annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 372 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN

Hej Arne - selvfølgelig forstår du mig et stykke af vejen og et stort stykke hvis du gad bruge bare lidt tid på at læse hvad jeg skriver, men du vælger konsekvent at melde pas og at ej heller andre forstår mig.

Jeg har talt om de enorme sjælskræfter vi erfarer i forbindelse med de uimodståelige overvældende spontane suveræne livsytringer.

Talens åbenhjertighed; vores umiddelbare imødekommenhed og generøsitet overfor andre mennesker (glæde og entusiasme der udtrykkes); latter morskab og leg; et smil og en hilsen; ren begejstring, pure passion; jubeludbrud der synges spilles og danses ud; forelskelsen etc etc

Det levende menneske er det pulserende menneske, det impulsive menneske, spontanitet er vores biologiske natur mere end dette at være styret af logos fornuft kun. Selv når vi mener at være fornuftige er vi ubevidst styret af en lang række emotionelle forhold og de følelser der kan afledes heraf. Alle menneskers enorme sjælskræfter er ikke at finde i vores fornuftighed. Hjertet har sine grunde som fornuften ikke kender noget til.

Altid har det religiøse spirituelle været forbundet med kontakten til enorme iboende sjælskræfter. Dybets dimension kunne vi sige med Tillich og Jung. Vi må magte at gøre os fri af overdreven rationalitet, af at være styret af fornuft og rationalitet. Rationelle spekulationer over verdens indretning og begyndelse er ikke tegn på levende spiritualitet, er ikke tegn på religiøs engagement, er ikke tegn på den religiøse dybdedimension. Alt, såvidt den religiøse spirituelle dimension, drejer sig om og har altid drejet sig om at mennesket formår at få kontakt til sine uerkendte enorme sjælskræfter som oftest institutionel kultur og religion og civilisation (videnskabelighed) og opdragelse har afskåret os fra.

Det er ren psykoanalyse, hvorfor psykoanalysen paradoksalt nok har øget vores forståelse af den menneskets religiøse spirituelle dimension. Jung og moderne neuropsykoanalyse og neurovidenskab gør og har gjort enorme fremskridt i forbindelse at vi begynder at forstå hvad der er på tale såvidt menneskets religiøse spirituelle dimension. Og med vores nye viden kan vi pludselig bedre forstå og læse Paulus fx. Nå det var den form for "ekstase og pure passion", den form for entusiasme og begejstring til henrykkelse og forrykkelse der var på spil når de fx talte om Helligånden og Åndens gaver karismaer.


Nå ikke her mere om alt det du påstår du ikke forstår en hujende fis af som jeg har skrevet om år efter år side op og ned.

Men altså for mig er det ikke teori og betragtninger som det er for jer her på stedet, men for mig er det konkret og til at tage og føle på, det religiøse spirituelle er helt konkret, der er ingen grund til at skubbe det ud i tvivlsomme spekulationer, som om tro overhovedet skulle have at gøre med dette, tvivlsomme spekulationer om dit og dat. Dette har intet at gøre med begrebet Gud og/eller den religiøse spirituelle dimension. Drop det folkens, fordi vi kan ikke skubbe de religiøse spirituelle forhold fra os og ud i tvivlsomme spekulationer, det er konkret og mere konkret end åndenød og ondt i hjertet, det er i det der gennemstrømmer os (eller kunne gennemstrømme os hvis vi turde i tro åbne op for disse enorme sjælskræfter), det er eller han (Gud Helligånden) er, i det vi lever og røres og kunne være til i, og vi skal bare have fat i disse enorme sjælskræfter fra den religiøse spirituelle dimension, fra de spontane suveræne livsytringer.

Nå nok om det du ikke vil forstå og kan forstå af min tale gennem årene.

-0-0-0-0-

Fra min Facebook status idag har jeg noget jeg tror du vil kunne forstå og påskønne Arne, nemlig følgende:

Dagens Nicolai Berdyaev:

The relation in which man stands to nature has to be defined afresh. Man is entering into a new sort of natural reality and spiritually he is not prepared for such an experience. He has imagined that all problems can be solved within the small closed circle of this social world. But the matter in question concerns something much greater than a new society. What is involved is a new cosmos.
The era of the Spirit can be nothing but a revelation of a sense of community which is not merely social but also cosmic, not only a brotherhood of man, but a brotherhood of men with all cosmic life, with the whole creation. Paris 1947.



not only a brotherhood of man, but a brotherhood of men with all cosmic life, with the whole creation

Det er mit håb at mit sommerhus lige ud til den vildeste uberørte smukkeste nordjyske vestkyst natur må blive et sådant samlingssted for:

Brotherhood of men with all cosmic life.

-0-0-0-0-

Mange kærlige hilsner og opsang til jer alle og en opfordring til jer om ikke at gøre det abstrakt og teoretisk og skubbe den religiøse spirituelle dimension ud i tvivlsomme spekulationer for og imod, som I har gjort det i alle de år jeg har kendt jer og som gør at jeg indimellem får spat af at konstatere I ikke kommer tingene nærmere overhovedet, dette inkluderer også ateisterne på stedet.
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Nyheder fra Religion.dk