annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk.

Hej Ipso Facto.

Jeg har netop genlæst dit lange indlæg: 29/07/2008 14:51 og én ting står mig klart: Jeg bliver aldrig filosof, for jeg får hovedpine af at søge at følge med - eller også er det bare åndelig dovenskab smiler

Men alt det forsvinder, når jeg læser disse ord fra dig:

"Logisk set kan vi ikke sige noget som helst om hvad der eksisterer i det absolut transcendente - for det ligger hinsides sansning, sprog og logik. Det eneste vi kan sige er, at dets eksistens er en mulighed.

så bilder jeg mig ind, at jeg forstår det - og genkender det - umiddelbart (En uklar og slatten indbildning, må jeg erkende).

Det samme gælder, når du skriver:

"Så længe de troende hævder deres oplevelser som subjektive oplevelser af det hellige (det absolut transcendente) kan disse logisk set ikke falsificeres, det er mulige sandheder, mens påstande om Guds væsen og relationerne mellem Gud og verden er åbne for begrebslogisk eller endog videnskabelig falsifikation."

Min enighed gælder bestemt også, hvad det sidste angår.

Men hvordan den subjektive oplevelse af det hellige kan føre til spontan kærlighed, fatter jeg ikke en pind af.

Jeg husker endnu første gang, da det undrede mig, at jeg omgående sagde til mig selv: "Åh hold dog kæft din gamle idiot. Det er da ikke noget at spekulere over. Nyd det!"

Det gør jeg så, men jeg er omsider blevet klar over - i et sådant øjeblik - at det ikke er nok at nyde, jeg skal også yde (Vist nogenlunde det samme, som jeg fornemmer hos debattøren Thomas).

Dét, subjektivt at opleve det transcendente, det hellige, giver mig en forestilling om, at det absolut transcendente på samme tid kan være immanent (iboende), ellers ku' det vel ikke opleves? (Som Lukasevangeliet siger: For Guds rige er midt iblandt jer, og som Thomasevangeliet siger: Men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke.).

Men det vil jeg nu ikke spekulere over, jeg har rigeligt at gøre med at nyde - og yde smiler

Jeg glæder mig i øvrigt over, at jeg ikke er den eneste her på debatten, der værdsætter dine ord, og jeg synes, du bidrager godt til at afklare forholdet mellem områder som filosofi, videnskab og "det hellige" (for nu ikke at låse sig fast i ordet: religion).

Desuden håber jeg, det på en eller anden måde lykkes dig at ryste angrebene på din person af dig (det er ikke let, ved jeg af bitter erfaring), så at heller ikke dét skal hindre, at vejen kan åbnes for os alle for generel og almen gensidig respekt for hver enkelt debattørs ukrænkelige værdighed - i det mindste alle andre steder end i (kamp)arenaen.

P.S.: Jeg kløjs ofte lidt i det, når jeg skal kapere fagord, som: konsistent (logisk sammenhængende?), falsificerbar (som ikke kan bevises at være falsk?), induktiv (fra enkelttilfælde til alment?) og deduktiv (fra alment til enkelttilfælde?) m.m. Jeg er selvfølgelig klar over, at det er en stor belastning, hele tiden at skulle "oversætte" til almindeligt dansk (hvad du jo i øvrigt allerede gør ganske meget), men det ville være en stor hjælp - i hvert fald for mig.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk