Mattæus 5:8

Indsendt af: Tikka

Mattæus 5:8 - 06/12/2015 14:13



Hej til dig som læser her. smiler

Håber mit indlæg er postet det rette sted, ellers ønsker jeg vejledning, hvis jeg en anden gang ønsker at poste bibelvers.


¨¨¨¨

Mit indlæg drejer sig om løftet i Mattæus 5:8 hvor der ifølge bibelselskabets online bibel står:


"Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud."


Er der bibelkyndige tilstede her i forummet, der kan fortælle mig, hvad der menes med at hjertet er rent … og hvordan dette opnås?

... Og hvad det betyder og/eller måske opleves, det at se gud?


Da samme bog også fortæller, at intet menneske kan se gud uden at dø, skal dette vers så forstås som et løfte til et himmelsk efterliv for de rene af hjertet, og/eller at man i sit jordiske liv vil ha’ mulighed for at ”se” gud med troens øjne?



På forhånd tak med kærlig hilsen // Tikka.



Indsendt af: Anonym

Re: Mattæus 5:8 - 23/12/2015 21:56

Hej Tikka,

Godt spørgsmål.

Jeg ved ikke om jeg kan kalde mig selv "bibelkyndig" og slet ikke i forhold til den kristne bibel.
Jeg kan desværre heller ikke græsk, så jeg kan ikke sige noget klogt om detaljer i grundtekstens ordlyd.

Men som jeg forstår det, er det ikke ment konkret, altså at se Gud, som vi f.eks. ser hinanden som fysiske objekter, men at se dét, der binder os sammen med den verden vi eksisterer i. At det først er når vi gør op med vores "ego", at vi kan se verden for hvad den virkelig er og se Gud som en drivende og/eller opretholdende kraft.

Bare en tanke:)

Mvh
Indsendt af: Tikka

Re: Mattæus 5:8 - 24/12/2015 22:00


Hej Peter_midl. smiler

Tak for dit svar, som jeg desværre ikke forstår. trist

Derfor vil jeg forsøge at skrive, hvad jeg er kommet frem til, efter jeg igen har læst op på Mattæus 5:8 mm. Så kan det måske være, du kan se, om vi taler om det samme.

¨¨¨¨
Altså …

Mattæus 5:8 er en del af det, der populært kaldes Bjergprædiken som strækker sig over 3 kapitler … kap. 5-7 … hvor Jesus underviser sine disciple, mens menneskeskarer lytter på, hvad du jo nok ved. smiler

Også at Mattæus 5:8 er 1 af de 9 "saligprisninger" … hvorefter Jesus siger til de lyttende disciple, at de er "jordens salt" og "verdens lys" …

... Jesus var ved at oplære disciplene i hans lære, så de kunnet forkynde budskabet om guds rige.

Det er det Bjergprædiken handler om, mener jeg.

¨¨¨¨
Det at man "skal se gud" i denne sammenhæng må i første omgang betyde man er i guds nærhed, i forståelsen af at tjene ham. (være rene af hjertet/retskaffen = lovlydig.)

¨¨¨¨

I Salme 11:7 står der:
"For Herren er retfærdig, han elsker ret,
de retskafne skal se hans ansigt."

Når man er retskaffen er man lovlydig

Og i Mattæus 18:10 står der:
"Se til, at I ikke ringeagter en af disse små. For jeg siger jer: Deres engle i himlene ser altid min himmelske faders ansigt."

Englene er loyale tjenere for gud.

Disse 2 vers viser mig sammenholdt med min forståelse af Bjergprædikens 3 kapitler, at der er i Mattæus 8:5 er tale om, at de lykkelige er de lovlydige for de er nær gud. (som hans lovlydige tjenere.)

Jeg håber, det jeg har skrevet giver mening og ikke er det rene vrøvl, men jeg sender det til dig alligevel. smiler




Indsendt af: Michael

Re: Mattæus 5:8 - 27/12/2015 05:18

Hej Tikka

Jeg tror ikke at det du kalder en bibelkyndig kan hjælpe dig. Ikke medmindre denne "kyndige" har afvist Biblen for det vås den er. Tænk i 2015 at tage nogle gamle vindtørre og uvidende semitter som rettesnor for sit liv.

At se Gud skal såmænd tages helt bogstaveligt. smiler

At være ren af hjertet vil sige at være uden svig.

Meditationen har afdækket alt hvad man er og har gjort i ens liv. Der er overhovedet ingen forstillelse

Intet kan rokke denne erkendelse og man kan aldrig gå fejl. Går man fejl alligevel retter man det med der samme.

Så kan man bøje hovedet og måske døren går op, man kan ikke selv få døren til at gå op.

Det lyder banalt men det er det ikke. Vi kan ikke komme ind i Himlen for så er det ikke Himlen mere. Det burde sgu ikke være så svært at forstå, vi kan ikke komme ind hvis vi tager noget af vores lort med, så ville det ikke være Himlen mere.

Der er et sted i Biblen som de kristne aldrig har forstået. Ret din meditation mod det indtil du har forstået det.

"Thi således elskede Gud Verden at Han gav sin søn, den enbårne...."

Læs det færdigt, hvad står der?

Kan du se at det drejer sig om ærlighed. smiler

Indsendt af: Tikka

Re: Mattæus 5:8 - 27/12/2015 15:31


Hej Michael. smiler

¨¨¨¨

Michael: Jeg tror ikke at det du kalder en bibelkyndig kan hjælpe dig. Ikke medmindre denne "kyndige" har afvist Biblen for det vås den er. Tænk i 2015 at tage nogle gamle vindtørre og uvidende semitter som rettesnor for sit liv.

Tikka: Tjhaee … Pas på med at dømme andre som uvidende, da du derved ophøjer dig selv.

Bibelen omtales jo som Guds ord … og Jesus som Ordet.

Selv om man måske ikke tror dette, er der jo mange ord, gode råd og beretninger i bibelen, som kan være udgangspunkt for samtale … men bevares … har du andet, som du mener, er bedre at tale om, kan du jo oprette en tråd om dette.
smiler

Michael: At se Gud skal såmænd tages helt bogstaveligt.

Tikka: Ok … Det tror jeg nu ikke på, med mindre der er tale om de udvalgte … Men … det må du gerne uddybe din forståelse af.

Jeg mener, vi som mennesker kun kan se guds skaberværk, hvis man altså tror gud er skaberen, da bibelen jo siger, gud er ånd og bor i et utilgængeligt lys, og at intet menneske kan se gud uden at dø.

Kun englene og de der får et himmelsk liv, vil kunne se gud, forstår jeg.
Og er man der … i himmelen … er man ikke mere et menneske, da et menneske har et fysisk legeme.


Michael: At være ren af hjertet vil sige at være uden svig.

Tikka: Ja.

Michael: Meditationen har afdækket alt hvad man er og har gjort i ens liv. Der er overhovedet ingen forstillelse

Intet kan rokke denne erkendelse og man kan aldrig gå fejl. Går man fejl alligevel retter man det med der samme.

Så kan man bøje hovedet og måske døren går op, man kan ikke selv få døren til at gå op.

Det lyder banalt men det er det ikke. Vi kan ikke komme ind i Himlen for så er det ikke Himlen mere. Det burde sgu ikke være så svært at forstå, vi kan ikke komme ind hvis vi tager noget af vores lort med, så ville det ikke være Himlen mere.

Tikka: Ifølge skrifterne er himmelen det sted gud bor, og hvorfra Jesus vil komme, når han vil rense jorden for de ugudelige.

Før Jesu opstandelse fra de døde, var der ingen, der var opsteget til himmelen efter døden ifølge skrifterne.


"Ingen er steget op til himlen undtagen den, der steg ned fra himlen, Menneskesønnen." Johannes 3:13

Og kun de som Jesus bereder en plads til vil få et himmelsk liv.

Johannes 14:2-3
"I min faders hus er der mange boliger; hvis ikke, ville jeg så have sagt, at jeg går bort for at gøre en plads rede for jer? Og når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, for at også I skal være, hvor jeg er."


Michael: Der er et sted i Biblen som de kristne aldrig har forstået. Ret din meditation mod det indtil du har forstået det.

"Thi således elskede Gud Verden at Han gav sin søn, den enbårne...."

Læs det færdigt, hvad står der?

Kan du se at det drejer sig om ærlighed.

Tikka: "Thi således ..." Johannes 3:16-21
Det understreger jo netop, at når man er ren af hjertet, følger man Jesu lære og derved guds bud så man får mulighed for evigt liv i guds lovede rige … som der bedes om i Fadervor, og hvad Jesus forkyndte og ofrede sit liv for.


I vers 21 står der: "Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud."

Den der gør sandheden indretter sit liv efter guds ord … guds ord er sandheden.

Derved elsker man gud, fordi Han elskede os først ved at sende Jesus som frelseren, så de der tror, har mulighed for at opnå evigt liv i guds lovede rige, som der bedes om i fadervor.

Jesus er vejen sandheden og livet.

Jesus er Ordet, der kun gør og siger sin Fars vilje.


PS: Det der meditation du taler om, hvordan praktiserer du det?