annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: tros
Emne: Re: Kai Sørlander om Durban2

Ipso Facto

Citat:
Du gør gældende, at: ”F.eks. vil Saudi Arabien, Iran og nu Irak ikke for alvor kunne true den vestlige eksistens pga. indbyrdes afhængighed.” Ud fra konteksten går jeg ud fra at du tænker på økonomisk afhængighed.


Ja, og jeg har tilsyneladende ikke udtrykt mig præcist nok. Den indbyrdes afhængighed er mellem de nævnte lande på den ene side og vestens lande på den anden.

Citat:
Truslen mod Vesten, primært Europa og Israel kommer p.t. fra et aggressivt iransk teokrati der har satset voldsomt på generelt at opbygge landets militære kapacitet og satset på højteknologiske våben med udvikling af mellemdistancemissiler som kan nå mål i Europa samt udvikling af atomenergi med henblik på senere at kunne opbygge et arsenal af kernevåben


Der er næppe nogen analytiker incl. mig selv i al beskedenhed, som for alvor tror på en mulig udvikling af disse våben, idet der prompte ville komme en total isolation af Iran med påfølgende udbredt øget fattigdom, som vil få præstestyret til at vakle.
Styret er endvidere helt klar over, at en (nok utænkelig) brug af atomare våben øjeblikkelig medfører en gengældelsesaktion, som vil udradere Iran.

Citat:
Konceptet om jihad omfatter et bredt spektrum af elementer som ikke alle er voldelige og de virker sammen for at nå islams politiske mål, som er at underlægge hele verden for islam. At bekende sig til det mål er definerende for, om man i det hele taget er muslim. Uenigheden i den muslimske verden går ikke om målet, men om midlerne. Det gælder også de såkaldte moderate muslimske nationer.


Jeg kender godt synspunktet; men der ikke noget i den førte politik, som støtter dette synspunkt.

Muslimsk dominerede lande kontraherer i øget omfang med vestlige lande og vice versa.

Din påstand er af rent teoretisk/akademisk karakter. Det er, som om dit udgangspunkt i synet på de islamisk dominerede lande er temmelig fundamentalistisk, forstået på den måde, at du kun tager din indgang i nogle gamle tekster og ikke i repræsentative tiltag i nutiden.
Det er da muligt, at der hist og her sidder muslimske drømmere og utopister; men de er uden kraft i den betydende, nutidige førte politik.

Citat:
The great divisions among mankind and the dominating source of conflicts will be cultural. (Huntington)


Efter et forløb på 15 år er der ikke så meget, der tyder på spådomskraft hos Huntington.

Jeg har haft udbytte af at læse denne:
http://bjoerna.dk/kommentarer/Huntington.htm

Citat:
Det er endvidere i direkte modstrid med kendsgerningerne når min opponent hævder, at Indien og Kina ikke er plaget af nogen form for religiøs eller kulturel ekstremisme.


Også her har jeg nok ikke utrykt mig præcist nok:

'Plaget af'.
Internt er der sikkert plagsomheder; men disse har på ingen måde en karakter, der rækker truende ud over det interne.

Dine udmærkede citater har ikke oplysninger om reelle trusler for den vestlige verden.

Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk