Michael om subjektiv glæde; Bjørn og Hans om Dawk

Indsendt af: Hanskrist

Michael om subjektiv glæde; Bjørn og Hans om Dawk - 06/01/2011 00:24

Michael om subjektiv glæde der er egoisme;

og Bjørn og Hanskrist og RoseMarie om Dawkin og smileys





Michael:::: Undskyld mig, Ole Bjørn. Subjektiv glæde er egoisme. nydelse og slet ikke glæde. Du forveksler begær med glæde.
ole bjørn: Religion får dem til at hade. Deres børn hader ikke hinanden før de bliver religiøst indoktrinerede. Vågn op. Michael!
Michael: Nej, der er ingen kærlighed i denne verden.
ole bjørn: Jeg møder masser af kærlighed hver dag.
RoseMarie: Det gør jeg også
ole bjørn: Glæden over den kærlighed mellem mennesker, som jeg ser hver dag, forhindrer at de hadefulde mennesker giver mig foragt for menneskene.
ole bjørn: Jeg har da selv oplevet betingelsesløs kærlighed og skrevet et Qvad om det: Jeg bli'r elsket uden grænser, andre mænd hun ikke ænser, hun er simpelthen et fund, trist hun bare er en hund.
RoseMarie: Foragt og bedreviden er ikke kærligt. Det fordrer ikke kærligheden, men bringer mennesker på kant.
Michael: Selvfølgelig. I er ikke af Gud.
ole bjørn: Næh, vi er virkelige af kød og blod.
RoseMarie: Jeg er et menneske på godt og ondt
RoseMarie: ... sagde vi i munden på hinanden
ole bjørn: Hvis det gør ondt, Rose, skal jeg nok puste på det.
ole bjørn: På mig selv så blæser jeg på det.
RoseMarie: Det gør godt at tænke på
RoseMarie: Jeg skal nok også puste på dig, min ven
ole bjørn: Nu vil jeg lægge mig og drømme om, at mine drømme går i opfyldelse. Godnat.
RoseMarie: Ikke som købmandsskab, men af et ærligt hjerte, som bare ikke ka' la' vær' ... Sov godt og go'nat med dig ... og drøm alt det bedste
Michael:
RoseMarie: ... også til dig, Michael ... og drøm alt det bedste, min ven
Michael: Ellers tak. jeg vil gerne ud af al hørmen. Tilbage til kærligheden, friheden og ærligheden. Ellers tak.
Michael: Hvor er det falsk og ulækkert.
RoseMarie: Nej, det er bestemt ikke falsk. Det er et ønske til dig fra mit hjerte, og jeg kunne ha' håbet, at du ville ta' imod det sådan Du er da også afhængig af andre menneskers kærlighed og omsorg. Det er et helt elimentært behov ... for mennesker
ole bjørn: "Religiøse floskler af DONOTDELETE", (læs; Thomas). Sjældent har en debatoverskrift været mere rammende. Synd at han også blander sig i de andre debatter, med sine sædvanlige problemer med at læse indenad.
Simon: Michael: "Subjektiv glæde er egoisme. nydelse og slet ikke glæde" - hvordan ka' bilde sig selv sådan en omgang nonsens ind?

[x] Hanskrist: sjovt du ligner nævne det Simon, for i morges da jeg læste det Michael der havde skrevet, det gav et gip i mig og jeg var lige ved at fare i blækhuset chatboxen, men valgte så en tur til bageren, Charlotte først,,, men min tanke var også hvor har Micha
[x] Hanskrist: hvor har Michael fået disse dogmatiske udtalelser fra,, og så fra ham der elsker at være i Nu'et og vippe med tæerne

ole bjørn: Det var blot et af hans jævnlige anfald af mismod. Det undrer mig mere hvordan han kan tro, at han forstår livet, når hans indstilling til det er så negativ. Han forstår ikke den glæde, som kan gennemsyre et menneske over blot at være til.
[x] Hanskrist: nogle gange blir jeg bange for om det er mit Kristus-bøvl der har forstyrret Michael, for om noget har han jo ellers været Nu'ets filosof der ville nyde sine vippende tæer, og nyder ænderne i Kbh's søer om natten,,,
[x] Hanskrist: problemet kan selvsagt også være at NU'et og den evindelige opmærksomhed, selvforagt, spærrer ham adgang til underbevidstheden der råder over megen umiddelbar subjektiv livsglæde,,,, er det en abstraktion Nuet,,, som min gruppe også abstraherede da vi med
[x] Hanskrist: da vi mediterede,,, ud fra Gita filosofien der kvietistisk og asketisk og ikke tror på subjektet, men vil opløse det konkret subjekt i noget alment universelt, så vi ikke kan mærke os selv
ole bjørn: Michael er bare for fortænkt til at opfatte verden umiddelbart.
[x] Hanskrist: jamen han hader jo mine mange ord,, og har givet mig sin bare røv og blot kommenteret mine lange indlæg med bøvl, og så en mand der snorkede
[x] Hanskrist: så man skulle jo tro han stod for dette ikke at være fortænkt,, og at det er mig der er fortænkt
ole bjørn: Nu understreger Thomas "gudhjælpemig" sit martyrium ved at omtale sig selv i tredie persoen.
[x] Hanskrist: jeg faldt i søvn,, så jeg mødte jer ikke på chatten igår
ole bjørn: Du er ikke fortænkt, Hansemand. Du er bare en fanatiker, der arbejder ud fra et falsk aksiom.
ole bjørn: Din eksegese bygger på Pascal'sk gambit, som du aldrig har villet diskutere.
ole bjørn: Så måske er hele dit tankearbejde forgæves, fordi du ikke vil tage stilling til din a priori antagelse om, at en personificeret gud er en virkelighed i dette univers. Derfor raser du også imod Dawkins, fordi han ikke vil bruge dit udgangspunkt.
[x] Hanskrist: hvis jeg skulle få tid og overskud, hvor finder jeg noget om Pascal'sk gambit
[x] Hanskrist: hvis der ikke findes en personificeret Gud, så findes der heller ikke et menneske i verden med personværdighed og frihed
[x] Hanskrist: jeg har ikke Gud ude i det, men i et jeg-du forhold'
[x] Hanskrist: vi må aldrig bevæge os under personplanet, sagde Tillich til Einstein
[x] Hanskrist: mennesket har natur men er ikke natur
[x] Hanskrist: mennesket er et historisk frit væsen, kulturskabende og skabende personligheder
[x] Hanskrist: naturen er ligeglad med en person




[x] Hanskrist: derfor er jeg kristen, fordi det er det svageste ind i verden der er kommet, men det smukkeste
ole bjørn: Logikken holder ikke Hans, og Einstein viste os netop, at sandheden om naturen er uafhængig af personplanet.
[x] Hanskrist: korsets store gåde
[x] Hanskrist: enig
[x] Hanskrist: og nøjagtig derfor er jeg kristen
[x] Hanskrist: det er hele min pointe for at være kristen
[x] Hanskrist: jeg er ligeglad med det der er
ole bjørn: Vi er ubetydelige i universel sammenhæng, og det samme er vores 5000 guder, Kristus inklusive.
[x] Hanskrist: min gud er ham der kalder på det der ikke er til så det kan blive til
[x] Hanskrist: enig for så vidt, derfor stiller jeg mig også på menneskets parti
[x] Hanskrist: jeg vil forsvare svagheden i verden,, den personlige frihed og værdighed
ole bjørn: Når man starter med et falsk aksiom, bliver hele logikken uvirkelig.
[x] Hanskrist: som naturen er ligeglad med
[x] Hanskrist: ja man må ikke begynde falsk,, deri er jeg også enig, jeg mener ej heller jeg begynder falsk,, som Badiou ej heller mener han får begyndt falsk
[x] Hanskrist: jeg mener vi er nogle der tænker dybt over de her forhold
ole bjørn: Hvis du føler dig lidt stresset, prøv at lægge dig i græsset, se hvor ligeglad hvert strå er, om du kan alting nå.
ole bjørn: Dybe tanker bør starte med at søge oprindelsen til fænomenerne.
[x] Hanskrist: HansKrist, Zizek, Badiou og Dawkin, vi er i samme båd, Dawkin ser ikke at sidder på havet i samme båd som os andre,, han tror det drejer sig om religion eller ikke religion
ole bjørn: Du kan undgå mange gener ved at vide, hvad du mener, men din viden er ej stor, hvis du mener, hvad du tror.
[x] Hanskrist: Dawkin virker på mig forvirret, meget forvirret, men som en interessant tænker indenfor det biologiske felt, men så kommer han til kort, når han vil være frelser,, her mangler han format,,og han forstår overhovedet ikke kristendommen
[x] Hanskrist: jeg ejer netop ikke en ubetvivlelig dogmatisk metafysisk trosunivers
ole bjørn: Dawkins tror ikke. Han ser objektivt på alle religionerne og deres dårligdomme. Han er ikke spor forvirret, men hans stringente logik forvirrer åbenbart dig.
[x] Hanskrist: det er det ateisterne projicerer over i os, men som kun gælder fundamentalisterne,, der er et kætteri

HansKrist: men han forstår ikke mennesket som et frit historisk væsen og kulturskabende væsen,,, han tror at alt skal være som noget er
[x] Hanskrist: han er en "det" tænker, etwas tænker
[x] Hanskrist: og mennesket er ligeglad med det, uanset om det så er sandheden eller ej,, så kan mennesket sætte sig op imod det
ole bjørn: Det er det hans bøger handler om, hvordan den fysiske og genetiske virkelighed er, der er grundlaget for al menneskelig tankevirksomhed. Filosofi er en overbygning hvor filosofferne ikke forstår fundamentet.
ole bjørn: Derved bliver filosoffernes overbygninger til luftkasteller.
[x] Hanskrist: igen ja det er der han er interessant,, og også derfor jeg glædede mig vildt til at høre hans religionskritik, men jeg blev noget så skuffet, aldrig har jeg hørt noget mere latterligt tåbeligt ligegyldigt misforstået vrøvl
[x] Hanskrist: manden er relevant overfor disciple og hajmad, men ikke for mig og Badiou og Zizek og teologerne på Århus Universitet
[x] Hanskrist: jo som tænker og videnskabsmand indenfor sit felt er han interessant overfor os, men ikke som religionskritiker
ole bjørn: Det er fordi, du ikke kender det publikum hans bøger er rettet imod - unge i bibelbæltet, som er under hårdt pres fra fanatiske kristne.
[x] Hanskrist: enig,, men det kunne jeg gøre bedre
ole bjørn: Når man kender det miljø, giver hans bøger masser af mening.
[x] Hanskrist: dawkin skaber modvilje som Zizek er inde på
[x] Hanskrist: dawkin ligner desværre dem hans kritik er rettet imod
ole bjørn: Tryk avler modtryk, men Dawkins bøger er netop et modtryk mod kræfter, der vil legalisere en undervisning i en 6000 år gammel jord og et syndefald som videnskabelig virkelighed.
[x] Hanskrist: dawkin er uvidende om hvad der er sket i kontinental europæisk filosofi,,, hvor man har haft diskursen, Nietzsche: Gud er død; og derefter Foucault: mennesket er død
[x] Hanskrist: ja pyh ha,, jeg er enig med dig deri
[x] Hanskrist: og vil gerne støtte dawkin og H 'erne i dette projekt
ole bjørn: Selvfølgelig skaber Dawkins modvilje hos alle troende. Han har jo trukket tæppet væk under deres livsanskuelse.
[x] Hanskrist: det er denne subjekt diskurs dawkin er så uvidende om
[x] Hanskrist: nej det er lige det dawkin ikke kan og ikke har,,han trækker ikke tæppet væk under nogle,, det er deri han begår sin store fejl siger Zizek
ole bjørn: Men jeg er ikke uvidende om den, og heller ikke om Dawkins forskning. Han har skabt et gennembrud i forståelsen af mennesket, som ingen filosoffer kan matche.
[x] Hanskrist: jeg elsker ham for dette,,, men hans ideer om at nu har han så forstået mennesket som et frit historisk kulturskabende væsen,,, eller hvordan mennesket fungerer psykisk,, den er for langt,, laaaangt ude
[x] Hanskrist: dawkins burde have forudsætningerne til at forstå psykiatrien og psykologien, og det var det jeg troede jeg ville kunne se i hans religionskritik, men manden er jo total idiot hvad disse forhold gælder
ole bjørn: Psyken baserer sig også på genetiske og biologiske processer, ikke på freudianske fantasier.
ole bjørn: Tankeprocesser og åndsliv kan ikke eksistere uden disse processer.
[x] Hanskrist: Eric Kandel, nobelprisvinder i medicin og fysiologi: ”psykoanalysen er stadig det mest sammenhængende og intellektuelt mest tilfredsstillende syn på bevidstheden”.
[x] Hanskrist: nej netop freuds fortjeneste at forsøge at skabe en psykologi der tog højde herfor
[x] Hanskrist: men mennesket vokser op i et hyper komplekst samfundsliv,, hvor det skoles,, og hvor der er åndsliv, kulturliv, altså hvor mennesket er frit skabende væsen,, der præger sig selv og hver generation
[x] Hanskrist: netop et område dawkin qua sin forskning virkelig burde beherske
[x] Hanskrist: og hvad pokker toner så frem på skærmen i forbindelse med religionskritikken en gennemført idiot hvad disse forhold gælder
[x] Hanskrist: hvad tror du Casper Christensen og Frank Hvam ville sige til dawkins fundamentalisme


hvad skal jeg gøre,, skal jeg nuancere min kritik af dawkin
[x] Hanskrist: nå vi mødes måske i nat Ole,, som igår hvor I rigtig hyggede
[x] Hanskrist: jeg skal videre i dagens program, men spændende ordveksling
[x] Hanskrist: og jeg har tænkt meget på hvordan jeg skal forholde mig til Dawkin
ole bjørn: Dine højtravende teologiske argumenter ville prelle fuldstændigt af på dem. Dawkins er langt mere subtil i tv-diskussioner med lærde teologer. Du har fået ham galt i halsen.
[x] Hanskrist: nej han er ikke subtil,,, sæt ham overfor nogle andre teologer
ole bjørn: Fald nu ikke i søvn igen.
[x] Hanskrist: dawkin aner ikke hvad han har med at gøre
[x] Hanskrist: hæ hæ
[x] Hanskrist: o)
[x] Hanskrist: æv ,, hvordan laver jeg grinebidderen
[x] Hanskrist: nå man kan hente dem her i smileys
RoseMarie: Det vil jeg også gerne lære ... kan kun den her
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: AC/DC
RoseMarie: Hvordan gjorde du lige det?
[x] Hanskrist: vi ses måske i aften, i nat
[x] Hanskrist: hvad siger seismograf rodchakraet til det
[x] Hanskrist: kamelen
[x] Hanskrist: kameldamen
[x] Hanskrist:
RoseMarie: Hun siger ... YES ... lige nu sker rystelserne vist mest i toppen af vulkanen
[x] Hanskrist: gad vide om Michael også kommer
[x] Hanskrist: og i hvilket humør og sindsstemning
[x] Hanskrist: denne dyreelsker og misantrop
RoseMarie: Hvor finder du de smileys?

[x] Hanskrist: knappen der står smileys på
[x] Hanskrist: Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas
[x] Hanskrist: apropos at du siger det sker oppefra og ned nu her
[x] Hanskrist: gad vide om det irriterer Bjørnen at Tigerdyret kan få folk til at lytte til teologisk højtravende tale

RoseMarie: Nu griner jeg altså ...
RoseMarie: Tigerdyr slår døren op og hopper ind i folk med træsko på ... og så bliver folk så mundlamme, at det ser ud som om de lytter
[x] Hanskrist: ja griner mem'et den har dawkin og Bjørnen glemt
[x] Hanskrist: nå ja,,, det skyldes vrøvl og latin og fremmedord
RoseMarie: Jeg kan altså ikke finde nogen knap, der smiler til mig?
[x] Hanskrist: vi kan konstatere her fra videnskab biologi at du er færdig,,,
RoseMarie: Er knappen på siden her eller på computeren?
[x] Hanskrist: :roc
kon: ha ha ha ha ha
RoseMarie: Din drillepind ...
[x] Hanskrist: ved siden af chat og reset står der smiley
RoseMarie: Nåååååååååååååååååå:
rødmer::D:ye
ah::s
tortchock:
RoseMarie: Måske jeg skulle gøre alvor af det med optikeren?
RoseMarie:
[x] Hanskrist: jeg troede det var en røv,, men det er vist store store øjne
ole bjørn: Det behøver du ikke, RoseMarie. Se blot på Hansemand. Han klarer sig fint, selv om han er næsten blind for virkeligheden.
RoseMarie: I er go'e, er i ... og nu vil jeg gå ud i sneen med et par store svagtseende øjne og famle mig frem i blinde ... og ikke bar røv, H.K.H. ... Ka' i ha' det godt til vi ses igen
[x] Hanskrist: hvilken virkelighed Bjørn,, RoseMarie og mig vi gungrer og laver ballade, og RoseMarie har en seismograf i rodchakraet til at aflæse mine hysteriske teologiske arrige hop på stedet
[x] Hanskrist: ses i aften til en gang spanking
[x] Hanskrist: Kamel-inden, Bjørnen og Grisen Michael og Tigerdyret er indbudt og alle andre er også velkommen vil jeg mene
ole bjørn: Det hjælper jo ikke at spanke dig, Hansemand. Måske skulle vi hellere sætte dig i et hjørne med narrehat på, så du kunne tænke dig om.
ole bjørn: Dawkins er den første, der har kunne forklare Paulus tankers overlevelsesevne uden at forfalde til religiøse fantasier.
[x] Hanskrist: ja en interessant tanke
ole bjørn: Det har ingen af dine teologer kunnet klare.
[x] Hanskrist: også derfor jeg forventede mig mere at dawkin,, nå vi ses,,hvis jeg da ikke dratter om igen i aften
[x] Hanskrist: ork jo,, lige til din sidste bemærkning
Indsendt af: Hanskrist

Vild med Dans el vilddansen om RoseMarie ^ Dawkins - 07/01/2011 16:56

ole bjørn: Jeg skal sende dig en historie på PB i morgen, som jeg tror, du vil kunne lide.
[x] Hanskrist: tak, det lyder spændende
ole bjørn: 30 år siden. Jeg røg som en skorsten, men det var let at holde op.
[x] Hanskrist: jeg tror RoseMaries rodchakra seismograf er ude af funktion
[x] Hanskrist: var det i den forbindelse at du skrev om rygestop
[x] Hanskrist: eller er det kommet til dig senere
ole bjørn: Vi var for længe om at tage imod hendes inklination.

ole bjørn: Efter jeg holdt op analyserede jeg hvorfor det var så let. De erfaringer har jeg hjulpet mange med siden.
[x] Hanskrist: ja for søren, vi skulle ha svunget hende i en dans
[x] Hanskrist: slow fox og kvik step
[x] Hanskrist: imorgen bliver en stor dag, der kommer X-faktor,, så kan jeg sidde at hyle af glæde over den udsendelse
ole bjørn: Eller flamenco og zorba-dans.
[x] Hanskrist: jeg er sgu ved at blive gammel og sentimental
[x] Hanskrist: hihi tihi fnis
[x] Hanskrist: vi ses i morgen Ole, sov godt og hils Mariehønen
ole bjørn: Der har jeg ikke tænkt mig at følge dig. Jeg nægter at blive voksen. Jeg har ingen fidus til det, når jeg ser hvordan de voksne opfører sig. Godnat Hansemand.
[x] Hanskrist: og gi hende en krammer herfra tør jeg jo ikke skrive, for du brækker vel alle ribben på hende med alle dine bjørnekræfter
[x] Hanskrist: var det X-faktor eller gammel og sentimental du nægtede at blive
ole bjørn: Bjørne kan skam styre deres kræfter, og de er gode sovedyr.
ole bjørn: Gammel og sentimental.
[x] Hanskrist: godnat
ole bjørn: Der er ingen fare ved Zizek. Kun en håndfuld religiøse paulianske fanatikere lader sig påvirke af hans meninger.
[x] Hanskrist: han er militant ateist
[x] Hanskrist: og anser Dawkin som ubevidst religiøs
[x] Hanskrist: også Badiou er militant ateist, og de anser begge Dawkin for ikke at forstå mennesket godt nok
[x] Hanskrist: jeg er enig, Dawkin tar fejl, når han tror at fornuft og videnskabelighed, nødvendigvis er det vi har brug for,,, fuck dog det
ole bjørn: Alverdens filosoffer (minus naturfilosofferne) har spillet fallit i deres forsøg på at beskrive verden. De er alt for snæversynede til at påvirke udviklingen.
[x] Hanskrist: mennesket må rive sig løs af ikke bare religion, men også af fornuftsdyrkelsen i ægteskab med videnskabelighed
[x] Hanskrist: Dawkin er endnu mere snæversynet
[x] Hanskrist: denne angloamerikanske popsmarte positivist, hvor intet hænger sammen
[x] Hanskrist: og manden tror han er et orakel







mennesket må rive sig løs af ikke bare religion, men også af fornuftsdyrkelsen i ægteskab med videnskabelighed
[x] Hanskrist: Dawkin er endnu mere snæversynet
[x] Hanskrist: denne angloamerikanske popsmarte positivist, hvor intet hænger sammen
[x] Hanskrist: og manden tror han er et orakel
ole bjørn: Dawkins (det hedder han altså) har skåret igennem deres nonsens og vist os årsagerne til den menneskelige natur, også hos Paulus, Freud og Marx.
ole bjørn: Du er bagud, Hansemand.
[x] Hanskrist: han er gået i inflation, der er gået inflation i hans ego, og manden er gået ud af sit gode skind, og han reducerer alting om menneskets natur
[x] Hanskrist: nej nej,, jeg var der hvor Dawkins er i dag,, allerede i slutningen af 70 -erne og begyndelsen af 80 -erne,, så kan du selv regne ud hvor langt Dawkins er efter mig
ole bjørn: Mere end 5000 religioner siger, at du tager fejl Hansemand.
[x] Hanskrist: dawkins er go til det han er go til, men så strækker hans talent og evner altså ikke længere, desværre,, han er nok den mest snæversynede mand jeg har mødt, måske afsindig
[x] Hanskrist: han virker psykisk usund
[x] Hanskrist: han ligner som altid dem man henvender sig til, nemlig de fanatiske bibelfundamentaliste
rne fra USA'
ole bjørn: Dawkins eneste "fejl" er, at han oversimplificerer for at blive forståelig for den brede befolkning. Det bliver du aldrig Hansemand.
[x] Hanskrist: ¨bemærk dig altid at når 2 opponenter mødes, hvor meget de ligner hinanden bare med modsat fortegn
[x] Hanskrist: jo jo jeg er nem at forstå også og punkterer uden problemer Dawkins projekt
ole bjørn: Din religion er for de intelektuelle, men både Jesus og Paulus talte til den brede befolkning. Ellers ville de være ligeså ukendte som du.
[x] Hanskrist: bare en smule psykiatrisk tæft, og dawkins er sat på plads
ole bjørn: Din religion er for de intellektuelle, men både Jesus og Paulus talte til den brede befolkning. Ellers ville de være ligeså ukendte som du.
ole bjørn: Din "psykiatri" hører hjemme i det forrige århundrede. Verden og forskningen er kommet langt videre.
[x] Hanskrist: korrekt Paulus er så avanceret at han ikke er forstået endnu og der er masse af krudt i ham stadig, vi ser Paulus sprænge i historien, renæssancen, Luther og reformationen, så Barth og Zizek og Badiou i vore dage,,,
[x] Hanskrist: sprænge og springe
ole bjørn: Begynd at studere cognitiv psykologi, så du kan komme up to date.
[x] Hanskrist: tak for pb,, vi tales ved Bjørn,,, mødes i aften til runddans med RoseMarie og Michael, jeg byder RoseMarie op
[x] Hanskrist: ja cognitiv psykologi er super i forbindelse med memer
[x] Hanskrist: men nu er mennesket ikke styret af hovedet
ole bjørn: Og prøv for en gangs skyld at tænke selv, i stedet for at hænge i skørterne på filosoffer, der er passé.
[x] Hanskrist: det er en illusion
[x] Hanskrist: illusion at vi er styret af hovedet, af fornuften
[x] Hanskrist: jeg er psykoanalytiker og marxist
[x] Hanskrist: og vi bringer bjørnen til skafottet og så pelser vi dig og sælger skindet til en dyrlæge,,
[x] Hanskrist:


ole bjørn: Realiteten er, at der er næsten 7 milliarder mennesker i denne verden, og ikke en hundredel promille følger dine filosofiske guruer.
[x] Hanskrist: Zizek er en filosofisk superstar
[x] Hanskrist: aldrig før er det set noget lignende
[x] Hanskrist: verdens farligste tænker bliver han kaldt
ole bjørn: Enhver, der vil gå til en psykoanalytiker, burde ha' sit hovede undersøgt.
ole bjørn: Marx har spillet fallit, hvis det er undgået din opmærksomhed.
[x] Hanskrist: iøvrigt er jeg ved egen selvstændig tænkning, via min dannelse og kultivering, nået frem til det samme som Zizek, og Badiou på mange måder,, og jeg måtte nive mig selv i armen,, og måtte undersøge hvem af os der først nåede frem til de erkendelser vi var
[x] Hanskrist: hverken marx eller freud har spillet fallit
[x] Hanskrist: man kan ønsketænke og tro det, men det skyldes at de gør så ondt begge to
[x] Hanskrist: begge to rammer de dawkins hårdt
ole bjørn: Erstat "erkendelse" med "selvbedrag" og vi er enige.
[x] Hanskrist: dawkins er ikke tænker og han skulle ha taget bare en lille smule filosofisk uddannelse på et kontinental europæisk universitet,,,
[x] Hanskrist: han magter ikke den diskurs han har kastet sig over
ole bjørn: Ingen gider pelse dig, Tigerdyr. Din pels er for luvslidt.
[x] Hanskrist: teologer og filosoffer ryster på hovedet af hans manglende dannelse og forståelse af de forhold han taler om
[x] Hanskrist: hæ hæ
[x] Hanskrist: tak for pb
[x] Hanskrist: vi ses i aften Bjørn
ole bjørn: Dawkins læses af millioner. Hvem læser dig og dine filosoffer.
[x] Hanskrist: Tolle læses af endnu flere millioner
[x] Hanskrist: så det siger intet, kun noget om laveste fællesnævner
[x] Hanskrist: pop er nu engang pop
[x] Hanskrist: ønsker man at være popsmart
[x] Hanskrist: pop'ulær
[x] Hanskrist: pop'ulærd
ole bjørn: Tolle er gylle i forhold til naturvidenskaben, som Dawkins repræsenterer.
[x] Hanskrist: enig
[x] Hanskrist: også enig i at Dawkins repræsenterer naturvidenskab
[x] Hanskrist: og deri har du dawkins begrænsning
[x] Hanskrist: sagen i en nøddeskal



ole bjørn: Naturvidenskab er realiteter. Filosofi er spekulationer. Tolle er bare en pop-forfatter, der efterplaprer forskere som Dawkins.
ole bjørn: Han har aldrig selv præsteret et reelt stykke forskning. Han er om nogen pop-ulærd.
[x] Hanskrist: det er vigtig at der ikke indsniger sig en misforståelse her, jeg har alle dage kritiseret Tolle jeg er vel lige så kendt for det som mit engagement i paulus
[x] Hanskrist: jeg ikke bare har kritiseret ham, jeg har afvist ham som aldeles uinterssant, men interessant som fænomen, i det at så mange millioner læser ham
ole bjørn: Hvorfor så tage ham til indtægt for dit synspunkt, at kommunikationsevne ikke er ensbetydende med indflydelse?
ole bjørn: Både Paulus og Dawkins har produceret snesevis af stærke memer. Jeg har ikke set nogen fra Tolle.
[x] Hanskrist: ikke forstået,, og har jeg gjort det,, ??: tage ham til indtægt for dit synspunkt, at kommunikationsevne ikke er ensbetydende med indflydelse
[x] Hanskrist: men nu vi er ved det, så tror jeg da at Tolle når ud
[x] Hanskrist: han har jo gudestatus
ole bjørn: Tolle er en modesag. Dawkins er et betydningsfuldt fremskridt i forståelsen af menneskets handlinger.
[x] Hanskrist: i en eller anden forstand
ole bjørn: Dan Brown har solgt flere bøger, men ikke påvirket noget som helst.
[x] Hanskrist: vi kan godt drøfte de her forhold, men vi kan ikke drøfte dem som om jeg er på Tolles parti og imod Dawkins, der er jeg i stedet for Dawkins
[x] Hanskrist: jeg er glødende tilhænger af Dawkins
ole bjørn: J.K.Rowlins har derimod fået masser af børn til at læse.
[x] Hanskrist: har været dette i mange år
[x] Hanskrist: men som sociolog og religionssociolog må vi selvfølgelig ta Tolle og hans tilhængere yderst seriøse
[x] Hanskrist: mindst lige så meget som de børn der med stort udbytte læser Rowlins


ole bjørn: Hvis du var opvokset i Saudiarabien, ville Paulus ikke sige dig noget. Du ville have været en glødende tilhænger af Koranen og Sunnaen. Kan det ikke få dig til at tænke over, hvorfor du blev den, du er?
[x] Hanskrist: vi ses jeg må løbe,, "må" ha ha,,, Freud igen
[x] Hanskrist: nej overhovedet ikke, jeg er netop ikke mainstream overhovedet i min tænkning
ole bjørn: At studere en enkelt religion gør folk til fanatikere. At studere dem alle giver perspektiv.
[x] Hanskrist: jeg er enestående i dk, uden at dette skal lyde som pral
[x] Hanskrist: den problematik er jeg over for længst,,
ole bjørn: Osama bin Laden er også enestående i Islam.
[x] Hanskrist: religionshistorierne
s fejltagelse er at de tror det er det samme illusions bjerg eller Gud der tales om,,, men det er forskellige bjerge,, meget forskellige bjerge,, så den relativisme bias indenfor religionshistorien har jeg overvundet for mange år siden

Hanskrist: religionshistorierne
s fejltagelse er at de tror det er det samme illusions bjerg eller Gud der tales om,,, men det er forskellige bjerge,, meget forskellige bjerge,, så den relativisme bias indenfor religionshistorien har jeg overvundet for mange år siden
[x] Hanskrist: nøjagtig den fejl du begår, og som Rothstein begår og som simon2 eller simon begår og jmp begår
ole bjørn: Men det er ikke en god begrundelse for at følge bin Ladens fortolkning af koranen.
ole bjørn: Det eneste, du har "overvundet" Hansemand, er din naturlige skepsis overfor hvad du læser af fortidige beretninger.

[x] Hanskrist: nu er du igen under religionshistoriens bias,,
[x] Hanskrist: denne relativisme
[x] Hanskrist: den skal overvindes
ole bjørn: Næh, Hansemand. De fleste religionshistorikere har en religiøs baggrund og tilgang til emnet. Jeg går uhildet til værket.


ole bjørn: Spørgsmålet er ikke, om der findes en Gud og hvordan han/den er. Spørgsmålet er, hvad der får mennesker til at tro på guder.
[x] Hanskrist: nej ingen af dem har endnu magtet at kunne skelne de forskellige religioner fra hinanden,, de tror det er det samme bjerg eller Gud, eller illusion, der skrives om eller dannes religion om på forskellige måder
[x] Hanskrist: de har et kæmpeproblem
ole bjørn: Hvis udenjordiske intelligenser har humoristisk sans, vil de grine højt af din argumentation.
Indsendt af: Hanskrist

Anne du er savnet, selv af Tigerdyret - 18/01/2011 18:34

RoseMarie: Tø
ole bjørn: Var det en vejrmelding, Rose?
RoseMarie: Tænk alle de fjendebilleder i bare de to ord ... Nordenfjords og Søndenfjords ..
RoseMarie: Nej, det var en tyrkfejl
[x] Hanskrist: nej jeg tror hun sagde at hun var ved at Tø op
[x] Hanskrist: isen der bliver smidig og smelter
[x] Hanskrist: isdronningen er ved at være varm
[x] Hanskrist: Tiger du skal i seng nu
[x] Hanskrist: Hø Hø Hansi,,,din Hønisse
ole bjørn: God ide. Nu har vi også fået fordrevet plathederne fra den synlige verden.
ole bjørn: Godnat, Hansemand. Sov godt og hold hænderne over dynen, så du kan drømme om hindbærsnitter i stedet.
ole bjørn: Godnat Rose. Jeg skal nok give fåret mundkurv på.
RoseMarie: Stik en finger i jorden og mærk ... Det har for længst været tø ... Termometeret har altså stået på PLUS 6 grader ... Halløj i skuret, venner
RoseMarie: Go'nat med jer to ... platugler Sov godt og drøm dejligt under dynen
[x] Hanskrist: godnat I to eventyrer
[x] Hanskrist:
ALH: Hvor er det plads til mig, Rosemarie? I en kuffert? Jeg har opgivet chatten, kan ik så ofte følge med, og den er altid over"chattet", når man vender tilbage... Og det gør mig heller ik noget. Jeg har så meget andet i hovedet nu, specialet er afleveret, og
ALH: jeg vil bare en tur til sverige inden pastoralseminariet kalder - så må vi se, om jeg løber skrigende væk, når jeg skal udfordres på en prædikestol et sted i Århus domsogn..
ALH: Eller ikke plads til en Anne, hø hø, jeg er ikke just den, Hans flirter med for tiden, og så får han også besked om at holde sig væk, det ved han
ALH: Skrapanden der ser lige igennem.............
................. og tak for info forleden, ole børn, nåede at læse den med jobmuligheder.
ole bjørn: ole børn? Var det underbevidstheden, der talte? Du skal nok klare dig på prædikestolen, sålænge der ikke sidder Barthfanatiske rovdyr blandt tilhørerne.
RoseMarie: Hej Anne ... Øøhh, i en kuffert? Du skal da ikke gemmes væk i en kuffert. Jeg ville da gerne, at du var her til pjank-og-pjat-chat. Jeg er helt sikker på, at du har en dejlig latter ... og jeg tror jeg ville elske at grine sammen med dig
RoseMarie: Det er hårdt og til tider vel også ret ensomt at studere, og når man ta'r alvorlig fat i livets store spørgsmål, så er latteren, humoren, både den sorte og den pjankede, en god modvæg, og for mig at se også en helt nødvendig modvægt. Kom og grin med os
HansKrist: ja kom endelig Anne, for her er en stank af mandhørm og HANrovdyr'hørm, både Bjørnen og Tigerdyret stinker, og ja Tigerdyret stinker af ammoniak hvilket vist skulle være godt for et par sarte planter som dig Anne og Rosen, MarieRosen. Og så er her også en lille grisling der lugter, sjovt nok af gris. Men vi har ikke set grisling i lang tid, så vi er bange for at han måske nu findes som en hotdog.

Hanskrist: baptisme
[x] Hanskrist: så jeg kommer op som en ny skabning
RoseMarie: Blob, blob
[x] Hanskrist: jeg skal jo selv gennemgå indvielsesritualet
ole bjørn: Er striberne gået af i vask?
[x] Hanskrist:
RoseMarie:
[x] Hanskrist:
ole bjørn: Hvad vil du først helbredes for? Paulus eller Barth?
[x] Hanskrist: grin I bare jeg er sgu ved at blive helbredt for min Damaskus ulyksaligheds katastrofe og traume
ole bjørn: Fint. Det ser ud til at Peter Levine kan blive din EKIM.
[x] Hanskrist: nej vi eller Peter Levine har et meget meget anderledes syn på tingene end Ekim
[x] Hanskrist: nærmest diamentralt modsat EKIM
RoseMarie: Kan du ikke fortælle lidt om bogen, H.K.H.?
[x] Hanskrist: choktraumer ses ikke som noget negativt
ole bjørn: Det ved jeg godt. Det var en lignelse.
RoseMarie: Nej, det er vel livsbetingelser og livsvilkår?
ole bjørn: Traumereaktioner skyldes blot manglende forståelse af situationen.
[x] Hanskrist: traumer opstår ofte af en tilsyneladende dagligdags hændelse. Vi oplever alle traumer, men der er stor forskel på, hvordan vi lever videre med oplevelsen. I bogen Væk Tigeren normaliseres traumet og dets symptomer og den proces som er nødvendig for at hel
[x] Hanskrist: helbrede det
[x] Hanskrist: så det hele passer som fod i hose til min teori om frygtens positive betydning
[x] Hanskrist: men angstens lammende betydning
[x] Hanskrist: derfor er det stik modsat Ekim
ole bjørn: Det er ikke DIN teori. Det har etologer vidst i generationer.
[x] Hanskrist: dem står jeg i gæld til
[x] Hanskrist: men nu tænker jeg det ind i en moderne kontekst omkring stress
[x] Hanskrist: og omkring psykoterapi
[x] Hanskrist: nu stinker tigeren igen
[x] Hanskrist: nej hvor det lugter
ole bjørn: Rudyard Kipling skrev om det i Rikki-Tikki-Tavi.

RoseMarie: Orv, fortæl lige lidt mere om Rikki-Tikki
[x] Hanskrist:
ole bjørn: Han lærte en regel af sin mor. Hvis du bliver bange for noget, så "Run and find out!"
ole bjørn: Man skal ikke løbe væk, når man bliver bange. Man skal finde ud af, om der er grund til at være bange.
RoseMarie: Det har jeg da vist helt glemt Jeg elsker ellers den historie.
RoseMarie: ... om det lille modige og snarrådige desmerdyr
ole bjørn: At the hole where he went in, Red-Eye called to Wrinkle-Skin. Hear what little Red-Eye saith: Nag, come up and dance with death!
RoseMarie: ... Den må jeg ha' fat i. Jeg må ha' den ved mig ... ligesom prinsen. Tak, fordi du vækkede mit indre desmerdyr
ole bjørn: Tænk hvis vi også kunne vække tigeren til at forstå den knivskarpe visdom, der findes i mange klassiske børnebøger.


Hanskrist: på mange måder er jeg meget dum
[x] Hanskrist: Bjørn tænker, du er sgu da dum på alle måder
RoseMarie: Måske har han aldrig fået dem læst op? Måske har han fået kigget i Sorte Sambo og derefter aldrig turdet fortællingerne?
[x] Hanskrist: Tigeren er sat i verden for at vække til FRYGT
ole bjørn: Men du er klog nok til at forstå, at du stadig har meget at lære. Det samme kan ikke siges om mange af de øvrige debattører.
[x] Hanskrist: verden sover, men så kom Paulus og Heidegger og HansKrist
[x] Hanskrist: med en hel ny frygtelig måde at forstå verden på
ole bjørn: Næh, Rose, jeg tror snarere at han er blevet skræmt af "Den Store Bastian".
RoseMarie:
ole bjørn: Derfor søger han trøst i tankespind og tågede tekster.
ole bjørn: Dem kan man jo altid tolke som om de har samme overbevisning som en selv.
RoseMarie:
[x] Hanskrist: Om tider og timer har I ikke brug for, brødre, at der skrives til jer. v2 For I ved selv ganske nøje, at Herrens dag kommer som en tyv om natten.
[x] Hanskrist: Når folk siger: »Fred og ingen fare!« da er undergangen pludselig over dem som veerne over en, der skal føde, og de skal ikke undslippe.
[x] Hanskrist: Men I, brødre, er ikke i mørke, så dagen skulle kunne overraske jer som en tyv. v5 I er jo alle lysets børn og dagens børn. Vi tilhører ikke natten, og heller ikke mørket.
[x] Hanskrist: Så skal vi da ikke sove som de andre, men være vågne og ædru. v7 For de, der sover, sover om natten, og de, der drikker sig berusede, er berusede om natten.
[x] Hanskrist: Men vi, der tilhører dagen, skal være ædru og iføre os troen og kærligheden som brynje og håbet om frelse som hjelm
ole bjørn: Nu begynder han sgu' at efterabe Thomas.


RoseMarie: Ja, to sjæle, Ole Bjørn
[x] Hanskrist: 3 sjæle samme tanke
[x] Hanskrist: jeg tænkte det også lige
RoseMarie: Mmmmm
[x] Hanskrist: men I skal vide at Heidegger her finder sin forståelse af tidsligheden som han udfolder den i Væren og Tid
ole bjørn: Vågne og ædru, Hansemand? Mener du sådan her
RoseMarie:
ole bjørn: Heidegger var kugleskør.
[x] Hanskrist: hov hov har I rottet jer sammen,, Anne
[x] Hanskrist: kugleskør er en udmærkelse
[x] Hanskrist: at være skør er tegn på intelligens
ole bjørn: Næh, Hansemand, vi blev blot stående, da du vadede ud i moradset.
[x] Hanskrist: er man skør uden at være psykotisk så er man godt på vej her i livet
ole bjørn: Så har jeg nogle uhyre intelligente vinglas.
[x] Hanskrist: ja pludselig tog fanden ved Hansimand og han citererde bibelen

RoseMarie: Begynder du også at synge for os?
[x] Hanskrist: Anne sagde det ikke var til at følge med,, fordi vi overchattede,,, derfor har jeg lige lavet et indlæg, så hun kan se at vi savner hende
[x] Hanskrist: nu tar jeg et TigerSpring,, vi ses
RoseMarie: Hej med dig, du stribede Tigerdyr ... Vi ses, næste gang, du kommer hoppende
[x] Hanskrist: SPRINGENDE jeg er ikke nogen hoppebold,,,
[x] Hanskrist: jeg er en stor farlig TIGER, der spreder FRYGT
[x] Hanskrist: heart
ole bjørn: Vi HAR fundet ud af, at du ikke er spor farlig. Uden striberne ligner du mere løven i Troldmanden fra Oz.
[x] Hanskrist: jeg er Tigerdyret Dolph
[x] Hanskrist: Tigerdyret Dolph spreder død og ødelæggelse og FRYGT,,, FRYYYYGT
RoseMarie:
Indsendt af: Anonym

Re: Anne du er savnet, selv af Tigerdyret - 21/01/2011 13:05

Ole:
"Hverken Gud eller nuet har fysisk virkelighed."

- Jeg kender ikke engang religiøse, som vil påstå, at Gud har 'fysisk virkelighed'.

griner