annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN

Simon ønsker åbenbart at gøre mig til en Kristus-troende - for derved at kunne håne mig - som den logik-præst og hadprædikant, han tydeligvis er.
Sandheden er imidlertid, at han her (bevidst?) tager fejl: Jeg er ikke religiøst troende på nogen religion.

Det betyder dog ikke, at jeg ønsker at håne religioner som kristendom, islam eller buddhisme m.fl. - for jeg finder meget smukt og godt i dem, såsom kristendommens kærlighed, islams ydmyghed og buddhismens søgen indad i sindet.
At religioner også ofte har forfærdelige og afskyelige sider - vel stort set altid forbundet med dogmatisk magtudøvelse over mennesker - det giver mig et indtryk af, at religioner er tilbøjelige til at rådne op indefra, når først de er etablerede.

Mit forhold til tilværelsen er meget mere enkelt - baseret, som det er, på væren i modsætning til det svimlende alternativ: ikke-væren, der - for mig - gør væren til et mirakel - et mirakel, der i mig føder kærlighed til alt værende - mig selv medregnet blinker

Nu er det jo ikke alt værende, der umiddelbart er lige elskeligt - ting, man selv har gjort, har nok ikke altid har været gode og rigtige, men i eftertankens lys finder man måske en forklaring og en bedre vej fremover - og en massemorder er jo umiddelbart afskyelig - især hvis man ikke søger indsigt i, hvad der egentlig foregår i dette menneskes psyke.

Og når man generelt søger efter, hvad der egentlig styrer os mennesker: arv, miljø, underbevidsthedens fortrængte traumer - forekommer det mig indlysende, hvor let vi alle kan komme galt afsted.

Ægte kærlighed til medmennesker bliver naturlig, synes jeg, når man søger - og opnår indsigt i - medmenneskenes psyke - og opnår man den ikke, at man da er klar over, at man selv har svigtet - og derfor er ude af stand til medmenneskelig hjælp og omsorg, hvor den er mulig.

Ægte kærlighed til kloden - og alt hvad der er på den udover os selv - den begynder vel så småt at dæmre - jo mere vi erkender, at vi mishandler den - og nok også overbefolker den - kloden.

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk