annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 137 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Nu ramler det for de kristne!

Jeg slutter gerne op om jeres stærke Kristus-vidnesbyrd. Evangeliet om Guds Søn, Kristus, der blev Gud-mennesket, ja, Gud-med-mennesket-midt-i-denne-verden. Hvor mere radikalt kan det blive?

Du, Hanskrist, hævede dig i dit indlæg og var både omkring apokalyptikken, den kristne mystik og Paulus' eskatologiske tilgang til parasuien.

I aftes, da jeg forberedte mit oplæg til et aftenarrangement, satte jeg følgende parantes nederst på siden:

Mystik: indre betragtning, indadvendthed, en samtale med Gud.

Wilfred Stinissen er nok en af tidens store mystikere med begge ben nede på jorden - den svenske jord hvor han befinder sig i karmelitterordenen. Han mener, at kirken i dag har mistet dens mystik, og hvor giver jeg ham ret. Han sondrer på dene ene side mellem hele New Age miljøet og så de mere karismatiske bevægelser. Han udleder meget kort fortalt den konklusion, at vi i stedet for at opponere mod New Age (hvilket han på sin vis gør) eller at stå uforstående over for oplevelsesmomentet, som jo er væsentlig for de karismatiske kristne (f.eks. pinsemenigheden) kan genoptage den kristne mystik (her skelner Stinissen også mellem buddhismen og kristendommen).

Stinissen har skrevet flere bøger om den kristne mystik bla. "Undervejs i bønnens land", som jeg refererer til i tråden "Min Gud". Det jeg særligt hæfter mig ved, og som jeg også finder i dit indlæg, er menneskets vordelse; dets bevægelse mod det at blive menneske med sig selv, med Gud og ikke mindst med den anden (essens og eksistens), at blive sig selv lig i Kristus, vinde tjenerskikkelse og barneskikkelse, ikke ved egen kraft men ved evangeliets kraft.

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
11-årig piges fund af kæbeben stammer ..
18/04/2024 06:01
Storebæltsbroen er åben igen efter kor..
18/04/2024 05:16
Beredskabet om Børsen-brand: 'Vi tager ..
18/04/2024 04:44
Amsterdam til kamp mod masseturisme: Ind..
18/04/2024 03:58
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i vÃ..
18/04/2024 02:40
Nyheder fra Religion.dk