annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN

Du når ikke frem til interesse, til et mellemværende, et engagement, i forbindelse vores i verden væren. Du forbliver passivt og i beskuerens rolle?

Deri adskiller du dig fra urkristendommens to hovedpersoner, Jesus og Paulus, deres hvidglødende entusiastiske engagement i vores historiske tidsbestemte politiske i verdens værens engagement og skæbne.

Ikke at du ikke skulle være et rart menneske med gode fromme hensigter og ønsker, og måske endda adfærd, handlinger, men din religiøsitet er for mig at se uden spiritualitet, ja er kun passive betragtninger, beskueren er du kun.

Dette er for mig at se fattigt, og der er ikke føde, kød på dette, til at det kan betegnes som at have stor religiøs spirituel betydning. Synes der mangler ikke bare noget, men rigtig meget i dine "pseudo religiøse" betragtninger til ingen verdens nytte, som intet menneske vil kunne blive født påny af. Eller hvad?

Jeg vil kalde det du står for det modsatte af et religiøst spirituelt engagement. Religionshistorisk og filosofisk finder jeg intet spændende i dine betragtninger, ej heller er du i en tværvidenskabelig samtale med fx psykologi, filosofi og teologi, så dine betragtninger kunne få en vis relevans og aktualitet for det moderne tænkende menneske.

Hvis jeg læser Paulus, Nicolai Berdyaev og Paul Tillich, så gør de noget ved mig, de starter en glød, tænder en gnist, en begejstring og virketrang og virkelyst, midt i min modgang, genvordigheder og lidelser. Jeg fyldes med stor optimisme og tro og glæde, lille ekstase og indimellem rammes jeg af en af de helt store ekstatiske højdepunktsoplevelser (Maslow (1*)). Jeg kan ikke læse Paulus uden at min stemme og tale får melodi, mine fødder bliver lette og vil rytme løb og dans hen over jorden. Sådan virker KRISTUS så mægtig i os, den spontanitet og frihed, spiritualitet, Jesus bar ind i verden, der tog sin begyndelse ved mennesket Jesus for os kristne og som har andre tilsvarende udtryk hos ikke kristne.

Mvh HansKrist


(1)*:

Over 50 years ago, Abraham Maslow talked about the importance of "peak experiences", which he described as "rare, exciting, oceanic, deeply moving, exhilarating, elevating experiences that generated an advanced form of perceiving reality, and are even mystic and magical in their effects..." While people often talk about the euphoria of peak experiences, Maslow often pointed out how overcoming intense challenges and setbacks can be a key trigger for a peak experience.
Similarly, in his 2018 book "The Other Side of Happiness: Embracing a More Fearless Approach to Living", Bastian argues that suffering and sadness are actually a necessary ingredients for happiness. He notes that "the most thrilling moments in our lives are often balanced on a knife edge between pleasure and pain... Our addiction to positivity and the pursuit of pleasure is actually making us miserable... without some pain, we have no real way to achieve and appreciate the kind of happiness that is true and transcendent." Yale psychologist Paul Bloom has also been making sense of the "pleasures of suffering."

These findings also have implications for the mindfulness craze, and provide a much-needed counterpoint to the the current trend of viewing calm and tranquil experiences as most conducive to a life well lived. To be sure, mindfulness, meditation, and cultivating inner calm can be beneficial for reducing anxiety, improving depression, and helping us cope with pain.
However, the intensity of peak experiences may be more likely to define who we are. At the end of our lives, will we look back and remember most poignantly all of the calm and tranquil meditation sessions we had, or will we remember the moments that plumbed the depths of our emotional life, that made us feel most alive?
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk