Indsendt af: Arne Thomsen
GLOBAL EMPATI - 21/06/2010 10:16
Fra vores urtid som jægere og samlere har vi været aggressive rovdyr - overfor naturen, vi lever i - og overfor andre mennesker.
Vi har taget, hvad vi havde brug for, og vi har kæmpet mod nabostammer om territorier.
Oprindeligt slog vi vel "de andre" ihjel, men fandt efterhånden ud af at holde dem som fanger og som nyttige slaver - og det er vel egentlig det, vi i dag ser i form af arbejdsmarkedet.
Men det er jo kun den ene side af sagen, for det viser sig jo også, at vi er empatiske mennesker - i stand til at føle med andre mennesker, i stand til at sætte os i deres sted.
Dagbladet Information fortæller 19.-20. juni d.å. om den amerikanske økonom, Jeremy Rifkin, der nylig har udgivet en bog: Den empatiske civilisation, hvori fortælles om, hvad vi mennesker evner i medfølelse med andre mennesker.
Ja, han hævder endda, at den empatiske impuls er den mest grundlæggende egenskab hos os mennesker, men at hæmninger kan standse denne impuls eller endda ændre den til agression.
Studier af børneopdragelse samt neurovidenkabelig forskning underbygger denne påstand, hævder han, og her ligger han jo i øvrigt ikke langt fra vores hjemlige teolog K.E. Løgstrups idéer om det suverænt og spontant barmhjertige og næstekærlige.
Det spændende er så, siger Rifkin, at empatien fra oprindeligt kun at omfatte de nærmeste (f.eks. Næsten i før-kristen forstand)- os - i modsætning til de andre - at denne medfølelse har en tendens til at udvide sig i takt med civilisationernes vækst.
Det håbefulde budskab er så, at ting som informationsteknisk udvikling, IT, men også økonomi i forbindelse med udvikling af vedvarede energi giver menneskeheden mulighed for at udvikle en medfølelse, der omfatter alle planetens mennesker - ja måske endda ikke bare os selv, men hele kloden.
http://www.information.dk/236816
(Det er så her, jeg ikke kan lade være at tænke, at hvis den, der gerne vil gøre et stykke arbejde her i verden, arbejderen, blev betragtet med naturlig anerkendelse og respekt, så ville det betyde medbestemmelse om arbejdets udførelse - og i ikke-offentligt drevne virksomheder tillige andel i den opnåede profit - i stedet for den nuværende slavelignende tilstand).
M.v.h. Arne.
Vi har taget, hvad vi havde brug for, og vi har kæmpet mod nabostammer om territorier.
Oprindeligt slog vi vel "de andre" ihjel, men fandt efterhånden ud af at holde dem som fanger og som nyttige slaver - og det er vel egentlig det, vi i dag ser i form af arbejdsmarkedet.
Men det er jo kun den ene side af sagen, for det viser sig jo også, at vi er empatiske mennesker - i stand til at føle med andre mennesker, i stand til at sætte os i deres sted.
Dagbladet Information fortæller 19.-20. juni d.å. om den amerikanske økonom, Jeremy Rifkin, der nylig har udgivet en bog: Den empatiske civilisation, hvori fortælles om, hvad vi mennesker evner i medfølelse med andre mennesker.
Ja, han hævder endda, at den empatiske impuls er den mest grundlæggende egenskab hos os mennesker, men at hæmninger kan standse denne impuls eller endda ændre den til agression.
Studier af børneopdragelse samt neurovidenkabelig forskning underbygger denne påstand, hævder han, og her ligger han jo i øvrigt ikke langt fra vores hjemlige teolog K.E. Løgstrups idéer om det suverænt og spontant barmhjertige og næstekærlige.
Det spændende er så, siger Rifkin, at empatien fra oprindeligt kun at omfatte de nærmeste (f.eks. Næsten i før-kristen forstand)- os - i modsætning til de andre - at denne medfølelse har en tendens til at udvide sig i takt med civilisationernes vækst.
Det håbefulde budskab er så, at ting som informationsteknisk udvikling, IT, men også økonomi i forbindelse med udvikling af vedvarede energi giver menneskeheden mulighed for at udvikle en medfølelse, der omfatter alle planetens mennesker - ja måske endda ikke bare os selv, men hele kloden.
http://www.information.dk/236816
(Det er så her, jeg ikke kan lade være at tænke, at hvis den, der gerne vil gøre et stykke arbejde her i verden, arbejderen, blev betragtet med naturlig anerkendelse og respekt, så ville det betyde medbestemmelse om arbejdets udførelse - og i ikke-offentligt drevne virksomheder tillige andel i den opnåede profit - i stedet for den nuværende slavelignende tilstand).
M.v.h. Arne.