annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Trosfrihed – idéernes mødested

Kære Zenia (Ja, det ka' ikke være mindre denne gang! smiler )

Jo, det er da et kærlighedsforhold, jeg har, til det sted og den ikón, hvor mit liv udvidede sig på en lykkefyldt måde - og fortsætter dermed for næsten hver gang, jeg kommer dér.

Jeg husker tydeligt den første gang, hvor jeg fra den dybeste fortvivlelse ved at se ind i mig selv (ved ikónens hjælp) bogstavelig talt blev "ramt af lyset", da jeg kom ud i det mennesketomme klosters sollys - og pludselig følte mig fuldkommen lykkelig.
Straks begyndte jeg at spekulere, men omgående fik jeg min forstand til at holde kæft - til fordel for bare at nyde lykken umiddelbart (Her er forstanden jo alligevel ubrugelig, så det ville være rent tidsspilde at begynde at analysere og logisk bearbejde).

Og lykkefølelsen har jeg stadig - samtidig med at horisonten fortsat udvider sig, mens den altomfattende kærligheds intensitet tiltager (langt udover kristendommens næstekærlighed - medmindre man oversætter kærligheden til gud til: kærligheden til, at universet eksisterer).

Man kan vel sige, at det er en vidunderlig skøn idé, der præsenterer sig i billedsprog.
(I den ortodokse kristendom er de skrevne ord, Bibelen, og det billedligt udtrykte, ikónerne, ligestillede; det har jeg ikke svært ved at forstå)

Og det "sprog" er vi mennesker jo mere eller mindre modtagelige for, ligesom det gælder det musikalske "sprog".

Måske kan man kalde det en direkte og umiddelbar intuitiv oplevelse (hinsides al forstand), hvis f.eks. et billede malet af Vincent van Gogh eller en symfoni komponeret af Ludwig van Beethoven "siger" en noget.

Og siger det ikke en noget, er det vel forståeligt, at man opfatter det som blot et lærred med maling på eller noder på noget papir, som v.hj.a. et symfoniorkester bliver til lyd.

Det kan vel sådan set - og hørt - være fair nok, ligsom en ikón så blot er en træplade med maling på blinker

I hvert fald generer det ikke mig, at mange har det sådan, men jeg kan da håbe, at de så finder andet, der inspirerer og begejstrer blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk