annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 358 gæster og 22 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Urevangeliet

Jeg er flere gange blevet påduttet, at være tilhænger af Urevangeliet (klik), men jeg kender det ikke og er egentlig heller ikke specielt interesseret.

Der findes jo masser af skrifter fra tiden omkring kristendommens barndom (også gnosticismen, som vist nok allerede eksisterede på den tid), og da Kejser Konstantin i det Østromerske Rige gjorde kristendommen til en statsreligion, var det jo ikke uden omkostninger.

Man kan vel sige, at kristendommen mistede sin "jomfruelige mødom" allerede dér, og da biskoppen af Rom ca. 1000 år senere brød ud af enhedskirkens fællesskab, udråbte sig til pave og overtog strukturen fra det romerske kejserrige, blev magtkorruptionen efter min mening grotesk.
Martin Luther søgte ca. 500 år senere at rette op på råddenskaben, men det blev det efter min mening blot endnu værre af.

Bedst kendt af skrifter, som ikke fandtes værdige til at komme med i Bibelen. er jo nok Thomas Evangeliet, som nok er tidligere end Bibelens evangelier.

Historien om et Urevangelium er således ikke usandsynlig, selv om ophavsmanden, G.J.Ousely, synes at have opdigtet oprindelsen af dette (klik).

For mig er det historiske imidlertid ikke væsentligt her, vi ved jo end ikke om Bibelens Jesus, historisk set, overhovedet har eksisteret.
Det, jeg hæfter mig ved, er vi menneskers religiøse (og andre) idéer.

Dem kan man kassere - lige som man jo også kan kassere f.x. billedkunst (som Emil Nolde i Nazityskland).
Det gør jeg nu ikke, og det kan da godt være, at jeg en dag - uden snusfornuftige fordomme - vil sætte mig ind i, hvad "Urevangeliet" egentlig har at byde på blinker

Arne.
Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 10:30
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Nyheder fra DR
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Mand, der satte ild til sig selv i New Y..
20/04/2024 09:53
Skidt kvalifikation sender Magnussen lan..
20/04/2024 09:49
Forsvarsmesse mødes af pacifister: Jeg ..
20/04/2024 09:27
Nyheder fra Religion.dk