annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelighed

Hvis man er ateist, så er der jo ingen steder udover naturlovene og tilfældighederne, som man kan rette sine følelser imod, og det er en flot præstation, synes jeg, at kunne underkaste sig disse barske vilkår fuldstændigt, og uden at klynke.

Er det ikke snarere mangel på 'præstation'? Der er intet galt med naturlovene, ligesom der heller ikke er noget galt med den enkelte celle, der måtte komme fra et menneske. Dog fortæller den enkelte celle i mikroskopet ikke (f.eks. når dens funktion for det enkelte organ kortlægges), om mennesket er på vej ned for at handle ind til fattige og sultne børn, eller om mennesket står og stryger sine skjorter, fordi det skal til premiere på landets mest stjernespækkede film.

Mennesker hugger op, splitter op, finder dele, isolerer funktioner... de glemmer det hele billede. De undersøger 'mekanikken', men ignorerer ånden.

Nej, det er ingen præstation at lukke øjnene over for livets dimensioner og dybere sandhed.

Desværre indgår ateister og religiøse i et tæt samspil om at skabe nogle diskurser, der spænder ben for sandheden og erkendelsen af den. Diskursen, der brygges, er, at troen på Gud bare handler om tryghed, når livet bliver hårdt.
Men Gud er kærlighed, og lidelse er en vigtig del af livet, som kan lede os hen mod større uselviskhed. Lidelse er en del af de processer, der kan føre os hen mod Gud ved at nedbryde skallen omkring vores hjerte.

Min fornuft giver mig ingen Gud, jeg kan vende mig imod, kun nogle sandsynligheder, men min intuition (er det vel især) siger mig, at der findes noget, som elsker også mig.
Jeg kan ikke komme det nærmere end "Sandheden bag verdens sande væren", og som tillige er totalt hinsides enhver menneskelig fatteevne.


"Sandheden bag verdens sande væren" er både sandhed og liv og kærlighed. Og disse tre er ét. Denne enhed kan dog godt erkendes af menneskets fatteevne; dog ikke hvis man med fatteevne mener noget af det, som de fleste kender til så som sansning, følelser, forestillinger, logik, rationalitet, sprog. Gud - og Guds veje - kan fattes med en erkendeevne, der venter på at blive udviklet.
...visdommen udvikles i uselviskheden. Den uselviskhed vidner Jesus om, og jeg kalder enhver til at drikke af hans ord!
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk