Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør?

Indsendt af: Anonym

Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 19/06/2022 10:17

Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør?
Indsendt af: Tikka

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 19/06/2022 14:05

Indsendt af: Jørgen Primdahl
Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør?

gode mennesker

God?

Biblen siger:

Ingen er god undtagen én, nemlig Gud.

- og det himmelske efterliv biblen taler om, er er guds gave

Det er lettere for en kamel at komme igennem et nåleøje end for en rig at komme ind i Guds rige.« Men de blev endnu mere forfærdede og sagde til hinanden: »Hvem kan så blive frelst?« Jesus så på dem og svarede: »For mennesker er det umuligt, men ikke for Gud, thi alting er muligt for Gud.«


Den rige mand

Og da Jesus gik ud på vejen, kom der én løbende og faldt på knæ for ham og spurgte: »Gode Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« Jesus svarede ham: »Hvorfor kalder du mig god? Ingen er god undtagen én, nemlig Gud. Du kender buddene: ›Du må ikke begå drab, du må ikke bryde et ægteskab, du må ikke stjæle, du må ikke vidne falsk, du må ikke begå røveri, ær din far og din mor!‹ « Han sagde: »Mester, det har jeg holdt alt sammen lige fra min ungdom.« Og Jesus så på ham og fattede kærlighed til ham og sagde til ham: »Én ting mangler du: Gå hen og sælg alt, hvad du har, og giv det til de fattige, så vil du have en skat i himlen. Og kom så og følg mig!« Men han blev nedslået over det svar og gik bedrøvet bort, for han var meget velhavende.
Da så Jesus sig omkring og sagde til sine disciple: »Hvor er det vanskeligt for dem, der ejer meget, at komme ind i Guds rige.« Disciplene var rystede over hans ord. Og Jesus sagde igen til dem: »Børn, hvor er det vanskeligt at komme ind i Guds rige! Det er lettere for en kamel at komme igennem et nåleøje end for en rig at komme ind i Guds rige.« Men de blev endnu mere forfærdede og sagde til hinanden: »Hvem kan så blive frelst?« Jesus så på dem og svarede: »For mennesker er det umuligt, men ikke for Gud, thi alting er muligt for Gud.«

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/mark/10
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 19/06/2022 14:20

Ja det er godt nok men mange religioner taler om en Himmel og et Helvede, hvor mener du at mennesker kommer hen når de dør?
Indsendt af: Tikka

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 19/06/2022 14:33

Indsendt af: Jørgen Primdahl
Ja det er godt nok men mange religioner taler om en Himmel og et Helvede, hvor mener du at mennesker kommer hen når de dør?

Ja det er godt nok

- Tak

men mange religioner taler om en Himmel og et Helvede,

- Hvilke?

hvor mener du at mennesker kommer hen når de dør?

- Det har jeg ingen erfaring med. Jeg har ikke været død.
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 19/06/2022 21:21

Tror du på Bibelen.
Indsendt af: Tikka

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 19/06/2022 21:44

Indsendt af: Jørgen Primdahl
Tror du på Bibelen.


Hvad tænker du på?
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 08:49

Jeg tænker på om du tror at Biblen er Guds inspirederede ord skrevet som en vejledning til mennesker.
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 09:10

Hele biblen?

Ethvert ord?

Hvem gud?

Kan gud tale?

Hvordan definerer du ordet gud og tro?
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 09:37

Hvem spørger du, Anonym
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 10:36

Indsendt af: Jørgen Primdahl
Hvem spørger du, Anonym

Er der andre end dig?
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 10:48

Ja der er også Tikka.
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 11:01

Nåee, jamen du kan vel se, at spørgsmålene er til dig.

Så jeg venter på svar.

******
Du spurgte:
Jeg tænker på om du tror at Biblen er Guds inspirederede ord skrevet som en vejledning til mennesker.

******* Og svar på dette til dig var:

Hele biblen?

Ethvert ord?

Hvem gud?

Kan gud tale?

Hvordan definerer du ordet gud og tro?

****

Giv dig bare god tid, hvis du ønsker at svare

God dag til dig smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 11:23

Hvordan skulle jeg kunne se det ?
Ja hele Biblen, det var det de første Kristne incl Paulus gjorde, den del der var til rådighed dengang.Jesus Kristus refererde også selv til de Hebreriske skrifter.

Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 12:00

Indsendt af: Jørgen Primdahl
Hvordan skulle jeg kunne se det ?
Ja hele Biblen, det var det de første Kristne incl Paulus gjorde, den del der var til rådighed dengang.

Hvordan skulle jeg kunne se det ?

Det kan du se i bjælken med dit navn
Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? [Re: Jørgen Primdahl]

***

Ja hele Biblen, det var det de første Kristne incl Paulus gjorde, den del der var til rådighed dengang.

??? Hvad gjorde de???

De første kristne var jøder og Paulus påstand som kristen var jo, han fik sin viden fra den opstandne Kristus

******

Kan jeg se frem til svar på de øvrige spørgsmål, nu du har svaret ja til, hele biblen er guds ord?
Citat:
Jeg tænker på om du tror at Biblen er Guds inspirederede ord skrevet som en vejledning til mennesker.

Citat:
Hele biblen? *** SVAR: Ja

Ethvert ord?

Hvem gud?

Kan gud tale?

Hvordan definerer du ordet gud og tro?

Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 12:07

Indsendt af: Jørgen Primdahl
Jesus Kristus refererde også selv til de Hebreriske skrifter.
Og?

Når du skriver hele biblen, mener du så kun de hebræiske skrifter?
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 12:13

Indsendt af: Anonym
Indsendt af: Jørgen Primdahl
Jesus Kristus refererde også selv til de Hebreriske skrifter.
Og?

Når du skriver hele biblen, mener du så kun de hebræiske skrifter?


TILFØJELSE:

Troede hebræerne på et himmelsk efterliv?
Citat:
Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør?
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 13:34

Og, siger du, ja så må han jo have ment at de var troverdige, mener du ikke det ?
Nej jeg mener hele Bibelen, der står jo også i 2 Timotius 3: 16 Hele Skriften* er inspireret af Gud+ og nyttig til undervisning,+ til vejledning, til korrektion* og til opdragelse i det der er rigtigt,+ 17 så et menneske der tjener Gud, kan være fuldt kvalificeret, fuldt udrustet til enhver god gerning.
Men det kræver jo at man tror på Biblen,det var derfor at jeg spurgte om du tror på Biblen, ellers er der jo ikke meget fidus i at forklarer Biblen.

Troede hebræerne på et himmelsk efterliv?
Ja det gjorde de, men ikke sådan som Kirken gør det i dag.
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 14:38

Citat:
Og, siger du, ja så må han jo have ment at de var troverdige, mener du ikke det ?

Thjoe – for ham.
Ellers ville han nok há levet et andet liv, men fordi han syntes det, betyder det vel ikke, det er sandt, selv om han ifølge skriften troede, at han var den lovede og ventede messias.

Hvad er tro?

Hvorfra fik han en sådan ide fra? - fra skriften?

Hvis Jesus forstås som Ordet, er guds ord jo hans egne ord

Citat:
Nej jeg mener hele Bibelen, der står jo også i 2 Timotius 3: 16 Hele Skriften* er inspireret af Gud+ og nyttig til undervisning,+ til vejledning, til korrektion* og til opdragelse i det der er rigtigt,+ 17 så et menneske der tjener Gud, kan være fuldt kvalificeret, fuldt udrustet til enhver god gerning.

inspireret af Gud

Hvad mener du om skriftstedet:
Citat:
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/1
Jeg tænker: Er biblen som guds ord = Jesus ord?

Når jeg gerne ville ha´dig til at definere, hvem hvad du mente, gud er, er det fordi nogle mener, det er tale om mennesket Jesus, da han forklares som Ordet - guds ord og skaber - og andre tror det er helligånden

Citat:
Men det kræver jo at man tror på Biblen,det var derfor at jeg spurgte om du tror på Biblen, ellers er der jo ikke meget fidus i at forklarer Biblen.

Hvad vil du forklare fra biblen, og hvorfor mener du, det er en fidus?
Fidus: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=fidus
men ja, hvis man skal snakke gud, guds ord og biblen ect. er et godt udgangspunkt at vide, hvad der menes med det, som der spørges til – snakkes om

Citat:
Troede hebræerne på et himmelsk efterliv?


Ja det gjorde de, men ikke sådan som Kirken gør det i dag.

Forklar venligst – og gjaldt det alle hebræerne
Jøderne var vel delt op i forskellige retninger, og Jesus tilhørte den profetiske tradition har jeg hørt. (?)

Kan man både være profet, guds søn, ord og gud på samme tid?
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 20/06/2022 22:02

Gud og Jesus er ikke den samme som du åbenbart mener.
Indsendt af: ABC

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 21/06/2022 18:18

Hej Jørgen

Hvor mange muligheder er der? Alle lever videre efter døden. Nogle lever videre efter døden. Ingen lever videre efter døden. Har vi brug for mere forskning...

https://www.youtube.com/watch?v=ewuCam31X68

https://www.youtube.com/watch?v=fY1kYfUymlY

Der er en relevant samtale her...

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=39424

Mon jeg kan finde sandheden i et glas vin ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 21/06/2022 23:47

Hej Gerth

For dem der er trætte af vandringen...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 00:14

Smukt Gerth tommelop Er lidt for fuld til at komme med andet end dette...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 01:42

Hej Gerth

Har jeg sagt det til dig i tidernes morgen? Det mindes jeg ikke? Husker du galt? Måske vi bare skulle runde natten af med dette heart




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 02:08

Hej Gerth

Du må næsten tale med Arne om tingene ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 02:34

Indsendt af: Jørgen Primdahl
Gud og Jesus er ikke den samme som du åbenbart mener.

Ifølge skrifterne var Jesus et menneske, der mente, at være guds udsendte søn, som forsøgte at opfylde de profetier i GT, som han mente, talte om ham -

og han mente, ifølge skrifterne, han havde haft et liv i himlen - hvor det så er - før han blev menneske - et sted han mente, han skulle tilbage til –

Når det er sagt, har han jo intet selv skrevet, men Paulus mente jo, han havde kontakt til den opstandne Jesus.

Ingen kristen tro uden troen på opstandelsen - og Paulus ville gerne i himlen hvor Jesus var og de hellige skulle være
Indsendt af: ABC

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 02:40

Hej Gerth

Der er 1 øl tilbage og den skal nydes ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 08:56

Anonym: En masse mennesker kan jo få selv den bedste sandhed til at ligne en løgn.

Og jeg kan forstå at du ikke tror på det der står i Biblen for så ville du jo ikke skrive som du gør.
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 09:01

Citat:
Citat:
Troede hebræerne på et himmelsk efterliv?


Ja det gjorde de, men ikke sådan som Kirken gør det i dag.


Forklar venligst –
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 09:15

Citat:
2 Timotius 3: 16 Hele Skriften* er inspireret af Gud+ og nyttig til undervisning,+ til vejledning, til korrektion* og til opdragelse i det der er rigtigt,+ 17 så et menneske der tjener Gud, kan være fuldt kvalificeret, fuldt udrustet til enhver god gerning.
Men det kræver jo at man tror på Biblen,det var derfor at jeg spurgte om du tror på Biblen, ellers er der jo ikke meget fidus i at forklarer Biblen.


Kan man tro, alle Paulus breve er skrevet af Paulus?

Hvad vil du forklare mig fra biblen?
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 09:24

Indsendt af: Jørgen Primdahl
Anonym: En masse mennesker kan jo få selv den bedste sandhed til at ligne en løgn.


Den bedste sandhed?

Findes der mindre gode sandheder?
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 09:39


Citat:
Og jeg kan forstå at du ikke tror på det der står i Biblen


Det kunne også være manglende forståelse, men det kan du vel hjælpe med som et jehovas vidne.

Jeg vil gerne forstå følgende skriftsted, og høre hvordan du forstår det

*
Hvad mener du om skriftstedet:

Citat:
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/1
Hvordan skal det forstås?

Er biblen som guds ord = Jesus ord?
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 10:34

Anonym: Nej det gør der ikke, men det er der nogen der syntes at mene.
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 10:45

Anonym: Det kunne også være manglende forståelse, men det kan du vel hjælpe med som et jehovas vidne.

Ja det kan det, men der er mange der ikke vil forstå.

Hvad mener du om skriftstedet:
En personlig titel. “Ordet” forekommer også i Bibelen som en titel der bæres af Jesus Kristus, både som en ånd i himlen og som et menneske på jorden. Overvej nogle grunde til denne konklusion:

Ordet var til før alt andet blev skabt. “I begyndelsen var Ordet ... Denne var i begyndelsen hos Gud.” (Johannes 1:1, 2) Jesus er “al skabnings førstefødte ... han er før alt andet”. – Kolossenserne 1:13-15, 17.

Ordet kom til jorden som et menneske. ‘Ordet blev kød og boede iblandt os.’ (Johannes 1:14) Kristus Jesus “tømte sig selv og tog en træls skikkelse på og fremtrådte i menneskers lighed”. – Filipperne 2:5-7.

Ordet er Guds søn. Efter at apostlen Johannes havde udtalt at ‘Ordet blev kød’, som citeret ovenfor, fortsatte han: “Vi så hans herlighed, en herlighed som den en enestefødt søn har fra sin fader.” (Johannes 1:14) Johannes skrev også: “Jesus Kristus er Guds søn.” – 1 Johannes 4:15.

Ordet har guddommelige egenskaber. “Ordet var en Gud”, eller “var guddommeligt”. (Johannes 1:1; An American Translation) Jesus er Guds “herligheds genskær og det nøjagtige udtryk for selve hans væsen”. – Hebræerne 1:2, 3.

Ordet hersker som konge. Bibelen siger at på Guds Ords hoved er der “mange diademer”. (Åbenbaringen 19:12, 13) Ordet bliver også kaldt “Kongers Konge og Herrers Herre”. (Åbenbaringen 19:16) Jesus omtales som “Kongen over dem der hersker som konger, og Herren over dem der hersker som herrer”. – 1 Timoteus 6:14, 15.

Ordet tjener som Guds talsmand. Betegnelsen “Ordet” identificerer tydeligvis den der bærer det, som den Gud benytter til at overbringe oplysninger og instruktioner. Jesus sagde at han udførte denne opgave: “Faderen selv, som har sendt mig, har givet mig bud om hvad jeg skal sige og hvad jeg skal udtale. ... Hvad jeg siger, det siger jeg derfor således som Faderen har fortalt mig det.” – Johannes 12:49, 50.
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 12:17

Citat:
Ordet tjener som Guds talsmand. Betegnelsen “Ordet” identificerer tydeligvis den der bærer det, som den Gud benytter til at overbringe oplysninger og instruktioner. Jesus sagde at han udførte denne opgave: “Faderen selv, som har sendt mig, har givet mig bud om hvad jeg skal sige og hvad jeg skal udtale. ... Hvad jeg siger, det siger jeg derfor således som Faderen har fortalt mig det.” – Johannes 12:49, 50.


forstås mennesket Jesus - guds søn så som en profet?
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 22/06/2022 19:17

Ja det gør han.
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 23/06/2022 14:05

Indsendt af: Anonym
Citat:
Citat:
Troede hebræerne på et himmelsk efterliv?


Ja det gjorde de, men ikke sådan som Kirken gør det i dag.


Forklar venligst –


Poster dette spørgsmål igen.

syntes det er interessant hvorfra tanken om himmels efterliv kommer fra i taget trådstart i betragtning - Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - men da også når du skriver, at hebræerne troede på et himmelsk efterliv.

Troede alle jøder på det. Nej siger biblen, men nogle, selv skriftlærde var interesseret i tanken om evigt liv (Nikodemus)
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 23/06/2022 15:52

Anonym Ja det er jo et stort emne, men her er hvad Biblen siger om emnet.

Hvem kommer i himlen?

Hvad Bibelen siger
Gud udvælger et begrænset antal af trofaste kristne som, efter deres død, vil blive oprejst til liv i himlen. (1 Peter 1:3, 4) Når de først er blevet udvalgt, må de fortsat styrke deres kristne tro og have en ren adfærd så de ikke bliver forkastet og dermed mister deres himmelske arv. – Efeserne 5:5; Filipperne 3:12-14.

Hvad skal de der kommer i himlen, foretage sig?
Deres opgave går ud på at tjene sammen med Jesus som konger og præster i 1.000 år. (Åbenbaringen 5:9, 10; 20:6) Tilsammen vil de udgøre de “nye himle”, eller den himmelske regering, der skal herske over den ‘nye jord’, eller det jordiske samfund. Disse himmelske regenter vil hjælpe menneskene så de kommer til at leve under de retfærdige forhold som Gud oprindeligt havde i tanke. – Esajas 65:17; 2 Peter 3:13.

Hvor mange vil blive oprejst til himlen?
Bibelen viser at 144.000 vil blive oprejst til liv i himlen. (Åbenbaringen 7:4) I det syn der er nedskrevet i Åbenbaringen 14:1-3, beskriver apostlen Johannes at han så ‘Lammet stå på Zions Bjerg, og sammen med det et hundrede og fireogfyrre tusind’. I dette syn skildrer “Lammet” den opstandne Jesus. (Johannes 1:29; 1 Peter 1:19) “Zions Bjerg” skildrer den ophøjede stilling som Jesus og hans 144.000 medregenter indtager i himlen. – Salme 2:6; Hebræerne 12:22.

De der er “kaldede og udvalgte” til at regere sammen med Kristus i Riget, omtales som en “lille hjord”. (Åbenbaringen 17:14; Lukas 12:32) Det viser at de ville være relativt få i sammenligning med det fuldstændige antal af Jesus’ får. – Johannes 10:16.

Fejlagtige opfattelser om dem der skal i himlen
Fejlagtig opfattelse: Alle gode mennesker kommer i himlen.

Faktum: Gud lover at de fleste gode mennesker får evigt liv på jorden. – Salme 37:11, 29, 34.

Jesus sagde: “Ingen [er] steget op til himmelen.” (Johannes 3:13) Med disse ord viste han at gode mennesker der døde før ham, som Abraham, Moses, Job og David, ikke var kommet i himlen. (Apostelgerninger 2:29, 34) Derimod havde de håb om at blive oprejst til liv på jorden. – Job 14:13-15.

Opstandelsen til liv i himlen kaldes “den første opstandelse”. (Åbenbaringen 20:6) Det viser at der også vil være en anden opstandelse. Denne opstandelse vil blive til liv på jorden.

Bibelen lærer at under Guds riges styre ‘skal døden ikke være mere’. (Åbenbaringen 21:3, 4) Dette løfte må gælde jorden, for døden har aldrig eksisteret i himlen.

Fejlagtig opfattelse: Enhver vælger selv om han eller hun vil have liv i himlen eller på jorden.

Faktum: Gud afgør hvilke trofaste kristne der skal have “sejrsprisen, kaldet opad”, det vil sige håb om liv i himlen. (Filipperne 3:14) Ens personlige ønske eller ambition har ikke nogen indflydelse på om man bliver udvalgt. – Mattæus 20:20-23.

Fejlagtig opfattelse: Håbet om evigt liv på jorden er mindre attraktivt, og det er kun for dem der ikke er værdige til at komme i himlen.

Faktum: Gud omtaler dem der får evigt liv på jorden, som ‘mit folk’, “mine udvalgte” og som “Jehovas velsignede”. (Esajas 65:21-23) De vil få det privilegium at opfylde Guds oprindelige hensigt med menneskene – evigt liv i fuldkommenhed på en paradisisk jord. – 1 Mosebog 1:28; Salme 115:16; Esajas 45:18.

Fejlagtig opfattelse: Antallet på 144.000 der er omtalt i Åbenbaringens Bog, er symbolsk, ikke bogstaveligt.

Faktum: Det er sandt at Åbenbaringens Bog indeholder symbolske tal, men nogle af tallene skal forstås bogstaveligt. For eksempel omtaler den “Lammets tolv apostles tolv navne”. (Åbenbaringen 21:14) Tænk over hvad der taler for at tallet 144.000 også skal forstås bogstaveligt.

I Åbenbaringen 7:4 nævnes “tallet på de beseglede, et hundrede og fireogfyrre tusind” [med beseglede menes der at det var fastslået at de skulle leve i himlen]. I versene umiddelbart efter ovennævnte bibelvers omtales en anden gruppe som en modsætning hertil: “En stor skare, som ingen var i stand til at tælle.” De der er en del af ‘den store skare’, vil også modtage frelsen fra Gud. (Åbenbaringen 7:9, 10) Hvis tallet 144.000 var symbolsk og i stedet skulle betegne en gruppe uden et bestemt antal, så ville kontrasten mellem de to grupper være gået tabt. *

Desuden beskrives de 144.000 som nogle der er blevet “købt fra menneskeslægten som en førstegrøde”. (Åbenbaringen 14:4) Udtrykket “førstegrøde” sigter til en lille udvalgt gruppe. Det er en passende beskrivelse af dem der skal regere i himlen sammen med Kristus over et ubestemt antal undersåtter her på jorden. – Åbenbaringen 5:10.

^ Professor Robert L. Thomas er kommet til en lignende slutning vedrørende tallet 144.000 som nævnes i Åbenbaringen 7:4. Han skrev: “Der opgives et bestemt antal i modsætning til det ubestemte antal i 7:9. Hvis det skal opfattes symbolsk, er der intet tal i bogen der skal opfattes bogstaveligt.” – Revelation 1-7: An Exegetical Commentary, side 474.
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 23/06/2022 22:17


Du poster skriftsteder i en kristen kontekst, som svar/bevis på at hebræerne troede på et himmelsk efterliv.

De fra GT du poster, ser jeg ikke taler om et himmelsk efterliv for hebræerne

Og vi ved jo fra skriften at ikke alle jøder – på Jesu tid - trods de var skriftkloge, troede og måske ikke engang havde hørt om dette før. Ja og nogle af Jesu disciple gik fra ham på grund af, at tanken om opstandelsen forargede dem
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/6

Så hvor kommer denne tanke fra hos de hebræer, du taler om, som troede på et himmelsk efterliv?
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 24/06/2022 11:07

Jeg tror vi misforstår hindanden lidt, Paulus skrev til Hebræerne 11:1

11 Tro er den sikre forventning om det man håber på, det tydelige bevis på virkelige ting der ikke ses. Og Paulus troede på en opstandelse, så der er jo ingen grund til at Hebræerne ikke skulle gøre det.

GUDS TJENERE har altid troet på opstandelsen. Om Abraham, der levede 2000 år før Jesus blev født som menneske, siger Bibelen: „Han regnede med at Gud var i stand til at oprejse ham [hans søn Isak] endog fra de døde.“ (Hebræerne 11:17-19) Senere spurgte Guds tjener Job: „Hvis en våbenfør mand dør, kan han så leve igen?“ Som svar på sit eget spørgsmål sagde Job til Gud: „Du vil kalde, og jeg vil svare dig.“ Dermed viste han at han troede på opstandelsen. — Job 14:14, 15, NW.

2 Da Jesus Kristus var på jorden, sagde han: „At de døde oprejses har også Moses angivet, i beretningen om tornebusken, når han kalder Jehova ’Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud’. Han er ikke dødes men levendes Gud; de er nemlig alle levende for ham.“ (Lukas 20:37, 38) I De Kristne Græske Skrifter forekommer ordet „opstandelse“ over 40 gange. Ja, læren om de dødes opstandelse er en af Bibelens grundlærdomme. — Hebræerne 6:1, 2.
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 24/06/2022 20:57

Citat:
Paulus troede på en opstandelse, så der er jo ingen grund til at Hebræerne ikke skulle gøre det.

Du kan ikke skære hebræerne over én kam, men ja skriften siger Paulus var hebræer, men også at han havde en baggrund som farisæer der troede på en opstandelse - dog ikke noget med kødets opstandelse, men at sjælen ikke dør

Citat:
Brødre, jeg er farisæer og stammer fra farisæere. Nu skal jeg dømmes for håbet om dødes opstandelse!« Da han sagde det, opstod der strid mellem farisæerne og saddukæerne, og forsamlingen blev splittet. For saddukæerne siger, at der hverken er nogen opstandelse eller nogen engel eller ånd, men farisæerne hævder begge dele.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/ApG/23

Men når du siger, hebræerne troede på en opstandelse, mener du måske de farisæiske hebræer?

Hvis ja minder det jo meget om folkekirke kristne, der flest tror deres sjæl kommer i himlen når de dør -
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 25/06/2022 13:04

Anonym:Ja Folfekirken og andre har ikke Biblens syn på Sjæl, men hvad siger Biblen om emnet, Hvad Bibelen siger
Ordet “sjæl” i Bibelen er en oversættelse af det hebraiske ord næʹfæsj og det græske ord psychēʹ. Det hebraiske ord betyder bogstaveligt “en skabning der ånder”, og det græske ord betyder “et levende væsen”. * Sjælen er derfor hele individet, ikke noget indeni der overlever legemets død. Hvordan viser Bibelen at menneskesjælen er hele personen?

Adam, en levende sjæl, i det øjeblik han blev skabt
Adam fik ikke en sjæl – han “blev en levende sjæl”

Om dengang Jehova Gud skabte det første menneske, Adam, siger Bibelen at “Mennesket blev til en levende Sjæl”. (1 Mosebog 2:7, Lindberg) Adam fik ikke en sjæl – han blev en levende sjæl, eller person.

Bibelen siger at sjælen kan arbejde, længes efter mad, spise, adlyde love og røre ved et lig. (3 Mosebog 5:2; 7:20; 23:30; 5 Mosebog 12:20; Romerne 13:1) Disse ting involverer hele personen.

Er sjælen udødelig?
Nej, sjælen kan dø. Mange bibelvers omtaler sjælen som dødelig. Her er nogle eksempler:

“Den sjæl, der synder, den skal dø.” – Ezekiel 18:4, 20, da. aut. 1931.

I det gamle Israel var straffen for de værste forbrydelser: “Denne Sjæl skal udslettes.” (2 Mosebog 12:15, 19; 3 Mosebog 7:20, 21, 27; 19:8, Lindberg) Personen skulle “miste sit Liv”. – 2 Mosebog 31:14, Lindberg.

I nogle bibelvers bruges det ordrette udtryk “død sjæl” om et lig. (3 Mosebog 21:11; 4 Mosebog 6:6) Nogle bibeloversættelser bruger udtrykkene “afdød” eller “lig”, men på hebraisk bruges ordet næʹfæsj, eller “sjæl”.
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 26/06/2022 15:16

lidt spøjst at kristen opstandelses gods delvis har sit udspring i farisæisk efterlivstro, men hvor kommer tanken om, at kødet opstår, hvordan det så lader sig gøre.

Og jeg beder dig. Hvis du vil svare. Tal med mig og undlad dine kopi skriv fra JV hjemmeside
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 26/06/2022 15:45

Det er jo det alle andre gør, og jeg kar jo ikke selv sige det bedre, det er jo det jeg tror på.Og det ville tage meget lang tid hvis jeg selv skulle skrive det hele.
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 26/06/2022 16:22

Hmm ok - så kan vi jo ikke tale sammen smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 26/06/2022 16:23

Hyg og hej og god sommer smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Kommer alle gode mennesker i himlen når de dør? - 27/06/2022 08:53

Så lader vi være med det.