annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 312 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN

Hej du..

"Forholder jeg mig ikke til realiteterne? Vi er allesammen dødelige mennesker som skal forlade jorden på et tidspunkt. Jeg vælger bare dagen og glæder mig over at det vil komme andre til gavn. Hvad betyder 5 sekunder fra eller til?"

- Jeg påpeger blot at de skrækscenarier du fascineres af på YT m.m. på ingen måde sandsynliggør overnaturlig tro som tillidsvækkende forklaringer på naturen udenfor dig. At der intet bemærkelsesværdigt er i den slags, intet uforklarligt eller uforståeligt, at det bare er litterære tankestreger eller ”åndelige” vildfarelser, om du vil, som for det meste handler om forsøg på at skabe sig en social stilling i det omgivne samfund. Det handler m.a.o. slet ikke om at ville forklare naturen. Overnaturlig tro er bare sød musik p.a. textindholdets indbyggede forhåbninger om frigørelse fra en brutal natur med nirvanaer og paradiser og anden ordplingplang for enden af gyden, altså håb.
Det er også håbet der får fællesskaber til at knytte bånd ved ritualer i kulturer, med dyrkelse af buddhaen, profeter osv. Ikke at forglemme den fantastiske musik, tænk fx på Bachs kantater, ja man må jo være af sten for ikke at bjergtages af så storslået en musik. Har du nogensinde været i det Sixtinske Kapel? Kunstnere har til alle tider skabt umådelige indtryk af de håb og drømme om hvilke mennesker er gået i krig for at bevare forhåbningen. Også i dag slår man ihjel hvis provokeret, tænk bare på dybt radikale islamister, der engang i tidernes morgen lærte ting og sager om brutalitet af kristne kirkefyster.

Pointen her er, at naturen og dyrearter ingen onde hensigter har, men blot er drevet af instinkter der udtrykker sig i voldsomme overlevelsesimpulser og reproduktion. ’Ondskab’ er et bevidst regnskab der gøres op af mennesker og ikke af gnavere – men derfor ka’ du jo godt gnave videre på YT..;)

Her en associativ Halfdan Rasmussen:

Metamorfose

Engang var vi flimrende
kravl og kryb.
Nu dumper de affald
på havets dyb
og lagrer i gruber
af salt og bly
de stoffer som gør os
til kryb påny.

mvh
Simon

P.s.: reinkarnation og anden ordplingplang har ingen interesse. Jeg forstår forøvrigt slet ikke din fascination for den slags, for hvis du godt ka' lide drabelige beskrivelser af naturen, findes der jo masser af den slags i gode naturbeskrivelser, der udelukkende handler om at beskrive naturen som den faktisk kan observeres - der dog ikke handler om ondskabsfulde hensigter.
Etikken tidligere i tråden handler heller ikke om den slags. Pointen her var blot, at vi gerne slår vores kæledyr ihjel for at de ikke skal lide, mens vi selv som dyreart, ka' lade vores elskede lide med ansigtet vendt mod en grå mur på et hospital, i dennes sidste timer.
Den slags historier bevidner skam ikke noget samfunds storslåede etik og moral, hvorfor mennesker forståeligvis ka' ønske at vende ansigtet mod naturen som den er og fungerer.
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Verdens største parlamentsvalg er skudt..
19/04/2024 07:23
Aarhus kæmper for ny kaserne for cyberv..
19/04/2024 06:53
Over 100 demonstranter anholdt på prest..
19/04/2024 06:11
16-årig sigtet for terror efter knivsti..
19/04/2024 05:33
Nyhedsbureauer: Luftforsvar aktiveret fl..
19/04/2024 04:32
Nyheder fra Religion.dk