annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Sandheden

Citat:
Her, Joh. 3,16-21:

v16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. v17 For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. v18 Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. v19 Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket frem for lyset, fordi deres gerninger var onde. v20 For enhver, som øver ondt, hader lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gerninger ikke skal afsløres. v21 Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.«


Nemlig ja, sådan er det! Og her:

"Derfor: Enhver, som hører disse ord og handler efter dem, skal ligne en klog mand, der har bygget sit hus på klippen. Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og ramte det hus. Men det faldt ikke, for dets grund var lagt på klippen. Men enhver, som hører disse ord og ikke handler efter dem, skal ligne en tåbe, der har bygget sit hus på sand. Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og slog imod det hus. Og det faldt, og dets fald var stort."
(Matthæus 7, 24-27)

Citat:
Men JA, kan vi ikke elske vores medmennesker, hvordan skal vi så opleve og tage imod Guds kærlighed. Helt enig!


Nemlig ja!

Citat:
Pointen var imidertid, at Gud som kærlighed (en af dine definitioner) også i menneskets møde med Gud er KÆRLIGHED (og ikke straf/hævn), men så snart mennesket ikkke gør de gode gerninger, kan vi vel tale om, at mennesket har flyttet sig fra Gud og lyset og kommer derved ikke til Gud, ja, oplever ikke den Guds kærlighed, der gør en forskel.


Jamen, så er vi jo enige. Siger du forresten, at det er min definition af Gud, at Gud er kærlighed?

Citat:
NÅR det så er sagt, skal Jesu befalinger læses med hjertet og ikke med modstanden eller frygten, for han beder os ikke om noget, vi ikke er i stand til - det er muligt, at vi ikke vil dette: at ELSKE vores næsten. Og det kan da give nogle konsekvenser.


Jamen, så er vi jo enige igen! Det var dog herligt - ikke at være enig, men at høre et menneske holde fast i Jesu ord og bud. Gør vi det i udholdenhed, så vil vi ad åre bære frugt!

Og du har da helt ret: Selvfølgelig skal vi ikke læse Jesus' ord og bud med frygt. Som jeg plejer at sige, skal vi læse dem med fryd og i livsglæde - og handle derpå, i og fra hjertet.

Når jeg skriver om Guds straf eller om betingelsen for at mærke Hans kærlighed, så er det fordi, at mange kristne siger, at Guds frelse er betingelsesløs (du antyder vist det samme længere nede).

Citat:
Hmm, nej, kirken er ikke nødvendigvis det gode eksempel på efterføglelsen! Men den forsøger at forkynde evangeliet.


Tror du virkelig? Jeg tror, at den forsøger at sælge en religion...

Citat:
Guds kærlighed tror jeg ikke, at vi kan reducere ved at sige, at han elsker os betinget, altså ved, at vi gør sådan og sådan for vores næsten. I så fald ville Gud elske hende eller ham mere end mig, fordi jeg ikke fik taget mig sammen og givet en hånd ved naboen i går el. lign.


Men Guds kærlighed er jo ikke betingelsesløs. Hvis vi ikke handler på Jesus' ord, vil vi jo være som tåben, der byggede sit hus på sand... Kan du ikke holde fast i dette ord? Eller disse:

"For tilgiver I mennesker deres overtrædelser, vil jeres himmelske fader også tilgive jer. Men tilgiver I ikke mennesker, vil jeres fader heller ikke tilgive jeres overtrædelser."
(Matthæus 6, 14-15)

Jesus - "Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham." (Johannes 14, 21)

Citat:
vigtigt for mig er det at understrege, at Guds kærlighed gælder alle, også dem vi med en bibelsk term kalder for syndere - for dem er det at vende om et "nyt" i kærlighed (og beklager det lange kopiere bibelcitat men kan ikke lade være):

Lignelsen om den fortabte søn (Luk. 15,11-32)

v11 Han sagde også: »En mand havde to sønner. v12 Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem dem. v13 Nogle dage senere samlede den yngste alt sit sammen og rejste til et land langt borte. Der ødslede han sin formue bort i et udsvævende liv; v14 og da han havde sat det hele til, kom der en streng hungersnød i landet, og han begyndte at lide nød. v15 Han gik så hen og holdt til hos en af landets borgere, som sendte ham ud på sine marker for at passe svin, v16 og han ønskede kun at spise sig mæt i de bønner, som svinene åd, men ingen gav ham noget. v17 Da gik han i sig selv og tænkte: Hvor mange daglejere hos min far har ikke mad i overflod, og her er jeg ved at sulte ihjel. v18 Jeg vil bryde op og gå til min far og sige til ham: Far, jeg har syndet mod himlen og mod dig. v19 Jeg fortjener ikke længere at kaldes din søn; lad mig gå som en af dine daglejere.

v20 Så brød han op og kom til sin far. Mens han endnu var langt borte, så hans far ham, og han fik medynk med ham og løb hen og faldt ham om halsen og kyssede ham. v21 Sønnen sagde til ham: Far, jeg har syndet mod himlen og mod dig. Jeg fortjener ikke længere at kaldes din søn. v22 Men faderen sagde til sine tjenere: Skynd jer at komme med den fineste festdragt og giv ham den på, sæt en ring på hans hånd og giv ham sko på fødderne, v23 og kom med fedekalven, slagt den, og lad os spise og feste. v24 For min søn her var død, men er blevet levende igen, han var fortabt, men er blevet fundet. Så gav de sig til at feste.

v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og dans, v26 og han kaldte på en af karlene og spurgte, hvad der var på færde. v27 Han svarede: Din bror er kommet, og din far har slagtet fedekalven, fordi han har fået ham tilbage i god behold. v28 Da blev han vred og ville ikke gå ind. Hans far gik så ud og bad ham komme ind. v29 Men han svarede sin far: Nu har jeg tjent dig i så mange år og aldrig overtrådt et eneste af dine bud; men mig har du ikke givet så meget som et kid, så jeg kunne feste med mine venner. v30 Men din søn dér, som har ødslet din ejendom bort sammen med skøger – da han kom, slagtede du fedekalven til ham. v31 Faderen svarede: Mit barn, du er altid hos mig, og alt mit er dit. v32 Men nu burde vi feste og være glade, for din bror her var død, men er blevet levende igen, han var fortabt, men er blevet fundet.«


Dejligt ord! Og pointen er jo netop at VENDE OM! Så igen: Frelsen er IKKE betingelsesløs.

Når kristne hævder, at frelsen er betingelsesløs, SÅ holder de IKKE fast i hans ord.

...det er en smal vej... og vi kan ikke både bekende os til det ene og det andet. Vi må holde fast i ordene i udholdenhed.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk