annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Hvad der forstyrrer min lykke.


Jeg har nu i denne tråd, og i tråden "Hvad der gør mig lykkelig", redegjort for alle de vigtigste årsager til, at jeg udtrykker mig som jeg gør, og hvorfor jeg har de meninger, jeg har. Tolerancen har som bekendt sin begrænsning i, at den ikke kan tolerere intolerance. Hvis nogen herefter vil tilskrive mig ond vilje, kan det kun betyde, at de ikke ønsker at forstå, hvad jeg mener.

Jeg finder det lidt trist, at så få tør redegøre for årsagerne til deres egne følelser. Der er ikke noget "forkert" i aggression, raseri, had, flugt fra virkeligheden, jalousi, hykleri, religiøs tro, egoisme, rethaveriskhed, griskhed, bitterhed, homoseksualitet, homofobi eller racisme. Det er altsammen naturlige følelser, og de fleste af os har været igennem flere af disse stadier. Men hvis vi skal leve sammen, må vi lære os selv at beherske de følelser, som er negative i vores forhold til andre.

Her vil det hjælpe gevaldigt på den indbyrdes forståelse og dermed også den indbyrdes "tilgivelse", hvis man ærligt redegør for årsagerne til sine følelser, og dermed til sine meninger. Jeg forstår godt, at det er for svært for mange, fordi ovennævnte følelser er dømt foragtelige af samfundet, og hvis man gerne vil virke som et "pænt menneske", så er hykleri jo en nærliggende reaktion. Det fremmer bare ikke forståelsen, for hykleri er jo nemt at gennemskue, hvis ens handlinger modsiger den fromme attitude.

Problemet er bare, at alle disse for andre negative følelser ofte skader indehaveren mere, end det skader objektet for følelserne. Det gør den pågældende mere uegnet til at opnå de mange glæder, som samværet med andre mennesker giver. Når vi skjuler os for hinanden giver det umiddelbart mistanke om, at det må være fordi, at der må være noget alvorligt at skjule.

Jeg har intet at skjule, så derfor har jeg ingen problemer med at være ærlig. Alle mine meninger er åbne for debat, og jeg besvarer gerne ethvert spørgsmål om mine holdninger og om årsagerne til dem. Det er vel egentlig også det, en debat om trosfrihed burde handle om, hvis vi skal blive klogere på hinandens synspunkter.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Skidt kvalifikation sender Magnussen lan..
20/04/2024 09:49
Forsvarsmesse mødes af pacifister: Jeg ..
20/04/2024 09:27
Taylor Swift skriver historie efter udgi..
20/04/2024 09:25
Får på motorvejen fra morgenstunden
20/04/2024 09:15
Danmarks største spilfestival sætter f..
20/04/2024 09:01
Nyheder fra Religion.dk