annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653468
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379763
Et andet syn 1989185
Jesu ord 1522295
Åndelig Føde 1513090
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
2 registrerede somo, ABC 311 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Red Solsorten og andre end dig selv

Hej Arne

Citat:
Det er naturligvis enhvers gode ret at anse mennesket på denne klode som universets herrefolk - eller måske bare denne klodes herrefolk (så blæse være med resten af universet, det er jo alligevel så langt væk )



- Hmmm..

Iøvrigt forstår jeg ikke helt din betoning. Der er vel ikke nogen af os, der tager noget fra dig eller andre, der ønsker at kunne udøve ydmyghed over for denne verdens hellige univers ? cool Pointen er, at mennesket er sat på en jord, som Gud eller det guddommelige ikke bare kan styre, mens vi beundrer, at der er noget, som er større end os, stort nok til at forvalte det hele omkring os. Sådan foregår livet vel ikke, hvis vi anvender et realistisk blik? F.eks. er en af vores kære meddebattører vel et glimrende eksempel på det at forvalte noget i og med, at han gennem et langt voksenliv har skullet forvalte (administrere/bestyre på en fornuftig måde) en gård med alt, hvad der hører til det samt en række erhvervsmæssige sager qua sine juridiske evner. Jeg anvender altså ikke ordet 'forvalte' som en emfatisk form af at ville herske som overherre over naturen og andet liv. Det lyder på mig som om, at det er i den retning, at du har villet bruge mit udsagn om at forvalte - og det ud fra en kontekst, hvor jeg egentlig bare gav udtryk for min holdning til (min medfølelse og repsekt) naturen omkring os.

Citat:
Jeg ser også at Anne - med Løgstrup i hånden - beskæftiger sig med forholdet mellem mennesker (hvad jeg meget sympatiserer med - uden at gå i detaljer her), men ikke med forholdet mellem mennesker og den øvrige natur.



- Det har slet ikke været min hensigt at rejse en debat om forholdet mellem mennesker og naturen i universel forstand. Jeg udtrykte mig om solsorten og andet fugleliv, som vel også er en del af vores natur. I tillæg hertil har jeg i korte vendinger været inde omkring det, at vi har et ansvar over for skabningen, som også inkluderer naturen. Men jeg kan godt se - især med Hanskrist's indlæg og din og Kræn-Ps svar herpå - at debatten nok har udviklet sig til at handle om kristendommens livssyn.

Michael rejste en udmærket tråd, som du var den første til at være kritisk over for (efterfulgt af Hanskrist) - men lur mig om ikke sætningen om, at vi aldrig har at gøre med en lille solsort uden, at vi holder noget af dens liv i vore hænder, får dig til fortsat at fodre de små pipper smiler

Mvh
Anne

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Julian Nagelsmann fortsætter som tysk f..
19/04/2024 11:42
Finland: EU må gøre noget ved migrante..
19/04/2024 11:14
To personer anholdt i Polen - mistænkes..
19/04/2024 10:32
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Nyheder fra Religion.dk