annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4575004
Et andet syn 1182071
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 947245
Jesu ord 822944
Spirituel omsorg 776294
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
0 registrerede 60 gæster og 102 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: SAMLING AF MENNESKEHEDEN

Hej i natten Gerth..

”mit projekt er ønsket om at folks tro og overbevisninger ikke mere skal være et tabu og kan blive til en del af det offentlige system i måden at behandle mennesker på.”

- Det er ikke statens opgave at respektere trosindhold, men individets frihed til at dyrke en hvilken som helst tro, der må respekteres.

”Det synes jeg, lyder for genereliserende om alle folk, da jeg stadig møder psykisk syge, travle materialister, kriminelle, onde, religiøse fanatikere, medlemmer af sekter, mange meget egoistiske personer og så videre af endnu værre typer, som ikke er egnet til det lige nu. Så hellige eller gode er alle altså ikke.”

- Samfundet ér materialistisk, det samme er livet. At vi har oplevelser i livet og ka’ beskrive disse ganske poetisk, gør hverken livet eller samfundet til denne poesi. Der er en væsensforskel derimellem.
Det går an at forholde sig nøgtern til livet, til samfundsforhold og vore mere eller mindre romantiske forestillinger dertil, og samfundets borgere må skam dagligt forholde sig til virkeligheden, bl.a. når de er syge og får stillet alvorlige diagnoser, hvorfor de exempelvis skal forholde sig til deres sidste levetid med sund fornuft, hvilket også lader sig gøre, til fordel for både dem selv og deres pårørende. Det ka’ også være yderst vigtigt at forholde sig nøgtern til religiøse og politiske fanatikere m.m. Der findes de der sir, at ”livet ikke er for de knækkede”, og livet ér jo meget ofte benhård virkelighed. Det betyder jo ikke at vi ikke ejer kærlighed, romantik og poesi.

”Vil det sige, at du opfordrer alle i samfundet til at stoppe folks redskaber som psykologi, sociologi, psykoterapi, filosofi ,religion og lignende, som kommer fra ideplanet til sindet.”

- Jeg ser slet ikke sammenhængen.
Pointen er at mennesker ikke ændrer vanemønstre, holdninger osv. blot fordi du kaster et par idéer op i luften, men at den slags er mere erfaringsrelateret; fx vil din nabo sandsynligvis lige se hvordan det går med x, før han investerer tid, kræfter og økonomi deri. Ligesom vi vedr. dit projekt først må se lidt substans, for at ha’ noget at tage stilling til. Folk er skam gennemgående ret nøgternt tænkende, når det drejer sig om indretning af samfund, etik og moral m.m.

”Selv om ingen personligt og Gud skal bestemme over et individs gode menneskerettigheder, elsker jeg alle folk, fordi Gud for mig er et lysende symbol på ubetinget kærlighed og derfor anbefaler jeg næstekærlighed ligesom profeten Jesus og lidt som Hippierne uden at overdrive i ekstremerne på en uhensigtsmæssig måde.”

- Her er jeg blank, men har skam oplevet mennesker der tror, at de ka’ løse ikke alene deres egne, men sågar verdens problemer med deres følelser. Her på Trosfrihed har vi fx tit set exempler på troende der mener de ka’ føle sig frem til sandheden. ;)
Men kærlighed er ikke statsforhold, følelser hr. Hansen har for fru. Jensen, behøver han skam ikke udvise overfor hr. Nielsen, for at nyde et godt kollegialt samarbejde med ham, for nu at sætte det på spidsen.

”Uden kærlighed duer helten ikke. Ligesom med Gud er vi ikke kun logik eller det at være rationel som slaver fanget i et program uden vilje. Det er Guds helligånd i mig med kærlighed og andre gode følelser dersom, som er min psykiske drivkraft og jeg er således i et med Guds vilje og livet. Universet kan ikke udvikle sig af sig selv, fordi den ingen fri vilje har.”

- Idéer om guder har sandsynligvis en masse med dit projekt at gøre, men intet med stat og samfund at bestille! Så hvis dit projekt består i at blande disse forhold sammen, da har du et kolossalt arbejde foran dig..;)
Logik er et værktøj, der gør det så meget lettere at skabe sproglig sammenhæng med forståelse som udbytte. Græske guder lader sig fx logisk begribe, netop fordi de ligesom alle andre guder i kulturhistorien er et resultat litteratur. At sproget også kan anvendes til at skabe misforståelser, fordunklinger og modsætningsforhold, beskrive ambivalens m.m. gør jo ikke logik til en undværlig del af kommunikation mellem mennesker. Det betyder selvfølgelig ikke at mennesker derfor skal holde op med kropssproget, der blot er ringe egnet til fx at skabe symboler med..;)

mvh
Simon
Seneste indlæg
Lyser på vej
af Arne Thomsen
02/04/2020 19:45
Tror du på, at du har en Sjæl?
af Gerth
02/04/2020 19:11
Mellemrummet
af Simon
01/04/2020 17:35
Klima- og Corona-krise
af Gerth
30/03/2020 00:13
Gerth Drost
af Gerth
29/03/2020 20:35
Nyheder fra DR
Jesper afspadserer på forhånd med løn..
03/04/2020 17:47
Virker det eller ej? 6.000 butiksansatte..
03/04/2020 17:27
Milliarder pumpes ud: Sådan kan du brug..
03/04/2020 16:59
LÆS SVARENE om rygning og corona: Der e..
03/04/2020 16:56
Soulsangeren Bill Withers er død - blev..
03/04/2020 16:53
Nyheder fra Religion.dk
Hvad kan horrorfilm fortælle os om ritu..
03/04/2020 05:50
Har coronavirus påtvunget os en verdsli..
02/04/2020 06:05
Hvor kan jeg lære om den græske mytolo..
01/04/2020 05:47
Er der belæg i Koranen for at kalde van..
31/03/2020 05:49
Gospelmusik skaber fællesskab
30/03/2020 06:13