palæstina - israel konflikten

Indsendt af: Anonym

palæstina - israel konflikten - 20/10/2013 14:08

Hvad kendetegnede situationen i Palæstina i tiden op til 1. verdenskrig.


- Hvilke aktører var tilstede på den mellemøstlige scene?

er der nogen som kan hjælpe mig forklare mig, det ???
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: palæstina - israel konflikten - 01/11/2023 19:25

Har ikke svar på startindlægget, men vil pege på muligheden for at støtte: Borgerforslag af 30. oktober 2023, som netop nu har 61222 støtter, hvorfor Folketinget næppe undgår at behandle det.
Arne.
Indsendt af: Tikka

Re: palæstina - israel konflikten - 27/12/2023 00:03


Indsendt af: Anonym
Hvad kendetegnede situationen i Palæstina i tiden op til 1. verdenskrig.


- Hvilke aktører var tilstede på den mellemøstlige scene?

er der nogen som kan hjælpe mig forklare mig, det ???


Jeg spurgte Bing chat- kopierede dit spørgsmål - prøv selv, der var mange link, som jeg ikke kan overføre i citatet.

... men her kommer svar jeg fik.

Citat:
I tiden op til 1. verdenskrig var Palæstina en del af det Osmanniske Rige. I løbet af 1800-tallet begyndte et stigende antal jøder at indvandre fra Rusland og Østeuropa. Selvom den osmanniske sultan forsøgte at begrænse indvandringen, steg antallet af jøder i Palæstina fra omkring 25.000 i 1880 til omkring 80.000 ved udbruddet af 1. verdenskrig i 19143.

Når det kommer til aktørerne i Mellemøsten før 1. verdenskrig, var det primært det Osmanniske Rige, Storbritannien, Frankrig og Rusland. Det Osmanniske Rige var allieret med de andre Centralmagter, mens Storbritannien og Rusland var en del af Ententemagterne. Der var også irregulære tropper på begge sider, herunder arabere, der deltog i det arabiske oprør, og armenske militser, der deltog i den armenske modstand.