Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti?

Indsendt af: Onceinalifetime

Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 07/10/2008 17:15

Ja, når man ser på alle de rapporter der kontinuerligt løber ind på alverdens medie-redaktioner, om finanskriser, lovløshed, moralens forfald, ødelæggelsen af Jorden osv., så er der ingen tvivl om, at det altsammen er varsler om Guds snarlige og kommende indgriben i verdensforholdene. Ét eksempel på dette - ud af utallige - er disse ord:

DR1 S135 tir 07 okt 07:13:18
DR NYHEDER UDLAND 00:12

HAVEL: VÆKST FØRER OS I AFGRUNDEN
Tjekkiets tidligere præsident, Vaclav
Havel, har ingen fidus til
bestræbelserne på at holde liv i
økonomisk vækst.

Det risikerer at føre til, at
civilisationen ødelægger så meget for
sig selv, at den går under, siger han.

- Den kult, der hele tiden taler om
forandringer, om fornyelse og vækst
uanset omkostninger, kan føre
civilisationen ned i en afgrund,
advarer den tidligere præsident i et
interview om den globale finanskrise
med tv-stationen Z1.

Interviewet fandt sted mandag, dagen
efter hans 72 års fødselsdag.


Jo, Bibelen har alligevel - trods alle benægtelser - ret i profetierne:

Johannes´ Åbenbaring 11:18: Folkeslagene rasede,
men din vrede er kommet,
den time, da de døde skal dømmes,
og du skal give løn til dine tjenere, profeterne,
og til de hellige og til dem, der frygter dit navn,
både små og store,
og ødelægge dem, der ødelægger jorden.

Indsendt af: Admin

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 08/10/2008 02:44

Kære Onceinalifetime

Ødelæggelsen af jorden, har vel stået på så længe der har været mennesker til på den. Selv Paulus og de første meningheder forventede Herrens komme, som følge af det forfald de nu engang var vidner til dengang.

I det 13 århunderede, da den sorte død rasede over europa, og udslettede 1/3 del af europas befolkning, forkyndte kirken at det var den "syvende engel der blæste i basunen" (Åb.11,15) Man mente at det var Guds dom og at enden var nær.

Selvom europa dengang ikke var så rigt befolket, så mener jeg at den sorte død dengang var langt langt værre end det vi ser idag. Folk dør jo ikke i samme omfang i dag, som følge af finanskrisen vel?
Indsendt af: Onceinalifetime

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 08/10/2008 20:38

Kære Peter Arentzen

Du skriver:
Citat:
Ødelæggelsen af jorden, har vel stået på så længe der har været mennesker til på den.

Tjah..Det er vel en sandhed med modifikationer. Hvorom alting er, så er det i hvert fald en kendsgerning, at vi i vor tid med industrialiseringen, og den følgende teknologiske/kemiske udvikling, med udledning af fossilt brændstof, landbrugets kvælstoffer, skovhugst, forurening, klimaforandringer, dyrearters forsvinden osv., står overfor Jordens ødelæggelse.

Dette er aldrig forekommet før, end netop nu i vor tid, jeg er derfor heller ikke i tvivl om, at det i høj grad er ét af de tegn som Bibelen i (Åb.11:18) klart og tydeligt peger frem imod, som et pejlemærke og konstatering af, at vi går imod de sidste tider eller dage, forud for Guds indgriben.

Hvis man i øvrigt studerer Åbenbaringens kap.18, så vil man der kunne læse om Babylon den Stores fald, og at konger og købmænd bliver revet med i dette fald. Et direkte fald for den falske verdensreligions imperium, og deraf følgende deroute for globalt politisk og financielt styre.

Kort sagt, det er indledningen til: " en stor trængselstid," jf.:

Matthæusevg. 24:21: For da skal der være en stor trængselstid, som der ikke har været magen til fra verdens begyndelse indtil nu og heller aldrig vil komme.

Som efterfølges af:

Matthæusevg. 24:30: Og da skal Menneskesønnens tegn komme til syne på himlen, og da skal alle jordens folkestammer jamre, og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og megen herlighed.

Guds rige på hele Jorden vil efterfølgende blive realiseret, og disse ord profetiske ord af Jesus Kristus, vil få deres fulde opfyldelse:

Matthæusevg. 5:5: Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden.

Indsendt af: treram

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 08/10/2008 20:49

Kære Peter
Det kan vel siges at jorden sådan set ødelægger sig selv, langsomt og sikkert, med de mange jordskælv, der muligvis escalerer og bliver endnu værre. Disse kan ikke siges at være menneskeskabte.

Samtidig bliver varmen fra jordens kerne vel også mindre og mindre efterhånden som den indre energi aftager, det er nok ikke en evighedsmaskine vi befinder os på.

At det er selvfølgelig os mennesker der er den største fare for jordkloden, er der vist ingen tvivl om, så den dag olien er totalt udryddet, kan det kun gå fremad for jordkloden, men nok ikke for os mennesker.

Det kan jo også være at jorden bliver udraderet en skønne dag af en eller anden vildfaren stor klippesten, som en gud har smidt rundt med, fordi han er blevet træt af sine skabelser, hvis man skal blande en gud ind i det.

Indsendt af: Admin

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 09/10/2008 13:04

Kære Onceinalifetime

Citat:
Tjah..Det er vel en sandhed med modifikationer. Hvorom alting er, så er det i hvert fald en kendsgerning, at vi i vor tid med industrialiseringen, og den følgende teknologiske/kemiske udvikling, med udledning af fossilt brændstof, landbrugets kvælstoffer, skovhugst, forurening, klimaforandringer, dyrearters forsvinden osv., står overfor Jordens ødelæggelse.

Dette er aldrig forekommet før, end netop nu i vor tid, jeg er derfor heller ikke i tvivl om, at det i høj grad er ét af de tegn som Bibelen i (Åb.11:18) klart og tydeligt peger frem imod, som et pejlemærke og konstatering af, at vi går imod de sidste tider eller dage, forud for Guds indgriben.

Hvis man i øvrigt studerer Åbenbaringens kap.18, så vil man der kunne læse om Babylon den Stores fald, og at konger og købmænd bliver revet med i dette fald. Et direkte fald for den falske verdensreligions imperium, og deraf følgende deroute for globalt politisk og financielt styre.


Selvom om du ikke skriver det, så fornemmer jeg dit svar som" Det er de andre, altså samfundet, der står for disse ødelæggelser på jorden, mens jeg som jehovas vidne ikke har del i det".

Du er lige så stort et miljøsvin som alle andre er, og har lige så meget skyld som alle andre.

Du skriver om "indledningen til en stor trængselstid". Er det noget du også er en del af?
Indsendt af: Onceinalifetime

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 09/10/2008 13:21

Kære Peter Arentzen

Du skriver:
Citat:
Selvom om du ikke skriver det, så fornemmer jeg dit svar som" Det er de andre, altså samfundet, der står for disse ødelæggelser på jorden, mens jeg som jehovas vidne ikke har del i det".
Du er lige så stort et miljøsvin som alle andre er, og har lige så meget skyld som alle andre.
Du skriver om "indledningen til en stor trængselstid". Er det noget du også er en del af?


Vil du benægte at Jorden er på direkte kurs imod ødelæggelse, og vil du benægte at Bibelen har profeteret om dette i Johannes´ Åbenbaringen 11:18?

Jeg beskæftiger mig ikke med skylds-spørgsmålene, dem overlader jeg trygt - til den som dømmer levende og døde.
Indsendt af: ole bjørn

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 09/10/2008 14:02

Kære Oncemoreforthosewhodidnotunderstanditthefirsttime.

At være på vej er ikke det samme som at nå målet. Vi har måske kurs mod et kollektivt selvmord, men vi har ikke begået det, og det bliver måske aldrig til virkelighed.

Ligesom Frigg har du glemt at tage misteltenen i ed, og misteltenen er i dette tilfælde videnskaben. Den kan komme med løsninger, som du ikke har drømt om i dit religiøst indoktrinerede sind.

Hidtil har historien gjort alle JV-profetier til skamme, så jeg føler ingen grund til ængstelse fordi du/I nu fremkommer med en ny dommedagsprofeti.

Netop fordi jeres sind er inficeret med religiøse dogmer, er I ude af stand til at bedømme realiteterne, som er, at Watchtower organisationen scorer formuer på jeres godtroenhed.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Indsendt af: Onceinalifetime

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 09/10/2008 14:24

Kære Ole Bjørn

Du skriver:

Citat:
Ligesom Frigg har du glemt at tage misteltenen i ed, og misteltenen er i dette tilfælde videnskaben. Den kan komme med løsninger, som du ikke har drømt om i dit religiøst indoktrinerede sind.
Hidtil har historien gjort alle JV-profetier til skamme, så jeg føler ingen grund til ængstelse fordi du/I nu fremkommer med en ny dommedagsprofeti.


Din ubetingede tillid til videnskaben, er da rørende, men - i mine øjne - ikke særlig realistisk. Det skyldes måske indoktrinering, eller hvad ved jeg?

I øvrigt er profetierne fra Bibelen - og ikke fra Jehovas Vidner. Så med al respekt, så vil jeg mene, at Bibelens Gud, er mere troværdig, end hele den etablerede videnskab.

Citat:

Netop fordi jeres sind er inficeret med religiøse dogmer, er I ude af stand til at bedømme realiteterne, som er, at Watchtower organisationen scorer formuer på jeres godtroenhed


Hver evig eneste krone, går ubeskåret til det verdensomspændende forkyndelses-arbejde, så det behøver du eller andre, ikke at ha' ondt af.
Indsendt af: ole bjørn

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 09/10/2008 15:47

Kære Oncemoreforthosewhodidnotunderstanditthefirsttime.

Enhver er jo salig i sin egen tro. Det gælder også JV'ernes fortolkning af bibelen, som jo adskiller sig en hel del fra henved 2 milliarder andre kristnes fortolkning af den.

Videnskaben vil dog ikke nøje sig med tro. Den bygger på fakta, stik modsat religion.

Det vil du p.g.a. din tro nok ikke kunne forstå, men du kan tage det roligt. Jeg lover dig, at verden ikke går under i din levetid.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Indsendt af: Onceinalifetime

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 09/10/2008 16:00

Kære Ole Bjørn
Citat:
Det vil du p.g.a. din tro nok ikke kunne forstå, men du kan tage det roligt. Jeg lover dig, at verden ikke går under i din levetid.

Tak! Til gengæld så lover jeg dig - på trods af videnskabelige indvendinger - at Jorden vil blive omdannet til et Paradis, og at den vil ´stå´ til evig tid:

Salmernes Bog 104:5: Jorden gav du sin faste grundvold, den rokkes aldrig i evighed.


Indsendt af: ole bjørn

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 09/10/2008 16:42

Kære Oncemoreforthosewhodidnotunderstanditthefirsttime.

Jeg håber sandelig ikke, at din gud har tænkt sig at omdanne jorden til et paradis for hvepse, malariamyg, hajer, giftslanger, salmonellabakterier, ådselsædere, brændenælder, hærmyrer m.fl. for så foretrækker jeg den evige hvile.
griner griner griner

Mvh

Ole Bjørn ;)

Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 16/10/2008 05:43

Hej Onceinalifetime.

Du citerer Vaclav Havel:

Citat:
HAVEL: VÆKST FØRER OS I AFGRUNDEN
Tjekkiets tidligere præsident, Vaclav
Havel, har ingen fidus til
bestræbelserne på at holde liv i
økonomisk vækst.

Det risikerer at føre til, at
civilisationen ødelægger så meget for
sig selv, at den går under, siger han.

Her vil jeg give dig (og Havel) ret i, at "det hellige mantra" om økonomisk vækst er dødsens farligt.

Økonomisk vækst vil næsten altid være ensbetydende med en kraftigere udplyndring af denne klode.

Økonomien kan vokse - men det kan denne planet ikke.

Hvad, vi har brug for, er en økologisk økonomi.

Skulle dét være umuligt?

Det, synes jeg, vi burde undersøge - inden vi overgiver os til dommedagsprofetierne.

M.v.h. Arne.
Indsendt af: ole bjørn

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 16/10/2008 06:12


Vækst i viden, vækst i teknologi og vækst i psykologisk forståelse kan løse alle de problemer, som økonomisk vækst, befolkningstilvækst og forbrugsvækst har påført verden.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 16/10/2008 07:53

Hej Ole.

Du skriver:

Citat:
Vækst i viden, vækst i teknologi og vækst i psykologisk forståelse kan løse alle de problemer, som økonomisk vækst, befolkningstilvækst og forbrugsvækst har påført verden.

Kunne du mon skitsere, hvad den nuværende viden kan opstille af problemløsninger?

M.v.h. Arne.
Indsendt af: ole bjørn

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 16/10/2008 08:33

Livet på jorden udnytter kun 1% af den energi, vi modtager fra solen. Der forskes på mange områder for at finde nye metoder til at omdanne solenergi til brugbar energi, så vi på sigt kan blive CO2 neutrale såvel som energi neutrale.

Rumforskningen kan give os mulighed for at regulere mængden af stråling vi modtager fra solen, ved at anbringe reflekterende materiale i rummet.

Udviklingen i computernes regnekraft vil sætte os bedre i stand til at forstå klimaudviklingen og jordens økologi, så vi kan regulere vore aktiviteter derefter.

Et højere uddannelsesniveau sænker erfaringsmæssigt fødselsraten, så befolkningstilvæksten kan stoppes på et tidspunkt.

Et højere uddannelseniveau kombineret med en større forståelse af den menneskelige psyke kan lede til ændrede opdragelsesmetoder, der fjerner størstedelen af det religøse behov. Med religiøse uoverensstemmelser minimeret, bliver der mulighed for at udvikle et fredeligt globalt samfund.

At man kan leve både lykkeligt, sundt og fornuftigt uden religion, er jeg og millioner af ateister omvandrende beviser på. Der er ikke fra fødslen af nogen forskel på os og de troende.

Prisen for overlevelse er selvfølgelig, at vi slagter en stribe hellige køer. Men det er et job for vore efterkommere, og det er jo også dem, der skal leve under de ændrede forhold. Det eneste, de nuværende generationer kan gøre, er at begynde at lede de hellige køer mod slagtebænken.

Mvh

Ole Bjørn ;)



Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 16/10/2008 12:09

Hej Ole.

Jeg er selvfølgelig enig med dig i de teknologiske muligheder, der er, for at gøre os såvel CO2 neutrale som energi neutrale (Solceller, solvarme, vindkraft, bølgekraft, jordvarme og rumspejle, der holder solvarme væk fra denne klode - og hvad der eller måtte være - måske også fusionsenergi).

Men hvorfor er ikke alle hustage allerede nu enten indrettet med de solceller eller de solvarme-anlæg, vi har mulighed for i dag, og hvorfor blæser vinden alt for meget uden om vore alt for få vindmøller o.s.v.?

Midlerne er jo til rådighed, men vi benytter dem alt for lidt

Svaret er, tror jeg, vores underudviklede økonomi.

Helt kort kunne man vel sige, at det er økonomien, der styrer os - og ikke os der styrer økonomien.

Her er det vel ikke primært børneopdragelse eller uddannelse, der er behov for, men ganske enkelt en politisk vilje til at gøre økonomien økologisk bæredygtig - og i øvrigt vel fungerende.

Den vilje eksisterer åbenbart ikke i dag - hverken blandt ateister eller religiøse.

I stedet bekender vi os ukritisk til en vedvarende selvregulerende økonomisk vækst, med det formål at vi alle til stadighed og hele tiden skal få det lidt mere - og lidt mere - og lidt mere - komfortabelt.

Selv et barn kan jo regne ud, at denne ressourcekrævende økonomiske vækst ikke kan fortsætte - på en klode, der jo ikke selv kan vokse.

Hvornår vågner vi op fra denne illusion, der har bragt os på en katastrofekurs?

Hvornår går det op for os, at en fri økonomi ikke kan styre sig selv - og at den er absolut uegnet i global økologisk henseende?

Hvornår opstiller vore mest begavede økonomer den form for global økonomi, vi har brug for?

Ja, hvad venter vi egentlig på?

Jeg er selvfølgelig enig med dig i at analfabetisme og almindelig uvidenhed er væsentlige faktorer i spørgsmålet om at antallet af mennesker i u-landene eksploderer (sammen med manglende økonomisk sikring af de gamle, hvorfor de er nødt til at få mange børn).

Så den opgave venter jo også bare på, at vi går i gang.

Dét, der driver mig, er min kærlighed til verden - og især til denne klode.
Den kærlighed er opstået spontant - og på et religiøst grundlag (Oplevelsen af at der er nogen/noget, som er større end mig, der elsker mig).

Derfor er min interesse ikke bare at redde denne klode til min fordel, men også for klodens egen skyld.

Jeg er enig med dig i, at man kan skælde ud på korrumperede etablerede religioner, men jeg tror ikke på, at det er her vi finder de største hindringer for at opbygge en bedre verden bl.a. v.hj.a. en bedre global økonomi.

Den væsentligste hindring er, tror jeg, åndelig dovenskab - enten vi så er religiøse eller ateister smiler

M.v.h. Arne.
Indsendt af: ole bjørn

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 16/10/2008 12:36

Gode spørgsmål, Arne.

Svarene blæser i vinden.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Indsendt af: Onceinalifetime

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 16/10/2008 19:19

Hej Arne

Du skriver:
Citat:
Økonomien kan vokse - men det kan denne planet ikke.
Hvad, vi har brug for, er en økologisk økonomi.
Skulle dét være umuligt?

Økologisk økonomi? Tjah..Måske man skulle overveje, at udbetale lønningerne i:
( Tilgiv mig, min platte humor, hehe.. )
Citat:
Det, synes jeg, vi burde undersøge - inden vi overgiver os til dommedagsprofetierne.


Ja, nu mener jeg, jo - som tidligere beskrevet, at ødelæggelsen af Jorden, (Åb.11:18.) hænger uløseligt sammen med, hvad Bibelen betegner og beskriver som: "de sidste tider," (1.Tim.4:1.) "de sidste dage," (2.Tim. 3:1.) "verdens ende," (Matt.24:3.) eller, om du vil: " dommedagsprofetierne."

Man kan godt søge at feje " dommedagsprofetierne," ind under ´gulvtæppet,´ men det hjælper ikke stort, at "fylde ung vin på gamle lædersække," ( Matt.9:17.) eller - trods alle gode intentioner og initiativer - at ´lappe´ på en verdens(u)orden, som Gud har dømt til undergang.

Skal man så begræde dét? Jesus Kristus, gør det i alle tilfælde, ikke:

Lukas 21:25-28: Der skal komme tegn i sol og måne og stjerner; på Jorden skal folkeslag ryste i rådvild angst over havets og brændingens torden, og menneskers hjerte skal holde op med at slå af frygt, mens de venter på det, der skal ske med Verden, for Himmelens Kræfter vakler.
Da skal de se Menneskesønnen komme på skyen med magt og megen herlighed. Men når dette begynder at ske, skal I ranke jer og løfte hovedet, for da er jeres befrielse nær.


Seidelin´s bibeloversættelse.



Indsendt af: ALH

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 16/10/2008 21:26

Hej Arne

Lidt hurtigt,

jeg er lige hjemvendt fra en tur over det midtjyske til det vestjyske, hvor jeg m.fl var ude og se på alle disse alternative varme- og strømkilder. Her er et link til stedet:

http://www.folkecenter.dk/da/

Vi står over for en større omlægning mht varme og strøm og er derfor i gang med at undersøge alt omkring majsoliefyr, stokerfyr (hvilket det ikke bliver), jordvarme, solvarme (her findes flere typer som både kan stå på taget og på jorden) og vindmøller. Ja, der er mange muligheder, som du selv er inde på.

Det, der er grotesk i denne henseende er den manglende oplysning i vores lille stat. Desuden yder staten ikke dette folkecenter for alternativ energi (for forskning og udvikling af energi) en eneste krone. El-selskabet støtter dem derimod med 2,5 mio kroner. Problemet er bare, at der skal en langt bredere oplysning til. Folk skal lære at tænke alternativt og mere fælles; der skal simpelthen en anden bevidsthed til, men uden oplysning gennem medier sker der intet.

Og hvorfor er det, at de der f.eks. benytter sig af det alternative så som CO2-fri strøm skal betale afgift?

Jeg er helt enig i, at vi skal vågne op; kloden har brug for det, klimaforandringerne er allerede i fuld gang.

Biler kan i stedet for benzin køre på majsolier eller andre olier men endnu bedre for ikke at trække på regnskove, skal vi videre med el-biler. Regeringen skal såmænd også vågne op nu, de skal invitere til, at danskere forholder sig og prioriterer det, der er bedst for vores klima.

I Norge kan man f.eks. indtil 2011 købe el-biler og registrere dem i sit hjemland, f.eks. DK, uden at betale de store summer for overhovedet at få bilen registreret i sit hjemland. Jeg hørte fra en nordmand, at der netop er kommet nye el-biler med mulighed for at kunne køre længere pr. batteri.

Nu er dette ikke et emne, jeg ved en masse om, men jeg undrer mig over, at vi i DK ikk er kommet længere.. ;-(

Mvh
Anne

Indsendt af: Michael

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 16/10/2008 22:12

Det er ikke så svært at svare på. Hvorfor vi ikke er kommet længere.

Svaret hedder Anders Fogh Rasmussen. smiler
Indsendt af: ALH

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 16/10/2008 22:17

Indsendt af: Michael
Det er ikke så svært at svare på. Hvorfor vi ikke er kommet længere.

Svaret hedder Anders Fogh Rasmussen. smiler


ENIG!

Indsendt af: ole bjørn

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 16/10/2008 23:55

Hvorfor har Danmark en rekordlav arbejdsløshed? Hvorfor er Danmark sluppet helt af med sin store udlandsgæld? Hvorfor er Danmark meget lidt berørt af den internationale finanskrise? Hvorfor har Danmark fået et stærkt stigende indvandringspres under kontrol, og blevet et forbillede for mange lande? Hvorfor er Danmark længst fremme med omlægning til alternativ energi? Hvorfor er Danmark et af de lande, der presser allermest på for at få en international aftale om reduktion af CO2-udslippet?

Svaret på dette og flere andre spørgsmål er også Anders Fogh Rasmussen.

Det er sjovt så mange mennesker, der er politiske kandestøbere og tror, at man både kan blæse og beholde melet i munden. Politik handler primært om økonomisk styring, og på det område har denne regering gjort det bedre end nogen anden regering i nyere tid.

Der er mange beslutninger, jeg har været uenig med regeringen i, men det forhindrer mig ikke i at se, at Danmark på væsentlige områder i dag er i en betydeligt bedre stand end i 2001, da Fogh overtog styringen.

Det er da også derfor, at oppositionen på det nærmeste har været handlingslammet i så mange år. De ved udmærket, at selv om de kunne gøre det anderledes, så kunne de ikke gøre det bedre.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Indsendt af: Michael

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 17/10/2008 00:24

Korrekt. Sådan ser illusionen ud.

Tænk at leve i en illusion. smiler
Indsendt af: ole bjørn

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 17/10/2008 00:29

Kære Michael.

Så er det kun et spørgsmål om at vælge, om du lever i en illusion eller om det meste af Danmark gør det. griner

Mvh

Ole Bjørn ;)
Indsendt af: Michael

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 17/10/2008 00:32

Det gør det meste af Danmark. smiler
Indsendt af: musiker

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 17/10/2008 01:04

Citat:
Svaret på dette og flere andre spørgsmål er også Anders Fogh Rasmussen.

Sikkert sandt nok.
Men, det er ikke det eneste svar
Indsendt af: Michael

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 17/10/2008 01:14

Korrekt. Læs Karl Marx, uden at gøre ham til en politisk ideologi. smiler
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 17/10/2008 08:32

Hej Ole.

Du skriver:

Citat:
Svarene blæser i vinden.

- og det afslører jo ikke den mest overvældende politiske vilje til at afslutte den festlige udplyndring af denne planet smiler

M.v.h. Arne.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 17/10/2008 09:14

Hej Onceinalifetime.

Uanset om man læser bibelen som konkret videnskab, eller man opfatter den som en mytisk-poetisk tekst, der indhyller en dybere sandhed, så indeholder Lukasevangeliets kapitel 21 dog ikke nogen opfordring til, at vi skal søge at fremskynde dommedag - og ej heller noget forbud mod at ære, elske og værne om den planet, vi bor på.

Og jeg fristes til at pege på "Dansen om guldkalven" i Anden Mosebogs kapitel 32, der vel godt kan ses som et billede af, hvad vi er i færd med: En mere og mere effektiv udplyndring af "vores" klode - muliggjort af vores i øvrigt udmærkede teknologi - og drevet frem af den ukritiske accept af det, for mig at se, vanvittige krav om vedvarende økonomisk vækst - altså en vildere og vildere plyndringsfest.

Det underlige er, synes jeg, at stort set alle synes at acceptere økonomisk vækst som et gode.

Hvad tror du Moses og Herren mener om dét?

Og hvad mener du selv?

M.v.h. Arne.
Indsendt af: ole bjørn

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 17/10/2008 09:41

Kære Arne.

Politiske viljer er lige så mangfoldige som politikere. En eller anden klog observatør ramte hovedet på sømmet, da han formulerede det sådan her:

En politiker er en, der tænker på det næste valg. En statsmand er en, der tænker på den næste generation. Vi har for mange politikere og for få statsmænd.

Jeg kunne tilføje, at en stor statsmand er en, der både tænker mange generationer frem, og forstår de muligheder og begrænsninger, der ligger i den menneskelige natur. Det kender jeg flere, der gør, men de mangler samtidig den "vilje til magt" som kendetegner alle politikere.

Meget tyder på, at først når problemerne har vokset sig virkelig store, sejrer fornuften over egoismen, og de hidtidige miljøkatastrofer har været alt for "små" til at skabe et flertal for fornuften.

Nu er fremtidens beslutninger jo de fremtidige generationers sag, så alt, hvad fornuften kan gøre her og nu, er at gøre opmærksom på problemerne og søge at spå om fremtiden på basis af den nuværende viden. I den udstrækning prognoserne bekræftes af udviklingen, vil de appellere til fornuften hos flertallet, og dermed også til fornuften hos de politiske magthavere.

Vi kan trøste os med, at livet på Gaia (jorden) ser ud til at være en homeostatisk (selvregulerende) symbiotisk organisme, som, uanset hvad der sker, vil finde en ny balance med eller uden menneskelig dominans.

Mvh

Ole Bjørn ;)


Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 17/10/2008 09:52

Hej Anne.

Ja, som du skriver om, findes der et Nordisk folkecenter for vedvarende energi i Thy, som jo bestemt er prisværdigt, som måske med tiden kunne frembringe en folkelig bevægelse, men som foreløbig ikke har megen politisk gennemslagskraft.

Dertil kommer, vil jeg mene, at det ikke er nok alene at omlægge teknologien - uanset at det selvfølgelig også er nødvendigt.

Hvis ikke vi får gjort op med kravet om vedvarende økonomisk vækst - altså det, at vi alle hele tiden skal blive ved med at få det lidt mere komfortabelt (uanset ressourceforbruget), så går det jo alligevel galt.

Det kunne være passende, synes jeg, om folkekirkens præster - eller i det mindste en stor del af dem (de må jo ikke mene noget i fællesskab p.g.a. "synodeforskrækkelse") - gik ind for, at vi giver afkald på økonomisk vækst.

Det er jo egentlig slet og ret dagligdagens grådighed - der fører os i fordærv.

Og for politikerne er det jo "flødeskum på lagkagen", når de vil sælge deres budskaber smiler

M.v.h. Arne.
Indsendt af: ALH

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 17/10/2008 13:15

Kære Arne

Citat:
Ja, som du skriver om, findes der et Nordisk folkecenter for vedvarende energi i Thy, som jo bestemt er prisværdigt, som måske med tiden kunne frembringe en folkelig bevægelse, men som foreløbig ikke har megen politisk gennemslagskraft.


Jeg var der som sagt i går, men pudsigt nok manglede stedet "energi". Der blev givet en ret dårlig rundvisning, og de ellers rigtig gode ideer til alternativ og vedvarende energi virkede til at være gået i stå. Måske er det slet ikke tilfældet, og måske er problemet (ud over den dårlige "guide"), at de mangler politisk gennemslagskraft. Det er i grunden det, der gør mig vred, for hvordan skaber man en folkebevægelse uden oplysning og befolkningens opbakning?

Citat:
Dertil kommer, vil jeg mene, at det ikke er nok alene at omlægge teknologien - uanset at det selvfølgelig også er nødvendigt.


Det tager tid, når noget skal omlægges, da det ikke blot er et tekninsk spørgsmål men også et samfundsmæssigt og kulturelt spørgsmål, der handler om måden, vi lever på jfr. din note om "dagligdagens grådighed".


Citat:
Det kunne være passende, synes jeg, om folkekirkens præster - eller i det mindste en stor del af dem (de må jo ikke mene noget i fællesskab p.g.a. "synodeforskrækkelse") - gik ind for, at vi giver afkald på økonomisk vækst.



Nu er det grundlæggende ved præsteerhvervet ikke et politisk anliggende, så på det område, bliver vi nødt til at være lidt forsigtige. Men jeg er enig i, at præster ikke kan stå neutrale forstået på den måde, at det handler om kloden og om vores helt essentielle grundlag; skabelsesværket og vores skabelse. Med andre har vi at gøre med en livsholdning, og netop denne bliver svært for en præst at undgå, da en holdning til livet i og for sig ligger indpodet i kristendommen.

Mvh
Anne
Indsendt af: ALH

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 17/10/2008 13:24

Kære Ole Bjørn

Jeg mener ikke, at politik kun handler om økonomisk styring eller for den sags skyld om økonomisk tryghed.

Det er klart, at økonomi spiller en meget væsentlig rolle, for at vi som samfund kan fungere, men jeg ser, at denne kan blive en kontrolinstans for, hvorledes regeringen vælger at udvikle vores samfund, ja ikke bare samfundet, men de deri eksisterende mennesker.

Politik, der som begreb stammer fra det græske polis , handler om vores by/stat og de dertil knyttede sager. Men politikerne på Christiansborg er såmænd som os andre her også bare mennesker med en livsholdning, og det er nok en af grundene til, at jeg har svært ved at slå mig fast på ét bestemt politisk parti. Men der er ingen tvivl om, at jeg blot venter på, at den nuværende regering bliver væltet - og det på trods af den økonomiske stabilitet, du roser Anders Fogh Rasmussen for blinker

Mvh
Anne
Indsendt af: ole bjørn

Re: Er ødelæggelsen af Jorden, en bibelsk profeti? - 17/10/2008 15:13

Kære Anne.

Jeg mener da heller ikke at politik kun handler om penge, men det handler primært om penge, sekundært om retsregler, og først derefter får holdninger til udvikling, etik og moral betydning. Derfor handler polit.studiet mest om samfunds- og nationaløkonomi og jura.

Penge er et byttemiddel, og for det kan man bytte sig både til mad, forbrugsgoder, sikkerhed, sundhed, underholdning, undervisning, forskning og kunst og kultur. Dette gælder for samtlige politiske partier.

Først med partipolitikken kommer holdningerne ind i billedet, og de er præget af mindretalsinteresser af overvejende egoistisk karakter. Et gammelt ord siger, at den bedste styreform er et diktatur, notabene, hvis jeg var diktator.

Fornuft har ringe betingelser for at trænge igennem dette spil om at opnå mest til sig selv, men selv uvenner kan enes hvis en fare udefra truer begges tilværelse alvorligt.

Mennesker har som regel to grunde til at handle som de gør - en, der lyder pænt, og så den sande. Vælgerne hører kun den pæne grund, men de, der arbejder tæt sammen med og for politikere, lærer de sande grunde til beslutningerne, og de grunde kan være meget komplicerede.

Det er ofte sagt, at politik er det muliges kunst, men selv ser jeg partipolitik som kunsten at gøre det mulige umuligt. Mange af de problemer, vi har i dag, har vi viden og teknologi til at løse, men politik umuliggør løsningerne.

Mvh

Ole Bjørn ;)