Hesykasme

Indsendt af: Arne Thomsen

Hesykasme - 25/11/2011 10:58


Et sted mellem 200 og 250 mio. mennesker er ortodokse kristne - især i Østeuropa, i Grækenland – og i USA.

Det græske ord ortodoks siges at betyde: den rette ære.
En måde, de ortodokse ærer det guddommelige på, er hesykasmen (fra græsk: hesychía: stilhed - indre fred).

Om hesykasmen siger STORE NORSKE LEKSIKON (kunne ikke lige finde noget på dansk):
Hesykasme, tradisjon i den ortodokse kirke vedrørende kontemplativt liv og den indre, mystiske bønnen. Tradisjonen har røtter tilbake til 300–400-tallet, og fant sin fullt utviklede form på 1300-tallet. Hesykastene anvendte særlig Jesus-bønnen, og for å lette konsentrasjonen ble bestemte kroppsstillinger og en bestemt pusteteknikk anbefalt. Bønnen skulle gradvis føre frem mot gudsopplevelsen, dvs. den direkte opplevelsen av «det uskapte lys». Deres lære og praksis ble angrepet på 1300-tallet (hesykast-striden), men Gregor Palamas' sterke teologiske forsvar førte til full anerkjennelse av hesykasmen i den ortodokse kirke.

PÅ nettet fandt jeg en smuk beskrivelse af Jesusbønnen, også kaldet hjertebønnen: http://www.silentmoments.com/Extras/jesusbonnena.html
Der også peger på ordene fra Paulus: Bed uophørligt.

Den engelske ortodokse biskop Kallistos Ware skriver i sin bog: The Orthodox Way (oversat til dansk af den nu danske ortodokse præst, Poul Sebbelov: VEJEN – Ortodoks kristendom, ISBN 87-988460-0-0, se side 112) om hesykastisk bøn, idet han bl.a. citerer Evagrius (en af ørkenfædrene i 300-tallet): Bøn er at lægge tankerne til side.
Om Evagrius se http://en.wikipedia.org/wiki/Evagrius_Ponticus

Dernæst bruger han flere sider på nærmere at beskrive denne apofatiske bøn, som man ikke sådan uden videre kan gribe til.
(Om apofatisk bøn se: http://www.praktikos.dk/index.php?id=14)

Meget i kristendommen er udadvendt, men her handler det om at lade kristendommen synke dybt ind i selvet.

For mig var det ydre begivenheder der bragte mig i en situation hvor jeg – skønt dengang nærmest ateist – oplevede en anelse af denne indre stilhed og fred, hvor jeg-bevidstheden og tankerne skubbedes til side – til fordel for noget meget større smiler

M.v.h. Arne.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hesykasme - 25/11/2011 13:48


Da åbenbart nogle tror, at ovenstående alene er "ortodoks munketeologi", er det nok værd at tilføje, hvordan mange almindelige ortodoks kristne har det med hesykasmen.

Det blev udtrykt af lægmanden Nikolaos Kabasilas i 1300-tallet:
Citat:
Munkene og nonnerne stræber efter at leve englenes liv, lægmanden stræber efter at blive det fuldkomne menneske.
(Frit efter religionsforskeren Mircea Eliade: De religiøse idéers historie, bd 3, ISBN 87-00-60482-8)

Og selv om jeg ikke binder mig til ortodoks kristendom - eller nogen religion i det hele taget (ej heller ateisme) - og selv om jeg ikke just føler mig som et fuldkomment menneske - så er hesykasmens kvaliteter - uanset så lidt jeg kender dertil - alligevel en meget væsentlig del af min oplevelse af tilværelsen - oplevelse, som giver mig tryghed og lykke.
Det er så min virkelighed - som ikke har behov for beviser - som ikke er i modstrid med naturvidenskab - og som muliggør uhildet interesse for andres oplevelser af verden.

M.v.h. Arne.
Indsendt af: Simon

Re: Hesykasme - 25/11/2011 13:55

Hej Arne..

"Meget i kristendommen er udadvendt, men her handler det om at lade kristendommen synke dybt ind i selvet".

- Et rørende eksempel på denne rørende trang til fortabelse gennem autogen træning, nærmest en "bevidsthedsudvidende" teknik, ik' Arne? ;)

"For mig var det ydre begivenheder der bragte mig i en situation hvor jeg – skønt dengang nærmest ateist – oplevede en anelse af denne indre stilhed og fred, hvor jeg-bevidstheden og tankerne skubbedes til side – til fordel for noget meget større".

- Ja, det er sørme stort blindt at indarbejde en spekulativ arbejdshypotese, og siden fraskrive eftertænksomheden til fordel for underlastelse af en religiøs overtro. Tillykke med resultatet Arne! ;)

mvh
Simon