annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 269 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Michael
Emne: Re: Ord og kommunikation

Når vi tænker benævner vi tit tingene for os selv med ord, det er en af de måder vi gør tingene klare for os selv og det er den måde vi kommunikerer på, ved at bruge ord.

Således har jeg også defineret begrebet religiøsitet for mig selv som et sind der ikke af afhængig af et bestemt trossystem.

Ved at deltage i religionsdebatterne har jeg opdaget at en del kristne opfatter ordet religiøsitet på en hel anden måde. For dem betyder ordet religiøsitet dette at tro på en religion, hvilket nok kan siges at være en helt anden sammenhæng end den jeg selv bruger.

Her er der så en mulighed for misforståelse af kommunikationen idet de to parter bruger det samme ord i forskellig betydning.

Men hvis man lader en forklaring medfølge om hvordan man opfatter ordet så er der en mulighed for at kommunikere alligevel. En af de muligheder som opstår er muligheden for at bruge et andet ord til at udtrykke hvad man mener og så lade det medfølge en forklaring således at den man kommunikerer med har en mulighed for at forstå i hvilken sammenhæng man bruger ordet.

Det er ligesom med begrebet tro. Man kan tro på hvad som helst og i den betydning giver det en bestemt mening, men man kan også tale om tro i en anden sammenhæng.

Jeg bruger ikke selv ordet tro, men jeg er dybt tilhænger af det som jeg kalder religiøsitet i betydningen at have et religiøst sind. Det er svært for mig at kalde det en følelse for en følelse er i og for sig også defineret af ord.

Men så på den anden side, alting kan ikke forklares med ord.
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk