Bioetik

Indsendt af: Arne Thomsen

Bioetik - 08/01/2023 23:28

På TV på DK4 i dag søndag eftermiddag den 08-01-23 i udsendselsen Søstrene Bisp var der en samtale med Mickey Gjerris, der er uddannet teolog og lektor i bioetik ved Det Naturvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.
Han nævner selv, at hans etik er inspireret af K.E. Løgstrup.
Jeg har før set disse Søstrene Bisp-udsendelser, men her var der for en gangs skyld noget, det inspirerede mig, og som jeg langt hen ad vejen er enig i.
Gjerris' måde at fortælle om, hvordan etisk gode handlinger kan ændre en selv, var nok det, der imponerede mig mest smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Bioetik - 09/01/2023 11:17

En Bæredygtigt dannet menneskehed.

"Vi skal ned på jorden", siger den franske filosof Bruno Latour og mener, at mennesket skal ned fra sin selvetablerede piedestal og erkende, at vi ikke er over eller under naturen men en del af den, og naturen er en del af os. Vi skal dannes til at indtænke vores helhed og enhed med alt andet liv omkring os på samme måde, som vi skal dannes inden for kultur, demokrati og videnskab. Vi har brug for bæredygtig dannelse som en del af den almene dannelse, så vores bestræbelser på at redde klimaet og kloden udspringer af erkendelse og interesse - og gør kloden til et rart sted at være for alle.

Medvirkende: Elsebeth Gerner Nielsen forperson for den Danske Unesco Nationalkommision, konsulent, tidl. Kulturminister og tidl generalsekretær i Folkehøjskolernes Forening, tidligere rektor for Designskolen Kolding.

Lars Tønder professor MSO i statskundskab, Københavns Universitet.

Carsten Ortmann: tilrettelægger og vært.


-0-0-0-

Lyt til udsendelsen (link øverst).

Må anbefales på det kraftigste.