2021

Indsendt af: Arne Thomsen

2021 - 01/01/2021 14:13

Her i 2021 glæder jeg mig over, at Trosfrihed.dk fortsat eksisterer og fungerer godt som et sted, hvor især åndelige - også benævnt spirituelle - emner frit kan drøftes.

Der er jo nogle debatregler, som bremser "racistiske, æreskrænkende eller blasfemiske udsagn" og tillige "spam og chikane", og mit håb er, at vi, der deltager, kan lykkes bedre med at efterleve dem.

Det kan jo være svært, når man selv er stærkt overbevist om noget, da at møde andres skepsis og kritiske spørgsmål, men det er jo nu engang vilkårene - både her på Trosfrihed.dk - og helst også i verden - at kunne rumme forskellighed, vil jeg mene.
Frihed indenfor anstændige rammer i stedet for ensretning.

Mit håb er, at vi i 2021 lykkes bedre med dette, så vi i stedet for at bekæmpe hinanden inspirerer hinanden.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: 2021 - 01/01/2021 17:54

Tilføjelse:
Opdagede at det egentlig ikke var helt nøjagtigt klart for mig, hvad der ligger i ordene "spam" og "chikane" i debatreglerne.

Spam er, når vi brugere bringer reklamer i vores indlæg, og det har vist ikke været et problem, mens chikane er: "bevidst, ondskabsfuldt drilleri eller forfølgelse".
Her kan vi nok ikke sige, at vi har været helt problemfri - ingen nævnt - ingen glemt blinker

Og når jeg spørger mig selv, om jeg har udøvet chikane, så mener jeg at kunne svare helt klart Nej - for jeg er i det mindste helt sikker på, at jeg ikke bevidst har gjort noget sådant blinker

Men så er der jo dét, at et indlæg kan føles irriterende hos modtageren, hvilket jo frister til at "give igen", hvorefter situationen hurtigt kan eskalere - helt op i det absurde - á la: dumme svin - det ka' du selv være.
Her er det jo nok ret meget op til os selv, hvor dybt vi vil synke ned mod det forbudte direkte æreskrænkende - måske lidt godmodig humor kan hjælpe ti at afbøde blinker

Mit håb er, at vi bliver dygtigere her i 2021 - både for vores egen skyld - men også sådan at flere får lyst at deltage - og der er vist mange debatfora, der har det samme behov smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Indsendt af: Tikka

Re: 2021 - 02/01/2021 02:28


Et nytårsforsæt smiler

Det holder som reglen kort, selv om det er en ”beslutning” … hvis det i det hele taget bliver til andet end et ønske.

Ønsker er jo netop ønsker og ikke handling.

Skal ønsker opfyldes skal man vide hvilken handling der skal til for at opnå dette - og derefter slipper man ønsket og handler og har fokus på dette frem for ønsket.

*

Jeg har ingen nytårsfortsæt

Jeg tager en dag af gangen, men taknemmelighed er en god egenskab, der kan optrænes, og det ville jeg måske bruge nogle tanker på, da jeg ved, at meget – let bliver en selvfølge ...

… og det at sige tak … tak for dit og dat er virkeligt virksomt … Får man - jeg - først begyndt kan jeg takke dagen lang --- og selv om kriser/kaos ikke er rart, er det, det som kan skabe forandring …

… men enig. Det er godt med den gode tone trods uenighed, og anstrengende/belastende hvis ikke den er tilstede, men at være taknemmelig øger også tålmodigheden

***

Indsendt af: Tikka

Re: 2021 - 02/01/2021 02:57


Citat:
Det kan jo være svært, når man selv er stærkt overbevist om noget, da at møde andres skepsis og kritiske spørgsmål, men det er jo nu engang vilkårene - både her på Trosfrihed.dk - og helst også i verden - at kunne rumme forskellighed, vil jeg mene.
Frihed indenfor anstændige rammer i stedet for ensretning.


Frihed indenfor anstændige rammer i stedet for ensretning.


Det må du forklare smiler

Forståelse af frihed og anstændighed er der da stor forskel på i forhold til hvilke miljø og verdensdel man agerer i.

… og nogle steder er det da bestemt klogest at holde sin mund og ikke stille kritiske spørgsmål. Dette gør man vel kun når der er en vished om at det kan gå an.

***
Indsendt af: Tikka

En tanke ... - 02/01/2021 13:50


AT:
Citat:
Og når jeg spørger mig selv, om jeg har udøvet chikane, så mener jeg at kunne svare helt klart Nej - for jeg er i det mindste helt sikker på, at jeg ikke bevidst har gjort noget sådant

Et godt klima afhænger ikke af hvad man selv syntes, men hvordan ”den anden” oplever det man siger/gør. Derfor jeg ofte skriver man skal agte andre højere end sig selv. Altså man tilsidesætter egne ønsker om at få ret/vinde (og eller gøre hvad man vil) derved kan man også inspireres som du efterlyser … Ved angreb opstilles ofte barrierer

Der er en gammel talemåde der siger man skal feje for egen dør før man fejer for andres, og hvem kan sige sig fri for at være ond ...

... men hvornår er man det ... ja det lærer vi jo i vores opvækst og i mødet med næsten og derved os selv, men tænker også på bibelens ord om, at mennesket ER ondt fordi det har vendt sig fra gud.

***

Indsendt af: Anonym

Re: En tanke ... - 02/01/2021 14:18

en sjov tanke – syntes jeg – og helt efter gammel erindring.

En kritikker af pacifisme spurgte en - af nogle - agtet personlighed, hvad han ville gøre, hvis han blev angrebet.

Svaret var enkelt, han ville ingenting gøre, fordi han slet ikke ville befinde sig et sådan sted.

...
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: En tanke ... - 02/01/2021 16:19

Hej Tikka.
Du skriver i dit første indlæg her om taknemmelighed - for egen eksistens går jeg ud fra - og deraf følgende tålmodighed.
Her er jeg helt enig.

I dit næste indlæg tager du fat i min formulering:
Citat:
Frihed indenfor anstændige rammer i stedet for ensretning.
som du vil have uddybet.
Mit svar:
Det var jo primært os her på Trosfrihed.dk, jeg tænkte på, hvor vi ikke er låst fast i dogmer af nogen art, men blot skal opføre os anstændigt overfor hinanden, som debatreglerne foreskriver.
Og jeg tilføjede ønsket/håbet om, at det også kunne gælde her på kloden alle os mennesker imellem - hvad det jo, som du skriver, desværre langt fra alle steder gør.

I dit tredje indlæg kommenterer du min påstand: at jeg ikke bevidst har udøver chikane med ordene:
Citat:
Et godt klima afhænger ikke af hvad man selv syntes, men hvordan ”den anden” oplever det man siger/gør.
Mit svar:
Her er jeg fuldt ud enig, og når jeg fremførte min påstand, var det jo ment som en invitation til hvem, der måtte mene, at jeg alligevel - ubevidst - har chikaneret vedkommende blinker

Alt dette får mig til at tænke på, om det er muligt, at vi alle hver især kunne nøjes med at præsentere vore egne tanker, idéer, overbevisninger, tro uden et stærkt ønske om, at det skal overbevise andre til den samme holdning.
På den måde kunne vi få en fantastisk buket af vidt forskellige åndelige "blomster", der ikke bekæmper hinanden - men gerne søger at forstå hinanden smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Indsendt af: Tikka

Store vaskedag? - 03/01/2021 01:19


AT: Du skriver i dit første indlæg her om taknemmelighed - for egen eksistens går jeg ud fra - og deraf følgende tålmodighed.
Her er jeg helt enig.

SVAR: Man kan takke for hvad som helst, som - rigtigt - først og fremmest har indflydelse på egen verdenssyn og humør og ja helbred, men da også på ens fremtoning og virkning på andre, så når man opøver taknemmelighed og tålmodigheden derved øges vil man ikke være negativ i modspil med andre – til de fleste tider – ej heller her på siden - og konflikter minimeres


I dit næste indlæg tager du fat i min formulering:
Citat:
Frihed indenfor anstændige rammer i stedet for ensretning.
som du vil have uddybet.
Mit svar:
Det var jo primært os her på Trosfrihed.dk, jeg tænkte på, hvor vi ikke er låst fast i dogmer af nogen art, men blot skal opføre os anstændigt overfor hinanden, som debatreglerne foreskriver.

SVAR: Mener du ikke vi gør det?

Og jeg tilføjede ønsket/håbet om, at det også kunne gælde her på kloden alle os mennesker imellem - hvad det jo, som du skriver, desværre langt fra alle steder gør.

I dit tredje indlæg kommenterer du min påstand: at jeg ikke bevidst har udøver chikane med ordene:
Citat:
Et godt klima afhænger ikke af hvad man selv syntes, men hvordan ”den anden” oplever det man siger/gør.
Mit svar:
Her er jeg fuldt ud enig, og når jeg fremførte min påstand, var det jo ment som en invitation til hvem, der måtte mene, at jeg alligevel - ubevidst - har chikaneret vedkommende blinker

SVAR: Underligt du taler på alles vegne …

Citat:
mens chikane er: "bevidst, ondskabsfuldt drilleri eller forfølgelse".
Her kan vi nok ikke sige, at vi har været helt problemfri - ingen nævnt - ingen glemt

… og om anstændighed i rammer og samtidig inviterer til store vaskedag.

Alt dette får mig til at tænke på, om det er muligt, at vi alle hver især kunne nøjes med at præsentere vore egne tanker, idéer, overbevisninger, tro uden et stærkt ønske om, at det skal overbevise andre til den samme holdning.

SVAR: Når Jesus citeres for at ha sagt: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.«

… så er der her tale om en stærk overbevisning, men jo også en invitation til ensretning.

På den måde kunne vi få en fantastisk buket af vidt forskellige åndelige "blomster", der ikke bekæmper hinanden - men gerne søger at forstå hinanden smiler

SVAR:
Kan man påstå at de tanker man har er ens egne … det er vel blot noget man har overtaget fra dem før os … jo ikke meget nyt under himlen.

En sætning dukker op i mit hoved … dette at - det er visdom at vide at vi ingenting ved.

***
Indsendt af: Anonym

Opdatering - 03/01/2021 03:29

Citat:
Jeres sproglige grammatik har godt af en opdatering, men forsvar jer dog ikke nu aggressivt på grund af min kritik om det og jeg har derfor i citaterne rettet nogle af tingene.

Det er ikke ok at rette så meget som et komma i citater, og ej heller at misk maske forskellige udtalelser i én pærevælling, så det er nok dig som trænger til en opdatering.

...
Indsendt af: Anonym

Re: Opdatering - 03/01/2021 12:17


Hvad du skulle mene, jeg har givet udtryk for, giver dig ingen ret til citatfusk eller grammatisk rettelser ect.

Hvis jeg skulle finde noget mere idiotisk i dit indlæg at kommentere, må du stramme mere op på din danskskrivning, men tror faktisk ikke der er noget, jeg vil kommentere på.

Hvad skulle det være? Er der noget du gerne vil tale med mig om?

...
Indsendt af: Hanskrist

Re: Opdatering - 03/01/2021 14:24

Tikka til Gerth:

Citat:
Hvis jeg skulle finde noget mere idiotisk i dit indlæg at kommentere, må du stramme mere op på din danskskrivning, men tror faktisk ikke der er noget, jeg vil kommentere på


Ja Gerth, hvis du vil have en mere meningsfuld kontakt med os andre må du lære at kunne tale dansk, lære at beherske det danske sprog, skriftsprog, noget bedre.

Mange gange har du gjort opmærksom på at jeg (og andre) ikke har svaret dig, men oftest skyldes det at dine citater fra os andre er en "misk mask" og derfor er svært at genkende vi har skrevet, men vigtigst er dog at du indimellem er uhyggelig dårlig til at formulere dig og der skal ofte en meget go vilje fra vores side til at forstå hvad du skriver.

Mit forslag lad være med at skrive når du ikke formår at formulere dig klart og tydeligt.

Jeg tror dine mærkværdige ulæselige indlæg skyldes at du vil sige mange ting på samme tid, og at du er lidt for emotionelt påvirket.

Nå Gerth, du kan godt, bare slet ikke hver gang du kan, formår at formulere dig okay. Hvis du slet ikke kunne ville vi nok ej heller give dig kritik, kritikken skyldes at vi mener du har evnerne hvis du gjorde dig lidt mere umage, anstrengte dig og arbejdede lidt mere med dine tekster.

Sæt farten ned, fx vil du gerne skaffe dig et stort overblik over hvad der står i Bibelen (hvilket dog ikke nødvendigvis er identisk med det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET - læs fx 2 Kor 3) - men jeg synes du er for ambitiøs og utålmodig. Sæt farten ned og lyt til Thomas, og ja Tikka også, selv om du med Tikka skal have i mente at Tikka ikke er kristen men at hun vil have kristendommen kun kan være funderet på Bibelen og troen er at tro hvert ord i Bibelen, men for vi kristne gælder troen Gud og især som vi kender Gud i forbindelse med begivenheden Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed, ind i verden ved mennesket Jesus, der grundlægger de kristne menigheder og KIRKERNE i verden, se 2 Kor 3.

Tikka må jo gerne protestere eller gøre indsigelser her.

Pøj pøj Gerth med det hele og rigtig godt nytår til dig
Indsendt af: Tikka

Re: Opdatering - 04/01/2021 18:57

Citat:
Tikka må jo gerne protestere eller gøre indsigelser her.

Af hjertet tak rockon

***