annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4310630
Et andet syn 1161345
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 918836
Jesu ord 810486
Spirituel omsorg 768710
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 175 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: SAMLING AF MENNESKEHEDEN

Hej Gerth..

Nej, men det lyder da bestemt også som lidt af jungle for aber i brunst, hvad du dér synes at fornemme af bylivet, men som sikkert findes, åh nej, det er jeg såmænd ikke i tvivl om.

For hulens mange år siden kom jeg og venner en del i Café Rose inde ved Magstræde, ja det findes ikke længere, men der var altid en livlig trafik af arbejdssomme mennesker indenfor alle mulige områder der bare sku' ha' sig en øl eller et glas, måske lidt mad over en snak efter dagens arbejde; ja det ku' vel ha' mindet lidt om det meget gamle Bernina, hvis man er så gammel, eller muligvis Parnas i sine gyldne dage, dén existerer dog stadig. Rosa (Luxenburg) var et sted hvor der diskuteredes politik, litteratur og ganske sikkert filosofi, hvor der hørtes musik og hvor helt sikkert mange er gået hjem og har delt hovedpude med den nylig mødte, men det er bestemt ikke min oplevelse, at særlig mange tilbage i 70'erne og 80'erne og temmelig længe før, var specielt interesserede i religiøs overtro - den slags nogen nu om dage ka' betragte som interessante, ja tilmed store spørgsmål, og sikkert fordi dén slags ikke har meget med hverken livet eller filosofi at bestille, hvilket derimod satte mange tanker i gang hos mennesker rundt omkring i Europa, tanker om at forme, skabe og indrette tilværelsen efter forskellige idéer om et godt og interessant liv sammen med andre mennesker.

Åh ja, både dengang, før og siden har mennesker brugt vin og spiritus som middel for afslapning, ligesom man daglig bruger musikken, alt afhængig den enkeltes smag og behag, og m/u røgpinde; der ér vel heller ikke meget som en aften i Eliane Elias tegn mellem venner over god vin og højt humør, hvadenten de så indbyrdes er nok så uenige om måden hvorpå det enkelte menneske i frihed forvalter sit eget liv, der forøvrigt også er en diskussion der bare fortsatte længe efter både græske og romerske dyder forvandlede sig i eftertiden. For stadig behøver ingen være enige, men det er dog også fra selve uenigheden at vi ser de allermest spændende synspunkter udtrykke sig i udlevet liv og mening, ja måske ligefrem med relevans, ikke sandt?

Det var måske en af de ting jeg selv holdt af ved atmosfæren dengang i Café Rosa, at der var så mange mennesker der så så forskelligt på livet, at de ligefrem tillod sig den frihed at udleve deres og helt efter eget hoved, hvadenten man så var bums, billedkunstner, politiker, musiker eller bare ligeglad, fordi man måske var så helt fortabt i netop hendes øjne. Og stadig tror jeg der er fint med plads til livet som det i al sin uensartethed udtrykker sig, jeg tror endda det er langt mere inspirerende og betydende end at skulle se folk gå i takt bag idéer om guder o.a. former for totalitære principper. Derfor er politik også så vigtig en del af alles liv, en værktøjskasse med forsk. redskaber, hvadenten vi så forstår at bruge dem eller ej. Det er skam fint der er masser af plads til livssynsidealer i et samfund, så længe disse ikke forvandles til doktriner, fordi en eller anden får den "sjove" idé at gå i nogens fodspor. Men jeg har stadig svært ved at se noget nyt, i det du skriver, men det ka' jo nå at fremvises...;)

mvh
Simon
Seneste indlæg
Gerth Drost
af Arne Thomsen
18/11/2019 21:15
Samtaler omkring bålet...
af ABC
18/11/2019 20:59
Lyser på vej
af somo
18/11/2019 07:07
Mellemrummet
af Simon
16/11/2019 09:06
Så er der linet op...
af ABC
14/11/2019 20:41
Nyheder fra DR
Demonstranter i Hongkong flygter fra pol..
18/11/2019 21:26
Yousee-app går ned under landskampen
18/11/2019 21:10
Vandmasser og overflod af turister: Indb..
18/11/2019 19:56
Mette Frederiksen uenig med Macron: Nato..
18/11/2019 19:31
Hvem skal transkønnede bade med? Skole ..
18/11/2019 17:07
Nyheder fra Religion.dk
Ekspert: Jehovas Vidner bryder ingen lov..
18/11/2019 09:38
Halalslagter: ”Dine handlinger skal og..
18/11/2019 07:03
Vandaliseringen af jødiske gravsteder e..
14/11/2019 11:03
Tiden er inde til at hjælpe forfulgte k..
14/11/2019 09:56
Den ortodokse julefaste bringer fred og ..
14/11/2019 06:20