Fagforening med særstatus.

Indsendt af: treram

Fagforening med særstatus. - 13/07/2011 06:39

Kristelig fagforening er sluppet godt afsted med at fyre ialt 5 medarbejdere, der ikke ville deltage i morgenbønnen og andagt på arbejdspladsen.
Dommeren i Glostrup ret har frikendt kristelig fagforening for diskremination mod disse medarbejdere, idet fagforeningen påstår den ikke har fyret dem på grundlag af de ikke ville deltage i morgenbønnen og ikke ville holde andagt, men mærkeligt nok var det kun de der ikke ville deltage i "showet" der blev fyret.

Vi skal åbenbart nu til at se en ny form for diskremination finde sted, vil du ikke bede til eller holde andagt så kan du blive fyret, man må formode at dommeren er medlem af indre mission, så pas på, fald på røven med de andre tosser og lad dit blik udvise en salig hengivenhed til det himmelske nonsens.

Det næste blir vel at medlemmerne af kristelig fagforening skal fremvise deres medlemsskab af folketossekirken, for ikke at blive opsagt, men pengene tæller nok mere end andet, så de kan være ganske rolige.

Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Fagforening med særstatus. - 13/07/2011 12:29

Hej Treram.

Hyggeligt at se dig igen her smiler

Jeg var til "gudstjeneste", som de kalder det, i en landsbykirke forleden - af høflighedsgrunde.

Vi var vist en kirkegænger mere, end der var personale, og mens begivenheden udspillede sig, fik jeg den tanke, at dette nok ikke holder 50 år mere.

Folkekirken er i begyndende pengenød, mens den drukner i bureaukrati.

Begravelserne er nok det mest solide, der er tilbage af folkekirkens dominans - efterfulgt af dåb, konfirmation og vielse i stærk tilbagegang - og så juletraditionen.

Den statsdrevne folkekirke synger på sine sidste vers - i hvert fald i sin nuværende form - tror jeg.

Du og jeg når nok ikke at se ret meget af det - ændringer af traditioner går jo langsomt, men jeg ser ikke nogen steder tegn på nyt spirende liv i folkekirken.
Kursen - tror jeg - er ret sikker.

Det spændende er vel så: Hvor fører det os hen?

- Bliver kirkeministeriet til et "tros-ministerium" for alle trosretninger - ateismen og agnosticismen medregnet?

- Skal de forskellige trosretninger selv opkræve deres medlemskontingenter?

- Hvordan vil vi begrave vore døde, og vil vi mon ikke fortsat ønske en ceremoni for de nyfødte?

- Kan den private fortsættelse af den opløste statskirke magte en del af de mange kirkebygninger?

- Vil vi mennesker være tilfredse med alene en materialistisk tilværelse?

Nå, ja, og så havde jeg nær glemt spørgsmålet:
Hvorfor i alverden melder folk sig ind i en kristelig fagforening? blinker

M.v.h. Arne.
Indsendt af: treram

Re: Fagforening med særstatus. - 14/07/2011 06:59

Hej Arne.
Jeg er skam med hele tiden og følger debatterne, men har ikke følt meget for at deltage i skærmyslerne.

Du var til gudstjeneste-tillykke og du opdagede at det var der ikke mange andre der var, nej der er ikke mange der ønsker at tjene en gud, heldigvis er mennesket blevet meget klogere.

Du er bekymret for hvordan begravelser og dåb skal foregå uden en samling præster til at stå og flæbe over disse begivenheder, så kan jeg fortælle dig et her i Sverige kan du blive begravet på en borgerlig måde, med en fra humanistisk forum, hvis dette ønskes, ellers kan man selv afholde begravelsen, hvis man da ikke lige er den afdøde, men du er måske bange for ikke at slippe igennem "skærsilden" hvis du ikke blive begravet på den"rigtige" måde, med halleluja og andre tåbeligheder.

Jeg har ihvertfald frabedt mig enhver kirkelig indblanding i min afgang fra denne verden i mit testamente, sker dette ikke rejser jeg mig op i kisten og skyder præsten.

Min afsky for det hellige er ikke blevet mindre efter jeg har læst Hanskrist indlæg her på debatten, den mand har sku da jord i hovedet og tror han er paulus selv, og afskyen vokser dag for dag, jeg synes det er så nedværdigende for mennesket at falde på røven, for at bruge hk´s ord, for noget så tåbeligt som en gud og hvad dermed følger, ja det burde sku være forbudt ved lov og det er min oprigtige mening.

Men så ville der jo sikkert være endnu flere tosser, der skulle vise deres sympati for guderne og jesuserne.

Og bortset fra det så har jeg det fint, venter besøg af mine sønner med familier fra Oman og Sydafrika og datter og deres mor fra Dk, til stor familiefest her i Skåne.

Jo livet er dejligt så hvorfor spilde tiden på noget så tåbeligt og nedværdigende som gud,jesus og folketossekirken.

Og hvad angår kristelig fagforening, så har de endda mange muslimer og buddhister som medlemmer-hallelujah-amen.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Fagforening med særstatus. - 14/07/2011 11:52

Hej Treram.

Næh, jeg forstår da godt, at de aktuelle debatter her på Trosfrihed.dk ikke just er hverken indbydende eller inspirerende - og dog - de førte mig til at indse, at det, jeg længe har kredset om, i virkeligheden er det metafysiske
http://da.wikipedia.org/wiki/Metafysik

Og det indeholder jo bl.m.a. også den ateistiske livsanskuelse blinker

At antallet af kirkegængere og af personale (Præst, organist, kirkesanger og kirketjener) oftest er nogenlunde det samme, det har jo stået på i årevis - som et varsel om, at det ikke kan fortsætte på den måde så farlig længe.

Men at folkekirken også er ved at komme i pengenød, det er nyt for mig - pengenød, også selv om en væsentlig del af præstelønningerne betales via statsskatten.

Jeg er ikke bekymret over min egen begravelse, jeg er udmeldt af folkekirken, skal brændes (dog først efter at jeg er helt død) og skal derpå have min aske spredt over åbent hav - fra en bestemt bro (sparemodel) blinker

Det jeg tænkte på, er, hvordan flertallet af os almindelige mennesker vil forholde os til, når vore nærmeste dør.
Her har du sikkert ret i, at "den borgerlige begravelse" vil vinde frem - og det spændende er, synes jeg, hvor hurtigt det vil ske.

Du har afsky for "det hellige", skriver du.
Ordet hellig betyder, så vidt jeg ved, oprindeligt hel - i modsætning til i stykker - og tillige heldbringende.
På den måde gætter jeg, at du ikke har så megen afsky for begrebet hellig, men det må jo indrømmes, at der nærmest uundgåeligt indsniger sig én eller flere guder (i stedet for tilfældighed og skæbne) ind i "det hellige".

"Jo livet er dejligt -", skriver du, og det er jeg enig med dig i - ligesom jeg synes, det er fantastisk, at vi i det hele taget lever.
Og selv i smerte og lidelse kan der være skønhed...

Men - i stille stunder - at undres og begejstres over, at vi lever, det synes jeg nu ikke er nedværdigende smiler

M.v.h. Arne.
Indsendt af: treram

Re: Fagforening med særstatus. - 15/07/2011 07:24

Moron Arne.
Jeg glædes da over at folketossekirken er i pengenød, så må de jo bare indskrænke, ligesom alle andre virksomheder må, når de ingen penge har, folketossekirken er den virksomhed med den største " billetpris" overhovedet og den stiger og stiger, vi taler efterhånden vel omkring et par tusinde for en enkel gudstjeneste pr. deltager, hvis det da forslår. det er fuldstændigt urimeligt at det får lov til at fortsætte, dem der ønsker dette må selv punge ud, hver en krone til hvad hele cirkusset koster, så skal du se hvor få der i virkligheden er, der vil deltage, så måske folketinget snart vågner op og ser urimeligheden i dette, at vi alle er tvangsindlagte til at deltage, men heldigvis er der vist en begyndende murren i krogene.

Jo vel er det fantastisk at vi lever, men mer fantastísk er al det mennesket har udviklet sig til igennem nogle millioner år, mens de andre dyr stadig er på samme stade, de kommer ikke videre i udviklingen.

Men jeg vil så tilføje at desværre har menneskets udvikling så også skabt religioner, som vi så absolut ikke har behov for, men nogle sindsyge mennesker har haft held til at overbevise andre om at der er noget i himlen de skal tage sig af og falde på røven for, det kunne menneskeheden meget godt have undværet. Hvad det ikke har skabt af problemer for de stakkels mennesker igennem tiden er ikke småting og det skaber stadig store problemer, hvor store menneskemasser i den grad er fanget i religionens uhyggelige net, pisket til at tro på noget åndsvagt.

Jo, religionerne og hvad deraf fulgte/følger kunne menneskeheden godt have undværet.

Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Fagforening med særstatus. - 15/07/2011 17:14

Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Jo vel er det fantastisk at vi lever, men mer fantastísk er al det mennesket har udviklet sig til igennem nogle millioner år, mens de andre dyr stadig er på samme stade, de kommer ikke videre i udviklingen.
Det er jeg helt enig i - så enig at begrebet mirakel for mig bliver nærliggende (Spring bare idéen om en eller flere guder over) blinker

Så fokuserer du på alle de ulykker, som religiøse bevægelser i tidens løb har begået - og stadig gør.
Her er jeg også helt enig.

Dét, der imidlertid bekymrer mig meget mere, er de ulykker, vi begår mod kloden med vores teknologi.

Teknologi - og den videnskab, som har skabt den - er der selvfølgelig ikke noget i vejen med, men den grådige og overmodige måde, vi anvender den på, ser jo ud til at skabe langt større problemer, end religioner nogensinde har afstedkommet.

Det er vi vel alle godt på vej til at blive opmærksomme på, men så er vi jo stort set heller ikke kommet længere.

Hvad er grunden til, at vi ikke synes at kunne finde ud af at ville vores eget bedste?

Hvorfor er vi ikke taknemmelige for den verden, vi "får lov at leve i"?

Ja, ja, bare rolig - det behøver jo ikke at være en gud, der har givet os lov - eller man kunne også sige, at det er den "gud", vi kalder "tilfældighed" blinker

Men hvorfor hænge sig i dét.
Det væsentlige er jo, som du selv skriver, det fantastiske - at vi og verden eksisterer.

Og når vi nu har kunnet så meget andet i vores udvikling, hvorfor skal vi så absolut opføre os som idioter med al vores magtfulde teknologi.

Videnskaben kan fortælle os, hvad vi gør galt, men den kan ikke hjælpe os til at gøre det rette (Noget som jo allerede Niels Bohr vist var fortvivlet over).

Skal vi virkelig til at opfinde en ny religion, der kan inspirere os til at elske denne planet og alt, hvad der er på den?

Eller er der andre veje?

Vi har hårdt brug for dem!

Vores nuværende tekniske magt er parret med, hvad man vel kun kan kalde "katastrofalt åndeligt armod" - som jeg ser det cool

Hvordan kommer vi ud af den fattigdom?

Eller skal kloden leve videre uden os?

M.v.h. Arne.