annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15661551
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380435
Et andet syn 1989790
Jesu ord 1522523
Åndelig Føde 1515861
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 394 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: HVAD ER GOD DEBATKULTUR?

Kære Arne

Du er inde på, at man kan føle sig krænket, og det er måske din hovedhjørnesten i denne tråd.

Dit eksempel med at jeg med mit indledende indlæg til denne debat måske mistænkeliggjorde dig, synes jeg netop viser, at det er et reaktionsmønster du giver energi, selvom du påpeger, at det ikke er sådan, du opfatter mig. Du blev altså ikke krænket. Jeg forsøgte også blot at forholde mig objektivt; du brød dig umiddelbart ikke om Ole Bjørns eksempel på det, du kalder en værdidom, og jeg forsøgte at belyse den væsentlige forskel mellem hans to eksempler, fordi den er vigtig. Jeg er ikke enig i, at indlæg og forfatter nødvendigvis smelter sammen. Skulle en af mine nylige eksamensopgaver gå hen og dumpe, har det intet med mig at gøre, selvom det selvfølgelig vedrører mig, men censoren forholder sig jo kun til opgaven og ikke mig som person.

Min konklusion på indlægget tidligere i dag var, at vi som debattører må søge en afklaring af, hvorvidt vi skal tage hensyn til hinandens følelser - hvor går grænsen?

Et andet eksempel er, at muslimer måske føler sig krænktet af tørklædedebatten. Men en sådan debat handler jo ikke bare om dem, men om deres tradition og den undertrykkelse, den udsætter mange kvinder for rundt omkring i verden (en debat som nogle venstreorienterede (bl.a. Ida Auken) ikke magter at tage)

Når du bringer 'krænkelse' på banen, tror jeg, at det er kilden til vores uenighed - et vigtigt apsekt i denne debat (sagt til alle!). Der er noget galt med det begreb, og jeg vil IKKE som debattør stå til ansvar for, om jeg nu skulle komme til at krænke dig eller en anden, fordi vi har forskellig opfattelse af, hvad begrebet rummer, og hvor grænsen går. Det betyder ikke, at jeg ikke vil dialogen eller ønsker at såre nogle. Og skulle det ske, må vedkommende endelig gå til mig, så vi kan få rettet op på det.

Arne, jeg ville ønske, at vi bare kunne mødes, fordi du virker til at være rart menneske, men der er altså bare et eller andet i din tilgang til debaten, hvor jeg ikke altid kan følge dig op.

Løgstrup mente - så vidt jeg husker fra "Den etiske fordring" - at vi ikke skal snakke hinanden efter munden, hvis vi mener, at at den anden er lidt på vildspor.

For i øvrigt støder jeg af og til på nogle teologer, hvor jeg kommer til at tænke på dig og er lige ved at give navnet videre :-)

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
20/04/2024 17:02
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Politiet til stede i Korsør efter anmel..
20/04/2024 16:41
Vinderne i DM i Skills er fundet
20/04/2024 16:29
Politiet kan først melde nyt ud om flya..
20/04/2024 15:30
Pernille Skipper er nu officielt formand..
20/04/2024 15:07
Satser på at åbne Knippelsbro inden my..
20/04/2024 15:02
Nyheder fra Religion.dk