Sufisme

Indsendt af: Anonym

Sufisme - 26/10/2010 13:41

"Jeg ledsagede sufierne og modtog blot tre ord fra dem: deres udtalelse om at tiden er et sværd: hvis du ikke skærer med det, så skærer det dig. Deres udtalelse om at hvis du ikke holder dit ego travlt optaget med sandheden, så vil det holde dig travlt optaget med falskheden. Deres udtalelse om at afsavn er immunitet."
- Imam ash-Shafi'i, as-Suyuti, Ta'yid al-haqiqa al-'aliyya

Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Sufisme - 26/10/2010 14:06

Hej Sufi.

For mig er det en fryd at læse de ord, du citerer.

Det tog mig lidt tid inden "10-øren faldt" - om afsavn og immunitet - men hvor er det dog hamrende aktuelt - her i vores rige og vildt frådsende del af verden.

M.v.h. Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 26/10/2010 14:49

Kære Arne,

Hvor det glæder mig, at du fryder dig over sufi-citatet!

Du bringer ofte selv et citat, som jeg glæder mig meget over.

For mig at se er sufismen ydmyghedens vej, der også er kærlighedens vej.

"When I come to Love, I am ashamed of all
that I have ever said about Love."
-- Rumi
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Sufisme - 26/10/2010 19:41

Hej Sufi.

Jeg håber, du fortsætter med at citere og omtale sufismen - uanset noget - for mig at se - totalt og skingrende ligegyldigt "personfnidder" i chatten.

M.v.h. Arne
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 26/10/2010 22:23

Kære Arne,

"If words come out of the heart, they will enter the heart, but if they come from the tongue, they will not pass beyond the ears."
- Al Suhrawardi (essential sufism)

Mange tak for dit indlæg, Arne. Dine ord nåede mit hjerte.
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 27/10/2010 11:36

Hvad nytter det, mine brødre, hvis et menneske siger, han har tro, men ikke har gerninger? Kan den tro måske frelse ham? v15 Hvis en broder eller søster ikke har tøj at tage på og mangler det daglige brød, v16 og en af jer så siger til dem: »Gå bort med fred, sørg for at klæde jer varmt på og spise godt,« men ikke giver dem, hvad legemet har brug for, hvad nytter det så? v17 Sådan er det også med troen: i sig selv, uden gerninger, er den død.

v18 Nogen vil indvende: »Én har tro, en anden har gerninger.« Vis mig da din tro uden gerninger, så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro. v19 Du tror, at Gud er én; det gør du ret i. Det tror de onde ånder også – og skælver. v20 Tåbelige menneske, ønsker du bevis på, at tro uden gerninger er ufrugtbar?



Ordets hørere og ordets gørere
v19 Det skal I vide, mine kære brødre: Enhver skal være snar til at høre, men sen til at tale, sen til vrede, v20 for et menneskes vrede udretter intet, der er retfærdigt for Gud. v21 Aflæg derfor al urenhed og al den megen ondskab, og tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle.

v22 Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere, ellers bedrager I jer selv. v23 Den, der er ordets hører, men ikke dets gører, ligner en, som betragter sit eget ansigt i et spejl: v24 Han betragter nok sig selv, men går bort og har straks glemt, hvordan han så ud. v25 Men den, der fordyber sig i frihedens fuldkomne lov og bliver ved den og ikke er en glemsom hører, men en gerningens gører, han skal være salig ved det, han gør.

v26 Den, der mener at dyrke Gud, men ikke tøjler sin tunge, fører sig selv bag lyset; hans gudsdyrkelse er intet værd. v27 En ren og ægte gudsdyrkelse er, for Gud, vor Fader, at tage sig af faderløse og enker i deres nød og bevare sig selv uplettet af verden.

Hør, mine kære brødre, har Gud da ikke udvalgt dem, som er fattige i denne verden, til at være rige i troen og arvinger til det rige, som han har lovet dem, der elsker ham? v6 Men I ringeagter de fattige. Er det ikke de rige, der undertrykker jer og slæber jer for domstolene? v7 Er det ikke dem, der spotter det gode navn, som er nævnt over jer?

v8 Ja, hvis I efterlever den kongelige lov i Skriften: »Du skal elske din næste som dig selv,« så handler I ret. v9 Men hvis I gør forskel på folk, begår I synd og afsløres af loven som overtrædere:


Hvad nytter det, mine brødre, hvis et menneske siger, han har tro, men ikke har gerninger? Kan den tro måske frelse ham? v15 Hvis en broder eller søster ikke har tøj at tage på og mangler det daglige brød, v16 og en af jer så siger til dem: »Gå bort med fred, sørg for at klæde jer varmt på og spise godt,« men ikke giver dem, hvad legemet har brug for, hvad nytter det så? v17 Sådan er det også med troen: i sig selv, uden gerninger, er den død.

v18 Nogen vil indvende: »Én har tro, en anden har gerninger.« Vis mig da din tro uden gerninger, så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro. v19 Du tror, at Gud er én; det gør du ret i. Det tror de onde ånder også – og skælver. v20 Tåbelige menneske, ønsker du bevis på, at tro uden gerninger er ufrugtbar?



At Luther og ham HansKrist ikke er alt for begejstret for Jakobs brevet er vist meget forståeligt ud fra vores ustyrlige tunge, og ordene i vores magt, he he smiler

som Grundtvig og Paulus vi elsker talen ordene og tankerne og kan ikke få nok i den sammenhæng. Ikke at vi ikke kender til inkubationstiden før ideerne vælter ud, det gør vi.

Takket være Carsten Werge, Ulf Pilgaard, Rytteriet og live bremen og meget mere i den dur er verden som den ser ud i dag nok noget af det skønneste og frieste vi nogensinde har været i nærheden af.

Tal for helvede!

Tænk for helvede da!

Neuroforskning viser at intet har større betydning for vores åndsfriskhed, intelligens og gode hjernefunktion end disse forhold. Som Barth siger not silence, not silence!!!!

Jo mere man arbejder med tænkning og sproget, sproglighed jo bedre kan folk holde sig åndsfrisk højt oppe i årene.

Der er kun motion der scorer lige så højt.

Paulus erklærer at vi i Kristus har fri taleret overfor Gud, altså vi skal ikke holde kaje i forbindelse med den ultimative virkelighed, eller guddommelige virkelighed.

Kristendommen begynder med et skænderi, uenighed (Paulus der sætter sig op imod Peter og søjlerne i Jerusalem og som gør at vi spiser frikadeller i dag og de fleste af os ikke omskåret eller overtroisk, astrologi mmm), og dermed er kristendommen født tænkende og debatterende. Ligeledes i den sammenhæng afviser Paulus (Ånden og Frihedens apostel og Tænkningens Skytsengel) enhver form for bogstavstro og dermed er bibelfundamentalisme engang for alle jordet og en umulighed.

Jmp/Michael og Krishnamurti og østens tavse dvælen i kosmos og den deraf opløsning af egoet og tankerne, er til grin og har intet væsentligt at byde ind med.

Den Kreative tænkende intelligente vestlige Paulinske spiritualitet og ånd har vundet og alle ønsker i dag at efterligne os, alle unge der ikke er hjernevaskede er vilde med vesten og den frihed der findes her.

Er det dig Hanskrist?

Idiot hvordan kunne du dog være i tvivl mand
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 27/10/2010 16:57

Jeg fandt en kort, meget smuk sufi-bøn.

Den lyder sådan her:

"Oh Du, opretholder af vore kroppe, hjerter og sjæle,
velsign alt som vi modtager i taknemmelighed."

Sufismen rummer en dyb ydmyghed.
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 27/10/2010 17:31

ja det er vidnesbyrd om vores præødipale lyst-ego det du der nævner

sådan som livet har været for de fleste af os på et tidspunkt,, hvor denne primære sunde narcissisme gav os nogle skønne erfaringer med det her liv,,,

oh du skønne bryst og moder, opretholder af vore kroppe, hjerter og sjæle, du ernærer mig og du nusser mig og du varmer mig og svøber mig blindt ind for natten

men vi må senere forholde os til realiteterne som er at der bestemt ingen Gud opretholder findes til de mange millioner af børn der lever i sult, nød, sygdom og elendighed,,,

så vi må vågne op til realiteterne på et tidspunkt
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 27/10/2010 22:23

Kære alle,

Endnu et vidunderligt sufi-ord:

"Så vidt du kan - bliv tjener - bliv ikke sultan
tål slag - bliv som bolden - vær ikke boldtræ."
- Rumi
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 28/10/2010 13:40

Ægte visdom fra Rumi.

Må vi alle komme nærmere Gud.

"Det ser ud, som om du er mikrokosmos;
i virkeligheden er du makrokosmos.
Grenen ser måske ud som frugtens oprindelse:
I virkeligheden eksisterer grenen på grund af frugten.
Hvilken gartner har overhovedet plantet et træ
uden et ønske og håb om frugt?
Det er derfor, træet virkelig gror fra frugten,
selv om det ser ud, som om frugten kommer fra træet.
Ideen, der kommer først, virkeliggøres sidst -
særlig den ide, der tilhører evigheden."
- Rumi
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 28/10/2010 21:41

I sufismen er kærligheden central. Ydmyghed og kærlighed er en enhed. Hvor har vi meget at lære af skaberværket!

"Even after all this time,
the sun never says to the earth,"You owe me."
Look what happens with a love like that.
It lights the whole sky."
- Hafiz

Lad os bøje hovedet for Skaberen og tage ved lære. Hvilken Far ønsker ikke sine børn det bedste smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 29/10/2010 15:39

Jeg fandt følgende om erkendelse. Det er, hvad jeg har sagt mange gange før - inden jeg overhovedet havde fundet, at andre havde sagt det så direkte.

Det lyder:

There are three forms of knowledge.

The first is intellectual knowledge, which is in fact only information and the collection of facts, and the use of these to arrive at further intellectual concepts. This is intellectualism.

Second comes the knowledge of states, which includes both emotional feeling and strange states of being in which man thinks that he has perceived something supreme but cannot avail himself of it. This is emotionalism.

Third comes real knowledge, which is called the Knowledge of Reality. In this form, man can perceive what is right, what is true, beyond the boundaries of thought and sense.
Scholastics and scientists concentrate upon the first form of knowledge. Emotionalists and experientalists use the second form. Others use the two combined, or either one alternatively. But the people who attain to truth are those who know how to connect themselves with the reality which lies beyond both these forms of knowledge. These are the real Sufis, the Dervishes who have Attained.

Mange ateister vil, når de møder mennesker, der kender den 3. form, mene, at disse mennesker er faldet for den 2. form. Kun de, der har nået den 3. form, vil forstå, hvad det vil sige.

Må vi alle finde vor sande storhed gennem ydmyghed.
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 29/10/2010 16:59

Endnu en perle fra Rumi:

"When I am with you, we stay up all night. When you're not here, I can't go to sleep. Praise God for these two insomnias! And the difference between them."
- Jelaluddin Rumi
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 30/10/2010 12:54

Hvad nytter vore studier, hvis vi ikke er parate til at forandres indefra?

"A donkey with a load of holy books is still a donkey."
- Essential sufism

Religion forudsætter mundens bekendelser. Al spiritualitet forudsætter hjertets overgivelse.
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 30/10/2010 18:54

Det ord, jeg nu vil vise, er for mig at se kronen på det ydmyge forhold til den anden. Utroligt at nogen kan række så dybt ind i visdommens gemmer i hjertet og præsentere for os, hvad vi allerede ved - men har glemt at vi ved.

"If someone remarks: "What an excellent man you are!" and this pleases you more than his saying, "What a bad man you are!" know that you are still a bad man."
- Sufyan al Thawri
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 31/10/2010 14:23

Wow!

"Ethvert menneske ser i sin medskabning, noget som er i vedkommende selv, derfor; had ikke nogen. Når Gud bringer en forhindring, du bliver oprørt over, foran dig, så er det fordi, du måske derigennem kan lære at elske noget i dig selv, som du ellers afskyede. Vi mennesker er kun som et spejl foran hinanden, så brug denne viden på den bedste måde. Det menneskelige hjerte er den del af legemet: ”Hvis det er sundt, er hele legemet sundt, hvis det er ondt, er hele legemet ondt!” Ifølge profeten Muhammed er hjertet det vigtigste stykke kød i kroppen. Hvis hjertets spejl er pletfrit og blankt, vil det reflektere lysene fra Guds egenskaber i os, og det er hvad både verden og vi selv har brug for. Kærlighedens, beruselsens og ekstasens vej begynder indeni os selv, og den slutter aldrig."
- Louborg (Muhammed)

Wow, siger jeg bare!!
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 01/11/2010 17:24

"I searched for God and found only myself. I searched for myself and found only God."
- Sufi proverb
Indsendt af: Anonym

Re: Sufisme - 02/11/2010 16:29

"The heart becomes sick, as the body becomes sick,
and its remedy is al-Tawbah (repentance)
and protection [from transgression].
It becomes rusty
as a mirror becomes rusty,
and its clarity is obtained by remembrance.
It becomes naked
as the body becomes naked,
and its beautification is al-Taqwa.
It becomes hungry and thirsty
as the body becomes hungry,
and its food and drink are knowledge,
love,
dependence,
repentance
and servitude."
- Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah