Religionerne har fejlet

Indsendt af: Arne Thomsen

Religionerne har fejlet - 12/09/2022 17:18

Når jeg ser på de religioner, jeg kender til, bliver min konklusion, at de alle her fejlet.
Det er især dét, at vi mennesker hæver os op over alt andet her i verden, samt dét, at det guddommelige trækkes ned på et for os mennesker kommunikerbart niveau.

Men vi mennesker har kun eksisteret i meget, meget kort tid i dette univers på en enkelt planet tilhørende en enkelt af utallige stjerner, og vi vil i øvrigt meget muligt uddø – pga. vores adfærd – eller pga. et meteor-nedslag af den slags, der udryddede dinosaurerne.

Og at gøre det guddommelige til et menneskelignende væsen, som vi kan kommunikere med, det er for mig at se en groft hovmodig nedgørelse af det absolutte mysterium: Det guddommelige.

Set i dette perspektiv vil jeg mene, at en mindre fejlende religion vil være baseret på:
Citat:
Det guddommeliges ufattelighed for os mennesker.
Verdens Værens vidunderlige mirakel.
Vi mennesker en uhyre lille del, men dog en del, deraf.
Derfor – i taknemmelighed – fuldt ud bruge vore givne evner for altomfattende omsorg og kærlighed.

At leve efter evne sådan, dét – fornemmer jeg – er livets mening - mens det er smiler

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 12/09/2022 21:24

Hej Arne

Hvorfor sætte børn i verden? Jeg har ikke nogen interesse i et midlertidigt liv og vil gerne have mig frabedt sådan en gave heart Hvad skal religionen indeholde? En forståelse af tingene...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 12/09/2022 23:17

Hej Jan.
Ja, jeg forstår jo så, at den ret så ydmyge religiøse indstilling, jeg har, ikke giver dig tilstrækkeligt.

Men så er det jo godt for dig, at alverdens præsteskaber tilbyder meget, meget mere.
Og så må man jo bare håbe, at de holder, hvad de lover blinker

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 13/09/2022 13:24

Hej Arne

Lad os stifte en religion blinker

Hvis livet er evigt, så er det evigt. Hvis livet er midlertidigt, så er det midlertidigt. Kan vi finde ud af, hvad det er? Lidt inspiration...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 13/09/2022 14:20

Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Lad os stifte en religion blinker
Mit svar:
Jeg har min religion, hvis man kan kalde den dét:
Citat:
Det guddommeliges ufattelighed for os mennesker.
Verdens Værens vidunderlige mirakel.
Vi mennesker en uhyre lille del, men dog en del, deraf.
Derfor – i taknemmelighed – fuldt ud bruge vore givne evner for altomfattende omsorg og kærlighed.
Den siger mig, hvordan jeg bedst lever livet - og det er vel dét, religion handler om.

Din kredsen om, hvorvidt livet er evigt eller midlertidigt er - set med mine øjne - håbløst spild af tid og gode kræfter.

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 13/09/2022 17:11

Hej Arne

Du er ikke meget for at tænke over tingene heart Hvorfor sætte børn i verden, hvis der ikke er noget efter sådan en omgang her...

https://historienet.dk/krig/2-verdenskrig/klaus-barbie-nazisternes-vaerste-torturboeddel

Det undrer vi andre os over...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 13/09/2022 18:48

Hej Jan.
Du skriver til mig:
Citat:
Du er ikke meget for at tænke over tingene -
Mit svar:
For mig er yderligere religiøs tænkning spild af tid og gode kræfter!
Jeg synes ikke, der er så meget her, der er værd at diskutere/tænke over.

Det er handling, det drejer sig om: Altomfattende omsorg og kærlighed heart

Og når du skriver:
Citat:
Det undrer vi andre os over...
så påstår du vist mere, end du kan stå inde for blinker


M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 14/09/2022 14:24

Hej Arne

Hvilken verden har vi sat børn ind i...

https://historienet.dk/krig/2-verdenskrig/klaus-barbie-nazisternes-vaerste-torturboeddel

Hvad er vores ansvar...

https://vandrermodlyset.dk/kristi-tale/

Har du taget højde for alt...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 17/09/2022 16:58

Det ser ikke ud til, ar der er interesse for min påstand om, at religionerne har fejlet.

Som jeg ser det, er ateisme naivt, al den stund Verdens Væren er totalt ufattelig.

Af samme grund ser jeg de mange forskellige religioners påstande om Verdens Væren som lidet troværdige.

Det fører mig til, at religioner er spild af tid.

I stedet inspirerer det guddommelige mirakel: Verdens Væren mig til ydmygt og taknemmeligt at bruge de evner, jeg har fået, så godt jeg kan, i en altomfattende omsorg og kærlighed - her jo altså også en selv blinker

Dét - fornemmer jeg - er meningen med livet: Elsk verden!

Men jeg forstår jo godt ønskedrømmen om den gode Gud, man kan bede til - og ligeledes, at livet kan være så hårdt, at der ikke er overskud til at elske verden.

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 17/09/2022 23:01

Hej Arne

Er Gud ikke andet end en ønskedrøm? Hvem har skabt universet? Har du undersøgt tingene? Står der ikke nogen bag lovene? Hvad har religionerne fejlet med...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 17/09/2022 23:51

Hej Jan.
Du spørger:
Citat:
Er Gud ikke andet end en ønskedrøm?
Hvem har skabt universet?
Har du undersøgt tingene?
Står der ikke nogen bag lovene?
Hvad har religionerne fejlet med...
Mit svar:
Om Gud er en ønskedrøm, ved jeg ikke, får vi aldrig at vide, men anser jeg mest sandsynligt.
Verdens Væren er imidlertid for mig et ufatteligt guddommeligt mirakel.
At nogen skulle have skabt universet finder jeg usandsynligt. Vi ved end ikke om dette univers er skabt eller evigt - ej heller om der er flere universer.
Alt dette kan ikke undersøges af os mennesker, det har vi ikke evner til.
Det tror jeg heller ikke er meningen med vores eksistens.
Det er mennesker, der står bag lovene, og de glemte omsorg for denne klode, hvilket nok er religionernes allerstørste fejl.

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 18/09/2022 14:29

Hej Arne

Vi står ikke bag (natur)lovene. Dem har vi opdaget og beskrevet...

https://denstoredanske.lex.dk/naturlov

Hvilke baner skal vi tænke i...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Er det forklaringen...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 18/09/2022 18:02

Hej Jan.
Ser at det er naturlovene, du tænker på, og ikke vi menneskers love.
For mig er naturlovene en del af det ufattelige mirakel: Verdens Væren.
For mig er det storhedsvanvid at tro, at det er noget vi mennesker kan fatte hvor kommer fra.
Foreslår, at du i stedet for hovmodige spekulationer retter dig efter dem og bruger dine evner for omsorg og kærlighed.

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 19/09/2022 13:33

Hej Arne

Hvad får dig til at tænke, at der ikke står en Gud bag det hele? Jeg kan godt fatte dette...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Men er det sandt? Hvorfor udelukke noget på nuværende tidspunkt...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 19/09/2022 15:30

Hej Jan.
Fred være med dig og din Guds-tro.
Men for mig er den en primitiv og hovmodig nedgørelse af det guddommelige.

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 19/09/2022 16:42

Hej Arne

Jeg vil så runde af med dette blinker




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 20/09/2022 17:36

Hej Jan.
Og hvad mener du så med dét?
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 20/09/2022 18:05

Hej Arne

Nu tager du på vej igen blinker Måske skulle jeg have brugt et heart Vi roder rundt i tingene 🍻 Hvis du gerne vil læse nogle kommentarer, kan det gøres her...

https://www.youtube.com/watch?v=4evBv-ljZAA

Lad os samarbejde...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 26/09/2022 23:11

Hej Jan.
Ja, vi mennesker har det jo med at sætte os selv i centrum, på en klode i centrum af solsystemet - hvad der jo skabte megen ballade mellem den romersk katolske kriste kirke og naturvidenskaben - og vi endte med at gøre denne klode til universets centrum.

Vi var det vigtigste af alt og verden, naturen, var blot til for at tjene os.

Vi så ånder i alt, og vi endte med en øverste ånd, som vi gjorde til en næsten almægtig mandlig persom, og som vi kaldte Gud, men som jo dog havde en modstander, som vi kaldte Satan.

Alt dette anser jeg for at være håbløst primitivt - eller med andre ord er min overbevisning, at det guddommelige er langt mere guddommeligt, end vi små mennesker nogensinde vil kunne fatte.

Til gengæld synes jeg ikke, det er svært at fornemme, at Verdens Væren - og dermed jo også vor egen Væren - er et guddommeligt mirakel, som kunne inspirere os til at bruge de os givne evner så godt og så rigtigt, som vi formår.

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 27/09/2022 14:15

Hej Arne

Jeg har lige talt med én om Vandrer mod Lyset og det har givet mig en bedre forståelse af værket. Havde fået ind i mit hoved, at faldet skete for "nogle" millioner år siden, og kunne derfor ikke få tingene til at passe med videnskaben = at livet opstod for ca. 3,8 milliarder år siden. Det stemmer dog fint overens med Vandrer mod Lyset. Det kan jeg forstå nu - efter at have fået det forklaret. Måske du en dag vil læse værket...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

Hvad er vejen frem for os mennesker...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 27/09/2022 21:45

Hej Arne (en lille tilføjelse)

Jeg har lige talt med én om Vandrer mod Lyset og det har givet mig en bedre forståelse af værket. Havde fået ind i mit hoved, at faldet skete for "nogle" millioner år siden, og kunne derfor ikke få tingene til at passe med videnskaben = at livet opstod for ca. 3,8 milliarder år siden. Det stemmer dog fint overens med Vandrer mod Lyset. Det kan jeg forstå nu - efter at have fået det forklaret (at faldet skete for ca 3,8 milliarder år siden og ikke som jeg tænkte for "nogle" millioner år siden, så alt stemmer). Måske du en dag vil læse værket...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

Hvad er vejen frem for os mennesker...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 28/09/2022 12:21

Hej Jan.
Jeg respekterer, at der er mennesker, som tror på Vandrer mod Lyset, men jeg gør ikke, så du får ikke noget ud af at bombardere mig missionsk med dine mange links blinker

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 28/09/2022 16:41

Hej Arne

Vi kan ikke blive ved med at mødes på denne måde blinker Jeg forstår godt, at du stiller spørgsmålstegn ved værket, for det gør jeg også heart Kunne tingene hænge anderledes sammen? Hvad laver vi her på jorden? Hvorfor sætte børn ind i denne verden? Kan vi kun vælge mellem ikke-eksistens og et midlertidigt liv? Hvor er Gud henne...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 28/09/2022 19:59

Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Vi kan ikke blive ved med at mødes på denne måde blinker
Mit svar:
Jeg er ganske enig blinker

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 29/09/2022 13:25

Hej Arne

Hvad laver vi her på jorden...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-4/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-iv/

Citat:
I de Aarmillioner, som svandt, medens de Ældste forgæves søgte at nyskabe deres Rige og udrense Mørket, strømmede dette tættere og tættere ind over Jordkloden, forenede sig med dens Mørkekerne og levendegjorde en Del af de Livskim63, der var givet af Gud. Disse Livskim, saavel de, der var bestemt til at blive Dyreformer, som de, der var bestemt til Planteformer, vilde, hvis de var bleven fremkaldt under Lysets direkte Bestraaling, ikke have været underkastet Død og Forraadnelse, da det var Guds Tanke, at de skulde forblive i de Skikkelser, hvori de var fremkaldt, til Glæde og Nytte for de Lysvæsener, som Han havde tænkt at skabe. Naar da Jordens Rolle som første Opholdssted for disse Væsener engang var udspillet, vilde Dyre- og Planteverdenen, i Kraft af Guds Villie, atter opløses og opsuges af Lyset.

Da det imidlertid blev Mørket, der befrugtede de hvilende Kim og kaldte dem frem til Livsvirkelighed, blev intet, saaledes som Gud, ved sin Tanke, fra første Færd havde bestemt det til at blive; alt blev forvrænget, forgrimmet og meningsløst, ligesom alle fremkomne Dyre- og Planteformer, paa Grund af Mørkets ringe Kohæsions- og Adhæsions-64 samt Regenerationsevne, underkastedes en mere eller mindre kortvarig Levetid.

Holder det vand? Har du en anden forståelse af tingene...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 29/09/2022 18:10

Hej Jan.
Læser du overhovedet andet end, hvad du selv skriver?
Din missioneren for, hvad Johanne Agerskov oplevede i sine spiritistiske seancer, virker ikke på mig.
Jeg respekterer, at nogle tror på det, men jeg gør ikke.

Ved at anstrenge mig med at udtrykke skriftligt, hvor jeg står, har jeg oplevet en personlig udvikling, som jeg er Trosfrihed.dk taknemmelig for.

At opleve Sandhedens Mirakel: Verdens Væren, samt at der er noget endnu mere ufatteligt: Det Guddommelige i det, fornemmer jeg er "endestationen" i min udvikling, og som motiverer mig til altomfattende omsorg og kærlighed - men ikke til flere religiøse spekulationer.

Hvornår begynder du at skrive om, hvor du står?

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 29/09/2022 20:24

Hej Arne

Du misforstår mig heart Jeg har bragt noget til torvs, som vi kan tale om, men det faldt vist ikke i god jord blinker Hvad er din forståelse af tingene? Har der været et fald? Hvorfor ser verden ud som den gør? Skal vi sætte børn ind i den? Lad os tage højde for alt? Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 29/09/2022 23:25

Hej Jan.
Når du skriver til mig:
Citat:
Hvad er din forståelse af tingene?
så er det jo tydeligt, at du ikke læser/forstår, hvad jeg skriver!

For mig er det klart, at vi mennesker ikke har nogen mulighed for at "forstå tingene", og jeg opfatter det som primitivt storhedsvanvid at bilde sig ind, at vi mennesker kan sådan noget, som "at forstå tingene".

Jeg mener, vi har grund til at være taknemmelige for vor yderst ydmyge del - men dog en del - af miraklet: Verdens Væren, og at vi - i stedet for håbløst umulige spekulationer - bør lade os inspireres til at bruge de evner, vi har fået, til alt omfattende omsorg og kærlighed - så længe vi lever - og har kræfter til det heart

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 30/09/2022 14:10

Hej Arne

Hvad kan du forstå blinker

Citat:
Jeg mener, vi har grund til at være taknemmelige for vor yderst ydmyge del - men dog en del - af miraklet: Verdens Væren, og at vi - i stedet for håbløst umulige spekulationer - bør lade os inspireres til at bruge de evner, vi har fået, til alt omfattende omsorg og kærlighed - så længe vi lever - og har kræfter til det heart

Hvem vil gerne have et midlertidigt liv? Jeg vil ikke, og det kunne mine forældre have sagt sig selv, før de satte mig i verden? Men de tænkte ikke særligt meget over tingene? Gjorde bare som alle andre? Er det ikke på tide at vågne op og sætte børn i verden på et ordentligt grundlag? Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 30/09/2022 21:01

Hej Jan.
Jeg tror, at jeg omsider begynder at forstå, at du har et absolut krav om, at dit liv skal være evigt.
I den situation er der jo en mængde religioner, der byder sig til, og som du jo også flittigt linker til.
Her er min indstilling jo ubrugelig for dig,og jeg kan kun ønske dig held og lykke i religionernes verdener.

Jeg kan selvfølgelig ikke undgå at spekulere over, hvorfor du har dette absolutte behov for evigt liv, men må erkende, at det evner jeg ikke at forstå - og det er vel heller ikke noget jeg skal blande mig i.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 30/09/2022 21:49

Hej Arne

Du er og bliver godt selskab ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 30/09/2022 23:31

Hej Jan.
Jeg forstår dit svar som, at jeg har forstået dig ret.
Ja?
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 30/09/2022 23:51

Hej Arne

Vi er sent oppe heart Hvad har du forstået ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 01/10/2022 10:01

Hej Arne

Jeg skal lige vågne op heart Har du forstået mig...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 01/10/2022 13:16

Hej Arne

Hvis livet ikke er evigt, så vil jeg ikke sætte børn i verden, for de ønsker et evigt liv? Hvorfor skulle jeg gå imod det ønske? Det er jo ganske forståeligt heart Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 01/10/2022 18:21

Hej Jan.
Du kan da ikke vide, at børn du sætter i verden ville ønske et evigt liv.
Denne din påstand tror jeg ikke, der er nogen som godtager.

Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 02/10/2022 10:40

Hej Arne

Det må vi jo lave en undersøgelse om? Hvem vil gerne have et midlertidigt liv? Jeg vil ikke, og det kunne mine forældre have sagt sig selv, før de satte mig i verden? Men de tænkte ikke særligt meget over tingene? Gjorde bare som alle andre? Er det ikke på tide at vågne op og sætte børn i verden på et ordentligt grundlag? Hvorfor vil du ikke leve evigt heart Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 02/10/2022 12:23

Hej Jan.
Du løber jo fra det ene synspunkt til det næste.
Hvad mener du med:
Citat:
Er det ikke på tide at vågne op og sætte børn i verden på et ordentligt grundlag?
Og om jeg kunne ønske at leve evigt, har jeg ikke udtalt mig om - uanset at du påstår det.
Den slags er - set med mine øjne - storhedsvanvid.

Jeg synes, du pjatter - og spilder dit liv.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 02/10/2022 13:22

Hej Arne

Hvad er et ordentligt grundlag? Hvis vi vil leve evigt, så har vi mulighed for det, og hvis vi vil leve midlertidigt, så har vi mulighed for det? Andet skal forældrene ikke fortælle deres børn? Vil du også gerne leve evigt heart Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 02/10/2022 14:15

Hej Jan.
Du skriver nu:
Citat:
Hvis vi vil leve evigt, så har vi mulighed for det -
Nå da - så det er dét, du tror.
Det kan man vel så opnå ved at underkaste sig et eller andet religiøst præsteskab - eller hvad er det, du mener?

Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 02/10/2022 15:05

Hej Arne

Hvad er et ordentligt grundlag? Har du et bud på det heart Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 02/10/2022 17:38

Hej Jan.
Jeg spurgte dig, hvad du mener med dine ord:
Citat:
Hvis vi vil leve evigt, så har vi mulighed for det -
men du svarer ikke, og stiller i stedet nye spørgsmål.

Sådan en gang "Julelege" gider jeg ikke at spilde min tid på!

Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 03/10/2022 01:41

Hej Arne

Hvad forstår du ikke heart At du lever videre efter døden? At du kan bede om at blive udslettet? Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 03/10/2022 11:16

Hej Arne (en lille ændring)

Hvad forstår du ikke heart At du lever videre efter døden? At du kan vælge at fortsætte med at leve eller blive udslettet? Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 03/10/2022 11:38

Hej "Spørge-Jan".
Svare, det kan du åbenbart ikke.
Du stiller blot hele tiden nye spørgsmål.
Rent tidsspilde!
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 03/10/2022 12:14

Hej Arne

Jeg har forklaret tingene for dig med nogle spørgsmål, men det siver ikke rigtig ind på din lystavle heart Hvorfor har vi mulighed for evigt liv? Fordi vi lever videre efter døden og kan vælge at fortsætte med at leve eller blive udslettet? Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 03/10/2022 15:12

Hej Jan.
Nå, så fik jeg omsider vristet det ud af dig:
Du har den tro, at "vi lever videre efter døden og kan vælge at fortsætte med at leve eller blive udslettet?"
Du fremsætter dette meget bombastisk, men du afslutter denne din udtalelse med at spørgsmålstegn!!!

Putte, putte, gemme sig blinker

Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 03/10/2022 20:41

Hej Arne

Jeg har det bedst med spørgsmål blinker Hvad er et ordentligt grundlag? Har du et bud på det heart Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 03/10/2022 20:56

Hej Jan.
Siden du ikke evner at præstere og præsentere andet end spørgsmål, og ikke åbent og ærligt fortæller, hvor du selv står, ser jeg ingen mening i at fortsætte vores dialog.
Du kan ikke være i tvivl om, hvor jeg står.
Du står åbenbart ingen steder.
Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 04/10/2022 13:12

Hej Arne

Jeg mener, at vi lever videre efter døden, og kan vælge at fortsætte med at leve eller blive udslettet. Det er - i mine øjne - den rette indstilling til livet. Hvad er et ordentligt grundlag? Har du et bud på det heart Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 04/10/2022 21:21

Hej Jan.
Sandelig, så kom der en klar udtalelse fra dig om, hvor du står:
Citat:
Jeg mener, at vi lever videre efter døden, og kan vælge at fortsætte med at leve eller blive udslettet.
Det er vel næppe noget, du selv har opfundet?
Har du det fra Vandrer mod Lyset's Johanne Agerskov?

På mig virker det underligt, at vi mennesker skulle have så megen magt over vor egen tilværelse.

Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 05/10/2022 14:02

Hej Arne

Jeg er inspireret af Vandrer mod Lyset. Det er et fantastisk værk. Hvorfor har jeg taget det til mig? Fordi det hænger sammen på alle leder og kanter heart Har i øvrigt altid tænkt, at vi er evige væsner, så det er bare vand på den mølle blinker Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 05/10/2022 17:20

Hej Jan.
Så blev det omsider klart, hvor du står.
Og ved at søge at udtrykke mig her på Trosfrihed.dk er det også omsider blevet mig klart, hvor jeg står.
Du tror på et muligt liv efter døden for os mennesker - går ud fra at du mener, det alene gælder mennesker - og det gør jeg ikke, men jeg afviser det heller ikke, for jeg er jo endt med at være agnostiker, omend jeg bilder mig ind af og til at fornemme det guddommeliges væren - men altså dét - og kun dét smiler

Min tro siger mig, hvordan det er rigtigst at leve livet - og den inspirerer mig til det.
Ultrakort sagt: Altomfattende omsorg og kærlighed.

Hvad siger din tro dig?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 05/10/2022 17:41

Hej Arne

Jeg er meget glad for din respons heart Har sat mig til at drikke, så det er nok bedre, at jeg venter med et svar til imorgen ler blinker halvfuld Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 06/10/2022 13:16

Hej Arne

Det samme = at vi skal elske alle og tage os godt af jordkloden heart Hvor er Gud henne...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 07/10/2022 16:08

Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Det samme = at vi skal elske alle og tage os godt af jordkloden heart Hvor er Gud henne...
Mit svar:
Jeg glæder mig over vores enighed, dog er det sådan at det ikke er noget, jeg skal, men noget der ikke kan være anderledes midt i oplevelsen af miraklet: Verdens Væren.
For mig er der ingen Gud, men derimod det guddommelige overalt smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 08/10/2022 11:33

Hej Arne

Jeg kom selv lidt i tvivl om skal = om det var det rette ord? I min verden er der en Gud, som forventer noget af os heart Men jeg forstår dig godt og har det på samme måde. Hmmm...

https://vandrermodlyset.dk/kaerlighed/

Hvad er vejen frem...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 11/10/2022 16:16

Jeg startede denne tråd med ord som følgende (her let redigeret):

Når jeg ser på de religioner, jeg kender til, bliver min konklusion, at de alle har fejlet!

Det er især dét, at vi mennesker hæver os op over alt andet her i verden, samt dét, at det guddommelige trækkes ned på et for os mennesker kommunikerbart niveau, der for mig er naivt og egocentrisk storhedsvanvid - parret med småligt snæversyn.

Vi mennesker har kun eksisteret i meget kort tid i dette univers på en enkelt planet tilhørende en enkelt af utallige stjerner, og vi vil i øvrigt meget muligt uddø – pga. vores adfærd – eller måske pga. et meteor-nedslag af den slags, der udryddede dinosaurerne, så at hæve sig over verden, der fortsat vil eksistere, er for mig egocentrisk storhedsvanvid.

Og at gøre det guddommelige til et menneskelignende væsen, som vi kan kommunikere med, det er for mig at se en groft hovmodig nedgørelse af det absolutte mysterium: Det guddommelige.

Set i dette perspektiv vil jeg mene, at en mindre fejlende religion vil være baseret på:
Det guddommeliges absolutte ufattelighed for os mennesker.
Verdens Værens vidunderlige mirakel.
Vi mennesker en uhyre lille del - men dog en del - deraf.


Dette kan motivere til – i taknemmelighed – fuldt ud at bruge vore givne evner i altomfattende omsorg og kærlighed.

Det undrer mig, at ingen endnu har kommenteret en så enkel og ligetil "religion", der dog giver livet en klar mening blinker

Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 11/10/2022 18:33

Hej Arne

Der står i Vandrer mod Lyset, at Gud vil forhindre et meteor-nedslag af den slags, der udryddede dinosaurerne. Sådan tolker jeg ihvertfald dette...

https://vandrermodlyset.dk/oversigten/

Citat:
Større Stykker af Kloder — Mørkekernen — der er sprængt ved Sammenstød, og som paa deres Fart i Rummet ved at trænge ind i Jordens Solsystem kunde udsætte Jorden for et tilintetgørende Sammenstød, bliver af Gud tvunget ind i elliptiske Baner med Solen som det ene Brændpunkt og et i Kraft af Guds Villie fremstaaet astralt — immaterielt — Lyscenter som det andet Brændpunkt.

Hvilke spørgsmål besvarer din religion? Skal vi sætte børn i verden? Hvor er sikkerhedsnettet henne? Sidestiller du myg med mennesker? Jeg har forståelse for projektet heart Men der skal nok arbejdes lidt mere på det...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

https://vandrermodlyset.dk/14-religioese-retninger/

Hvad er vejen frem...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 11/10/2022 19:26

Hej Jan.
Din Vandrer mod Lyset-religion er en af de religioner, jeg kritiserer for "egocentrisk storhedsvanvid" og "hovmodig nedgørelse af det absolutte mysterium: Det guddommelige".

Det forholder du dig jo overhovedet ikke til!

Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 11/10/2022 21:02

Hej Arne

Hvorfra ved du, at der ikke er en Gud, som kan forhindre et meteor-nedslag af den slags, der udryddede dinosaurerne? Er det en nedgørelse af noget? Savner du dinosaurerne? Skulle Gud ikke have tilladt det? Hvad går din religion ud på? Hvilke spørgsmål besvarer den? Skal vi sætte børn i verden? Hvor er sikkerhedsnettet henne? Sidestiller du myg med mennesker? Jeg har forståelse for projektet heart Men der skal nok arbejdes lidt mere på det...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

https://vandrermodlyset.dk/14-religioese-retninger/

Hvad er vejen frem...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 11/10/2022 22:26

Hej Arne (en lille ændring)

Hvorfra ved du, at der ikke er en Gud, som kan forhindre et meteor-nedslag af den slags, der udryddede dinosaurerne? Er det egocentrisk storhedsvanvid? Savner du dinosaurerne? Skulle Gud ikke have tilladt det? Hvad går din religion ud på? Hvilke spørgsmål besvarer den? Skal vi sætte børn i verden? Hvor er sikkerhedsnettet henne? Sidestiller du myg med mennesker? Jeg har forståelse for projektet heart Men der skal nok arbejdes lidt mere på det...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

https://vandrermodlyset.dk/14-religioese-retninger/

Hvad er vejen frem...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 11/10/2022 22:53

Hej Jan.
Du:
Citat:
Hvorfra ved du, at der ikke er en Gud, som kan forhindre et meteor-nedslag af den slags, der udryddede dinosaurerne?
Mit svar:
Det har jeg ikke påstået. Dét, jeg siger, er, at intet menneske kan have nogen viden herom, men jeg finder det for småt og for primitivt at reducere det guddommelige til en personlig Gud, der fortrinsvis tager sig af mennesker.
Du:
Citat:
Hvad går din religion ud på?
Mit svar:
Det skrev jeg jo endnu en gang i mit sidste indlæg:
Citat:
Det guddommeliges absolutte ufattelighed for os mennesker.
Verdens Værens vidunderlige mirakel.
Vi mennesker en uhyre lille del - men dog en del - deraf
.
Du:
Citat:
Hvilke spørgsmål besvarer den?
Mit svar:
Den siger jo, at vi mennesker aldrig vil kunne magte de store spørgsmål. Her er vi ikke bedre stillet end myg, men vi har dog inspirationen til et liv i altomfattende omsorg og kærlighed.
Du:
Citat:
Hvor er sikkerhedsnettet henne?
Mit svar:
Der er intet.
Du:
Citat:
Jeg har forståelse for projektet heart Men der skal nok arbejdes lidt mere på det...
Mit svar:
Det er ikke mit indtryk, at du har forstået mig, det er ikke et "projekt", det er min færdige livsindstilling smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 12/10/2022 13:31

Hej Arne

Jeg har forstået det sådan, at der er tale om en ny religion? Som du gerne vil have os andre med på? Det er da lidt af et projekt heart Hvorfor skulle vi sætte børn i verden uden et sikkerhedsnet? Er det vidunderligt, at fødes med en svær sygdom? Skal der arbejdes mere på sagen...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

https://vandrermodlyset.dk/14-religioese-retninger/

Hvad er vejen frem...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 12/10/2022 18:28

Hej Jan.
Du:
Citat:
Jeg har forstået det sådan, at der er tale om en ny religion?
Mit svar:
"En ny religion" er nok et lidt stort udtryk, men det er jo sandt på den måde, at jeg for mit eget vedkommende erstatter de religioner, jeg kender til, med:
Verdens væren er et vidunderligt mirakel.
Vi mennesker er en uhyre lille del - men dog en del - deraf.
Det guddommelige er absolut ufatteligt for os mennesker.


Dermed mister - for mig - samtlige religioner, jeg kender, deres værdi og troværdighed.

Du:
Citat:
Som du gerne vil have os andre med på?
Mit svar:
Om andre når samme erkendelse, det er deres sag. Jeg missionerer ikke, præsenterer blot, hvor jeg står.

Du:
Citat:
Hvorfor skulle vi sætte børn i verden uden et sikkerhedsnet?
Mit svar:
Jeg ved ikke, hvad det er for et "sikkerhedsnet", du skriver om, jeg tror ikke noget sådant findes - hverken for mennesker, dyr, planter eller andet levende.

Du:
Citat:
Er det vidunderligt, at fødes med en svær sygdom?
Mit svar:
Eksistens er jo et vidunder, men betingelserne kan jo være barske.
Det ser vi jo hver dag, at sådan er verden.
Det kan ingen religion ændre. Sådan er virkeligheden, men vi har jo muligheden for altomfattende omsorg og kærlighed, og det giver for mig mening med livet, uanset at vore muligheder kan være små.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 13/10/2022 13:59

Hej Arne

Hvorfor skulle vi sætte børn i verden? Hvis der ikke er noget efter døden, så giver det ikke mening for mig, at gøre sådan noget. Det er kun os der har et valg heart Skal der arbejdes mere på sagen...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

https://vandrermodlyset.dk/14-religioese-retninger/

Hvad er vejen frem...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 13/10/2022 16:47

Hej Jan.
Du skriver her:
Citat:
Hvorfor skulle vi sætte børn i verden? Hvis der ikke er noget efter døden, så giver det ikke mening for mig, at gøre sådan noget. Det er kun os der har et valg -
og før det overfor skrev du:
Citat:
Hvorfor skulle vi sætte børn i verden uden et sikkerhedsnet?
Mit svar:
Skal det forstås sådan, at du har et "sikkerhedsnet", som består i "et valg efter døden"?
Er det noget, du ved, eller er det noget, du tror?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 13/10/2022 17:52

Hej Arne

Er det forkert at kalde et liv efter døden for et sikkerhedsnet? Jeg kan ikke sige, at jeg ved, at der er et liv efter døden, men det er tæt på blinker Hvad kan vi vælge? Til forskel fra alt andet levende, så kan vi vælge, at lade være med at sætte børn i verden. Det finder jeg guddommeligt heart Skal der arbejdes mere på sagen...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

https://vandrermodlyset.dk/14-religioese-retninger/

Hvad er vejen frem...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 13/10/2022 19:25

Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Jeg kan ikke sige, at jeg ved, at der er et liv efter døden, men det er tæt på blinker
Mit svar:
At være "tæt på at vide", må vel så tydes som stærk tro?

Er det Vandrer mod Lyset, der har givet dig din stærke tro, eller har du det fra nogle af de mange andre religioner, der jo også byder på noget andet end udslettelse efter vi menneskers død?

Som jeg ser det, er det præsteskabers "lokkemad" om noget, hvorom vi mennesker intet kan vide, og - tror jeg - heller ikke skal vide.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 14/10/2022 14:23

Hej Arne

Jeg tænker, at det er en blanding af mange ting, som har givet mig en stærk tro. Hvorfor skulle vi sætte børn i verden? Hvis der ikke er noget efter døden, så giver det ikke mening for mig, at gøre sådan noget. Det er kun os der har et valg heart Skal der arbejdes mere på sagen...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

https://vandrermodlyset.dk/14-religioese-retninger/

Hvad er vejen frem...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 14/10/2022 17:18

Hej Jan.
Ja, du kan jo ikke diktere, hvordan tilværelsen skal være, men du er jo i din gode ret til at have en tro smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 15/10/2022 15:02

Hej Arne

Hvorfor skulle vi sætte børn i verden? Hvis der ikke er noget efter døden, så giver det ikke mening for mig, at gøre sådan noget. Det er alles sikkerhedsnet. Jeg kan desuden ikke lade være med at tænke, at vores samfund bygger på et efterliv? Vil du gerne ændre på det heart Skal der arbejdes mere på sagen...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

https://vandrermodlyset.dk/14-religioese-retninger/

Hvad er vejen frem...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 15/10/2022 15:46

Hej Jan.
For mig ser det ud, som om du fortsætter i "den samme rille i din grammofonplade".
Du kender mine kommentarer.
Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Religionerne har fejlet - 15/10/2022 16:29

Hej Arne

Det kan der være noget om heart Skal der arbejdes mere på sagen...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

https://vandrermodlyset.dk/14-religioese-retninger/

Hvad er vejen frem...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Religionerne har fejlet - 16/10/2022 23:15

Hej Gerth.
Jeg kan ikke se, at du forholder dig til emnet i denne tråd.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart