3
registrerede Arne Thomsen
,(2 usynlige),
221
gæster og
23
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: EN NY RELIGION ER KOMMET FOR AT FRELSE VERDEN.
|
Den holdt sit indtog på trosfrihedsdebatten den 6. juli 2008, men er dog af lidt ældre dato. Det vides, at den har drevet missionsvirksomhed andre steder på nettet samt i trykte medier i en årrække, dog uden at have fået omvendt nogen.
Den nye religion er som mange af de nye kulter og sekter koncentreret om tilbedelsen af en enkelt person, som her er stifteren selv, men den adskiller sig som sagt fra disse ved ikke at have andre medlemmer af sekten end stifteren selv. Det har han så rådet bod på ved at optræde under flere identiteter, levende såvel som afdøde, så han kunne tilbede sig selv offentligt.
Stifteren kalder selv sin religion for "begrebslogik" til minde om en profet, der af gode grunde ikke har kunnet tages alvorligt af oplyste mennesker. Profeten har dog ikke forudsagt, at der senere ville komme en "guddom" og belære os om den transcendentale verden, for som alle andre religioner er denne helt transcendental, d.v.s. ikke af denne verden.
Da jeg tidligere har studeret sammenlignende religion, finder jeg det interessant at afdække på hvilken måde denne nye enmandskult adskiller sig fra de andre new age bevægelser. Jeg vil dog give den et andet navn, da "begrebslogik" er en temmelig misvisende betegnelse, eftersom trosgrundlaget ingen overensstemmelse har mellem hverken den klassiske logik eller moderne logiske systemer, men mere handler om begrebsforvirring.
Her på trosfrihedsdebatten vil den derfor fremover blive benævnt Ipsopismen, et navn der både relaterer sig til stifteren og den tilbedte "guddom" og minder om dens tilknytning til begreberne narcissisme, idiotisme, kynisme, eskapisme og andre ismer, der alle indgår i trosgrundlaget.
Om der indgår spejle eller andre remedier i tilbedelsesritualerne vides ikke, da offentligheden ikke har haft adgang til de rituelle ceremonier, som siges at finde sted i Costa del Loco, så vi må nøjes med at forholde os til Ipsopismens liturgi, som jo er tilgængelig både på debatsider og i retsprotokoller.
Det står andre frit for at bidrage til analysen og f.eks. kommentere det rørende billede, som stifteren giver af sig selv som en omsorgsfuld hyrde og tålmodig leder for en flok får.
Selv vil jeg fremover i en række indlæg analysere Ipsopismens transcendentale evangelium og sammenholde det med, hvad vi ved om virkelighedens verden.
Mvh
Ole Bjørn ;)
.
|
|
|
|