annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN


Citat:
Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig?
og
Citat:
Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage.
og
Citat:
kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer.
Arne: lyder for mig som kristne præsteskabers forsøg på at styre - og i nogle tilfælde også udplyndre - menighederne, ved at gøre deres Gud til en menneskelignende omsorgsfuld faderskikkelse, meget lig det lille og hjælpeløse barns omsorgsfulde faderskikkelse.

Dét, tror jeg, er for primitivt - og i forhold til det at ophøre med et eksistere som et menneske er det for mig værdiløst.


SVAR: Uanset hvad du tror, mener eller har af værdier vil du dø ...

... men ang. bibelens kloge ord vedrørende bekymring som en plage, er det en kendsgerning, at når de er ”ude af verden” har man det bedre med sig selv og sine omgivelser. Så glem du bare præsterne.

I forhold til Mathæus 6:27+34 er der jo tale om Jesu ord, men de er måske ikke så autentiske som ”din” meddelelse fra træikonet af Jesus?


Arne: Om Nivana-idéen er relevant her ved jeg ikke, men man forholder sig dog i det mindste til jeg'ets forsvinden.

SVAR: Når du dør, forsvinder jeget også - helt af sig selv – Alt hvad der er dig dør.


Ved nirvana- ideen forsøger du allerede i levende live at udslukke jeget, og det vil i mit univers være det samme som, at arbejde på at blive levende død.

Jeg ser ingen fremskridt i buddhismen, men stilstand.

Der er tilgangen til det smertelige - og hvordan man takler dét i kristendommen mere fornuftig, da der vel er tale om menneskets modning til et kærligere væsen.

Åndens frugt er:

Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Galaterne 5:22-23
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Gal/5


- Hvis du ønsker at afslutte dit liv uden dødskamp – og det er jo dét vi taler om nu - grundet indre samvittigheds kval kan nirvana- ideen hvis grundvold er genfødsel - ikke bruges, da troen på opløsning af jeget er en lang proces i den kultur. Flere liv siges det det tager.
Tilmed er der jo ingen garanti for denne tilstand. En tilstand som efter sigende kun de oplyste kan opnå.


¨¨¨¨
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk