annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN

Hej i solen, ABC..

For det første handlede i al fald min indgang til debatten om døden, om en værdig død, eller rettere, om tankehvælvet af overvejelser vi kan gøre os for at skabe de bedste politiske (etisk/moralske) forudsætninger og vilkår for udvikling af et samfundsværktøj der ikke reducerer menneskelivet til et produktionsværktøj – at det går an at anse sin død som en naturlig afslutning på livet, hvad der på ingen måde forklejner livet eller indbyrdes kærlighed til hinanden i livet, men bare er en respekt for de af os, der har brugt vores levetid med fokus på samvær (og sikkert en pose selvmedlidenhed) og pers. udvikling i et fællesskab.
Man ku’ måske tilføje, ud fra ønsket om ikke at dramatisere døden ydermere, som fx religionerne gennem tiden har gjort, idet dramatikken jo alligevel kommer helt af sig selv, når dem vi elsker dør for os, i værste fald vore børn før os, og vi derfra skal til at indrette os.

Der findes mennesker der er livstrætte af enten sygdom, levetid eller bare har fået nok, og som ikke interesserer sig det mindste for at slå mure ned i mødet med selvgode troende, der bare vil alle det så godt fordi de har mødt Jesus, osv. Når det kommer til stykket, er det jo deres fravalg og ikke retten til at snakke, det handler om:

http://www.etiskraad.dk/~/media/Etisk-Raad/Etiske-Temaer/Aktiv-doedshjaelp/Publikationer/Eutanasi-drab-paa-begaering.pdf

"Du forholder dig ikke til om det er i orden at nogle lider?"

- Det gjorde jeg faktisk, lige akkurat!
Der vil være lidelse forbundet med at leve, som en konsekvens af livet, nøjagtig som der opstår lykkelige stunder i livet. Og jeg tænker ikke her på tilfælde med fx manden der opdages at have fire lig i fryseren og i øvrigt har spist andre femten, osv. For det er jo ikke dén slags vi må lave leveregler for at ruste os imod. Vi har allerede velfungerende etik og moral på området, og der vil altid være "afstikkere" til, der dog aldrig angiver normen!

Pointen er m.a.o. selve indstillingen til det at leve og det at dø, der forøvrigt kan være afgørende for måden man indretter sig i livet på, ja måske ligefrem bygger samfund på. Det drejer sig om en opmærksomhed på tilfredsheden, ikke om evig jagt på lykken, en harmonisk indstilling til de valg man træffer, i en afslappet accept af alt det som måske ikke lykkedes, enten for sig selv eller i samvær med hinanden. Du forstår da udmærket hvor jeg vil hen, ikke sandt?
Vi ka' ikke leve andres liv, eller påtage os at dø for andre, men vi kan påtage os et ansvar for vort eget liv, og i bedste fald udtrykke det i vores måde at udleve vores liv på - selvfølgelig med lidt eftertænksomhed i ærmet, ikke mindst humor..;)

mvh
Simon
P.s.: jeg er ikke forsker i naturvidenskab, ikke videnskabsmand! Det er jo bare en debat, det her, ikke en skolestue hvor vi skal undervises; det er bare holdninger jeg udtrykker, nøjagtig som du...;)
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer mange steder i Ukraine i nat..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk