annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15661551
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380435
Et andet syn 1989790
Jesu ord 1522523
Åndelig Føde 1515861
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 394 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Et andet syn

Hej Anonym.

Jeg ved ikke, hvorfor jeg først nu ser dit indlæg her af 5. juli - nok fordi jeg har fokuseret rigeligt meget på nogle "fanatiske" ateister (set med mine øjne) blinker

Men jeg glæder mig meget over at erfare, at du også oplever kærligheden i verden - og til verden (os selv med) - den uselviske og medfølende - som noget fundamentalt.
Og ordene, du peger på, fra Johannes Evangeliets kapitel 13, om at vi skal elske hinanden (uden forbehold, som Jesus gjorde iflg. beretningen) opfatter jeg som en uddybning, eller en anden synsvinkel, af dét, den islamiske sufi, Jalal al-Din Rumi, kalder Sandhedens Mirakel ("Denne flygtige verden..." efter Big Bang er det vel) smiler

Og i vor Internet-tid har vi jo muligheden for at hente "gode ord" overalt fra mennesker rundt om på kloden.
Det lover godt synes jeg for en kommende global eller universel religiøsitet.

Nu er jeg ikke så glad for ordet: religiøsitet, fordi jeg synes, det er for snævert (binding til gudstro) - heller ikke for ordet: Gud (nok mest fordi det - for mig at se - er så misbrugt - hvad ateisterne jo hjælper os med at være opmærksomme på); jeg kan bedre bruge ordet: hellig, selv om det er lidt uklart.
Lykkebringende, heldbringende, helt (i betydningen fuldkomment), er vist ikke det hele blinker - men med de forbehold - også baseret på, at dét, som vi hér opfatter især med vore følelser, fornemmelser og intuition, det jo ligger udenfor forstandens rækkevidde - med de forbehold kan jeg da godt bruge ordet: Gud.

Jeg er enig med Rumi: Verden er et mirakel.
Jeg er enig med Kristus: Vi skal elske fuldkomment og uden forbehold.

Det er lykken.
Det er meningen.

Det er bare noget, jeg tror - men det tror jeg altså! smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
20/04/2024 17:02
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Politiet til stede i Korsør efter anmel..
20/04/2024 16:41
Vinderne i DM i Skills er fundet
20/04/2024 16:29
Politiet kan først melde nyt ud om flya..
20/04/2024 15:30
Pernille Skipper er nu officielt formand..
20/04/2024 15:07
Satser på at åbne Knippelsbro inden my..
20/04/2024 15:02
Nyheder fra Religion.dk