information til indvandrere???.

Indsendt af: treram

information til indvandrere???. - 30/10/2008 17:01

Min thailandske viv er startet på svenskundervisning for et par måneder siden, forleden kom hun hjem med et stykke papir med informationer til indvandrere, jeg skulle oversætte noget hun ikke rigtigt forstod.

Respekt for naturen og miljøn:
1.I hjemmet mor og far, søskene og Gud,
hvad er gud spurgte hun, hvortil jeg svarede, at ham kendte jeg ikke og det skulle hun heller ikke ønske.

7.I kirken,(accepter de forskellige religioners helligdage og arbejd ikke på søndage,især ikke udendørs med græsslåning osv)

8. Spis ikke hvidløg, hvis du skal omgås andre, specielt svenskere.
Tror jeg ikke hun eller jeg overholder, hvidløg er sunde.

9. Pil ikke næse og brug ikke tandstikkere under frokost i firmaet.

Mange af de der studerer på skolen er ateister-buddhister, thailændere, shrilangkanere og har ingen gud,de fleste er dog muslimer, opfordringen til at respektere andre religioners helligdage er ikke så ligetil, det kunne også tænkes der var alm.ateister, som jo ihvertfald ikke vil respektere en gud eller respektere at holde fri om søndagen og slå græsset en dag guden ikke bliver forarget.

Desuden findes der vist ingen kalender der viser alle religioners helligdage og var der, kunne græsset blive særdeles langt. Mit bliver ihverfald slået om søndagen såvidt muligt og helst i kirketiden, man er vel en provo.

Spørgsmålene er præget af vi bor i nordskåne, hvor man er særdeles troende.

Indsendt af: Admin

Re: information til indvandrere???. - 02/11/2008 18:28

Kære Treram

Er sverige ikke temmeligt sekulariseret? Har du mødt nogen der har givet ondt af sig, fordi du slår græs i kirketiden?
Indsendt af: treram

Re: information til indvandrere???. - 03/11/2008 10:30

Kære Peter.

"har du mødt nogen der har givet ondt af sig, fordi du slår græs i kirketiden."

Det har jeg ikke været ude for, men det der undrede mig var at man fortæller indvandrere sådanne ting, der har rod i kirkens tidligere magtfulde krav.
Vi skal jo ikke så mange år tilbage i Danmark,da det var forbudt at spille musik bl.a.i Tivoli og på Bakken i kirketiden, et sørgeligt levn fra kirkens magtfulde tid, som nu heldigvis er brudt.

Svenskerne er lidt svære at blive kloge på, mange er meget religiøse andre lige modsat, men taler helst ikke om det.

Slår man græs på Bornholm om søndagen ??.

Indsendt af: Admin

Re: information til indvandrere???. - 03/11/2008 12:29

Citat:
Slår man græs på Bornholm om søndagen ??.


Der er en hel del kristne der ikke gør det, med begrundelsen i at holde hviledagen hellig. Jeg har nu ingen skrupler med at slå græs efter kirketid, hvis vejret er til det, da jeg opfatter græsslåning som en hyggestund sammen med ungerne, når vi lufter plænetraktoren smiler