annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
0 registrerede 203 gæster og 221 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN

Hej Gerth.
Jeg ser, du skriver:
Citat:
Jeg har set i en anden tråd, hvor Hans omtalte ham selv, ABC og mig som ifølge min version af dette ´ægte troende´ på den ene side og du på den anden som ateistisk, hvilket jeg er enig med ham i.
Min kommentar:
Ateistisk - nej - den påstand om mig kan jeg ikke "skrive under på" blinker
For mig er dét, som mennesker kalder Gud, Faderen, Helligånden, Sønnen bare alt for småt i forhold til, hvad jeg tror, er sandheden, så jeg er hverken a- eller anti-teistisk - man kunne måske snarere kalde det hyper-teistisk blinker
Det er derfor, jeg helst ikke bruger ordet Gud. Jeg synes, det ord er så misbrugt, og at der klæber så meget ikke-lødigt til det.
Ordene Faderen og Sønnen er for mig mere menneskelige end guddommelige, og jeg forstår godt at du bruger ordet Helligånden, for det er for mig det mindst misvisende.
Hvad der er bag - og i - vedens væren er nok det udtryk, jeg tror kommer sandheden nærmest, og jeg finder det naturligt at vi, der kalder os mennesker, ikke har evner til at nærme os - til at nå så højt op.
Det er der så nogle, der hævder, at de kan - her også du, Gerth, og Hanskrist - hver på jeres egen måde - og så er der jo mange, der finder tryghed i religionernes dogmer.
Alt det respekterer jeg fuldt ud - og det interesserer mig - men det ændrer ikke min ydmyge oplevelse af verdens væren som et ufatteligt og vidunderligt mirakel, der føder dyb kærlighed i mig - en kærlighed, jeg første gang mødte i en KristusIkon.
Endelig hæfter jeg mig ved, hvad de forskellige spiritualiteter fører mennesker til i deres praktiske liv.
Her er der jo meget godt at glæde sig over (også din café), men også rædsler som magtmisbrug, korstog, Islamisk Stat og heksebrændinger bank

Summa summarum: Udtrykket ateist synes jeg ikke passer på mig blinker

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Zelenskyj taknemmelig for hjælpepakke: ..
24/04/2024 05:39
Biden: 'Jeg underskriver ny hjælpepakke..
24/04/2024 04:44
Studerende i kæmpe demonstration mod pr..
24/04/2024 04:30
Senatet vil sætte en stopper for TikTok..
24/04/2024 04:29
Skolelærere i Tennessee må nu bære sk..
24/04/2024 03:06
Nyheder fra Religion.dk