annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Den nye synagoge i Berlin
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 510 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: treram
Emne: Re: Menneskerettighedserklæringen og børn

Nu har jeg altid haft en modvilje mod religionsundervisningen som udføres som en lettere indoktrinering af børn, ja man hører endog at børnehaveklasser har en form af religionsundervisning.
Jeg er af den formening at børn skal skal have en chance for selv at tilmelde sig en tro, den dag de er modne eller myndige og indtil da, skal de ikke på nogen måde påvirkes, dette indebær at de heller skal pr.automatik tilmeldes folkekirken ved dåb.

Jeg har gennemlæst den universelle menneskeretigheds deklaration ud ført af UN, iden er der mærkeligt nok ikke meget beskrevet om børn og deres beskyttelse.
I art.20 stk 2. står der: ingen må tvinges til tilhør til en forsamling -selskab,
Når børn bliver døbt bliver denne paragraf overtrådt, efter min mening.

I art.26 stk.3. står der: forældre har ret til at vælge hvilken form for undervisning deres barn skal modtage.

Denne paragraf modsiger så den første paragraf kan man sige, det vil sige forældre kan sige deres barn skal have religionsundervisning.
Men kan ikke tvinge dem til at blive døbt.

Der stod intet om adoptivforældres rettigheder over adopterede børn, men de går vel ind under samme paragrafer, så et barn født af kristne forældre og bortadopteres til ateistiske forældre også bliver ateist og vice versa.

For at komme videre læste jeg UN's aftale om Børns Rettigheder. Her stod der meget om beskyttelse af børn.

I art.13 stk.1 står der; barnet har frihed og ret til at ytre sig, denne rettighed includerer frihed til at søge og modtage informationer og ide'er af enhver art.
Dette vil sige at et barn der ikke ønsker at modtage religionsundervisning og at blive konfirmeret, har ret til at undsige sig disse ting.

I art.14 stk.1 står der: børn har frihedsret til tanke, bevisthed og religion.

Vil dette sige at de ikke må modtage religionsundervisning, hvis de ikke vil.

I art.14 stk.3 står der: frihed til at manifestere ens religion er kun begræn set til div. love herom.

Dette vil så sige at man har ret til at manifestere ens egen religion på ens eget barn.

For mig ser det ud til at paragrafferne ikke er videre gennemtænkt, idet man kan smutte udenom dem, uden at komme i klemme, derfor er barnet desværre ikke beskyttet af disse.

Nu ved jeg der vil lyde et ramaskrig fra de troende, som tager Jesus "ord" for større end de gældende love, men jeg mener at barnets tarv er større end en mulig Jesus mulige ord.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Andreas Mogensen er tilbage på dansk jo..
29/04/2024 12:39
Færdselsuheld spærrer spor og skaber k..
29/04/2024 12:39
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Kamerafælder skal undersøge grænselan..
29/04/2024 11:31
Nyheder fra Religion.dk