annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Gud!

Hver gang vi logger ind på facebook, har facebook følgende tekst til os:

Hvad har du på hjertet?

Jeg skrev på facebook:


Provokerende spørgsmål: "Hvad har du på hjertet?"

Okay så da, svaret er Gud!


Min første efterfølgende uddybende kommentar:

1):

Fordi Gud er en psykisk realitet (som al psykisk liv grunder i neuro biologiske arketypiske (kollektive ubevidste) konkrete fysiske forhold) dækker troen på Gud over 'en' konkret virkelighed ved vores liv og eksistens. Gud er altså os allesammen nærmere end vi er os selv nær (dette skyldes at vi er fremmedgjorte os selv under eksistensens vilkår (se Marx; Freud; Heidegger; Tillich og Jung fx). Som vores autencitet skal opdages (åbenbares os), således skal Gud opdages (åbenbares os), og det sker ved at vi inddrager Gud i vores liv, tar Gud med i vores liv, altså igennem vores daglige følgeskab eller liv med Gud som en proces, personlig udviklingsproces (individuation mod større helhed og Selv -realisering -aktualisering).

At tro på Gud er at tro på helbredelse i enhver sammenhæng; fysisk, psykisk såvel som i åndelig forstand (hvad er det jeg skal, hvad er mit kald her i livet). For nogle mennesker kræver det kun kort tids samliv med Gud og de vil resten af livet kunne stole på Gud som helbrederen af alle forhold i deres liv. Gud helbreder selvfølgelig kun dersom man følger Gud, i forbindelse et følgeskab Gud (et liv skjult i Kristus med Gud). Det er det mest åndelige vi nogensinde vil komme ud for. Korrekt vi har et sygesikringskort hvorpå vi kan læse adressen og telefonnummeret på vores læge, men Gud burde være lægen i vores liv.


2):

At vores relation til Gud altid er i Kristus, fortæller at forholdet er eksistentielt konkret og at vi mennesker ikke går til grunde i Gud (svækkes i gud eller svækkes i åndelighed, forsvinder i noget åndeligt), men at vi styrkes som mennesker:

Paul's Christ mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer

det peger på konkretionernes konkrethed, det peger på vores konkrete eksistens. At vores relation til Gud altid er i Kristus, peger på jordforbindelsen, at jordforbindelsen aldrig forsvinder. At vores forhold til Gud er et jordforbindelses forhold, er det der hænder når vi forstår at vores Gudstro også er Kristus tro, nemlig er det i Kristus vi kender Gud og har Gud, altså i forbindelse konkret eksistens og i menneskelig form:

the "Infra Lutheranum" -- namely, the view that the finite is capable of the infinite and consequently that in Christ there is a mutual in-dwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite is theologically affirmed. Paul Tillich.

Dette at være i Kristus dækker over 2 forhold,

1): det er Guds fødsel i vores liv (dåben som Luther beskriver den: ("Dåbens højværdige sakramente gavner dig derved, at Gud ved den forbinder sig med dig og bliver et med dig i en nådig og trøstelig pagt"), såvel som det

2): er mig der genfødes som et nyt menneske i Gud:

Tro (Kristus i os og os i Kristus) er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Luther.

Det er meget vigtigt at forstå at kun kristendommen ret har begge disse 2 aspekter med, og såsnart man erfarer at begge disse aspekter er på spil i forbindelse vores Gudsliv, da går vi fra, omvendes vi fra, new age, tidens ånd, og dets syn på Gud og Selvet (eventuelt højere Selv), til kristendom, der er den mest avancerede form for religion verden nogensinde har set, netop takket være at den som eneste religion har lige stærkt begge disse 2 aspekter ved vores Gudsliv, liv med Gud.


3):


Kære læser hvis du læser og forstår bare lidt af hvad jeg ovenfor har skrevet (og omsætter det til konkret praksis i dit liv), da vil dit liv for altid være forandret, og et eventyr begyndt, du ikke tidligere har troet muligt, nemlig dit liv med Gud, livet skjult med Kristus i Gud. Og du vil ha fået et nyt sygesikringskort, en ny læge og ny lægedom i dit liv, fuldstændig helbredelse i Kristus, et fuldkomment liv i Kristus, ikke et perfekt liv, som altid spærrer vejen for et fuldkomment liv. At det ikke er et perfekt liv vi får, skyldes at Guds Vilje efterhånden som vi lærer at følge Guds Vilje, ikke er lig med vores vilje. Men et fuldkomment liv (vores fuldkommenhed og helbredelse/sundhed i Gud) er også så meget mere attraktivt end et perfekt liv, for nemlig dersom vi stræber efter et perfekt liv, da risikerer vi alvorlige sygdomme, hvorimod dersom vi stræber efter Gud, så vil alting samvirke til større og større sundhed, fuldkommenhed og helbredelse, vi får nemlig Guds Vilje og Ånd med ind over vores liv (implementeret), som altid vil kunne helbrede og ja styrke vores vilje og ånd (ikke udslette og overtage vores vilje eller ånd, tværtimod, se A Schweitzer citatet ovenfor).

Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.

Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud. Rom 8, 26 - 28.



4):

Meget vigtig at forstå er at du ikke skal opgive noget i forbindelse med at du vælge at få Gud med ind over dit liv, men at du blot beriger dit liv med en ekstra dimension. Nøjagtig som Carl Gustav Jung. Som Jung sagde vis mig et såkaldt rask normalt menneske, og jeg vil straks helbrede ham/hende. Underforstået, han ville helbrede manden uden Gud (uden Ånd og Sjæl), uden helheden og helbredelsens arketype for Selvet med inde over sit liv, manden uden forbindelse til sin egen underbevidsthed og de numinøse arketyper, spirituelle kræfter vi huser. I samme øjeblik et menneske vender sig imod Gud, sker der en dramatisk forskydning af balancen og spændingen mellem vores bevidsthed og det ubevidste, hvor der åbnes op for helt nye spirituelle energier og kræfter, hvor de numinøse arketyper begynder at røre på sig:

The main interest of my work is not concerned with the treatment of neurosis but rather with the approach to the numinous. But the fact is that the approach to the numinous is the real therapy and inasmuch as you attain to numinous experiences you are released from the curse of pathology. Jung.



5):

Det er meget vigtig at forstå at ens liv, kan få en dramatisk ændring ved læsning af en tekst, ja en tekst kan katalysere en helbredelsesproces uden lige fordi teksten formår at vække Gud til live som han slumrer i os alle. Det er vigtig at forstå at Gud er død for os moderne mennesker, og det betyder at han slumrer i det ubevidste, i vores underbevidsthed og at han herfra på numinøs arketypisk spirituel vis kan lade sig genføde i vores liv, det jeg om I husker det, kaldte for Guds fødsel i vores liv; som også altid i kristendommen bliver til at du, kære læser, fødes som et nyt menneske i Gud. Denne tekst, kære læser, kan vække arketypen Selvet, arketypen Gud, og så vil dramatiske ting hænde i dit liv. Gud vil forandre dit liv så du tror det er løgn på den ene side, men det vil også foregå som mere rolige sublime vækstprocesser, begge sider er med i vores liv med Gud, den ene dag dramatisk genfødsel og næste dag bare skønhed og wellness. Det gælder om at komme i proces og vækst sammen med Gud her i livet, det gælder om at få Gud med ind over sit liv, hurtigst muligt, for jo bedre vil ens liv, personlighed og karakter, udforme sig. Vældige numinøse arketypiske kræfter, ja en spiritualitet og guddommelighed uden lige, vil kunne trækkes med ind over dit liv. Du vil ikke længere være alene, men vil stå sikkert her i livet, centreret i din egen gudddommelighed, centreret i Kristus, der vil helbrede dig hver dag for dine sår og problemer.

Jung var enig med Nietzsche i at Gud var død. Selvfølgelig var den vores overtroiske falske misforståede Gud død og denne form for overtro ville aldrig igen kunne vækkes til live i et moderne tænkende menneske af naturvidenskabelig orientering. Men Gud som en konkret psykisk realitet der hviler på et biologisk grundlag, nemlig de numinøse arketypiske forhold, ville aldrig kunne død, forsvinde, blot synke hen i det ubevidste for det moderne menneske af idag, der var uden sjæl, uden psyke, som moderne medicinsk psykologi og psykiatri havde fjernet/sløret ifølge Jung, hvorfor det moderne menneske havde mistet kontakten til de kollektive ubevidste numinøse nurobiologiske arketypiske psykiske størrelser eller spirituelle kræfter vi er gjort af.



6):

Det moderne menneske kan nok fjerne, gøre op med Gud og troen på Gud fra sin bevidsthed (qua sin intelligente bevidsthed, fornuft), men så synker Gud blot ind i det ubevidste, eller ned i underbevidstheden, hvor Gud får frit spil for et irrationelt liv, som gør at mennesket ikke forstår sig selv.

Følgende Zizek Lacan'ske vittighed illustrerer dette på morsomste vis:

Manden der troede han var et kornfrø.
manden der efter længere tids psykoanalytisk behandling var blevet kureret for at tro han var et kornfrø,, endelig rask forlader han sin psykiater, men 5 minutter efter vender han tilbage med et angstanfald. Hva' er der sket? jo jeg mødte en høne udenfor
bygningen, jamen du er jo godt klar over nu at du ikke er et kornfrø, ikke, spør psykiateren? jo det er jeg godt klar over, svarer manden, men tror du også hønen ved det?


Og med Gud for det moderne menneske sunket ned i underbevidstheden, vil dets liv være fyldt med angst, irrationel angst og neurose. Angst for at være blot et kornfrø, der til enhver tid kan blive opslugt og fortæret, overvældet af arketypiske overvældende indslag fra det kollektive ubevidste (hønen Gud = ubevidst arketypisk kompleks for vores sjæl og Selv som er uden for det moderne menneskes rækkevidde da vi har afvist forholdet), som vil kunne overvælde os, enten i form af neurotisk angst eller dicideret som noget psykotisk, hvor vores personlighed vil gå i opløsning uden et levende forhold til os Selv, arketypen Selvet, Gud.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk