annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 583 gæster og 180 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Videnskabens mirakuløse fremskridt.


Jeg havde en utrolig lærerig dag i går "i selskab" med nobelpristagere, nyhedsbreve fra hele verden, forskningsrapporter om en spændende fremtids muligheder, en verdenskendt forsker der bekræftede en af mine egne teorier, en forventning om at en kommende teknologi vil udjævne de økonomiske forskelle i verden, en overraskende løsning på verdens stigende energibehov, og ikke mindst et velbegrundet håb om, at klimaproblemet vil blive løst, og at den globale opvarmning vil komme under kontrol i dette århundrede.

Videnskab har fascineret mig lige siden jeg som barn læste en bog om menneskets opfindsomhed, og min fascination er ikke blevet mindre af den udvikling, som er sket i min levetid. Da jeg var barn, var det teoretisk muligt for et enkelt menneske at overskue den menneskelige teknologi. I dag er det en umulighed. 9o% af samtlige data, vi har om verden, er kommet til i løbet af de sidste to år, så et overblik over videnskabens "state of the art" vil være forældet inden den kunne skrives ned.

Lad mig i flæng nævne emner fra dagen i går:

Forskningen i makroøkonomi og i mikroøkonomi er på vej til at mødes i en forståelse af, at små ændringer i mikroøkonomien kan ændre makroøkonomien betydeligt. Det kan hjælpe ulandene ud af fattigdommen ved egen hjælp.

Analyser af informationerne på twitter kan forudsige så forskellige ting som en stigning i arbejdsløsheden, en udvikling af pandemier og varsle politiske uroligheder, så man kan tage forholdsregler mod, at de vokser til uhåndterlige størrelser.

Forskningen i nanoteknologi er i gang med at udvikle mediciner, der selv opsøger de sygdomsramte områder og kurerer organismen uden bivirkninger, og forventes også at kunne påvirke kroppens regenerationsevne, så lammelser kan kureres gennem vækst af nye nervebaner, og nye organer kan vokse frem til erstatning for mistede eller skadede.

Dyslektikeres syn og hjernestruktur er anderledes end andre menneskers, og sætter dem i stand til at løse visse typer opgaver bedre end andre. Meget tyder på, at vores syn på handikappede ofte er forkert, og at et handikap kan dække over bedre evner på andre områder.

Vores viden om og forståelse af kreativitet er øget markant, og vil få indflydelse på undervisningen af børn fremover. Det er den menneskelige kreativitet, som har skabt den enorme fremgang i teknologien, og den er nu på vej til at forene kunst og videnskab, med en øget forståelse af virkeligheden til følge.

Historien har vist, at en græsrodsbevægelse kan ændre en hel verdens etiske opfattelse på mindre end hundrede år. I vore dages informationssamfund vil en tilsvarende udvikling kunne ske på kortere tid. Det lover godt for en lang række projekter såsom kvindefrigørelse, afskaffelse af børnearbejde, ændringer af religiøse dogmer, social ligestilling, indførelse af demokrati og menneskerettigheder o.m.a.

Hvem gider lægge øre til religiøse dogmer, og nedvurderinger af videnskabens muligheder, når virkelighedens forskning kan berige enhver med en berusende følelse af en lykkelig fremtid for både både mennesket og for livets økologiske balance. Den giver alle science fiction forfattere hård konkurrence.

Forskerne i ikke-jordiske livsformer, SETI, inddeler intelligente civilisationer i 3 klasser. En der kan manipulere planeter, en der kan manipulere solsystemer, og en der kan manipulere galakser. Hvor fantastisk det end kan lyde, så er det måske ikke at tage munden for fuld. Dagen i går overbeviste mig om, at vi allerede er godt på vej til at rykke fra nul'te klasse og op i 1.ste klasse.

Videnskabelig forskning lever allerede i dag op til det populære slogan: Det umulige klarer vi mens de venter. Miraklerne tager lidt længere tid.

Og så er der stadig mennesker, der tror, at vi altid vil behøve guder. Behøver lynet en Zeus? Nej, vel. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)



Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Nyheder fra Religion.dk