annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: EN HELT NY RELIGION?


Hvad skal en religion indeholde?

Med mere end 5.000 religioner og trosretninger i denne verden kan der være god grund til at spørge: Hvad er fælles for alle disse religioner, som åbenbart er nødvendige for menneskenes forståelse af det uforståelige?

Når man undersøger dette problem finder man hurtigt ud af, at guder ikke er en nødvendighed. Flere af østens store religioner opererer overhovedet ikke med gudsbegreber.

Det samme gælder universets skabelse. Der findes andre religiøse forklaringer af universets tilblivelse end at det er gudeskabt. Der findes endda religioner, der opererer med et evigt univers uden begyndelse, så heller ikke skabelse er et krav.

Heller ikke håbet om et evigt liv efter døden, eller forestillinger om paradis eller helvede er en betingelse, for der er religioner som ikke anerkender livet og døden som andet end faseovergange mellem en fortid, nutid og fremtid som er tilstede konstant.

Et moralkodeks er heller ikke en betingelse. Der er religioner, som ikke beskæftiger sig med moral, fordi moral og tradition anses som et verdsligt anliggende, der er guderne uvedkommende.

Mange tror på en transcendental verden. Nogle tror at denne verden griber ind i vores liv. Andre tror at den hviler i sig selv. Heller ikke her finder vi en fællesnævner.

Efter udelukkelsesmetoden når vi så frem til, at det eneste, der er fælles for alle religioner, er et element af mysticisme – erkendelsen af at der er noget, der ligger udenfor den menneskelige fatteevne og altid vil gøre det. Noget stort og ubegribeligt.

Men det er jo præcis, hvad universet selv er – stort og ubegribeligt. Kan det være sådanne tanker Einstein havde, når han udtrykte håbet om, at man en dag i fremtiden kunne enes om en kosmisk religion uden nogen personificerede guder?

Jeg vedkender mig gerne, at ligesom Einstein, Bohr og mange andre videnskabsmænd overvældes jeg også af en følelse af andægtighed og ydmyghed, når jeg i tankerne bevæger mig ud i makrokosmos eller ned i mikrokosmos mirakuløse og for mennesker paradoksale verdener – følelser, der er sammenlignelige med religiøs andagt.

Hvorfor er Einsteins kosmiske religion så ikke forlængst blevet en realitet. Hvad mangler der for at en kosmisk religion kan konkurrere med de eksisterende religioner. Den har jo trods alt den åbenlyse fordel at være baseret på konstatérbare fakta.

Hvis nogen har gjort eller vil gøre sig nogle tanker herom, hører jeg gerne om det.

Mvh

Ole Bjørn ;)



Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk