der ikke en oversanselig verden? Hvad baserer du det på? Har du sat dig ind i tingene? Kender du noget til livet? Hvorfor kan du ikke se forskel på dyr og mennesker? Er din gudsforståelse noget at råbe hurra for? Føler du dig angrebet? Hvad er du talsmand for? At vi bare kan gøre som det passer os uden konsekvenser? En dårlig livsforståelse? Det må være nok for nu...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 03/07/2023 21:21

Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Jeg ignorerer ingenting ler Men har videnskaben alle brikker i puslespillet blinker Kunne aberne ikke nedstamme fra menneskene og nogle andre arter, som menneskene parrede sig med for 5.000.000 år siden? Hvad ved vi?
Svarene på dine spørgsmål kan du finde i det link (klik) ovenfor, som jeg citerede.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 03/07/2023 21:55

Namaskaram Arne

Kan du ikke tænke selv ler Har videnskaben alle brikkerne blinker Hvilken bane kører videnskaben ud af? Evolution? Vandrer mod Lyset taler om evolution og skabelse. At livet opstod for "3.800.000.000" år siden, og at menneskene blev skabt af nogle faldne engle for 5.000.000 år siden. Lang historie. Det skal videnskaben lige forholde sig til, og så kan vi tale om, hvad videnskaben siger til det. Men kom nu med din sandhed...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 03/07/2023 23:02

Hej Jan.
Jeg forstår, at du sætter Vandrer mod Lyset's påstande op mod, hvad videnskaben har fundet belæg for.
Det er jo din gode ret.
Men jeg kan ikke finde tillid til Vandre mod Lyset's åbenbaringer.
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 04/07/2023 09:31

Namaskaram Arne

Har du forstand på tingene ler Hvad er der belæg for blinker Skal vi ikke lade videnskaben undersøge påstandene? Lad os komme videre i teksten, for kan vi bare gøre som det passer os...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 04/07/2023 12:11

Hej Jan.
Om der skulle være forskere indenfor videnskab, som kunne tænkes at interessere sig for spiritistiske åbenbaringer, som dem Vandrer mod Lyset bygger på, ved jeg ikke.
I så fald ville det nok være forskere indenfor psykologi.

Blandt klodens mennesker er der jo et hav af sådanne åbenbaringer, og ofte er der jo missionsvirksomhed derom.
Hvad motivationerne for missionsvirksomhed egentlig er, forekommer mig at være uklare, men min fornemmelse er, at de ikke altid er lige smukke og beundringsværdige.

Min holdning er: Gensidig respekt for hinandens tro.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 04/07/2023 13:42

Namaskaram Arne

Der er så lige beskrivelsen af universet, og påstanden om at aberne nedstammer fra menneskene og nogle andre arter, som menneskene parrede sig med for 5.000.000 år siden. Det er vist ikke lige noget psykologerne kan udtale sig om blinker Er der et hav af åbenbaringer ler Tænker du på Mormons bog og sådan noget...

https://da.wikipedia.org/wiki/Mormons_Bog

Hvilke skrifter kender du til, som kommer i nærheden af Vandrer mod Lyset? Bhagavad Gita? Bibelen? Koranen? Du har vist ikke læst Vandrer mod Lyset? Hvad kender du til værket? Kommer du bare tingene ned i den samme kasse? Er der ikke stor forskel på Vandrer mod Lyset og de andre bøger? Følger du ikke med i min debat med Somo? Hvad står der i Vandrer mod Lyset om Muhammed og Koranen? Er det ikke sandt? Hvad har Vandrer mod Lyset desuden med spiritisme at gøre? Hvorfor tager de afstand fra spiritismen og kalder sig selv for psykiske forskere? Er din viden og forståelse mangelfuld? Hvis du gerne vil udtale dig om værket, så skal du nok sætte dig lidt mere ind i tingene...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 04/07/2023 14:36

Hej Jan.
Vandrer mod Lyset er iflg. Wikipedia (klik):
Citat:
Vandrer mod Lyset! er en udgivelse oprindeligt udgivet i København i 1920 af den danske lektor og forfatter, Michael Agerskov. Bogen indeholder en række tekster, der ifølge udgiverne er baseret på en række spiritisktiske sceaner med et medium. Ifølge udgivernes forord til bogen er denne blevet til, da mediet blev "kontaktet af intelligenser fra den åndelige verden", da "man fra oversanselig side ønskede at gøre menneskeheden bekendt med en række forhold vedrørende dens oprindelse".[1]

Den blev skrevet i årene 1913 til 1918, da en række budskaber angiveligt blev givet ad mediumistisk vej gennem Michael Agerskovs hustru, Johanne Agerskov, datter af den danske opfinder Rasmus Malling-Hansen. Værket er baseret på besvarelser på forskellige religiøse og videnskabelige spørgsmål stillet fra menneskelig side.[1]

Hovedværket og tilknyttede skrifter udgives af "Vandrer mod Lysets forlag".
Jeg kender ikke til seriøse indvendinger mod denne beskrivelse - gør du? - og jeg respekterer at mennesker tror derpå, men jeg støtter mig her til videnskabens arbejdsmetoder i stedet for til "mediumistiske budskaber".

Der er jo et hav af åbenbaringer og mange af dem har skabt religioner med præsteskaber. Det kunne du nok selv erfare, hvis du undersøgte det blinker
Jeg går ikke ind for aktiv dødshjælp til religionerne, men jeg gør det til mennesker, som seriøst ønsker det - og til dyr.

Og jeg tror, at den største fejl, vi mennesker begår, er, at vi bilder os ind at være hævet over alt andet på denne klode.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 04/07/2023 15:20

Namaskaram Arne

Mon du kommer nogen vejne med din uvidenhed og dårlige forståelse af livet ler Missioner du bare for aktiv dødshjælp blinker Vi andre må så modarbejde dig på bedste vis heart Kan vi bare gøre som det passer os...



Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 04/07/2023 15:49

Jan.
Jeg missionerer ikke for aktiv dødshjælp, jeg fortæller blot, hvad der er min mening.
Og jeg respekterer ikke din udtalelse om min "uvidenhed og dårlige forståelse af livet" griner

Ser i øvrigt, at mere end 6 ud af hver 10 danskere går ind for aktiv dødshjælp (klik).
Det bliver spændende at følge debatten, når sagen tages op i folketinget efter sommerferien.

Ser også, at du ikke svarer på spørgsmålet, om du har indvendinger mod Wikipedia's omtale af Vandrer mod Lyset blinker

Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 04/07/2023 21:50

Namaskaram Arne

De var ikke spiritister, men psykiske forskere, så skal der findes på et andet udtryk end spiritistiske seancer? Jeg vil tale med andre VmLere om tingene ved lejlighed. Folk skulle nødigt få den opfattelse, at der er tale om spiritisme. Det skal der lægges afstand til. Er du kommet med et forslag om at myrde andre mennesker med en pille? Hvad vil du gøre for sagen? Skrive læserbreve? Forsøge at overbevise andre? Hold mig gerne opdateret blinker Kan vi bare gøre som det passer os...



Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 04/07/2023 22:48

Hej Jan.
Skal det forstås sådan, at du benægter Wikipedia's ord:
Citat:
en række budskaber angiveligt blev givet ad mediumistisk vej gennem Michael Agerskovs hustru, Johanne Agerskov
Jeg er meget overbevist om, at psykologer ikke vil anerkende dit udtryk: psykiske forskere om Johanne Agerskov og menneskene omkring hende!

Til dine ord, hvor du spørger:
Citat:
Er du kommet med et forslag om at myrde andre mennesker med en pille? Hvad vil du gøre for sagen? Skrive læserbreve? Forsøge at overbevise andre?
er mit svar:
Jeg er alene kommet med min indstilling til aktiv dødshjælp til både mennesker og dyr i vor varetægt - og gentager det gerne hvor muligt.
Jeg respekterer, at andre kan have andre indstillinger, men situationen her og nu i Danmark er jo, at der er et flertal blandt os danskere for aktiv dødshjælp til mennesker, som klart og seriøst ønsker dette - på samme måde som i de lande, der allerede har det.

Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 04/07/2023 23:54

Namaskaram Arne

Hvad du er overbevist om betyder ikke særligt meget for mig ler Skal flertallet tænke lidt mere over tingene blinker Kan vi bare gøre som det passer os...



Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 05/07/2023 00:43

Jan, du skriver:
Citat:
Hvad du er overbevist om betyder ikke særligt meget for mig ler
Mit svar:
Det må du selv rode med blinker

Og du skriver:
Citat:
Skal flertallet tænke lidt mere over tingene blinker
Mit svar:
Det har du nok ikke den store indflydelse på griner

Og til sidst:
Citat:
Kan vi bare gøre som det passer os...
Mit svar:
Ja, hvad tror du? Selvfølgelig kan vi ikke det! Der er regler! De gælder også for dig! cool

Arne blinker
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 05/07/2023 12:36

Namaskaram Arne

Er der noget at rode med ler Hvad er din overbevisning baseret på blinker Har flertallet tænkt nok over tingene? Hvorfor skulle mennesker som Hitler ikke have lov til at lide i mange inkarnationer? Kan vi bare gøre som det passer os? Findes der ikke love...

https://carstenplougolsen.com/om-gengaeldelsesloven/

Hvad er grunden til at nogle får et legeme fyldt med lidelser? Har de tortureret nogen i et tidligere liv? Forårsaget en masse lidelser? Hjælper det at myrde dem med en pille? Bliver det værre eller bedre for dem? Hvorfor sidestiller du mennesker med dyr? Er der ikke forskel på os...



Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 05/07/2023 16:12

Hej Jan.
Spørgsmål og spørgsmål og spørgsmål i en uendelighed, det tror jeg ikke ændrer flertallet i Danmark, der mener, at aktiv dødshjælp er en menneskeret.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 05/07/2023 19:06

Namaskaram Arne

Har du ingen argumenter tilbage ler Hvad stiller vi op med dig blinker Det vides ikke med bestemthed...



Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 05/07/2023 19:31

Jan.
Du kender jo godt mit argument: Næstekærlighed heart smiler
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 05/07/2023 22:50

Namaskaram Arne

Det må du lige forklare ler Kan vi bare gøre som det passer os blinker Findes der ikke love...

https://carstenplougolsen.com/om-gengaeldelsesloven/

I din verden er der ikke noget efter døden og det er bare en tilfældighed at nogle har fået et legeme fyldt med lidelser. Det har jeg forstået. Der er ingen retfærdighed til. Hvorfor sprænger du ikke bare jorden i luften og gør en ende på lidelserne? Du kunne også arbejde på at menneskene stopper med at sætte børn i verden? Så kan dyrene rende rundt i fred og ro...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 05/07/2023 22:59

Jan.
Siden du åbenbart ikke forstår næstekærlighed, er det vist spild af kræfter at svare dig.
Arne blinker
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 05/07/2023 23:32

Namaskaram Arne

Du har mange tricks i ærmet ler Men ingen argumenter blinker Er der mere at sige i denne sag...



Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 05/07/2023 23:53

Jan.
Så for dig er næstekærlighed ikke et argument - ak dog trist
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 06/07/2023 11:36

Namaskaram Arne

Du er så plat ler Kan du ikke argumentere for sagen blinker Skal jeg gøre det for dig? Der er ikke noget efter døden og det er bare en tilfældighed at nogle får et legeme fyldt med lidelser. Det er vi uenige om. Der er noget efter døden og det er ikke bare en tilfældighed at nogle får et legeme fyldt med lidelser. Her må henvises til loven...

https://carstenplougolsen.com/om-gengaeldelsesloven/

Hvor ender vi henne med din tankegang? Hvorfor ikke sprænge jorden i luften og gøre en ende på lidelserne? Hvis vi ikke gør det, så er der millioner/milliarder af mennesker som kommer til at lide til ingen verdens nytte? Er det i orden med dig? Vil du ikke opgive dit midlertidige liv for andre? Hvorfor sætte børn ind i din verden? Hvem har lyst til det...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 06/07/2023 15:43

Hej Jan.
Så er du nået ned på det niveau, hvor den ene siger til den anden: Dumme svin! - og den anden svarer: Det kan du selv være!
Den slags gider jeg ikke!
Angående et dansk flertal, der ønsker individuel ret til aktiv dødshjælp har du bedt om min argumentation for at støtte dette.
Jeg har her nævnt det for mig afgørende: Næstekærlighed, og siden du synes ikke at forstå, hvad jeg mener hermed, da dette:
Mennesker, for hvem fortsat eksistens opleves som tortur, skal efter min mening have ret til dødshjælp fra andre, som frivilligt påtager sig denne hjælp.
Mennesker, som er imod sådan dødshjælp kan jo blot afholde sig derfra, kan argumentere for at andre bør gøre ligeså, men bør ikke søge at tage magten fra flertallet og det enkelte menneske.
Jeg forstår, at modstand mod aktiv dødshjælp kan hænge sammen med idéen om eksistens efter døden, men sådanne idéer er det - efter min mening - ikke rimeligt at påtvinge andre.

Set med mine øjne er der en kraftig tendens blandt os mennesker til hovmodigt at hæve sig op over alt andet her på jorden værende - i stedet for at søge kærlig harmoni med denne klode og alt dens liv.

Johannes-evangeliets kapitel 3, vers 16 siger:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Hov - hvor blev "verden" af?
Hvorfor er "verden" alene os mennesker?
Menneskets hovmod - også i kristendommen!

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 06/07/2023 16:19

Namaskaram Arne

Nu kom der flere ord på sagen ler Mon det holder vand blinker Jeg vender tilbage ved lejlighed...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 07/07/2023 13:50

Namaskaram Arne

Jeg vil bære over med dette...

Citat:
Så er du nået ned på det niveau, hvor den ene siger til den anden: Dumme svin! - og den anden svarer: Det kan du selv være!

Og forholde mig til sagen...

Citat:
Angående et dansk flertal, der ønsker individuel ret til aktiv dødshjælp har du bedt om min argumentation for at støtte dette.
Jeg har her nævnt det for mig afgørende: Næstekærlighed, og siden du synes ikke at forstå, hvad jeg mener hermed, da dette:
Mennesker, for hvem fortsat eksistens opleves som tortur, skal efter min mening have ret til dødshjælp fra andre, som frivilligt påtager sig denne hjælp.
Mennesker, som er imod sådan dødshjælp kan jo blot afholde sig derfra, kan argumentere for at andre bør gøre ligeså, men bør ikke søge at tage magten fra flertallet og det enkelte menneske.
Jeg forstår, at modstand mod aktiv dødshjælp kan hænge sammen med idéen om eksistens efter døden, men sådanne idéer er det - efter min mening - ikke rimeligt at påtvinge andre.

Først vil jeg sætte et stort fedt spørgsmålstegn ved om flertallet har tænkt særligt meget over tingene? Hvad taler vi om? Mord/selvmord? Hvis lægen tager livet af et sygt menneske = med vilje giver for meget morfin eller andet smertestillende, så er der tale om mord = at patienten blev myrdet. Du vil gerne have lavet det om til noget andet = aktiv dødshjælp = hvis patienten beder om det, så skal lægen have lov til at give patienten en dødspille eller dødssprøjte uden at blive anklaget for mord eller medvirken til selvmord. Mordet/selvmordet skal altså lovliggøres og kaldes noget mere spiseligt = aktiv dødshjælp.

Jeg har selvfølgelig forståelse for at ingen ønsker at blive tortureret - at lide så meget. Her vil jeg lige sige, at psykiske lidelser kan kureres eller mildnes i de fleste, hvis ikke i alle tilfælde, og at der skal tænkes i forebyggelse, så vi undgår sådan noget...

https://isha.sadhguru.org/uk/en/sadhguru/mission

Det handler altså om fysiske lidelser = sygdomme vi ikke kan kurere og smertestille. Jeg har som sagt forståelse for at ingen ønsker at blive tortureret - at lide så meget. Men lad os kigge på sagen. Hvad er det bedste argument for "aktiv dødshjælp"? Der er ikke noget efter døden og det er en tilfældighed at nogle får et legeme fyldt med lidelser. Det er jeg uenig i. Der er noget efter døden og det er ikke en tilfældighed at nogle får et legeme fyldt med lidelser. Her må henvises til loven...

https://carstenplougolsen.com/om-gengaeldelsesloven/

Går du ind for en folkeafstemning? Det gør jeg. Lad os få de bedste argumenter på bordet og stemme på et oplyst grundlag. Skulle det ende med et mindretal for "aktiv dødshjælp", skal de så ikke have lov til at praktisere deres tro? Mindretal tilgodeses jo i andre sammenhænge? Jehovas Vidner der ikke vil modtage blod? Omskæring? Hvorfor ikke tilgodese jeres tro og lade jer praktisere den? Er der nogle farer for os andre forbundet med det? Hvad betyder det at tage et liv? Der er jo ikke noget efter døden, så vi skal ikke stå til ansvar? Hvor langt rækker menneskenes love? Griner forbryderen af dem? Putin laver sine egne love og slipper godt afsted med det? Hvorfor ikke sprænge jorden i luften og gøre en ende på lidelserne? Hvis vi ikke gør det, så er der millioner/milliarder af mennesker som kommer til at lide til ingen verdens nytte? Er det i orden med dig? Vil du ikke opgive dit midlertidige liv for andre? Hvorfor sætte børn ind i din verden? Hvem har lyst til det...



Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 07/07/2023 16:17

Jan, du spørger:
Citat:
Går du ind for en folkeafstemning? Det gør jeg.
Mit svar:
Det er jo allerede foretaget i form af meningsmålinger, og de viser et klart flertal for aktiv dødshjælp.

Så vi har altså et mindretal af modstandere, der tyranniserer et flertal ved at tage retten til aktiv dødshjælp fra dem, der ønsker det.
Så lad os da få en retsgyldig folkeafstemning!

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 07/07/2023 17:00

Namaskaram Arne

Så fik vi vist det på plads ler Må den bedste tro vinde blinker Tak for debatten...



Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 08/07/2023 19:57

Namaskaram Arne

Lad os fortsætte debatten ler Hvad er du kommet med af argumenter blinker Det har jeg kigget lidt på...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/40231/Arne_Thomsen.html#Post40231

Er du kommet med andet...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/40301/Arne_Thomsen.html#Post40301

Det er vist det? Hvorfor behandler vi mennesker anderledes end dyr? Fordi der er forskel på os...

https://www.youtube.com/watch?v=MIZFCCDRS_s

Dyrene reinkarnere ikke. Det er kun mennesker der gør sådan noget. Men det tror du ikke på. Som sådan tror du på, at der ikke er noget efter døden, og at det er en tilfældighed, at nogle får et legeme fyldt med lidelser. Det er jeg uenig i. Der er noget efter døden, og det er ikke en tilfældighed, at nogle får et legeme fyldt med lidelser. Her må henvises til loven...

https://carstenplougolsen.com/om-gengaeldelsesloven/

Du taler meget om dit flertal, men hvor stort er det, når det kommer til stykket...

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-og-tro/tro...iv-efter-doeden

Har du taget højde for alt? Der er ikke langt fra et liv efter døden til reinkarnation osv. Skal vælgerne ikke træffe et valg på et oplyst grundlag? Er der brug for mange flere debatter? Hvor ender vi henne med din tankegang? Hvorfor ikke sprænge jorden i luften og gøre en ende på lidelserne? Hvis vi ikke gør det, så er der millioner/milliarder af mennesker, som kommer til at lide til ingen verdens nytte? Er det i orden med dig? Vil du ikke opgive dit midlertidige liv for andre? Hvorfor sætte børn ind i din verden? Hvem har lyst til det? I din verden kan forbryderen slippe afsted med tingene. Den går ikke i min verden. I min verden er der styr på det hele. Her er der kærlighed, barmhjertighed og retfærdighed. Hvorfor ikke komme op i omdrejninger og gøre noget for verden der batter...

https://isha.sadhguru.org/uk/en/sadhguru/mission

Er du en leder...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/40162/Re_Det_spirituelle_parti.html#Post40162

Vær glad for livet og tal med os andre om tingene...












Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 08/07/2023 22:18

Namaskaram Gerth

Den var god ler Aktiv livshjælp blinker Mon Arne tager imod tilbuddet? Hvor står du henne i forhold til menneskers lidelser? Skal vi slå dem ihjel som lider? Hvor ender vi henne? Jeg har grebet tingene an fra en lidt anden vinkel end Carsten Ploug Olsen (taget inde fra Facebook)...

Citat:
Aktiv dødshjælp

Statsminister Mette Frederiksen åbner på Folkemødet op for en fornyet diskussion om aktiv dødshjælp.

Igen et følsomt emne med stærke - og velbegrundede - holdninger for og imod. Som i tilfældet med provokeret abort angår spørgsmålet os vitalt. Det er en lovgivning vi skal leve - og dø med.

Som troende ved jeg med sikkerhed - ud fra værket Vandrer mod Lyset - at både provokeret abort og aktiv dødshjælp er imod Guds love og ønsker.

Og det menneske, der eventuelt ville gøre brug af en ret til at vælge livet fra støttet af staten, vil hurtigt opdage, at de lidelser man måske søger at flygte fra, ikke stopper ved en selvvalgt død (heller ikke ved selvmord). Derfor er der ikke tale om aktiv døds'hjælp', men om en ny tragedie, idet lidelserne som sagt ikke stopper her, men bliver værre.

Men da Gud ikke tvinger nogen til at gøre det rette, og undlade at gøre det forkerte, og da flertallet af danskere formentlig står helt uforstående og måske afvisende overfor en religiøs vinkel på spørgsmålet, vil jeg angribe problemet fra en måske mere spiselig vinkel - for menneskers egen skyld, ikke for min, og ikke for Guds:

Med de universelle menneskerettigheder følger - selv om de ikke er nedskrevet og ratificeret af noget land - visse menneskepligter. En af disse pligter - kan vi tænke - er pligten til livet.

Livet er - fra undfangelse til (naturlig; ikke selvpåført og ikke påført af andre) død - både en ret og en pligt.

Hvis ikke livet på den måde beskyttes i begge ender, vil vores liv, dets værdi og værdighed, være relativ, og ikke absolut. Dermed bliver livet billigere og lettere at tage - også for andre.

Respekten for og værdsættelsen af livet i begge ender af livsforløbet er derfor i vores egen interesse.

Eller man kan tænke over lidelsen som sådan. Det er jo forståeligt, at ingen ønsker at lide, og det er hårdt - også som behandler (læge, sygeplejerske osv) - at se mennesker lide ubærligt.

Men lidelsen kan - uanset hvor dyb og langvarig den er og hvor udsigtsløs den kan virke - tænkes at have en funktion:

Nemlig at vi ved lidelsen kan blive mere empatiske og forstående overfor andres lidelser - fordi vi kender den fra os selv. Derfor kan vi også blive mere villige til at ville hjælpe andre, der lider.

Lidelsen kan på den måde afrunde os som mennesker, og det er store menneskelige kvaliteter og værdier, man ødelægger eller umuliggør ved døds'hjælpen'.

Hvis livet ikke må kunne mærkes - også når det gør ondt - vil vi tilsidst ikke kunne mærke os selv. Vi ødelægger da let det bedste i os.

Hvem skal kunne trøste den lidende, hvis ingen - levende - forstår, hvad lidelse er?

I sidste ende må det være et samvittighedsspørgsmål, som hver enkelt må gøre op med sig selv og netop den, samvittigheden.

Vores samvittighed - vores inderste sans for godt og ondt - kender svaret. Så mærk efter og find det.

Jeg kan godt lide denne lille historie...

https://carstenplougolsen.com/anna-for-enden-af-regnbuen/

Der er meget at hente hos Carsten...

https://carstenplougolsen.com/om-gengaeldelsesloven/

Har du ikke brug for at sætte dig ind i tingene, før du udtaler dig om noget...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Aktiv dødshjælp - 08/07/2023 22:19

Hej Jan.
Du skrev i dit forrige indlæg:
Citat:
Så fik vi vist det på plads ler Må den bedste tro vinde blinker Tak for debatten...
Og nu skriver du:
Citat:
Lad os fortsætte debatten ler
Mit svar:
Jeg har fremsat min imødekommende holdning til aktiv dødshjælp, og du har fremsat din modstand.
Debatten mellem os to ser ikke ud til at ændre noget hos hverken dig eller mig.
I den kommende tid kan det forventes, at de politiske partier tager stilling.
Det ser jeg frem til med stor interesse.

Og til Gerth: Jeg udtrykker blot min mening og har ikke i sinde at agitere.
Aktiv livshjælp har selvfølgelig min allerstørste sympati - så længe det ikke handler om tvang.

Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 08/07/2023 23:01

Namaskaram Arne

Du lagde ligesom ikke op til mere debat ler Derfor takkede jeg af blinker Men der er grund til mere debat, som du kan læse, men vil du debatten? Vil du folkeafstemningen? Vil du have, at vælgerne træffer et valg på et oplyst grundlag? Vil du skrive om det herinde...

https://www.information.dk/

Det kunne desuden være interessant at høre argumenterne imod, som du er stødt på derinde? Har de responderet på dit argument med dyrene og dit forslag? Er der i øvrigt ikke meget at tænke over i mit indlæg? Hvordan komme videre med debatten, når du ikke forholder dig til argumenterne/tankerne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 08/07/2023 23:20

Namaskaram Gerth

Har du sat dig ind i tingene ler Hvornår vågner du op blinker Hvorfor vil du ikke fødes på jorden igen...












Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Aktiv dødshjælp - 09/07/2023 08:48

Namaskaram Arne

Du lagde ligesom ikke op til mere debat ler Derfor takkede jeg af blinker Men der er grund til mere debat, som du kan læse, men vil du debatten? Vil du folkeafstemningen? Vil du have, at vælgerne træffer et valg på et oplyst grundlag? Vil du skrive om det herinde...

https://www.information.dk/

Det kunne desuden være interessant at høre argumenterne imod, som du er stødt på derinde? Har de reageret på dit argument med dyrene og dit forslag? Var der i øvrigt ikke meget at tænke over i mit indlæg? Hvordan komme videre med debatten, når du ikke forholder dig til argumenterne/tankerne...




Your friend forever

Jan