annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN

Hej Gerth.

Når jeg læser, hvordan du opfatter mig, ser jeg behov for at afklare.
Jeg har deltaget her på Trosfrihed.dk med mange indlæg - nok især fordi det at skrive her, næsten hver gang har bragt mig et skridt videre - sådan at jeg nu befinder mig et helt andet sted, end der, hvor jeg var, da jeg startede.

For mig begyndte det - for en del årtier siden - med, at jeg - ulykkelig i en midtvejskrise - mødte omsorgsfuld kærlighed - ikke fra et menneske, men derimod klart udtrykt af en byzanthinsk ortodoks kristen Kristus-ikon - i en meget lille kirke i et mennesketomt meget lille kloster på toppen af et lille bjerg i en subtropisk urskov på en græsk ø.
I starten anede jeg ikke, hvad det var - følte mig blot lykkelig - men som tiden gik, afklarede det sig for mig - kærlighed.
At en religion kunne præstere dét, fik min mangeårige religionsskepsis til at vakle, og idag holder jeg stadig af den græsk ortodokse måde at holde liturgi - det, vi kalder gudstjeneste - hvor man ikke er fastlåst til en siddeplads, men brænder vokslys, kysser ikonerne, og hvor rygere godt kan tage en lille rygepause udenfor midt i det hele.

Men jeg godtager ikke dogmerne - og hvordan det gik til, at jeg på en eller anden mig uforståelig måde opfattede det budskab fra ikonen, at jeg ikke skulle tage dogmerne højtideligt, ved jeg ikke blinker
Siden er jeg også selv nået frem til at dogmer indbyder til magtmisbrug overfor mennesker, religionskrige og anden råddenskab.

Jeg er på den måde endt med at sige farvel til samtlige religioner - uanset at der er inspirationer at hente - og er endt med at acceptere min totale uvidenhed om årsagen til - eller hvad der ligger bag - verdens væren.

For ikke så længe siden gled jeg - vel nærmest tilfældigt - ind i fantasier om væren og værens modsætning: det absolutte intet - som gav mig et sug i maven og gjorde mig svimmel - men som også gjorde væren mirakuløs (kan i hvert fald ikke finde et bedre ord) - og fødte kærlighed til væren i mig.

Så med respekt for religiøse idéer - ikke som tro, men som mulige inspirationer - og med afsky for alle slags dogmer - er jeg endt med noget så simpelt som kærlighed til væren.
Så enkelt, som noget vel kan være, men motiverende til indsigt og omsorg.

Det var så ud fra dette standpunkt, jeg tillod mig at spørge dig, hvad du mener, når du f.eks. bruger ord som Helligånden og Frelse - og kom i tvivl, om du helst er fri for sådanne spørgsmål.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Kevin Magnussen misser point
20/04/2024 05:53
Razziaer på Vestbredden: Mindst fem har..
20/04/2024 05:38
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Nyheder fra Religion.dk