Forskelligt syn

Indsendt af: Anonym

Forskelligt syn - 30/12/2011 18:06

Dette funderer jeg lidt over i dag.:

I går havde jeg to oplevelser, som fik tanker i gang. …
Den første – som gjorde indtryk på mig – var, da jeg havde familie på besøg, og de fortalte om følgende hændelse:

Den første histories hovedperson: En ung dansk gymnasieelev, som går i 2. g. … og er meget modebevidst. … havde bl.a. ønsket sig en jakke til jul, og der blev købt en jakke til 800 kr. af mormor, som spændt iagttog sit barnebarn, da der blev pakket ud juleaften: Jakken faldt ikke helt i ungersvendens smag, og da den unge mand i øvrigt også havde ønsket sig en bestemt skjorte til en pris af 1500 kr. (!) gik turen så af sted 3. juledag for at få byttet. …

Stor var glæden, da han konstaterede, at der var startet udsalg i forretningen, så den skjorte, han havde ønsket sig nu var nedsat til netop den værdi, som den returnerede jakke repræsenterede. …

Stor tilfredshed hos ungersvenden, som glad drog af med sin skjorte, som passede fint til den butterfly, han også fik i julegave, og som han i parantes bemærket nu har hele 3 af. ...

Eftertænksomhed fulgte denne beretning, og nu kommer så:

2. histories hovedperson:
En ung flygtning, som til april har været her i landet i 7 år, som ingen familie har overhovedet mere, og som vi her i huset har fået lov at lære at kende og at holde af.

Hans økonomiske situation er sådan, at han lever af S.U. – går på VUC med det sigte at blive uddannet som automekaniker. …

En af mine veninder havde ryddet op i hendes mands garderobe, og da han er lille og klein og tidligere har givet vor unge ven tøj, som han har kunnet bruge, ringede hun og spurgte, om det havde interesse?

Jeg sagde ja tak og hentede rigtig meget fint tøj, som stod i kasser her hos mig, hvorefter jeg spurgte, om vores ven ville kigge ind?

Han kom, og jeg spurgte ham, om han kunne bruge noget af det, vi havde?

Han kiggede ikke engang på al det fine tøj, men svarede med det samme: Nej tak, for jeg har 3 par bukser og 3 skjorter, og jakke, undertøj og sokker nok, så det må I gerne aflevere på Korshæren. …

Med i historien skal nok, at jeg fik et stort smil og TAK for tanken, jeg havde haft, men som han sagde: Det gør mig jo ikke lykkeligere, at jeg har skabet fyldt med tøj, som jeg bare skal bruge penge på at vaske!!!

Eftertænksomhed fulgte på disse to vidt forskellige syn på verdslige ting. …

I Avisen i dag gives mange gode råd til nytårsforsætter: Et af dem er:

”Finder du honning, så spis ikke mere, end hvad du trænger til, for at du ikke skal få for meget af den og kaste op”. (Ordsprogenes bog) …

Måske et råd at tage til os her i disse krisetider. ?

Spørgsmålet, som nok ville være relevant: Kan man i givet fald så finde ud af, at lykken måske findes et andet sted, end dér, hvor man hidtil har troet det måtte være??


Godt nytår
m.v.h.
Zenia

Indsendt af: Michael

Re: Forskelligt syn - 30/12/2011 22:19

Hej Zenia

En smuk historie om meditation, som er opmærksomhed. Altid at se og lytte uden at fordømme og retfærdiggøre. Uden at sammenligne og uden at konkludere. Blot altid at være opmærksom.

Har du lagt mærke til hvordan de to historier fortæller sig selv? Man behøver blot at lytte til dem.

Din henvisning til lykke forstår jeg derimod ikke. Hvad er lykke?

Er det endnu en af de illusioner menneskene har skabt når de drømmer sig bort fra det, som er? smiler
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Forskelligt syn - 31/12/2011 08:52

Hej Zenia og Michael.

Jeg nyder at læse, hvad I skriver - og måderne I skriver på.

Moralen i de to frydefulde fortællinger om den modebevidste ungersvend og om den nøjsomme flygtning (som jeg opfatter det): "spis ikke mere, end hvad du trænger til" - er jo ikke ligefrem uaktuel her i vores del af verden.

Og Michaels kommentarer pirrer min nysgerrighed.
Jeg får en fornemmelse af, at du, Michael, på en anden måde end Zenia, også siger noget væsentligt, men som er fremmed for mig.
Jeg forsøger at følge din tankegang, men det lykkes kun halvvejs, og jeg håber på, at du skriver noget mere, for min fornemmelser er, at det er væsentligt.

Ja, jeg håber på, at I begge skriver mere her på trosfrihed.dk i 2012 smiler

M.v.h. Arne.
Indsendt af: Anonym

Re: Forskelligt syn - 31/12/2011 11:09

God formiddag og tak for dine ord Arne - gennem det forgangne år. ...

På præcis samme måde som du fornemmer, at Michaels indlæg siger noget meget vigtigt, har jeg det. ...

Og på samme tid forstår jeg dem ikke helt, så jeg beder også Michael uddybe det, han skriver her. ... Har på fornemmelsen, at du læser min oplevelse på et dybere plan, og dét pusler nu også i min underbevidsthed.

Tak derfor også fra mig til dig Michael.
m.v.h.
Zenia
Indsendt af: Michael

Re: Forskelligt syn - 03/01/2012 23:43

Hej Zenia.

Jeg forstå godt EKIM's kilde, men jeg vil aldrig forstå hvorfor de gjorde det. Selv holdt jeg mig udelukkende til kilden.

Har du nogensinde læst jiddu Krishnamurtis ''Om at leve I og II''?

Eller, hvis du er moden til det Højeste: Jiddu krishnamurtis: ''Den eneste revolution''.

Den smukkeste indgang til Gud rige, som er så vanskeligt at forstå og møde.

Jeg er sikker på, at de kan findes billigt i en antikvarboghandel. Menneskene betaler i dyre domme for mange andre ting.

Men vi var nogle få, som ikke gik forbi. smiler

PS. Måske det var noget for dig, Thomas. At læse ''Den eneste revolution''. Jeg husker, at da jeg viste den til min bror for mere end tredive år siden, så sagde han: ''Bare man kunne vandre med ham.''

Det har vi gjort lige siden. smiler smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Forskelligt syn - 04/01/2012 09:37

Hej Michael,

Tak for responsen her fra dig. ... Og nej, jeg har ikke læst Krishnamurti " om at leve", men vil da tænke over det, når jeg kommer hjem fra ferie på Malta.

Hvorfor folkene bag Ekim gjorde det, de blev bedt om?

Det ved jeg, at de også spurgte sig selv om, men de gjorde det vel fordi, de ikke kunne lade være!!!

Og hvorfor kunne de ikke lade være?

Vel ... som jeg tænker det ... netop for at vise så mange som muligt vej til Kilden. smiler

Der er mange veje til bjergets top kære Michael, som jeg ser det.

I respekt for DIN, sendes

venlige tanker
Zenia
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Forskelligt syn - 04/01/2012 11:07

Hej Michael.

Jeg har egentlig ikke rigtig vidst noget om Krishnamurti, men både den danske og især den engelske Wikipedia på nettet fortæller rigtig meget:

http://da.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti
http://en.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti

I den danske version fandt jeg dette link:
http://krishnamurti.dk/se-artikel/articleid/54/selvkendskab-er-noglen-til-frihed.aspx

Det er jo en større sag at gå i gang med, men umiddelbart hæfter jeg mig ved, at også han fokuserer på det at se ind i sig selv - og det var han åbenbart ikke så ringe til blinker .

Og dogmatiker, det kan man i hvert fald ikke beskylde ham for at være smiler

Godt, synes jeg, at du bringer Jiddu Krishnamurti på banen - her på Trosfrihed.dk.

M.v.h. Arne.
Indsendt af: Simon

Re: Forskelligt syn - 04/01/2012 11:13

Lidt men godt fra de tidligere, mulig expresslæsning, i de nye - år…

Sophus Claussen, ”En Studiebog” [ISBN 87-01-55982-6].

Tvesyn.

1. Saledes talte tanken
mismodigt i drømme til sin poet:
”Hvis ej vi var komne til Verden
- det, som er sket, var dog sket”
Hun gentog: ”Var vi ikke komne,
Hvad ikke var sket, var dog sket” -

2. Jeg hvisked: Nu taler min Tanke
ikke af Aanden beredt.
Hvis ej vi var komne, og Tanken
Ej fødtes hos en poet:
Hvad ikke var sket, var ej sket!
Jeg hvisked: Du jordfaste Tanke
Af Tidens Vantro forledt,
Der er en større Retfærdighed til
og Digteren er dens Profet. -
Der er en dybere Sandhed til,
end Verdens Øjne har set,
var du og jeg aldrig komne,
hvad ikke var sket, var ej sket.

3. Hvad vil mig Hekuba,
Hvad vil mig Troja
- llions mure! -
som ingen har set!
- undtagen den store Homeros -
den blinde poet.

- af Sophus Claussen, perlen i dansk digtning.

Karen Blixen til Bjørnvig: ”Selve længslen er et pant på, at det vi længes efter er til…”.

Anbefalet musik i de små blå timer, (n)ydelser til hjernen og med særlig henblik på ordhvileren Michael: Jan Kaspersens ”Black Rabbit suite”…god fornøjelse! ;)

Forslag til natbordet – hvis der er plads…;)

William S. Borroughs ”My education: a book of dreams” [ISBN 0 330 34462 5].
Pär Lagerkvist “Sibyllen” [ISBN 87 00 30371 2]
Mark Twain “Pudd’nhead Wilson” [ISBN 87 583 0277 8]
Ketil Bjørnstad “Oda – dokumentarroman” [ISBN 82-05-32535-9]
Peter Ackroyd ”The Plato papers” [ISBN 0 09 928995 4]
Thorkild Hansen “Det lykkelige Arabien” [Gyldendal]
Benjamin Hoff ”Peter Plys og hans Tao” [ISBN 87 7496 8998]
Suzanne Brøgger ”Den pebrede susen” [ISBN 87 7245 156 4]
Roberto Bolano ”2666” [ISBN 978-0-330-44743-0]
August Strindberg “Folkene på Hemsö” [Gyldendals Tranebøger]
John Mortimer ”Paradis i morgen” [ISBN 87-7560-902-9]
Rüdiger Safranski ”En mester fra tyskland – Heidegger og hans tid” [ISBN 87-00-23118-5]
Burton L Mack ”The lost gospel – the book of Q & christian origins” [ISBN 0-06-065374-4]
Tom Kristensen ”Livets arebesk” [Gyldendals Tranebøger].
Salman Rushdie ”De sataniske vers” [ISBN 87 00 90492-9]
Goethe ”Italiensk rejse” 1-2 [Selskabet Bogvennerne – oversat af Joh. Wulff m. tegninger af Ebbe Sadolin.
Virginia Woolf ”Aarene gaar” [H. Hagerup 1941] – meget a propos det, at opleve skift I livsværdier, kulturværdisyn og deres fald under forandring i nye tider, en fornøjelse!

Og så 2 titler med (s)ærlig henvisning til Hansemand, den ene på eng., men du er jo lidt af en faglig international kapacitet, så mon ikke det går..;)
Veikko Tähka “Psykoanalytisk psykoterapi” [ISBN 87-583-082-9]
David H Malan ”Individual psychotherapy and the science of psychodynamics” [ISBN 0-407-0008-7].
Og nu vi er ved Hans, Karl Marx “Kapitalen” [ISBN 87 7496 000 0]
Dieter Duhm ”Angst og kapitalisme” [ISBN 87-01-53721-0] – bon appetit! ;)
Fra Platonselskabets Skriftserie: Aistoteles ”Om tilblivelse og tilintetgørelse” [ISBN 87 7289 884 4] – [ISSN 0901 2583].

mvh
Simon
Indsendt af: Anonym

Re: Forskelligt syn - 05/01/2012 18:02

Kære Michael og Zenia,

Skønt med din litteraturhenvisning, Michael. Har netop fundet dette citat, som passer rigtigt godt med min egen meditationsoplevelse:

"MEDITATION IS A movement in attention. Attention is not an achievement, for it is not personal. The personal element comes in only when there is the observer as the centre, from which he concentrates or dominates; thus all achievement is fragmentary and limited. Attention has no border, no frontier to cross; attention is clarity, clear of all thought. Thought can never make for clarity for thought has its roots in the dead past; so thinking is an action in the dark. Awareness of this is to be attentive. Awareness is not a method that leads to attention; such attention is within the field of thought and so can be controlled or modified; being aware of this inattention is attention. Meditation is not an intellectual process - which is still within the area of thought. Meditation is the freedom from thought, and a movement in the ecstasy of truth."

Og Zenia, herligt eksempel du giver os. Man kan nærmest mærke, hvordan det materielle begær afføder en perlerække af frustrationer, skuffelse og anstrengelse. Mens tilfredsheden og ydmygheden afføder en perlerække af fred.

Thomas
Indsendt af: Michael

Re: Forskelligt syn - 05/01/2012 18:50

smiler smiler smiler